Obligatorisk ABS? Vad tycks?

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Tror du på allvar att ABS kommer rädda dig vid möte på fel sida i en kurva? Bromsa rakt ner i skogen kanske..




Konstigt att alla med ABS har blivit räddade till livet av systemet nån gång, ni måste ha dåliga marginaler eller usel bromsförmåga..

:)

ABS är absolut inte räddningen i alla situationer, särskilt inte om du bombar favoritvägen och får mötet på fel sida... men dyker det upp ett hinder har jag förmodligen större chans att undvika det om jag inte låser bromsarna?

Det är inte alltid du kan påverka marginalen själv, bromsa när man är redo som vid ett bromstest klarar nog de flesta bra men när det är en skarp situation är det lite annorlunda, i mitt fall gick det inte fort alls. Pickisen stod still för att sedan plötsligt kasta sig ut mellan mig och bilen jag låg bakom (höll för bra avstånd antar jag). Det gick kanske 60km/h och den tid jag hade på mig att reagera var inte allt för lång. Visst hade en optimal inbromsning förmodligen klarat biffen men för min del var det jävligt skönt med ABS när jag med hackande broms gled upp bredvid den utsvängande bilen istället för att kana omkull och in i sidan på den!

Jag kunde alltså trots låg fart inte få stopp på hojen i tid men styrförmåga är ju viktigt också :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
ABS-ens funktion är väl förhoppningsvis att bromsa maximalt på alla underlag, inte bara på regn (där de flesta solskensbikers lämnar hojen hemma).
Funktionen är att man ska få maximal bromseffekt med bibehållen kontroll så att man inte bromsar omkull sig. Det är den funktionen med kontroll som är viktigast på MC.

Sen vet jag ju naturligtvis att att alla här på SH inte bromsar omkull sig i en paniksituation utan istället bromsar upp en stoppie med en hand samtidigt som de pryglar den ansvarige med en ketting med den andra.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Det finns andra krafter som råder på en tvåhjuling, bromsar du i en sväng så kommer du att rätta upp och få svårt att fortsätta svängen, om du har ett nerlägg så blir ju sidokraft också en faktor att räkna in. Och som en del tror att ABS:en känner av att du har nerlägg det tror jag väldigt lite på, skulle elktroniken känna av däckets diameter vid nerlägg.
Jag är helt säker på att ni som har övertro på ABS kommer att bli varse en vacker dag att,,, hoppsan :gnissla.
ABS är bra på 4 hjul, låt det var så.

Ja men vad kommer efter bromsfilmen DÅ???????????

- Hoppsan, I stand corrected!, kikade inte längre på filmen än de tre-fyra första kameravinklarna -sorry!

- Nu pratade jag inte om broms vid nedlägg utan använde kurva eller krön som exempel på när du får kortare siktsträcka och kan överraskas av ett hinder. "Är det då blött" skrev jag vidare vilket borde falla in i ramen för när ABS kan rädda en svår situation om än inte alla sådana förstås! I mitt fall blev inte bromssträckan kort nog trots (eller pga ABS tycker kanske någon) men jag behöll styrförmågan under inbromsningen och kunde med hackande ABS glida upp vid sidan av istället för in under bilen...

Det är som vanligt lika många åsikter som läsare men att ABS på motorcyklar skulle rädda liv finns det ju faktiskt studier på.

Jag är oftast för det fria valet men hur många personer hade dött i onödan om inte bilbälteslagen eller hjälmtvång kommit till?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns andra krafter som råder på en tvåhjuling, bromsar du i en sväng så kommer du att rätta upp och få svårt att fortsätta svängen, om du har ett nerlägg så blir ju sidokraft också en faktor att räkna in. Och som en del tror att ABS:en känner av att du har nerlägg det tror jag väldigt lite på, skulle elktroniken känna av däckets diameter vid nerlägg.

Nej, i nuläget är det bara 1000RR som har den tekniken.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Absolut men OM det är på felaktiga grunder (som de skriver) motbevisat av NASA samt Jürg på huvudkontoret i Bremen så blir det gärna diskussion. Däremot om man nu, som det har tagits upp, är orolig för att det ska eskalera i fler tvingande regler så är det som du skriver :) Kommer bli väldigt intressant den dagen de "ägarrelaterade" miljökraven blir hårdare för motorcyklar.

