Nytt från Svemo, som berör alla.

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Håller med dig Roffe, när arabvärlden rasar och folket vinner då försöker svemo göra som ledarna som sedermera hittas i en jord håla eller en vägtrumma. Vi har rätt vi styr allt, det är säkert alla andra har fel.....
 

MC Doktorn

Guest
Håller med om det mesta i ditt inlägg förutom just det här. Du berör att många inom motorsport är individualister och det är precis det som talar emot att "vi" behöver organisera oss som grupp. Vi kan enkelt låta våra pengar bestämma vad vi vill ha för typ av arrangemang. Den som anordnar de bästa tävlingarna kommer att få flesta betalande förare. Jag förstår om det kanske är en skrämmande tanke för vissa arrangörer.

Men det måste väl finnas en organisation för att bedriva utbildning, säkerhet, miljö, ekonomi, information, myndighetskontakter, nationella och internationella relationer mm.

Men det finns väl ingen som säger att detta inte kan skötas av någon annan lika bra, så jag håller med dig att man ska själv kunna göra ett val.

Svemokrökarna är väl ett tecken på detta :rolleyes:

"Svemo bråket" har väl sitt ursprung mellan SBF och SMA och KKV har väl juridiskt sagt ingen har ensamrätt att arrangera tävlingar.

Svemo biter sig fast med propaganda i bästa Stalin stil för att motverka förare, funktionärer och arrangörer att ansluta sig till SMA för att kunna behålla sin oinskränkta makt över sportgrenarna både genom motsägelsfulla brevutskick och direkta telefonsamtal till olika personer….text taget från SMA

några Svemo citat...


Licensierade tävlingsfunktionärer som vill agera i motorcykel- och snöskoterverksamhet utanför förbundets verksamhet bör inte räkna med att de kan fortsätta som funktionärer inom SVEMO, de bör alltså välja vilken organisation de vill arbeta inom.

Jag trodde yttrande och åsiktsfrihet var en lagstadgad självklarhet, men tydligen är det en värre förseelse att vara illojal.

Klubbar som vill upplåta sina banor till ''utomstående'' arrangörer av motorcykel- och snöskotersport bör överväga vilken organisation klubben ska tillhöra, att blanda verksamheter kommer inte att fungera i längden, särskilt mot bakgrund av säkerhets och försäkringsfrågor.

Vilka exempel menar dom, tecknar man en Försäkring så behöver väl man inte vara med i Svemo för att den ska gälla?

Säkerheten har väl inte varit Svemos starka kort, vem minns inte när Svemo hade godkänt Sturup raceway som förkastades av säkerhetsskäl av förarna?

Men det skall ställas krav på utbildade funktionärer att inte agera på tävlingar/träningar som inte är godkända av SVEMO
Skrämsel propaganda i bästa Stalinstil, som sagt ilojalitet bestraffas.

Som sagt lite konkurrens som motorsporten handlar om borde väl Svemo också kunna tackla.

Tycker jag :)
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Konkurrensverkets beslut om åläggande gentemot Svenska Bilsportförbundet

Konkurrensverket har den 13 maj 2011 beslutat att ålägga Svenska Bilsportförbundet att ändra punkterna 7.1 och 7.2 i sina Gemensamma regler, se vidare bilagt beslut. Konkurrensverket har därmed avslutat utredningen inom ramen för ärende dnr 709/2009 och avser i nuläget inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Beslutet kan ses som vägledande för andra organisationer med liknande regler.
..........
slut citat/



Beslutet (det är ett beslut inte en dom) är väldigt tydligt och vi kan konstatera att:
•Det enbart gäller Svenska Bilsportförbundet.
•Man inte avser att ta upp något liknande ärende, utredningen är avslutad.
•Beslutet kan ses som vägledande. Det är alltså inte obligatoriskt för SVEMO.

Jag hoppas för Svemos skull att det inte funnit någon med juridisk bakgrund som hjälpt dem att komma fram till denna slutsats. För han far i sådanna fall med grova osanningar.


Sen vet jag själv att skulle jag börja tävla någon gång här i livet vill jag inte göra det under ett förbund som Svemo. De ger mig mycket negativa vibbar, lite grann som fundamentala religiösa organisationer "du skall icke andra gudar ha än..."
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Känns som att dom kunde formulerat sig aningen mer proffsigt än med dom ordalag dom valt.

Skriv som det är istället för påhitt. De kunde ju t.ex bara byrokratiskt och korrekt sagt:
"Tävlingar som inte drivs under Svemo's flagga riskerar ha sämre säkerhetstänk och ingår inte i Svemo försäkring som täcker arrangör och deltagare."
Och det är allt. Inte formulera det så hotande som de gör.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis, eller helt en enkelt: "Alla Svemoanslutna förare skall härmed informeras om att vid arrangemang som inte är under Svemos ansvar, gäller ej heller Svemos försäkring".

Varför de vill va "på styva linan" och mästra på det vis de gör med sina uttalanden(Svemo) är förvånande.

