För någon som vill kunna köra någon av dessa motorfordon är det en klar nackdel, men även för motorkulturen i Sverige är det en nackdel. Jag misstänker att du besitter tillräckligt mycket intelligens för att räkna ut varför på egen hand, även om du nu inte verkar förstå det här med att ditt tankesätt inte är rätt bara för att du vägrar se saker ur andras perspektiv.
Jo men fortfarande är det inget som säger att kravet kommer blir ett faktum för dessa hobbybilar, det är bara bakåtsträvarna som tror det =0) Visar inte exempelvis statistik att dessa popnitsbyggen utmärker sig bland olycksdrabbade så är risken ganska liten att kraven blir hårdare i detta sammanhang, miljökraven är förmodligen det som tar kål på dem i slutändan. Sen att detta överhuvudtaget skulle vara ett motargument för ett annat fordonslags eventuella lagkrav gällande ABS om 5-6 år..?
Sedan undrar jag också vilken Caterhambil som är typgodkänd i Sverige, mig veterligen finns det ingen sådan.
Inte den blekaste men med svensk hemsida där de tillkännager sig som specialister i ämnet sedan 1981 så kan man ju tro annat. Eller så är det som så att marknaden här hemma inte efterfrågar mer än lågprisalternativen som ingen vill stå till svar för eller investera i ur en försäljningsverksamhets krav. Ingenjörerna vet varför sen vad Kalle Gasknall tror smäller inte särskilt högt i sammanhanget
Om de som de fakto behöver en produkt inte köper den, då är antingen produkten inte tillräckligt bra, eller marknadsföringen värdelös.
Eller så finns det folk som inte vet bättre som i så många andra sammanhang eller tillverkare som snålar in i det längsta = lagkrav.
Och här är din åsikt fullkomligt irrelevant, detta är fakta.
Min åsikt stiftar inga lagar men om man prompt ska vara mot något så bör det ha någon verklighetsbaserad grund som faktiskt betyder något annars är det vanligt gnäll som ingen lyssnar på och då är det ingen idé att gnälla. Som jag har nämnt tidigare så tycker jag visst att man ska ifrågasätta men fördelaktligen på något sätt konstruktivt.
Har du missat hela hysterin med Etanolbilar? Den subventionering som fanns där satte rejält med fart på Etanolbilsförsäljningen. Nog för att skatten är försumbar på en MC samt att man inte utsätts för trängselskatt, men det vore väl inte så svårt med ett prisavdrag för hojar med ABS. Om en ABS försedd MC skulle kosta mindre (även om det bara rörde sig om en hundralapp) så skulle nog väldigt få välja en utan ABS.
Visst men det kan ju även vara så att det säljer så pass bra att subventionering inte anses nödvändigt och lagen riktar sig mer mot budgettillverkarna som inte börjat leverera ABS hojar i tillräckligt stor grad ännu.
I ganska mångas om vi dömmer av den här tråden, men du verkar dessvärre inte kunna ta åt dig av någon annans åsikter då...
Ta åt mig? Nä den kunskapen har inte visat sig bland kritikerna hittills kort och gott för att de flesta åsikter mot ABS grundar sig på felaktigheter. Om man inte kan (vilket man i flesta fall själv vet om) något varför då vara mot det?
Huruvida det är ett tungt argument eller inte är väl knappast relevant? Judarnas åsikter vägde inte tungt i hitlers öron heller...
Ännu ett lågvattenargument
Inte konstigt att lagstiftarna har det så lätt, o tur är väl det i dessa fall.
Alltså argumenten som tagits upp vilka jag kommer ihåg på rak arm är:
ABS inte fungerar på grus - Fast de har i själva verket inte provat men de har sett något youtubeklipp där det gick åt helsike och då bevisar det allt
ABS inte fungerar för motard eller stunthojar - Varför det inte skulle fungera för motard framgick aldrig utan det bara antogs att det var så och stunthojar är irrelevant för en lagstiftare av förklarliga skäl. Sen kan man ju ha det som åsikt o "rösta nej" om det känns bra fast det kommer aldrig göra någon skillnad.
Att ABS medför en merkostnad vid inköp - Visst så kan det vara men dels kan det vara en övergångsperiod precis som för bilar = ingen känner väl att den betalar extra för en bil för att den har ABS i.o.m. att det är en självklarhet att den har det, även budgetmodellerna. Sen om det behövs ett lagkrav för denna saks skull så är det inte för att tillverkarna ska tjäna mer pengar utan för att statistiken ska bli bättre. Aldrig hört talas om någon skulle vilja köpa en S1000RR men skyller den för höga prislappen på att ABS är standard på den.
ABS kan inte rädda alla situationer - Helt sant men det förbättrar fortfarande oddsen och kör föraren som att det kunde rädda alla situationer så är det inte systemet som är den svaga länken på hojen. Det är med dagens teknik så gott som omöjligt att helt säkerhetställa sig från dåliga förare.
ABS kan gå sönder - Naturligtvis, likaså bromsarna utan ABS och allt annat på hojen.
Detta kan vi dividera fram och tillbaka länge, om lagen införs så är det p.g.a. att dom undersökningar som gjorts pekar på en förbättring vilket redovisas i artikeln tråden handlar om. Under årens gång fram till 2017 kommer statistiken m.m. förmodligen att följas och om ingen drastiskt motsats kommer fram så blir det säkert som så inom hela EU. I slutändan vet vi nog alla att den där motsatsen aldrig kommer att komma.