nytt mc-däck

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag förutsatte att folk som kör gata inte går ut i första bästa rondell och ger järnet för att hitta tid, och det gäller för övrigt med alla däck. När jag körde med dessa däck på gata så hade jag inte kört en meter på bana. Man behöver helt enkelt inte racetemp för att kunna köra aktivt, men för att elda allt man har första varvet, ja då behöver man värmare. Tror du verkligen att de skulle säljas till gatåkare i MC-butiker om de nu inte dög till att köra gata utan värmare??
Våtegenskaperna är jäkligt ruttna ja, men som sagt vem kör sporthoj i regn? Jag har kört med dessa däck i regn på bana (utan att pressa tider) och det funkar iaf.

Så klart att dom säljer däck i butiken som inte lämpar sig för gata.
Dom säljer även avgassystem, styren, bromsar, kåpor mm som heller inte lämpar sig för gata. Saker som faktiskt tom är olagliga att köra på gata med.

Jag jobbar extra i en mc-butik på sommaren och får dom här frågorna ofta.
Och allt för ofta träffar jag tjejer som köpt en sporthoj och har bandäck på hojjen, och inte själva förstår varför det är så halt.
"han jag köpte däcken av sa att det var racedäck och racedäck är ju mjuka och har superbra fäste"
Och mera fel kan man inte ha.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Så klart att dom säljer däck i butiken som inte lämpar sig för gata.
Dom säljer även avgassystem, styren, bromsar, kåpor mm som heller inte lämpar sig för gata. Saker som faktiskt tom är olagliga att köra på gata med.

Jag jobbar extra i en mc-butik på sommaren och får dom här frågorna ofta.
Och allt för ofta träffar jag tjejer som köpt en sporthoj och har bandäck på hojjen, och inte själva förstår varför det är så halt.
"han jag köpte däcken av sa att det var racedäck och racedäck är ju mjuka och har superbra fäste"
Och mera fel kan man inte ha.

Måste ju vara just ett det var tjejer som är den felande länken.:rolleyes:

Ok du har en åsikt och jag har en annan. Det funkade utmärkt för mig, och MÅNGA andra, och därför ger jag den rekommendationen.

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Jag är lite mitt emellan Oskar och Eskilsson.
Är ju f.d raceåkare och har en gathoj med racedäck på. Visst sladdar de när det är halt, livslängden lär ju inte bli bra. Om jag inte har 2.8 bar tryck. Men då blir de ju ännu halare och tar längre tid att värma upp.
Sen tycker jag ett racegummi plockar upp en jäkla massa grus och smuts och då har man oxå minde fäste...
Tycker nog Fürtenhoffs rekomendasioner ändå är berätigade... Varför inte ha ett däck med hyfsad livslängd bra regn egenskaper sen lägga på racegummina dagen före bandagen?
Det ska jag göra iallafall

Det jag saknande i den testen Fürtenhoff visade va ju livslängd...

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09

Ok du har en åsikt och jag har en annan. Det funkade utmärkt för mig, och MÅNGA andra, och därför ger jag den rekommendationen.

Tjejer :tuttar är alltid den felade länken :D

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Inte säga så Eskilsson då Oscar vet att skurna race däck är suuuuuuper på gatan då han minsann kört med knäskrap i rondeller med sådana däck!! :D

Ett sk skuret race däck (dock gatgodkänt) lämpar sig inte alls för gatåkning då det har alldeles för dålig uppvärmning på gata då däcket inte får samma belastning i kurvor mm som i sin tur gör att just ett race däck får rätt arbets temperatur!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Precis eftersom jag har kört med dem på gatan så vet jag att de funkar. Bra slutsats!
Vad är det förresten som gör att din åsikt har större betydelse? Hur bra koll har du mer än vad du har läst dig till eller hört? Du kan ju köra hoj men så förbaskat bra är du inte på det att det skulle kunna bli ett argument.

Jag har iaf sagt vad jag tycker och sen får folk välja om de ska gå efter det, eller efter smygreklam i trådarna.

