nytt mc-däck

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
fy satan vad denna tråd hade gått framåt sedan sist :)

tackar för all info och tror det bli lite lättare nu att välja rätt däck

lutar åt pilot road 2 fast de olika betäckningarna efter vet jag inte vad det är

A,B,F m.m

Dragon pirreli ser inte dum ut heller men priset är över 2000kr :gnissla

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Vad tror ni om att sätta ett Michelin Pilot Road 2CT bak å sen ett Michelin Pilot Power 2CT fram?:va
Kör mest gata men även lite bandagar,vill ha längre livslängd på bakdäcket å ett lättsvängt framhjul, tänker jag fel??

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
R6 + szr660
Pilot Power har jag på R1:an och det funkar grymt bra på bana för mig som inte fått upp farten än.
Grymma i regn är dom också.

Grejen med Road/Power som jag förstått det är att det inte krävs så mycket värme i däcket för att ändå ha skapligt grepp, MEN när man börjar pressa däcken på tex. en bandag så blir dom väldigt lätt överhettade och därmed snorhala.

Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
Jag tycker att Pilot Road 2ct funkar bra fram också...

Funkar bra på bana också...

Vad tror ni om att sätta ett Michelin Pilot Road 2CT bak å sen ett Michelin Pilot Power 2CT fram?:va
Kör mest gata men även lite bandagar,vill ha längre livslängd på bakdäcket å ett lättsvängt framhjul, tänker jag fel??

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Metzeler Roadtec Z6 bak och Metzeler M3 fram ger en stabil hoj med bra grepp och ca 800 mil på bakdäcket.
Dessutom är inte raktframplattan kännbar ens när däcket är slut utan hojen går lätt att lägga ner utan besvärliga kanteffekter.

überkill

Guest
Om man absolut inte vill ha Michelin utan Pirelli. Vilka egenskaper har deras olika modeller, vart säljs de till bäst pris samt vad kostar de?

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Verkar inte som om det är många som kör med Metzeler M3 som ändå kom på delad första plats med michelin i testet i bike? Har det på min hoj fram & bak men då jag ska byta bakdäck snart kanske man ska gå från ett märke till ett annat...:confused:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Verkar inte som om det är många som kör med Metzeler M3 som ändå kom på delad första plats med michelin i testet i bike? Har det på min hoj fram & bak men då jag ska byta bakdäck snart kanske man ska gå från ett märke till ett annat...:confused:

Jag kör på Metzler Sportech M3 och är grymt nöjd med greppet (precis som testet sa). Tror det har räddat mig ett antal ggr. Tyvärr kör jag slut på ett backdäck på 250 mil trots att det slits jämnt och fint utan kant och markant mittslitage (älskar kurviga vägar). 250 mil är ganska lite antar jag men å andra sidan tycker jag det är dumt att spara på greppet. Hade jag pendlat och kört mycket rakt fram hade valet givetvis blivit annorlunda.

Fick en ganska kul :va kommentar då jag skulle byta ut mina orginaldäck (har glömt vad som sitter orginal på R1-07:an) efter 250 mils körning (inkl.inkörning av hojen). Jag frågade när man normalt bör byta däck då man alltid kör när det är torrt väglag, bör man byta dem tidigare än jag gjorde?

Han svarade "alla som kan köra motorcykel vet att man skall byta tidigare än du gjort nu"

Tack för den du:D . Jag började inte lipa eftersom jag själv anser att jag hanterar en hoj ganska okej men vilken försäljare...som dessutom var ägare till affären.

/D.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Prova Metzeler Roadtec Z6 bak ... passar bra ihop med M3

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
fy satan vad denna tråd hade gått framåt sedan sist :)

tackar för all info och tror det bli lite lättare nu att välja rätt däck

lutar åt pilot road 2 fast de olika betäckningarna efter vet jag inte vad det är

A,B,F m.m

Dragon pirreli ser inte dum ut heller men priset är över 2000kr :gnissla

Testa en gång att köpa ett beg racedäck. Du kommer garanterat aldrig att klota pga att det är slitet på sidorna, och om du klotar så hade du gjort det med vilket annat däck som helst med. Du kan få fina set som är 99,9% nya i mitten för ca 1200 spänn, bara fråga i raceforumet eller kika bland annonserna. Om du testar en gång så kommer du inse att det är pengarna i sjön att lägga 2000 spänn på ett nytt bakdäck.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Testa en gång att köpa ett beg racedäck. Du kommer garanterat aldrig att klota pga att det är slitet på sidorna, och om du klotar så hade du gjort det med vilket annat däck som helst med. Du kan få fina set som är 99,9% nya i mitten för ca 1200 spänn, bara fråga i raceforumet eller kika bland annonserna. Om du testar en gång så kommer du inse att det är pengarna i sjön att lägga 2000 spänn på ett nytt bakdäck.

