Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ett exempel:
Re: CBR 1000RR-ABS
STD Fireblade kerb weight 199KG
ABS Fireblade kerb weight 210KG

As I said, for a track weapon you would want to go with the non ABS model, but for the road/regular riding well, it's a no brainer!


Finns ABS-system till mc som totalt väger upp mot 15 kilo med.


24lbs brukar det nämnas rätt ofta om Hyndornas system ~11kg

Väger det 3kg eller mindre så är jag personligen ingen motståndare om systemet även är bra dvs. Hur man nu skall mäta det.


Vet inte vilket system du tänker på, BMW hade system som vägde runt 9-10 kg i början av 1990-talet. Moderna system, t.ex. det på 2011 års ZX-10 Ninja, väger 3 kg plus ett 500g tyngre och bättre batteri. De nyaste, vad jag vet ännu inte implementerade systemen kan väga under kilot, se t.ex. http://www.automotivedesign.eu.com/article/35412/Bosch-unveils-latest-motorcycle-ABS-system.aspx .
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ett exempel:
Re: CBR 1000RR-ABS
STD Fireblade kerb weight 199KG
ABS Fireblade kerb weight 210KG

As I said, for a track weapon you would want to go with the non ABS model, but for the road/regular riding well, it's a no brainer!


Finns ABS-system till mc som totalt väger upp mot 15 kilo med.


24lbs brukar det nämnas rätt ofta om Hyndornas system ~11kg

Väger det 3kg eller mindre så är jag personligen ingen motståndare om systemet även är bra dvs. Hur man nu skall mäta det.

Jag hoppade mellan en 08 utan ABS och en 09 med, jag märkte ingen skillnad på vikten (dessutom på bana). De extra kilona sitter i mitten av hojen så det är svårt att märka av dem. Nästa generation ABS kommer att väga 3 kg som på Kawan och BMW så det är fortfarande inget problem...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ibland när jag är ute och åker bil eller hoj brukar jag roa mig med att kolla in beteckningarna och reklamslogans bak på bilarna, de säger en hel del om modet för dagen när bilarna en gång skinande blanka levererades till kund. Några exempel på vad man ville marknadsföra:

- GTI
- Turbo
- 16v
- 4WS (kommer någon ihåg Hondas fyrhjulsstyrning?)
- Cat, Katalysator
- ABS
- AWD, 4WD
- ESP, Antispinn (kommer Ni ihåg Mercedes voltbil?)
.......

I samband med många av ovanstående "lanseringar" har debattens vågor gått orkanhöga, angående för- och nackdelar med systemen. Så här i efterhand får vi väl erkänna att om än vissa försvunnit rätt obemärkta har väl inget förstört eller saboterat vår körupplevelse?

Som NiklasiNorr skriver - ABS på hoj är en no-brainer och kommer att införas vare sig vi vill det eller ej - marknadskrafterna (=konsumenterna=vi själva) kommer att kräva detta och ÅF kommer inte att våga ta in hojar utan ABS. Systemen är redan så bra att jag inte kan påminna mig att jag någon gång störts av funktionen när jag provat systemen både på bana och väg, jag är övertygad om att detsamma gäller för 99 av hundra SH-medlemmar i likhet med mig själv.

Så bring the future on - mig stör det inte:) Kanske, kanske jag någon gång i framtiden till och med får ordentlig nytta av detta, t ex vid en panikinbromsning på kall och hal vägbana en klar höstmorgon när något vilt beslutar sig för att korsa min vägbana i eller efter någon kurva...

Mina 2p
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns massvis som säger tvärt emot. 11kg är mkt vikt på en båge ~ 6% viktökning.

3kilo däremot är nästan 4ggr så lite och i mina ögon helt acceptabelt.
(~1,5% viktöknig)

Som tidigare nämnts i tråden är inte alla abs-sytem bra dessutom.
Det KAN till och med stjälpa dig.

Kul vore att få lite data på ofjädrad vikt då flertalet påstår sig känna skillnad på mindre än 1kg ofjädrad vikt.

De system som väger totalt 3kg kan ju inte ha så mkt vikt ofjädrad vill jag tro men de som väger 11 eller mer?

I framtiden är detta säkert ett ickeproblem men att göra en lag som kräver det? NEJ TACK!