Om jag vill köra på ett Svemorace får jag inneha licens utfärdad av Svemo.

Vill jag köra på ett XXXrace behöver jag ha XXX licens.
Visst, det kostar dubbla licenser men man dubblar sitt utbud också. Och är således (förhoppningsvis) försäkrad. Behöver det vara svårare än så, egentligen? :va Var blir det fel att inneha dubbla licenser.. Det är ju inte medborgarskap vi diskuterar (men det kan man dock ha dubbelt av iaf...)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men det måste väl finnas en organisation för att bedriva utbildning, säkerhet, miljö, ekonomi, information, myndighetskontakter, nationella och internationella relationer mm.

Men det finns väl ingen som säger att detta inte kan skötas av någon annan lika bra, så jag håller med dig att man ska själv kunna göra ett val.
Den arrangör av tävlingar som uppfyller förarnas krav på det du nämner ovan är de som kommer att tjäna pengar. De har självklart gjort någon typ av marknadsanalys och stämt av vad deras kunder önskar för typ av arrangemang.

När det gäller säkerhet tror jag inte att Svemo är någon garant för det. Vem minns inte när Tomizawa omkom i Moto2 förra året och vår förbundskapten Håkan Olsson sa följande:

"Klart att det är tragiskt men man kan inte hålla på med en sån här idrott om man inte tror att det finns en risk att man stryker med, Det är inte som att vara ute och söndagscykla. -Shit happens, det här är en dödssport."
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"Klart att det är tragiskt men man kan inte hålla på med en sån här idrott om man inte tror att det finns en risk att man stryker med, Det är inte som att vara ute och söndagscykla. -Shit happens, det här är en dödssport."

Sa han det??? Har du det på pränt? Det är ju.... ett ganska olämpligt ordval!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sa han det??? Har du det på pränt? Det är ju.... ett ganska olämpligt ordval!
Vad han sa exakt vet bara reportern och Håkan men jag har inte sett några dementier från Håkan eller Svemo. Jag läste texten i Sport Expressen och reagerade starkt på hans uttalande och startade därför den här tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=231987

Tror inte artikeln finns på nätet för då hade jag länkat till den för ett år sedan.
 

jallejulle

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Ort
göteborg
Hoj
honda 650r motard
en del kommenterar som om Svemo är ett företag utan insyn, det tillhör ju alla klubbar i Sverige, de e ju vi som äger Svemo. vill vi ha förändring gå på årsmötet och distriktsmöten, avsätt den som gör fel, ta hans plats och gör de bättre själv.
fixa det som e sönder innan ni försöker uppfinna hjulet igen.
går själv på både årsmöten och utbildningskonferenser, och skulle alla som kommenterat på den här tråden gått på ex på förra årets utbildningskonferens inom svemo som hölls i stockholm, där vi lägger grunden för både cross enduro roadracing trail speedway och snöskoter skulle vi varit dubbelt så många.
men de e klart då måste du lägga en hel helg utan ersättning och redan där tar det stop för dom flesta, kanske just för den person som skulle kunna göra skillnad för VÅRAT förbund.
och nej jag har inte orkat läsa hela denna tråden, men jag tycker att för många klagar helt planlöst. de är bara ngr få som har ersättning i svemo, resten av oss lägger helg på helg helt gratis på att förändra och förbättra svensk motorsport, inom svemo.
ska allt vårat arbete bara kopieras av ett nytt förbund, som sedan tar bort de som kostar pengar, ex utbilda tränare och funktionärer, för att sedan göra pengar som vi förare aldrig får se. nej tack.
en av dom drivande krafterna bakom ett sådant förbund ville ha kvar 40 man på grinden i cross, men förarföreningen i crossen vill införa ett max på 30 förare för att öka säkerheten, kan de vara så att han ville ha 40 man på grinden så att han kan klämma in fler förare i varje start och tjäna mer pengar, kanske!!!!!
säger inte att svemo e felfritt men jag tror inte på att konkurrens är det bästa i detta fallet, tror sverige e lite för litet. men de e min åsikt, tyck gärna annat men jag kommer nog inte ändra mig. :):)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
en del kommenterar som om Svemo är ett företag utan insyn, det tillhör ju alla klubbar i Sverige, de e ju vi som äger Svemo. vill vi ha förändring gå på årsmötet och distriktsmöten, avsätt den som gör fel, ta hans plats och gör de bättre själv.
fixa det som e sönder innan ni försöker uppfinna hjulet igen.
går själv på både årsmöten och utbildningskonferenser, och skulle alla som kommenterat på den här tråden gått på ex på förra årets utbildningskonferens inom svemo som hölls i stockholm, där vi lägger grunden för både cross enduro roadracing trail speedway och snöskoter skulle vi varit dubbelt så många.
men de e klart då måste du lägga en hel helg utan ersättning och redan där tar det stop för dom flesta, kanske just för den person som skulle kunna göra skillnad för VÅRAT förbund.
och nej jag har inte orkat läsa hela denna tråden, men jag tycker att för många klagar helt planlöst. de är bara ngr få som har ersättning i svemo, resten av oss lägger helg på helg helt gratis på att förändra och förbättra svensk motorsport, inom svemo.
ska allt vårat arbete bara kopieras av ett nytt förbund, som sedan tar bort de som kostar pengar, ex utbilda tränare och funktionärer, för att sedan göra pengar som vi förare aldrig får se. nej tack.
en av dom drivande krafterna bakom ett sådant förbund ville ha kvar 40 man på grinden i cross, men förarföreningen i crossen vill införa ett max på 30 förare för att öka säkerheten, kan de vara så att han ville ha 40 man på grinden så att han kan klämma in fler förare i varje start och tjäna mer pengar, kanske!!!!!
säger inte att svemo e felfritt men jag tror inte på att konkurrens är det bästa i detta fallet, tror sverige e lite för litet. men de e min åsikt, tyck gärna annat men jag kommer nog inte ändra mig. :):)

