O-ringskedjor, hur länge håller de? 7000km?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Halloj

Har en MT09 2018 modell med ca 7000km på klockan.

Såg igår att en O-ring spretade ut.
Körde sedan premiärturen på ca 70mil och när jag kom tillbaka var det minst 10st som spretade ut.

IMG_7470.JPGIMG_7469.JPG

Är det någon som vet varför det blir såhär?

Verkstaden hade ställt bakhjulet jävligt skevt på servicen i fjol, och jag körde så ganska länge innan jag såg det. Kan detta ha blivit som ett resultat?

Är det farligt att fortsätta köra? Kan kedjan smälla av om den får några hundra mil till?

Fint om någon annan har erfarenhet här, jag har aldrig sett detta på någon annan hoj jag haft tidigare.


//K
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Min nuvarande DID 530ZVM-X har börjat bli precis som din, bitar av X-ringarna spretar ut.
Har dock gått längre än din innan det hände men har aldrig upplevt det tidigare och jag har haft många olika kedjefabrikat och modeller...

Smörjer regelbundet så det lär inte vara problemet.
Har dock rengjort ett par ggr med lysfotogen, vilket jag gjort i 20år utan att få problem.
Kan vara att de bytt material i ringarna som inte tål lysfotogenen???

Gå av lär den inte göra direkt men är ringarna så trasiga att smörjmedel läcker ut kommer kedjan nötas ovanligt fort och du märker det genom att kedjan borjar slacka ovanligt mycket och fort..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Intressant, men inte roligt. Har för första gången rengjort med lampolja. Nu blev det lite nervöst. Tvätt och smörjning och därpå vanlig tvätt av hojen. Sen rann det vatten ur kedjan ett bra tag vid stopp. EK x-ring, gått ca 1000 mil.

Fick öka slacket pga verkstad sträckt lite för mycket på nytt drivpaket som gått under 100 mil korrekt justerad. Litade på denna erkänt seriösa firma och konstaterade det felaktiga spelet vid hemkomst efter 70-talet mil, huvudsakligen i regn. Lite spel fanns men "rungandet" försvann när jag korrigerat. Sträckt (minimalt) en gång efter det pga slit men tycker den går rått utom när kedjan är nysmord.

Hellre skitigt och välsmort än renskuret...

Edit;

För att svara på frågan så 3000-4000 mil beroende på grad av skötsel och vad den utsatts för. Det är vad jag brukar få ut. Originalpaketet på nuvarande hoj kortare, var dåligt efter under 2000 mil. Trpoligen pga tidigare ägaren eller handlarens härjningar med högtrycken. Ja, jag har haft ett paket där ringarna blev som på bilden. Totalslut och jag vet inte vad tidigare ägaren gjort. På kompisens tdm blev det också så men han bara smorde och körde glatt vidare. Inget sånt när vi bytt drivpaketet.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min ek är bara tvättad med lampolja o smord med erforderlig kedje smörja var 100 mil ungefär.

Gick ned sig rent vansinigt fort på sista färden på ca 20 mil, fick sträcka 2,5mm o då har kedjan längst sig 5mm på 20 mil.