Felaktiga grunder? Tror du att alla undersökningar som görs visar 100% "rätt" resultat? Kan man inte ifrågasätta resultatet av undersökningar om man t.ex tycker att tillvägagångssättet är märkligt?

Och för den delen, om vi säger så här (hypotetiskt): Ett oberoende test visar att Shoei-hjälmar har 20% bättre säkerhet (enligt en rad godtyckliga parametrar) än Arai-hjälmar. Ska vi då förbjuda Arai-hjälmarna i lag? Det är ju inte så att det är helt omöjligt att bromsa utan ABS. Eller?

Jag tycker man ska lagstifta i de fall då man vill hindra folk att vara rena trafikfaror. Att t.ex köra helt utan bromsar vore ett sådant exempel, att man måste ha dubbla bromskretsar är också ganska bra. Men att man måste ha ett dyrt elektroniskt system för att eventuellt hjälpa till i några få marginella situationer köper jag inte. Dessutom, ska alla ABS-system vara lagliga, eller bara en viss typ? När får vi lagkrav på traction control/antispinn?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Felaktiga grunder? Tror du att alla undersökningar som görs visar 100% "rätt" resultat? Kan man inte ifrågasätta resultatet av undersökningar om man t.ex tycker att tillvägagångssättet är märkligt?

Nej det har jag aldrig påstått men så tar jag inte min vetskap om saker o ting oavkortat från tester :) Däremot om många tester eller undersökningar pekar åt ett och samma håll så får naturligtvis det en trovärdighet i sig.

Och för den delen, om vi säger så här (hypotetiskt): Ett oberoende test visar att Shoei-hjälmar har 20% bättre säkerhet (enligt en rad godtyckliga parametrar) än Arai-hjälmar. Ska vi då förbjuda Arai-hjälmarna i lag?

Helt klart en tankeställare men för att frågeställningen ska vara jämförbar med ABS måste man då kunna få fram att ex 20% fler dör eller skadas i den ena hjälmen. Ett test är ett test och verkliga olyckor något helt annat. Detta förekommer i princip redan idag i.o.m. CE krav eller motsvarande. Klarar dom det så är de godkända enligt lag. Sen om lagen i sig specificerar CE krav vet inte jag men försäkringsbolaget gör förmodligen det och den medvetne individen (de flesta skulle jag tro i detta sammanhang) ser nog helst att krukan är CE godkänd. Höjer dom kraven för CE-märkning så måste tillverkarna följa även det.

Det är ju inte så att det är helt omöjligt att bromsa utan ABS. Eller?

Nej det är korrekt men det påstår varken beslutsfattarna eller någon annan.

Jag tycker man ska lagstifta i de fall då man vill hindra folk att vara rena trafikfaror. Att t.ex köra helt utan bromsar vore ett sådant exempel, att man måste ha dubbla bromskretsar är också ganska bra. Men att man måste ha ett dyrt elektroniskt system för att eventuellt hjälpa till i några få marginella situationer köper jag inte. Dessutom, ska alla ABS-system vara lagliga, eller bara en viss typ?

Det är väl förmodligen som med hjälmarna, uppfyller dom de normer som ställs så är de godkända. Sen kommer de alltid att finnas bättre och sämre system men det är ju det tillverkarna tävlar om i viss utsträckning. Att ABS är bra och ska lagstiftas är förmodligen inget man tagit ur luften, det har/görs ganska mycket forskning och undersökningar beträffande olyckor. Du kanske har sett det där programmet som de kallar för "Trafikens CSI" från Australien där de utreder svåra olyckor, det gör man även här hemma. Känner ingen av dem men har fått höra en del om hur de jobbar och även fast det är hemskt med dödsolyckor så är det intressant med all information som de sakkunniga inom respektive område kan få ut. Det är alltså inte en ensam polis eller så som åker ut o kliar sig i skallen.

När får vi lagkrav på traction control/antispinn?