Last edited:

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Precis eftersom jag har kört med dem på gatan så vet jag att de funkar. Bra slutsats!
Vad är det förresten som gör att din åsikt har större betydelse? Hur bra koll har du mer än vad du har läst dig till eller hört? Du kan ju köra hoj men så förbaskat bra är du inte på det att det skulle kunna bli ett argument.

Jag har iaf sagt vad jag tycker och sen får folk välja om de ska gå efter det, eller efter smygreklam i trådarna.

Igentligen handlar det om stome och gimmublandning.

Ett gatdäck har en gummiblandning som ger optimalt fäste vid ca 50 grader. Och en stomme som är bygd för att skapa och behålla värme i däcket vid normal körning. den kommer därför upp i arbetstumperatur ganska fort, och behåller sedan temperaturen och ett bra fäste. Så att man inte halkar på rumpan när man kommer in i en rondell efter en väldigt lång raksträcka i laglig fart.

Ett racedäck med eller utan mönster (Det är samma däck). Har en gummiblandning som har optimalt fäste vid 80 grader. Och en stomme som är byggd för att göra sig av med värme och inte bli överhettat.

Jag vill desutom påstå att gumiblandningarna ger likvärdigt grepp inom sitt verksamhetsområde. Ett Pilot Power i 50grader ger nästan lika bra grepp som ett raceteck eller liknande vid 80grader. Det är därför dom olika däcken ger snarlika bästa-varvtider vid tidningarnas tester.

Men kör man med racedäck på gata, så får man inte rätt temp i däcken. Och man kör då med mycket halare däck än vad ett bra gatdäck hade varit. och kör man med gatdäck på bana så blir däcken ofta överhettade och man går på ett ögonblick från att ha superfäste till att det bli glashalt. (Alla med PP2 som highsidat kan vittna om det).

Det här är inget mumbojumbo som Fursten har läst i någon broschyr. Eller vet för att han skulle vara skitsnabb, och är ensam om att hävda för att få sälja flera däck.
Det här är information som alla som jobbar med mc-däck har tillgång till.

Att det sen går att köra med knäskrap med kalla däck är inget konstigt.
Både du och jag kan köra med knäskrap med billiga skräpdäck som har korden framme.
Men det är inget mått på bra fäste.

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Ett racedäck med eller utan mönster (Det är samma däck). Har en gummiblandning som har optimalt fäste vid 80 grader. Och en stomme som är byggd för att göra sig av med värme och inte bli överhettat.

Optimalt fäste ja, men däcken är ju inte kattskit om de når upp till 50.
Vi har olika åsikter och det kommer nog inte att ändras.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Optimalt fäste ja, men däcken är ju inte kattskit om de når upp till 50.
Vi har olika åsikter och det kommer nog inte att ändras.

Kattskit är att ta i. Men det är inte bra.
Dessutom når man förmodligen inte ens 50grader. Däcket är ju byggt för att göra sig av med värmen.

Du vet att ca 55 grader är max vad man klarar att hålla handen på utan att behöva ta bort handen för att det är för varmt (givetvis beroende på materialets värmeledningsförmåga). Och så varmt blir inte däcket när man kör på gatan.

Du får hjärna ha din åsikt. Men du bör nog inte rekomendera andra att göra som du gör.

Jag brukar faktiskt köra utan bilbälte, och det har fungerat skitbra i 15år.
Men jag bör nog inte rekomendera andra att göra det.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Kattskit är att ta i. Men det är inte bra.
Dessutom når man förmodligen inte ens 50grader. Däcket är ju byggt för att göra sig av med värmen.

Du vet att ca 55 grader är max vad man klarar att hålla handen på utan att behöva ta bort handen för att det är för varmt (givetvis beroende på materialets värmeledningsförmåga). Och så varmt blir inte däcket när man kör på gatan.

Du får hjärna ha din åsikt. Men du bör nog inte rekomendera andra att göra som du gör.

Jag brukar faktiskt köra utan bilbälte, och det har fungerat skitbra i 15år.
Men jag bör nog inte rekomendera andra att göra det.