Jag hoppade mellan en 08 utan ABS och en 09 med, jag märkte ingen skillnad på vikten (dessutom på bana). De extra kilona sitter i mitten av hojen så det är svårt att märka av dem. Nästa generation ABS kommer att väga 3 kg som på Kawan och BMW så det är fortfarande inget problem...

Mina svar och 3p


Så här i efterhand får vi väl erkänna att om än vissa försvunnit rätt obemärkta har väl inget förstört eller saboterat vår körupplevelse?

NEJ inte saboterat men heller i vissa fall inte hjälpt. Tycker du att 4wd skall bli en lag då det faktiskt kan rädda liv? För det är ju det tråden handlar om. OBLIGATORISK ABS och LAG! (diverse antidive system som var så bra på 80 talet... rest my case

ABS på hoj är en no-brainer och kommer att införas vare sig vi vill det eller ej - marknadskrafterna

Om några år kanske vi sitter med borstlösa navmotorer som man därigenom kan göra RIKTIGT intelligenta system då vi individuellt kan styra acc och deacc i vadera hjul. Jag är övertygad om att den ökade ofjädrade vikten är värd med de möjligheter det kan skapa.
Skall vi göra en lag om det med tro när det är dags?


Så bring the future on - mig stör det inte:) Kanske, kanske jag någon gång i framtiden till och med får ordentlig nytta av detta, t ex vid en panikinbromsning på kall och hal vägbana en klar höstmorgon när något vilt beslutar sig för att korsa min vägbana i eller efter någon kurva...

Ja eller så stjälper det dig. Inte lika troligt men klart möjligt.


Mina 2p
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns massvis som säger tvärt emot. 11kg är mkt vikt på en båge ~ 6% viktökning.

3kilo däremot är nästan 4ggr så lite och i mina ögon helt acceptabelt.
(~1,5% viktöknig)

Som tidigare nämnts i tråden är inte alla abs-sytem bra dessutom.
Det KAN till och med stjälpa dig.

Kul vore att få lite data på ofjädrad vikt då flertalet påstår sig känna skillnad på mindre än 1kg ofjädrad vikt.

De system som väger totalt 3kg kan ju inte ha så mkt vikt ofjädrad vill jag tro men de som väger 11 eller mer?

I framtiden är detta säkert ett ickeproblem men att göra en lag som kräver det? NEJ TACK!



Mina svar och 3p

Ofjädrad vikt är väldigt lite, några hekto på sin höjd för en sensorring och en liten sensor. Det som väger på Hondorna är själva pumpen, den som tar över när ABS:en går in. BMW har ett lite modernare system som också är mindre och lättare.
Fjädrad vikt som ligger nära hojens tyngdpunkt är väldigt svår att känna. Det som många tidningar refererar till när de säger att en jättekoloss till hoj plötsligt känns jättesmidig så fort den är på rull. Just Honda är specialister på detta.

Enklast är väl att du testar själv om du inte tror mig. Skillnaden mellan dig och mig i just det här fallet är att du tycker och tror och jag har testat att hoppa mellan hojarna, dessutom på bana där den där skillnaden borde märkas mest.

Att jättetunga ABS-system som inte var så bra har funnits på hojar är vi väl alla medvetna om men nu är vi på ett forum som heter Sporthoj.com så jag förutsätter att det vi diskuterar är just sporthojar med ABS, inte BMW lok från -98. Utvecklingen går som sagt framåt så att referera till gamla och dåliga system känns ju inte relevant, speciellt som det lagförslag som diskuteras skall gälla från 2017.
När vi kommer dit så kommer ingen av oss att ens fundera på om hojen har ABS eller inte, det kommer varken att märkas i vikt eller funktion.

Mina 3p
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du missar medvetet eller omedvetet poängen i mitt svar - jag pekar på att ingen av de "dåtidens nyheter" jag redovisade inverkade till någon nackdel för oss förare.

Åtminstone en av förändringar lagstiftades fram, katalysatorn/ insprutningssystem. Kommer Du ihåg debatten om att vi skulle tända eld på halva Sveriges ängar så fort bilen parkerades på gräs högre än en golfgreen?

Dina argument emot ABS är ju ingen nyhet, de ventilerades flitigt när systemet blev vanligare bland bilar. Hur många av oss skulle idag ö h t överväga att köpa en bil utan systemet?

