När jag säger racedäck så menar jag de däck som har gått i STK600 och i vissa fall i R600, dvs fullt lagliga gatdäck och inte några hemmaskurna slicks. Innan jag lade ner gatkörningen så köpte jag sådana däck till min knarr och det gick alldeles utmärkt att skrapa runt i rondeller eller på favoritvägen. Det är ju faktisk däck som säljs i butik till gatåkare, så gummiblandningen är 100% ok för gata! Skillnaden är att vi som tävlar sliter upp sidorna så pass fort att de efter ett tag inte är konkurrenskraftiga mot nya, och därför byter vi ofta. Det handlar dock om tiondelar eller någon sekund när man ger ALLT på bana, dvs det har ingen som helst praktisk betydelse i trafiken eller ens på en bandag i snabbaste gruppen. Den lilla värme man får upp av att bara köra räcker, det gjorde det för mig iaf och jag klotade aldrig pga att däcket tappade fäste. Jag känner flera som kör både bana och gata och som då tom kör sina gamla slicks på gathojen utan problem. För en gatåkare ger det ganska dålig ekonomi att köpa dessa däck (DragonSuperCors, RaceTec etc)nya eftersom de är relativt mjuka och slits ut fort på mitten, men om man nu kan få dem för mindre än en tredjedel av priset med i 99% samma egenskaper så tycker jag att man ska satsa på det. De 2000-3000kr man sparar kan man istället lägga på försäkring, bensin, bandagar, bärs eller blommor till tjejen/killen.
Rörigt skrivet kanske, men jag tror att poängen gick fram.