Det var ju du som sa att gatdäck ska upp i 50 grader, så det var därför jag sa den tempen. Att jämföra med att köra utan bälte är ju... hmm.. klyftigt!:rolleyes:
De som vill kan ju testa och se om de trivs. Dags för en poll kanske för att se vad folk, som har testat, tycker?!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Alltså, Dunlops och i viss mån Bridgestones gatlagliga racedäck är helt klart lite hala när dom är kalla, men Pirelli och Metzeler, det som de flesta faktiskt kör på och som finns till salu, är helt schyssta även när dom är kalla.

Den här diskussionen kan pågå hur länge som helst men jag hävdar fortfarande bestämt att du har bra grepp i ett par Racetek/Supercorsa på gata.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Kan ni beskriva "bra grepp" ?
Om ni tävlar på dom däcken. Skulle ni köra utan däcksvärmare?

Att det går att köra rakt fram och svänga. Även svänga med knäskrap råder inget tvivel. Men hur blir det om det om ni behöver tvärbromsa 500 meter efter ni kört ut från garaget?

Prova att nypa till med frambromsen när ni ha kalla racedäck.
Framhjulet släpper direkt. Ni kan testa i depån nästa gång ni just lastat av hojjen. Det är skitäckligt.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Fast det är väl inte såååå många gatåkare som har värsta herrejösseskurvkombinationen 20 meter från parkeringsplatsen eller ?
Jag har kört ca 2K mil med beggade racedäck på gata och jag anser inte att de är sämre än de orginalmonterade livslängdsinriktade däcken vad gäller fäste i kallt tillstånd, däremot ger de mer "förtroende" (kanske för att man har likadana däck som proffsen) när man fläskar på i favortikurvkombinationen.

Kör beggat om du kan få däcken bytt billigt/gratis, skall du betala 500kr/gång blir ekonomin mer tveksam.
//P

Framhjulet släpper direkt. Ni kan testa i depån nästa gång ni just lastat av hojjen. Det är skitäckligt.

Mmm, så kan Eskil göra samma sak med ett par touringdäck och bevisa vadå ?

Last edited:

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Är du nöjd med det däcket?

Har kört 1000mil på mitt, därav 100 på bana...e du ingen racefantom som blixtrar fram i snabba gruppen fungerar 2ct alldeles utmärkt.
Som andra tidigare sagt men det tål att förtydliga...de är allstå inte hårdare i mitten utan mjukare på sidorna.
Mitt tips...Michelin Pilot Power fram o ett Pilot Road 2ct bak...:tummenupp

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Både fram- och bakdäck ser ut så här. Är det dags att byta?
Tyckte det va lite glatt när det regnat :va Är det bara jag som är känslig?

bakdckek9.jpg

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Kan bara hålla med Oscar ! Har åkt beggade slicks på både sporthojar o motard , som jag sen skurit själv o det har fungerat förträffligt ! Om det sen beror på däcken eller självförtroendet att man vet att man har "racedäck" , att man kan hålla högre hastighet o göra fetare nerlägg , låter jag vara osagt. Enda gångerna som det kunde vara lurigt med skurna slicks är som folk skrivit... i regn. Även tidiga vårar o sena höstar när asfalten är kallare , luften är kallare o det aldrig hinner bli nån riktig värme i däcken , så kunde det bli ganska halt.
Sommartid däremot så märkte i varje fall jag ingen större skillnad på gatdäck o slicks de första kilometrarna , då jag , som säkert många andra , tar det lite försiktigt o istället jagar upp temp i däcken.
Startar man hojen med kalla däck , kör 20 m till man kommer ut till asfaltsvägen o slår på , o hojen reser sig på bakhjulet utan tendens till att släppa , så är det tillräckligt bra "kallfäste" enligt mig... Att sen framhjulet glider några meter innan det fäster när man slår ner , kan iofs vara spännande... Men det händer endast med iskalla däck.

160-däcken till motarden köpte jag för övrigt av Oscar.... Bästa däcken givetvis !:pannkyss

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Jag har Metzeler Roadtec Z6 både bak och fram på min hoj. Funkar utmärkt.