Jag har tre bilar hemma, samtliga fyrhjulsdrivna. Så lagstiftning eller ej har jag valt det framdrivningssystem som ger högst marginaler/säkerhet. Därför är jag inte särskilt brydd om lagstiftaren anser att samhällsvinsten är så hög att frivilligheten ska inskränkas, jag har ju redan fattat mitt val.

MEN - att ABS för hojat inverkar positivt på trafiksäkerheten till den grad att man vill lagstifta in den finns dels statistiskt underbyggt (MC-OLA 2010 s 32-33 och ja, jag vet att man med statistik kan bevisa det mesta...) men är också min och andras erfarenheter efter att ha provat dagens moderna system på bana och landsväg.

Så jag är gammal nog att acceptera att lagstiftaren ibland styr oss konsumenter utan att drabbas av ideologisk härdsmälta bara för sakens skull. Jag tror dessutom att ABS är std långt innan år 2017, helt enkelt för att marknaden kräver det - jämför efterfrågan på Blade RR resp RRA på Blocket så ser Du vartåt det bär hän... Att sedan systemen kanske även 2017 under gynnsamast möjliga förhållande ger marginellt längre bromssträcka uppvägs för de flesta av oss av att vi har en stooor hjälp när den som bäst behövs - i en paniksituation.

Jaja, Richo - vi får väl komma ihåg att kolla efter vad vi åker med för bromssystem om ett par tre år:)

Kommentarer till mitt tidigare inlägg...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jo meeeeen

Ett av systemen jag syftade på som enligt tidigare inlägg var kass var ju till Honda Hornet 2008.

Känns högst relevant och jag tror det skall till något liknande euro ncap för att se till att systemen får tydliga betyg på sina abs-system.

Ett system behöver ju inte vara bra bara för att det är lagstadgat att det skall sitta där.

Sedan euro ncap har väl sina brister men det är en annan historia.


Att jättetunga ABS-system som inte var så bra har funnits på hojar är vi väl alla medvetna om men nu är vi på ett forum som heter Sporthoj.com så jag förutsätter att det vi diskuterar är just sporthojar med ABS, inte BMW lok från -98. Utvecklingen går som sagt framåt så att referera till gamla och dåliga system känns ju inte relevant, speciellt som det lagförslag som diskuteras skall gälla från 2017.
När vi kommer dit så kommer ingen av oss att ens fundera på om hojen har ABS eller inte, det kommer varken att märkas i vikt eller funktion.

Mina 3p
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Åtminstone en av förändringar lagstiftades fram, katalysatorn/ insprutningssystem. Kommer Du ihåg debatten om att vi skulle tända eld på halva Sveriges ängar så fort bilen parkerades på gräs högre än en golfgreen?

Visste inte att det var lag på insprutning som sådant men ok. och visst skall man tänka sig för när man ställer sig i högt torrt gräs...
Dock plockar jag bort katen på mina hobbyfordon av flera olika anledningar.


Dina argument emot ABS är ju ingen nyhet, de ventilerades flitigt när systemet blev vanligare bland bilar. Hur många av oss skulle idag ö h t överväga att köpa en bil utan systemet?
Ja, när det gäller hobbyfordon så kan jag alla gånger tänka mig en lekbil utan ABS...?!

Jag har tre bilar hemma, samtliga fyrhjulsdrivna. Så lagstiftning eller ej har jag valt det framdrivningssystem som ger högst marginaler/säkerhet. Därför är jag inte särskilt brydd om lagstiftaren anser att samhällsvinsten är så hög att frivilligheten ska inskränkas, jag har ju redan fattat mitt val.
Samhällsvinst??? Ja störst samhällsvinst skulle vara om 2-hjuliga motorfordon förbjöds, så du kanske tycker det är en bra lag också?
Nej tack till lagar som påverkar min valfrihet och frihet inom rimliga gränser.


MEN - att ABS för hojat inverkar positivt på trafiksäkerheten till den grad att man vill lagstifta in den finns dels statistiskt underbyggt (MC-OLA 2010 s 32-33 och ja, jag vet att man med statistik kan bevisa det mesta...) men är också min och andras erfarenheter efter att ha provat dagens moderna system på bana och landsväg.
Hmm jaha och det har inte jag gjort eller vad vill du ha sagt?