Den som lever får se :) Jag tror dock att det dröjer bra många år och visar det sig att ABS (som många tester och undersökningar pekar åt) minskar antalet olyckor i större grad så kan det lika gärna leda till att man "nöjer sig med det" = man tror inte att ytterligare obligatoriska system kommer att förbättra statistiken som då kanske anses bra. Däremot kan det ju vara som så att om ABS visar ännu bättre resultat ur trafiksäkerhetssynpunkt efter det att lagen trätt i kraft så vill man få bort fordon utan ABS från gatan snabbare. Om vi ser till det ekonomiska så kan det vara försäkringsbolagen som har det intresset, de kanske inte får neka försäkring men de kan ju precis som idag styra det med premien, eventuellt. Nu har kanske inte detta skett i någon större omfattning på bilsidan men om vi bara tittar på mc mot bil så är olycksstatistiken med döda/svårt skadade högre på mc än bil om vi ser till antal fordon i trafik. Börjar man räkna mil och dagar i bruk så pekar det gissningsvis inte till motorcykelns fördel, i slutändan beror det på vad försäkringsbolagen tittar på *host* statistik.

Alltså:

Gör lagstiftaren fel om det idag pekar åt att ABS minskar olyckor/räddar liv och senare visar en bättre statistik? Det är väl knappast förarna själva som är hela orsaken till nedanstående siffror:

MC 2006

  • Döda - 32
  • Svårt skadade - 235

MC 2010
  • Döda - 21 * Fr.o.m. 2010 exklusive suicid enligt officiell statistik (15-20 fall årligen)
  • Svårt skadade - 172

(15-20 självmord årligen är inte beräknat enbart på motorcyklister)

Trafikolyckor 1970
  • Döda - 1 307
  • Skadade - 22 230
  • Svårt skadade - 6 614

Trafikolyckor 2009
  • Döda - 358
  • Skadade - 25 281
  • Svårt skadade - 3 460

Källa:

http://www.trafikverket.se/Privat/T...onell-statistik/Historik--fardsatt-1970-2008/

http://www.trafikverket.se/Privat/T...ik/Vag/Nationell-statistik/Arsdata-fran-1950/
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Måste no skriva det en gång till, för jag retar mig satans på alla dessa filmer med abs/ike abs, varför inga seriösa filmer en de tramset, e det blött underlag, tro fasen inte jag lägger max tryck på frambromsen, de säjer ju sig själv att man går omkull 99/100.

Varför visar dom inte det seriösare o visar kraften på annat vis att få stopp utan abs på vått underlag utan att göra som dom gör o läger max tyngd o stödhjul, jag vet att det blir väldigt mycke längre bromsträcka i vått underlag + rullgrus, men vi utan abs begränsar ju hastigheten för underlaget o bromsar därefter.

Sen kör jag aldrig nånsin när det är vått underlag, e ju bara jobbigt när man har en hoj som spinner lös i 170km/h, fasten det va satans roligt den enda gången nånsin jag körde med RR hojen i blött, men aldrig någonsin igen, va bara nödfall, behövde komma hem o hade lite brotom :D

Jag skulle velat se ett ABS test med blöta löv/is/snö med hoj i kurva :tuttar
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Måste no skriva det en gång till, för jag retar mig satans på alla dessa filmer med abs/ike abs, varför inga seriösa filmer en de tramset, e det blött underlag, tro fasen inte jag lägger max tryck på frambromsen, de säjer ju sig själv att man går omkull 99/100.

Well, om någon svänger ut framför dig så kanske du VILL lägga max tryck på frambromsen, istället för att sätta hypofysen i dörrsidan.

Det handlar om att tvärnita i en nödsituation.
Sitter du lungt då och småbromsar och hoppas på att allt skall fixa sig? :rofl
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Well, om någon svänger ut framför dig så kanske du VILL lägga max tryck på frambromsen, istället för att sätta hypofysen i dörrsidan.

Jag har nyligen ofrivilligt testat detta med ABS, jag gick inte omkull trots
blöt asfalt och påbörjad sväng samt panik-broms. Väljer ABS alla dagar i veckan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, om någon svänger ut framför dig så kanske du VILL lägga max tryck på frambromsen, istället för att sätta hypofysen i dörrsidan.