Oscar,

Vad menas exakt med ett racedäck? Mönster, gummiblandning e.t.c? När man kör på väg är det inte så jäkla ofta man hittar så bra vägar att man får upp rejäl värme i däcken, på bana är det tvärtom. Fungerar racedäckens blandning ok för gata med andra ord?

/D.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

2000 spänn är rätt mycket, finns företag i Sverige som säljer bak+fram för 2100kr av exempelvis pirelli dragon-evo, eller begade race-däck i FINT skick för 1100 paret
Då kan man kosta på sig både fram o bak även om nu fram skulle ha stoppat 1 säsong till, men det är ju alltid skönt att ha samma fram som bak, då slipper man konstiga överraskningar för att däcken inte passar bra ihop.
Jag nämner inte firmans namn för då bli väl inlägget bortplockat, är någon nyfiken så får ni väl fråga!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Oscar,

Vad menas exakt med ett racedäck? Mönster, gummiblandning e.t.c? När man kör på väg är det inte så jäkla ofta man hittar så bra vägar att man får upp rejäl värme i däcken, på bana är det tvärtom. Fungerar racedäckens blandning ok för gata med andra ord?

/D.

När jag säger racedäck så menar jag de däck som har gått i STK600 och i vissa fall i R600, dvs fullt lagliga gatdäck och inte några hemmaskurna slicks. Innan jag lade ner gatkörningen så köpte jag sådana däck till min knarr och det gick alldeles utmärkt att skrapa runt i rondeller eller på favoritvägen. Det är ju faktisk däck som säljs i butik till gatåkare, så gummiblandningen är 100% ok för gata! Skillnaden är att vi som tävlar sliter upp sidorna så pass fort att de efter ett tag inte är konkurrenskraftiga mot nya, och därför byter vi ofta. Det handlar dock om tiondelar eller någon sekund när man ger ALLT på bana, dvs det har ingen som helst praktisk betydelse i trafiken eller ens på en bandag i snabbaste gruppen. Den lilla värme man får upp av att bara köra räcker, det gjorde det för mig iaf och jag klotade aldrig pga att däcket tappade fäste. Jag känner flera som kör både bana och gata och som då tom kör sina gamla slicks på gathojen utan problem. För en gatåkare ger det ganska dålig ekonomi att köpa dessa däck (DragonSuperCors, RaceTec etc)nya eftersom de är relativt mjuka och slits ut fort på mitten, men om man nu kan få dem för mindre än en tredjedel av priset med i 99% samma egenskaper så tycker jag att man ska satsa på det. De 2000-3000kr man sparar kan man istället lägga på försäkring, bensin, bandagar, bärs eller blommor till tjejen/killen.

Rörigt skrivet kanske, men jag tror att poängen gick fram. :)

2000 spänn är rätt mycket, finns företag i Sverige som säljer bak+fram för 2100kr av exempelvis pirelli dragon-evo, eller begade race-däck i FINT skick för 1100 paret
Då kan man kosta på sig både fram o bak även om nu fram skulle ha stoppat 1 säsong till, men det är ju alltid skönt att ha samma fram som bak, då slipper man konstiga överraskningar för att däcken inte passar bra ihop.
Jag nämner inte firmans namn för då bli väl inlägget bortplockat, är någon nyfiken så får ni väl fråga!

Bekymra dig inte om att blanda däckmärken fram och bak, det har ingen som helst betydelse.
Någon kommer ju såklart att hävda att det visst har betydelse när det ska knuffas undan vatten i regn, vilket kan stämma om än försumbart men vem fan kör aktivt i regn, men i övrigt är det dyngsnack.

Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
När jag säger racedäck så menar jag de däck som har gått i STK600 och i vissa fall i R600, dvs fullt lagliga gatdäck och inte några hemmaskurna slicks. Innan jag lade ner gatkörningen så köpte jag sådana däck till min knarr och det gick alldeles utmärkt att skrapa runt i rondeller eller på favoritvägen. Det är ju faktisk däck som säljs i butik till gatåkare, så gummiblandningen är 100% ok för gata! Skillnaden är att vi som tävlar sliter upp sidorna så pass fort att de efter ett tag inte är konkurrenskraftiga mot nya, och därför byter vi ofta. Det handlar dock om tiondelar eller någon sekund när man ger ALLT på bana, dvs det har ingen som helst praktisk betydelse i trafiken eller ens på en bandag i snabbaste gruppen. Den lilla värme man får upp av att bara köra räcker, det gjorde det för mig iaf och jag klotade aldrig pga att däcket tappade fäste. Jag känner flera som kör både bana och gata och som då tom kör sina gamla slicks på gathojen utan problem. För en gatåkare ger det ganska dålig ekonomi att köpa dessa däck (DragonSuperCors, RaceTec etc)nya eftersom de är relativt mjuka och slits ut fort på mitten, men om man nu kan få dem för mindre än en tredjedel av priset med i 99% samma egenskaper så tycker jag att man ska satsa på det. De 2000-3000kr man sparar kan man istället lägga på försäkring, bensin, bandagar, bärs eller blommor till tjejen/killen.

