"Idag har enbart SVEMO med stöd av RF rätt att avgöra vilka tävlingar som har SM status."
Om jag inte minns fel så sa RF att SVEMO absolut inte hade ensamrätt på SM-titeln. Jag får googla lite och se om jag hittar informationen igen.
Hittade något:
Såvida det inte finns nyare beslut från RF tycker jag det är katastrof om SVEMO går ut med rena lögner
Riksidrottsstyrelsens utlåtande:
I 12 kap RF:s stadgar finns bestämmelser om RF:s ästerskapstävlingar, vilka omfattar svenska mästerskap och distriktsmästerskap för seniorer (SM och DM) respektive juniorer (JSM och JDM). Det som är utmärkande för RF:s mästerskapstävlingar är att särskilda mästerskapstecken utdelas till individuell segrare eller segrande lag. Mästerskapstecknen kan enbart utdelas för idrotter/grenar för vilka efter SF:s ansökan RS har beslutat om godkännande.
Någon ensamrätt till själva begreppet Svensk Mästerskap har inte RF, eller någon annan, utan det som utmärker RF:s mäterskapstävlingar är just det godkännandeförfarande och de särskilda mästerskapstecken som regleras i 12 kap. RF:s stadgar. Följaktligen torde det vara fritt fram, både för SF inom RF och även andra utanför RF, att kalla sina riksomfattande tävlingar för ”svenska mästerskap” och att vid dessa tävlingar dela ut egna mästerskapstecken som skiljer sig från RF:s.
Enligt RS uppfattning är det således inte oklart ”vem som äger begreppet Svenskt Mästerskap och därmed jämförliga företeelser”, utan snarare klarlagt att någon ensamrätt till begreppet inte finns.
Utifrån ett marknadsföringsperspektiv måste dock betonas, vilket bl.a. Konsumentverket/KO gjort, att för att en tävling ska få kunna kallas svensk mästerskap torde krävas att tävlingen har utlysts på ett sådant sätt att de främsta utövarna i landet har beretts tillfälle att delta. För att något belysa vidden av SM-tävlingar kan efter en sökning på Internet konstateras att svenska mästerskap förekommer i så vitt skilda ”grenar” som t.ex. datorprestanda, programmering, vira, kaninhoppning, sommellerie m.m.