Jag har nyligen ofrivilligt testat detta med ABS, jag gick inte omkull trots
blöt asfalt och påbörjad sväng samt panik-broms. Väljer ABS alla dagar i veckan.

Yepp. Tror alla ABS-motståndare har missuppfattat hela grejjen.
Hojen bromsar som vilken hoj som helst, men när man bromsar för hårt så tar systemen över. Plättlätt.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Om inte annat lär man göra det rent instinktivt.

samma instinkt säger väl ifrån när något håller på o gå snett så får man släppa på bromsen.
o sen så ska man vara beredd på allt möjligt. varje gång en bil kommer ska man vara redo att köra om eller sakta ner en bit innan. man måste ha en plan uttänkt på hur det ska gå till i olika scenarion. istället för o tänka så har man bytt ut människa mot system. snart är det dags för oss att sitta i soffan medan robot kopian av oss åker till jobbet med hojen.. eller?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det skulle då vara en nackdel menar du? Exempelvis Caterham finns ju och de investeringar de har gjort är knappast enbart för den svenska marknaden. Visst det är en annan prisklass men billigt är sällan bra i dessa sammanhang, därav inte godkänt utan intyg.
För någon som vill kunna köra någon av dessa motorfordon är det en klar nackdel, men även för motorkulturen i Sverige är det en nackdel. Jag misstänker att du besitter tillräckligt mycket intelligens för att räkna ut varför på egen hand, även om du nu inte verkar förstå det här med att ditt tankesätt inte är rätt bara för att du vägrar se saker ur andras perspektiv.

Sedan undrar jag också vilken Caterhambil som är typgodkänd i Sverige, mig veterligen finns det ingen sådan.

Fast det varken säljer särskilt dåligt utan lagen och att produkten i sig anses bra är redan fastställt sedan tidigare. Tanken kanske snarare är att dom som behöver det bäst väljer det inte p.g.a. ..... ja någon ursäkt har de iaf.

Om de som de fakto behöver en produkt inte köper den, då är antingen produkten inte tillräckligt bra, eller marknadsföringen värdelös.
Och här är din åsikt fullkomligt irrelevant, detta är fakta. Lite som att två killar inte kan få barn genom samlag med varrandra.
Argument som att den är före sin tid och målgruppen inte är mogna för den etc. är bara tydligen tecken på bristande marknadsföring...

Visst det är väl en fin tanke även det men vem ska ha den då och hur ska det regleras så att exempelvis inte tillverkarna får stöd men tar lika mycket betalt för det?
Har du missat hela hysterin med Etanolbilar? Den subventionering som fanns där satte rejält med fart på Etanolbilsförsäljningen. Nog för att skatten är försumbar på en MC samt att man inte utsätts för trängselskatt, men det vore väl inte så svårt med ett prisavdrag för hojar med ABS. Om en ABS försedd MC skulle kosta mindre (även om det bara rörde sig om en hundralapp) så skulle nog väldigt få välja en utan ABS.


Helt sant men i vems värld är det på något annat vis? En småhandlares ekonomiska situation kommer knappast att väga som ett tungt argument i sammanhanget.
I ganska mångas om vi dömmer av den här tråden, men du verkar dessvärre inte kunna ta åt dig av någon annans åsikter då...
Huruvida det är ett tungt argument eller inte är väl knappast relevant? Judarnas åsikter vägde inte tungt i hitlers öron heller...
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Är valfrihet det enda argumentet mot obligatorisk ABS?

Har inte läst hela tråden (hett ämne tydligen), men...


Om vi förenklar det hela så är det ju precis valfriheten frågan handlar om.
Ska du och alla andra själva få välja vad ni vill ha, eller ska någon annan välja åt er?

Om det inte blir obligatorisk ABS så kommer du fortfarande ha möjligheten att frivilligt välja en hoj som har ABS.
Om det blir obligatorisk ABS så kommer du inte ha valet att skaffa en utan (förutom att skaffa gammal hoj alternativt strunta i vilka lagar som finns).


ABS fördelar och nackdelar kan uppenbarligen stötas och blötas i all oändlighet.