Rörigt skrivet kanske, men jag tror att poängen gick fram. :)

Poängen gick definitivt hem och jag tyckte inte ens du skrev rörigt:) .

Skall kolla upp vad som finns på begmarknaden. Måste byta ut fram och bak inom kort. Har nu Metzler sportech M3, finns det likvärdiga alternativ eller rentav M3 på begmarknaden?

Tack /D.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Poängen gick definitivt hem och jag tyckte inte ens du skrev rörigt:) .

Skall kolla upp vad som finns på begmarknaden. Måste byta ut fram och bak inom kort. Har nu Metzler sportech M3, finns det likvärdiga alternativ eller rentav M3 på begmarknaden?

Tack /D.

Om du frågar mig om "beg-race-marknaden" så tror jag att du enbart hittar Pirelli DragonSuperCorsa eller Metzeler RaceTec, vilket i stort sett är de enda modellerna folk kör på. Du kan kanske hitta några Bridgestones eller Dunlops med.
Om dessa är likvärdiga M3, på gott eller ont, har jag ingen aning om eftersom jag aldrig har kört M3, men jag har svårt att tro att du blir besviken.

Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Om du frågar mig om "beg-race-marknaden" så tror jag att du enbart hittar Pirelli DragonSuperCorsa eller Metzeler RaceTec, vilket i stort sett är de enda modellerna folk kör på. Du kan kanske hitta några Bridgestones eller Dunlops med.
Om dessa är likvärdiga M3, på gott eller ont, har jag ingen aning om eftersom jag aldrig har kört M3, men jag har svårt att tro att du blir besviken.

Tack igen! Då kollar jag läget.

/D.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Här har ni 1 mycket aktuellt däcks test utförd av Tyska PS magazine som bekräftar det jag sedan mitten av förra sommaren försökt få er som kör på gatan (även bandagar) att inse!! (kommer även ett super test av Engelska SUPERBIKE i morg som styrker min rekomendation än mer vad det gäller DUNLOP's nya däcksortiment då deras GP Racer vinner över dom andra sk race däcken i från PIRELLI, METZELER, BRIDGESTONE mm!! )

/Fürstenhoff.

Tycker du verkligen att totalt 1 stjärna mer, eller "vinst" som du uttrycker det, i ett test utfört av en tidning har någon betydelse för en som inte ska krama tiondelar på bana?

...och hur mycket tror du egentligen det innebär att denna tidning ger en stjärna mer eller mindre på en sak som "hanterbarhet"? Jag tar det på lika stort allvar som om det skulle ha stått i Aftonbladet.

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09

Jag är faktiskt inte så övertygad om förträfligheten att köra med skurna slicks på gata. Om det är så lätt att få upp temperaturen så kan vi ju sluta köra med däcksvärmare.

Att en aktiv förare som är van att köra bana, kan få upp tillräcklig värme för att köra med knäskrap håller jag med om (det krävs ju faktiskt inte så mycket för att göra det). Och jag kör själv med bandäck på gata. Men kör man lite lugnare så får man inte tilräklig temp. Och då kan det gå illa om man behöver panikbromsa eller kommer för fort in i en kurva.

Dessutom är våtegenskaperna jävligt ruttna i dom skurna slicksen.

Men är man en glad banamatör som kör ett antal bandagar varje år. Så det kanon att köpa slitna däck av oss som tävlar.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag är faktiskt inte så övertygad om förträfligheten att köra med skurna slicks på gata. Om det är så lätt att få upp temperaturen så kan vi ju sluta köra med däcksvärmare.

Att en aktiv förare som är van att köra bana, kan få upp tillräcklig värme för att köra med knäskrap håller jag med om (det krävs ju faktiskt inte så mycket för att göra det). Och jag kör själv med bandäck på gata. Men kör man lite lugnare så får man inte tilräklig temp. Och då kan det gå illa om man behöver panikbromsa eller kommer för fort in i en kurva.

Dessutom är våtegenskaperna jävligt ruttna i dom skurna slicksen.

Men är man en glad banamatör som kör ett antal bandagar varje år. Så det kanon att köpa slitna däck av oss som tävlar.

Jag förutsatte att folk som kör gata inte går ut i första bästa rondell och ger järnet för att hitta tid, och det gäller för övrigt med alla däck. När jag körde med dessa däck på gata så hade jag inte kört en meter på bana. Man behöver helt enkelt inte racetemp för att kunna köra aktivt, men för att elda allt man har första varvet, ja då behöver man värmare. Tror du verkligen att de skulle säljas till gatåkare i MC-butiker om de nu inte dög till att köra gata utan värmare??
Våtegenskaperna är jäkligt ruttna ja, men som sagt vem kör sporthoj i regn? Jag har kört med dessa däck i regn på bana (utan att pressa tider) och det funkar iaf.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...