Ja du Jullejalle!!
Jag tycker du har missat hela poängen med orsaken vad vi diskuterar här med ditt inlägg..
Precis som SVEMO i stort ,så förstår du inte vad det handlar om:gnissla
 

jallejulle

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Ort
göteborg
Hoj
honda 650r motard
Ja du Jullejalle!!
Jag tycker du har missat hela poängen med orsaken vad vi diskuterar här med ditt inlägg..
Precis som SVEMO i stort ,så förstår du inte vad det handlar om:gnissla

ja du Roffe!!!

jag tror säkert att vi älskar våran motorsport lika mkt. men likt politiken (som du oxå verkar vara insatt i) tror du och jag inte på samma sak.
för jag hoppas jag får ha en egen uppfattning.
jag har varit aktiv crossförare i 28 år och ideellt aktiv inom svemo i 4 år. jag arbetar hårt ofta med blodig panna:huvet för att förändra det jag tycker e fel. jag har inte tid eller lust att ta in alla dina erfarenheter eller åsikter men jag kommer inte att ge upp än på dom punkter som jag brinner mest för inom crossen på mkt länge, och då inom svemo.

jag säger inte emot dig, jag håller inte med dig bara.
att jag som lekman i detta ämne bara har crossen som utgångspunkt ska nog inte bannlysa mig från debatten, som jag enligt dig totalt missuppfattat. till detta va du oxå tvungen att lägga en arg gubbe, verkar som detta är ngt som du verkligen brinner för, viket bara e bra.:)

jag är övertygad om att problemen inom svemo måste lösas just inom svemo, vi har precis slängt ut en bromskloss från crossen inom svemo, nu får vi se om de va till de bättre eller om de bara blir sämre.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
ja du Roffe!!!

jag tror säkert att vi älskar våran motorsport lika mkt. men likt politiken (som du oxå verkar vara insatt i) tror du och jag inte på samma sak.
för jag hoppas jag får ha en egen uppfattning.
jag har varit aktiv crossförare i 28 år och ideellt aktiv inom svemo i 4 år. jag arbetar hårt ofta med blodig panna:huvet för att förändra det jag tycker e fel. jag har inte tid eller lust att ta in alla dina erfarenheter eller åsikter men jag kommer inte att ge upp än på dom punkter som jag brinner mest för inom crossen på mkt länge, och då inom svemo.

jag säger inte emot dig, jag håller inte med dig bara.
att jag som lekman i detta ämne bara har crossen som utgångspunkt ska nog inte bannlysa mig från debatten, som jag enligt dig totalt missuppfattat. till detta va du oxå tvungen att lägga en arg gubbe, verkar som detta är ngt som du verkligen brinner för, viket bara e bra.:)

jag är övertygad om att problemen inom svemo måste lösas just inom svemo, vi har precis slängt ut en bromskloss från crossen inom svemo, nu får vi se om de va till de bättre eller om de bara blir sämre.

Hej igen !
Klart att vi kan tycka olika, men jag tror inte vi gör det i det stora hela när det gäller våran hobby.
Du har gjort ett val att gå in och kämpa för ett bättre förbund och det ska du ha all heder för.
Men det var inte det som den här diskussionen handlade om utan ett mycket djupare systemfel som gör att SVEMO uppfattar alla enligt dom som oliktänkande och därför ska dom bekämpas.
När inte ens SVEMO vill förstå när KKV skriver:
Citat!
Att BSB och liknande organisationer att just SVEMO ÄR!!! en liknande organisation så blir man förbannad...:=//

Som därefter sätter igång och hotar om repressalier om det ena eller andra.
Svemo ska vara FÖR!!! INTE EMOT allt...
Framför allt den där jäkla lojalitetsregeln som ska topprida alla medlemmar som är ett jävla skit...
Det är det som den här diskussionen handlar om.
Du och jag skulle säkert trivas med varandra, det är bara att vi startade våran diskussion från olika o plan.

Min gubbe var inte arg..
Jag bara gnisslade tänder där en stund..:krama

Kör ditt race innefrån så ska jag ge dig mera ved i brasan om du vill ha ;=))
:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top