Men frågan om Obligatorisk ABS är i grunden en fråga om valfrihet eller inte valfrihet.


Resten av debatten är bara sidospår eller motivering till varför man tycker som man gör.
Kärnfrågan är fortfarande om det ska gå att välja eller inte.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
För någon som vill kunna köra någon av dessa motorfordon är det en klar nackdel, men även för motorkulturen i Sverige är det en nackdel. Jag misstänker att du besitter tillräckligt mycket intelligens för att räkna ut varför på egen hand, även om du nu inte verkar förstå det här med att ditt tankesätt inte är rätt bara för att du vägrar se saker ur andras perspektiv.

Jo men fortfarande är det inget som säger att kravet kommer blir ett faktum för dessa hobbybilar, det är bara bakåtsträvarna som tror det =0) Visar inte exempelvis statistik att dessa popnitsbyggen utmärker sig bland olycksdrabbade så är risken ganska liten att kraven blir hårdare i detta sammanhang, miljökraven är förmodligen det som tar kål på dem i slutändan. Sen att detta överhuvudtaget skulle vara ett motargument för ett annat fordonslags eventuella lagkrav gällande ABS om 5-6 år..?

Sedan undrar jag också vilken Caterhambil som är typgodkänd i Sverige, mig veterligen finns det ingen sådan.

Inte den blekaste men med svensk hemsida där de tillkännager sig som specialister i ämnet sedan 1981 så kan man ju tro annat. Eller så är det som så att marknaden här hemma inte efterfrågar mer än lågprisalternativen som ingen vill stå till svar för eller investera i ur en försäljningsverksamhets krav. Ingenjörerna vet varför sen vad Kalle Gasknall tror smäller inte särskilt högt i sammanhanget :tummenupp

Om de som de fakto behöver en produkt inte köper den, då är antingen produkten inte tillräckligt bra, eller marknadsföringen värdelös.

Eller så finns det folk som inte vet bättre som i så många andra sammanhang eller tillverkare som snålar in i det längsta = lagkrav.

Och här är din åsikt fullkomligt irrelevant, detta är fakta.

Min åsikt stiftar inga lagar men om man prompt ska vara mot något så bör det ha någon verklighetsbaserad grund som faktiskt betyder något annars är det vanligt gnäll som ingen lyssnar på och då är det ingen idé att gnälla. Som jag har nämnt tidigare så tycker jag visst att man ska ifrågasätta men fördelaktligen på något sätt konstruktivt.

Har du missat hela hysterin med Etanolbilar? Den subventionering som fanns där satte rejält med fart på Etanolbilsförsäljningen. Nog för att skatten är försumbar på en MC samt att man inte utsätts för trängselskatt, men det vore väl inte så svårt med ett prisavdrag för hojar med ABS. Om en ABS försedd MC skulle kosta mindre (även om det bara rörde sig om en hundralapp) så skulle nog väldigt få välja en utan ABS.

Visst men det kan ju även vara så att det säljer så pass bra att subventionering inte anses nödvändigt och lagen riktar sig mer mot budgettillverkarna som inte börjat leverera ABS hojar i tillräckligt stor grad ännu.

I ganska mångas om vi dömmer av den här tråden, men du verkar dessvärre inte kunna ta åt dig av någon annans åsikter då...

Ta åt mig? Nä den kunskapen har inte visat sig bland kritikerna hittills kort och gott för att de flesta åsikter mot ABS grundar sig på felaktigheter. Om man inte kan (vilket man i flesta fall själv vet om) något varför då vara mot det?

Huruvida det är ett tungt argument eller inte är väl knappast relevant? Judarnas åsikter vägde inte tungt i hitlers öron heller...

Ännu ett lågvattenargument :D Inte konstigt att lagstiftarna har det så lätt, o tur är väl det i dessa fall.

Alltså argumenten som tagits upp vilka jag kommer ihåg på rak arm är:

ABS inte fungerar på grus - Fast de har i själva verket inte provat men de har sett något youtubeklipp där det gick åt helsike och då bevisar det allt :D

ABS inte fungerar för motard eller stunthojar - Varför det inte skulle fungera för motard framgick aldrig utan det bara antogs att det var så och stunthojar är irrelevant för en lagstiftare av förklarliga skäl. Sen kan man ju ha det som åsikt o "rösta nej" om det känns bra fast det kommer aldrig göra någon skillnad.