Jag har Metzeler Roadtec Z6 både bak och fram på min hoj. Funkar utmärkt tycker jag.

Last edited:

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Det var ju du som sa att gatdäck ska upp i 50 grader, så det var därför jag sa den tempen. Att jämföra med att köra utan bälte är ju... hmm.. klyftigt!:rolleyes:
De som vill kan ju testa och se om de trivs. Dags för en poll kanske för att se vad folk, som har testat, tycker?!

Kan ni beskriva "bra grepp" ?
Om ni tävlar på dom däcken. Skulle ni köra utan däcksvärmare?

Att det går att köra rakt fram och svänga. Även svänga med knäskrap råder inget tvivel. Men hur blir det om det om ni behöver tvärbromsa 500 meter efter ni kört ut från garaget?

Har surfat runt i en timme nu och verkar ha hittat rätt tråd att fråga lite i =) Citerar er två herrar som dels verkar ha erfarenhet på området, och dels rätt skillda åsikter.

Har precis införskaffat en RSV1000R. På denna skönhet sitter ett set Battlax 002 racedäck med rätt gott om mönster kvar. Vid köpet fick jag även med ytterligare ett schysst set av samma modell, samt ett helt nytt set 002 street.

I denna och många andra trådar skrivs om bra kontra dåligt med att köra med hemmaskurna racedäck på gata men hur är det med sånna här som är orginalskurna? Innebär detta att de är lite mindre "harcore" och därför lämpar sig bättre för gata än slicksen gör?

Med två set racedäck hemma i garderoben så vill jag ju gärna använda dessa (tillägg: jag är ingen van banpiskare och mina förra däck slets absolut mest i mitten), men däremot är jag inte dumsnål och vill inte riskera att kvadda hojjen för att tjäna in däckspengar. Just ja, man kan ju även skada sig själv om man välter :näsblod

Har någon erfarenhet av dessa däck generellt så är alla åsikter intressanta.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Har surfat runt i en timme nu och verkar ha hittat rätt tråd att fråga lite i =) Citerar er två herrar som dels verkar ha erfarenhet på området, och dels rätt skillda åsikter.

Har precis införskaffat en RSV1000R. På denna skönhet sitter ett set Battlax 002 racedäck med rätt gott om mönster kvar. Vid köpet fick jag även med ytterligare ett schysst set av samma modell, samt ett helt nytt set 002 street.

I denna och många andra trådar skrivs om bra kontra dåligt med att köra med hemmaskurna racedäck på gata men hur är det med sånna här som är orginalskurna? Innebär detta att de är lite mindre "harcore" och därför lämpar sig bättre för gata än slicksen gör?

Med två set racedäck hemma i garderoben så vill jag ju gärna använda dessa (tillägg: jag är ingen van banpiskare och mina förra däck slets absolut mest i mitten), men däremot är jag inte dumsnål och vill inte riskera att kvadda hojjen för att tjäna in däckspengar. Just ja, man kan ju även skada sig själv om man välter :näsblod

Har någon erfarenhet av dessa däck generellt så är alla åsikter intressanta.

Jag har bara kommenterat "orginalskurna" däck. Och dom kallas för skurna racedäck. Det innebär inte att man skär i dom själv. bara att stomme och däcksblandning är samma som på slicks, men att tillverkaren gjort mönster i däcken för att dom ska vara gatlagliga. (vissa klasser kräver gatlagliga däck).
Det är nog bara Motard-nisssar som skär i sina däck själva beroende på hur banan ser ut som dom ska köra på.

Men det är klart att du kan använda dina däck på gata. Jag har kört med skurna slicks på gata då jag körde 50/50 gata & bana och det fungerar. Men tänk på att det tar tid att få upp värmen och alla däck är hala när dom är kalla.

Men på bana kör man upp ett sett däck på 2-3 dagars bankörning. Så kör du 4 dagars bankörning på en sommar, så använd dina skurna slicks där, och köp ett sett bra gatdäck och ha på gatan.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...