Så jag är gammal nog att acceptera att lagstiftaren ibland styr oss konsumenter utan att drabbas av ideologisk härdsmälta bara för sakens skull.
Jag hoppas jag inte blir så gammal som du så att jag börjar acceptera dåliga lagar utan att blinka.

har en stooor hjälp när den som bäst behövs - i en paniksituation.
I de flesta fall, JA. Glöm bara för all del inte vad som händer med vikt när man bromsar. 11 kilo + ett par G blir rätt mkt mer dövikt att få stopp på osv. rörelsenergin är ju sedan kvadratisk så en lag att hojen inte får vara för tung hade väl suttit på sin plats... Likaså säkerhetsutrustningen då när vi ändå är på det.

Jaja, Richo - vi får väl komma ihåg att kolla efter vad vi åker med för bromssystem om ett par tre år:)
Ja personligen sitter jag nog "tyvärr" kvar med helt omodern hoj då så om ingen lag tvingar bort mitt hojåkande sitter jag väl troligen utan abs.


Nästan på OT i det här snacket. Hur blev en poll här på forumet där man får rösta om man VILL ha en lag eller ej om det. Inte om man vill ha ABS eller ej...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

???

Varför hänvisar du till ett gammalt lågbudget ABS system på en gammal lågbudget sporthoj? Vi pratar ju om moderna system och de ännu modernare systemen som kommer att finnas på hojar 2017...

Ja personligen sitter jag nog "tyvärr" kvar med helt omodern hoj då så om ingen lag tvingar bort mitt hojåkande sitter jag väl troligen utan abs.


Nästan på OT i det här snacket. Hur blev en poll här på forumet där man får rösta om man VILL ha en lag eller ej om det. Inte om man vill ha ABS eller ej...

Du kommer ju inte att vara ensam om att sitta på en äldre ABS-lös hoj, de hojar som däremot skulle ha påverkats av en lag som förmodligen inte kommer att komma är hojar som redan kommer att ha ABS.

Jag tycker att det är OT, det hänger ju ihop. Däremot så är jag helt övertygad om att det är en ickefråga eftersom vi kommer att få ABS på alla hojar oavsett lagar eller inte...:)
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
???

Varför hänvisar du till ett gammalt lågbudget ABS system på en gammal lågbudget sporthoj? Vi pratar ju om moderna system och de ännu modernare systemen som kommer att finnas på hojar 2017...



Du kommer ju inte att vara ensam om att sitta på en äldre ABS-lös hoj, de hojar som däremot skulle ha påverkats av en lag som förmodligen inte kommer att komma är hojar som redan kommer att ha ABS.

Jag tycker att det är OT, det hänger ju ihop. Däremot så är jag helt övertygad om att det är en ickefråga eftersom vi kommer

att få ABS på alla hojar oavsett lagar eller inte...:)

Fortfarande så att en hel del plockar bort sina abs-system på helt nya racebågar... Då pratar jag om cbr1000rr där jag känner till flest fall...
Dem anser att inte fördelarna överväger nackdelarna.

Du kan ju dumförklara dem om du vill. Jag själv känner mig hyggligt neutral i frågan och vet inte hur jag själv skulle agerat. 11kg känns tungt, 3 kilo hade jag inte orkat bry mig om. Men återigen. Lag på det? NEJ TACK!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fortfarande så att en hel del plockar bort sina abs-system på helt nya racebågar... Då pratar jag om cbr1000rr där jag känner till flest fall...
Dem anser att inte fördelarna överväger nackdelarna.

Du kan ju dumförklara dem om du vill. Jag själv känner mig hyggligt neutral i frågan och vet inte hur jag själv skulle agerat. 11kg känns tungt, 3 kilo hade jag inte orkat bry mig om. Men återigen. Lag på det? NEJ TACK!

Ööööh, nu hänger jag inte med? Vad har racebågar med kitfjädring, racedäck, racekåpor och annat special med gathojar att göra?
Ett lagförslag om ABS kommer ändå inte att påverka dem nånting oavsett för den kategorin hojförare. Dessutom är ju ABS ganska meningslöst på en banhoj eftersom ABS system är kalibrerade för gatdäck, inte för racedäck... jag förstår inte kopplingen?