Att ABS medför en merkostnad vid inköp - Visst så kan det vara men dels kan det vara en övergångsperiod precis som för bilar = ingen känner väl att den betalar extra för en bil för att den har ABS i.o.m. att det är en självklarhet att den har det, även budgetmodellerna. Sen om det behövs ett lagkrav för denna saks skull så är det inte för att tillverkarna ska tjäna mer pengar utan för att statistiken ska bli bättre. Aldrig hört talas om någon skulle vilja köpa en S1000RR men skyller den för höga prislappen på att ABS är standard på den.

ABS kan inte rädda alla situationer - Helt sant men det förbättrar fortfarande oddsen och kör föraren som att det kunde rädda alla situationer så är det inte systemet som är den svaga länken på hojen. Det är med dagens teknik så gott som omöjligt att helt säkerhetställa sig från dåliga förare.

ABS kan gå sönder - Naturligtvis, likaså bromsarna utan ABS och allt annat på hojen.

Detta kan vi dividera fram och tillbaka länge, om lagen införs så är det p.g.a. att dom undersökningar som gjorts pekar på en förbättring vilket redovisas i artikeln tråden handlar om. Under årens gång fram till 2017 kommer statistiken m.m. förmodligen att följas och om ingen drastiskt motsats kommer fram så blir det säkert som så inom hela EU. I slutändan vet vi nog alla att den där motsatsen aldrig kommer att komma.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt ett inlägg av Peter North minskar Folksam försäkringspremien med 15% för MC med ABS. Det betyder att 85% av klotandet är kvar med ABS. Vilket inte förvånar mig. Eftersom mina vurpor (lowsiders) alternativt avkörningar ut i gruset har kommit till efter för hög hastighet in i kurva. Och tydligen har Folksam samma uppfattning. ABS har inte större betydelse för att minska MC-olyckorna än om man väljer spela rysk roulett med 5 kulor istället för 6 kulor i revolvern.
För egen del tror jag mer på att sänkt hastighet innan kurvor är det jag ska koncentrera mig på. Och det är nått jag måste klara på egen hand. ABS-bromsar bromsar ju inte åt mig.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hela den här debatten är förmodligen väldigt irrelevant.
Jag tror personligen inte att det kommer att bli lag på ABS och det är av det enkla skälet att det inte kommer att behövas.
Inom en mycket snar framtid kommer alla tillverkare av motorcyklar erbjuda ABS på alla sina modeller (landsvägshojar inkl. hojSUV) och alla importörer/generalagenter kommer att välja att bara ta hem ABS versionen (Kawa har redan deklarerat detta)
De enda icke ABS hojarna vi kommer att se nyreggade inom en snar framtid är egenimport/gråimport och dessa kommer att vara iskalla på begmarknaden.

Tillverkarna av motorcyklar gör ju marknadsundersökningar, de frågar vad folk vill ha och de har naturligtvis järnkoll på alla motargument mot ABS. Självklart kommer detta att utveckla ABS-tekniken markant för motorcyklar till system som vi inte märker av, som bara kommer in när det verkligen behövs, som är små och lätta och funkar under nedlägg och dessutom system som funkar alldeles utmärkt på grus.

Världen slutar inte snurra bara för att ett fåtal människor av oklara anledningar inte tycker om förändringar. Jag tyckte inte ESP när det kom på bilarna, jag tyckte att man skulle vara "karl" nog att kunna häva en sladd annars var man en kass bilförare.
Självklart så har jag ESP på bilen idag, det stör inte och har räddat en och annan situation som har inträffat under alla de andra tillfällena där jag inte har full skärpa på själva körandet, vilket är ganska vanligt nuförtiden...:)

Jag kommer självklart också att ha ABS på nästa hoj eftersom ABS redan är såpass bra så att den inte stör, kommer bara in när den behövs och funkar utmärkt på bana. Jag har inga argument för att INTE ha ABS så varför skulle jag då välja något annat?
 

gonzales

Speedy
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 750F 2001
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top