Alla xr-ringar hela men visst mycket grus i alla väder kanske sätter dessa spår.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag (och alla crossförare) är normalt ganska orädda med högtryckstvätten och smörjer med vanlig kedjeolja, att kedjor slits är en sak men så här blir det väldigt sällan. Om hjulet körts snett så blir sidobelastningen hög så det är nog det vanligaste. Dock kan jag inte förstå hur verkstäder lyckas med detta, det tar 10 sekunder att kolla med skjutmått om allt sitter rätt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni som har fransiga O-ringar, har ni högtryckstvättat kedjorna? Eller använt aggressiva rengöringsmedel?
Aldrig högtryck och tvättar sällan, vilket jag får höra. Smörjer med för ändamålet avsedda produkter. Mest bilyemas kedjespray. Grisar ner men tränger in. Som sagt, handlare och tidigare ägare är en annan femma...och vägsalt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Aldrig högtryck och tvättar sällan, vilket jag får höra. Smörjer med för ändamålet avsedda produkter. Mest bilyemas kedjespray. Grisar ner men tränger in. Som sagt, handlare och tidigare ägare är en annan femma...och vägsalt.
Ja, salt är ett jävulskap :mad: Saker som inte är gjorda för det tar rejält med stryk, och jag gissar att O-ringarna i hojkedjor inte riktigt är designade för att köras i saltslask.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ni som har fransiga O-ringar, har ni högtryckstvättat kedjorna? Eller använt aggressiva rengöringsmedel?
Har aldrig högtryckstvättat hojen med denna kedjan.
Penslat av med lysfotogen två ggr, annars bara torkat av och smort med vanlig kedjespray..
Kedjan monterades juni 2020 och har gått 1900 mil, upptäckte "fransarna" först i våras.
Har inte behövt spänna om kedjan, så knappast något överdrivet slitage, än...
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon som vet varför det blir sådär?

Kan det vara för att de ställde bakhjulet skevt på servicen?

Jag smörjer varje gång jag har kört.. med en spray som skall vara ok för oring kedjor.

//K
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det någon som vet varför det blir sådär?

Kan det vara för att de ställde bakhjulet skevt på servicen?

Jag smörjer varje gång jag har kört.. med en spray som skall vara ok för oring kedjor.

//K
Kan bero på att hjulet stod snett, helt klart. Kan också vara dålig kvalité på kedja. Har själv aldrig råkat ut för något sådant.

Eftersom du ändå smörjer efter varje åktur så hade jag vågat köra ett par hundra mil med den innan byte.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ni som har fransiga O-ringar, har ni högtryckstvättat kedjorna? Eller använt aggressiva rengöringsmedel?
Jag kör bara vattenslang på hojen. Anvönder kedjespray som fungerar med oringkedja.
Anvönder typ yes, inte avfettning, när jag tvättar hojen.

Inga kemiska saker på kedjan alls.

Har använt en nylonborste för att borsta kedjan ibland. Inte alltid.

/K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Kan bero på att hjulet stod snett, helt klart. Kan också vara dålig kvalité på kedja. Har själv aldrig råkat ut för något sådant.

Eftersom du ändå smörjer efter varje åktur så hade jag vågat köra ett par hundra mil med den innan byte.
Måste man byta dreven också?

Behöver man specialverktyg för kedjan?

Det är Yamaha orginal kedja från fabrik som sitter nu..

Helt stört att både fram och bakdäcken plus kedjan är slut efter 650mil..

Alla mina tidigare hojar har kört två bakdäck på ett framdäck, och jag har aldrig bytt ettdrivpaket på någon hoj jag ägt.

Aldrig heller sett oringarna spreta ut.



/K
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Borde funka att byta bara kedjan efter 700 mil. Men du kan ju mäta och kolla att den inte blivit för lång. Finns ett maxmått för ett visst antal länkar. Är den i närheten av det är dreven troligtvis körda också.
Kapa kedjan, koppla ihop med en ny och dra runt framdrevet, så slipper du demontera något.
Ett nitverktyg behöver du ha.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ok. Fan på MC kedjor är man helt grön.

Vart hittar man nitverktyget?

Någon som har tips på kedjor?

//K
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skulle våga påstå att det är "vanligare" att man får ut 7000 mil ut en o-ringskedja, än att den blir skrot över 700 mil.

Båda miltalen är såklart extremfall, men nog tusan är 700 extremarestarer än 7000...?
Vad krävs för att lösa upp gummit till den graden?
Regelbundet tvätta kedjan i en cocktail av trikloretylen, thinner och fosforsyra...?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hände min mt 09 också.
Fick byta ut hela drivpaketet efter 800mil.
Oringar som spretade åt alla håll.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ok, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?

hittade denna lokalt:

RK 525XSO​


RK 525GXW XW-ring​


RK BL525ZXW​


Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.

//K
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top