Lag på detta, Nej tack, det håller jag med dig om fullständing. Min poäng har ju hela tiden varit att det inte kommer att behövas. Du och alla vi andra kommer ändå att köra ABS-hoj inom en hyggligt snar framtid, ett icke problem som sagt:)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det dem menar på är att det GÅR att känna skillnaden och därmed är vikten påverkningsbar i alla högsta grad. = intressant då du säger att du inte känner skillnaden. Men det var ju ditt argument som jag nu besvarat med konstruktiv kritik eller?

Ööööh, nu hänger jag inte med? Vad har racebågar med kitfjädring, racedäck, racekåpor och annat special med gathojar att göra?
Ett lagförslag om ABS kommer ändå inte att påverka dem nånting oavsett för den kategorin hojförare. Dessutom är ju ABS ganska meningslöst på en banhoj eftersom ABS system är kalibrerade för gatdäck, inte för racedäck... jag förstår inte kopplingen?

Lag på detta, Nej tack, det håller jag med dig om fullständing. Min poäng har ju hela tiden varit att det inte kommer att behövas. Du och alla vi andra kommer ändå att köra ABS-hoj inom en hyggligt snar framtid, ett icke problem som sagt:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det dem menar på är att det GÅR att känna skillnaden och därmed är vikten påverkningsbar i alla högsta grad. = intressant då du säger att du inte känner skillnaden. Men det var ju ditt argument som jag nu besvarat med konstruktiv kritik eller?

Klart att du märker skillnad när du har en racebåge som redan är lättad max på alla möjliga sätt. Kan du dessutom plocka bort 11kg genom att ta bort något som inte behövs på en racehoj så ska man ju göra det. Jag förstår fortfarande inte vad detta har med gathojar att göra?

Om du hoppar mellan en CBR1000 som väger 200 och CBR1000 som väger 211 så märker varken du eller jag någon skillnad när viktskillnaden ligger i mitten på hojen och vi kör med hojen. Hade hydraulpumpen suttit i framhjulet så hade det varit en enorm skillnad såklart. Du kan känna det när hojen står still och du gungar hojen mellan knäna, men skillnaden är VÄLDIGT liten. Så fort hojen är på rull så tänker du inte på det. Det var detta jag pratade om, det är väl det som är viktigt eller?
Men, återigen, varför inte testa själv innan du framför något som du tror är på ett visst sätt?
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Jag tror Niklasinorr har helt rätt, det är ett ickeproblem vi diskuterar. Vi kommer att få abs på våra hojar, och det är toppen! Skitsamma om du bromsar som Rossi en solig dag på tom raka, kliver det fram en älg vid skymning är det inte alls lika många som bromsar som Rossi.

Lagstiftningens vara eller icke vara är skitsamma, vi kommer få det ändå.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, Du har fått en hel del klarläggande redan, det viktigaste är att Du snöar in på lagstiftningsfrågan medan vi andra inte fäster någon större vikt vid den - vi konsumenter kommer att införa obligatorisk ABS långt innan vi är framme vid år 2017. Och det är väl det som är vårt svar på trådrubriken?

Det är därför inte ett dåligt lagförslag (det finns värre...), men förmodligen ett onödigt.

Insprut fick vi som en konsekvens av katalysatorn, förgasaren är för inexakt för att säkerställa katalysatorns funktion över tiden.

Och avslutningsvis verkar vi ju överens (baserat på statistik och då allas vår erfarenhet av moderna ABS-system) om att de förmodligen räddar fler liv än de tar. Dessutom har en oerfaren förare med all säkerhet ännu mer nytta av systemet än en erfaren banräv. Så då kokar väl soppan ner till att ABS välkomnar vi alla, det enda som skiljer oss är i vilken grad vi retar oss på lagstiftning eller frivillig konsumenttköpkraft som katalysator för förändringen.

Eller har jag förstått inläggen fel?

...Hur blev en poll här på forumet där man får rösta om man VILL ha en lag eller ej om det. Inte om man vill ha ABS eller ej...
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Eller har jag förstått inläggen fel?

Fel eller inte. i stora drag rätt.

Dock jäkligt kul att läsa igenom tråden då den hoppar från att abs är bättre än alla! Till att vissa bågar har kassa system och kan inte räknas med, till att på grus är det undatag, till att på en banhoj känner man skillnad men inte på gathoj. Till att en racerförare inte har användning av ABS?!

Nåja, arrest my case.

Vill inte ha någon lag fortfarande och jag vidhåller även att med dagens mått så är det inte i alla lägen det är att föredra. Säkert annorlunda om några år... Jojo. Time will tell.

BTW det var inte så många som kommenterade hur kul det är när ABS-systemet plötsligt lägger av och man skall bromsa oldschool. Har som sagt hänt mig och många andra... Då är man glad att man inte alltid kört med hjälpmedel... Kopplar dem ur abs:en en stund på halkkörningen? i annat fall borde dem det så folk får testa och få lite koll...

När jag körde några gånger med quattroschool så gick det snabbare OCH roligare utan hjälpsystemen men personligen föredrog jag att ställa in så de gick in vid panikbroms. Var rätt gott att dem gick in när det började barka åt helvete amatör som man är... SÅ inte har jag något emot systemen som sådant! (även fast jag vill se GP utan dem)
 

Keno

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 -01
Jag har abs på Ninjan. Har testat den i verkligheten och man tappar inte bromsverkan direkt, hade i alla fall bakhjulet dansandes i luften efter rakan på gelleråsen. Det krävs mycket rutin och kunskap att slå abs'en, har sett nått test med racepiloter mot vanliga piloter och racepiloten lyckades väl med någon meter kortare utan abs. Detta under kontrollerade former, vilket det sällan är i verkligheten...

Jag skulle gärna vilja se testet du refererar till här. Är det möjligt? Har du länken att dela med dej av? Jag gör ett arbete kring ABS på just hojjar, därför är jag intresserad av att se testet.
MVH
Lilly
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hyfsat trådlyft. :)
Men har två funderingar kring införandet av ABS.
Jag funderar på var man kan läsa om dagens krav på bromssystem för hojar?
Misstänker starkt att denna reglering begränsar ett antal hojtyper från att plockas in i EU/Sverige, eftersom kubiksvagare hojar ofta saknar ABS.
Som jag förstår detta så blev ABS ett krav från EU, som trädde i kraft 2016.
Men det gäller hojar med en slagvolym på 126cc och uppåt.
Enligt de nya reglerna ska alla nya över 125 kubik, utrustas med låsningsfria bromsar (ABS) medan lätta motorcyklar (under 125 kubik), inklusive "scooter", ska ha antingen låsningsfria bromsar eller ett kombinerat bromssystem.
Vet någon vad som är/avses med ett "kombinerat bromssystem"?
Även mopeder var ju uppe för diskussion när det gäller ett så kallat kombinerat bromssystem, men där har det ju inte hänt någonting alls.

Förutom egen nyfikenhet, så väcktes min fundering av att jag nyligen införlivade en hoj som bara har ABS fram, så det kanske är ett kombinerat system? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hyfsat trådlyft. :)
Men har två funderingar kring införandet av ABS.
Jag funderar på var man kan läsa om dagens krav på bromssystem för hojar?
Misstänker starkt att denna reglering begränsar ett antal hojtyper från att plockas in i EU/Sverige, eftersom kubiksvagare hojar ofta saknar ABS.
Som jag förstår detta så blev ABS ett krav från EU, som trädde i kraft 2016.
Men det gäller hojar med en slagvolym på 126cc och uppåt.
Enligt de nya reglerna ska alla nya över 125 kubik, utrustas med låsningsfria bromsar (ABS) medan lätta motorcyklar (under 125 kubik), inklusive "scooter", ska ha antingen låsningsfria bromsar eller ett kombinerat bromssystem.
Vet någon vad som är/avses med ett "kombinerat bromssystem"?
Även mopeder var ju uppe för diskussion när det gäller ett så kallat kombinerat bromssystem, men där har det ju inte hänt någonting alls.

Förutom egen nyfikenhet, så väcktes min fundering av att jag nyligen införlivade en hoj som bara har ABS fram, så det kanske är ett kombinerat system? :va
Kombinerat bromssystem innebär väl att det funkar som på bilar, när man bromsar, så bromsar både bak och framhjulen. Dvs handbromsen aktiverar både fram och bakhjulsbroms och fotbromsen aktiverar bakbroms och frambroms.
Gissar att det blir tillverkare som skippar den ena. Blir ju billigare och uppfyller direktivet.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Replik till dom som tyckte att det det var en bra idé att myndigheterna skall bestämma om jag ska kunna låsa mitt bakhjul eller ej när jag bromsar:
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top