Geggamoja
#13
Det borde vara obligatorisk launch control istället!
Jag vet ärligt talat inte hur mycket folk kör i snitt, jag ligger långt över 2-300 mil/år. Och hur långt vi kör spelar ju föga roll för faktumet att 9/10 olyckor där mc och annat fordon är inblandat så är det en bil som är orsakande... DET i sig tycker jag tyder på att bilförare behöver få någon form av utbildning om att hojar faktiskt finns i trafiken, och att de ska titta efter dem med.
Lastbilar och bussar tenderar folk i bil att ha rätt stor respekt för, och upptäcka, men visst skulle det nog vara bra för att få folk att tänka efter att få känna på bromsträckan på en fullastad lastbil i 90.
Dina pengar går redan till att betala andras valfrihet (drogmissbruk, förare utan körkort etc etc...) och förare utan ABS har de gått till sedan du började tjäna pengar och betala skatt skulle jag våga gissa.
Om du har svårt för tanken av att betala för andra genom skatt kanske det är dags att börja fundera på att flytta till något skatteparadis?
Eller menade du kanske att dina skattepengarna är så väl fördelade att det mest egala i dagsläget är att lagstifta om ABS tvång?
Man blir nästan mörkrädd att det finns så många som inte ser någon onytta med att lagstifta om saker som kan lösas effektivare på andra sätt...!
Nu hänger jag inte med.... Vad du kör spelar ingen roll, vad jag kör(ca 2000 mil/år) spelar ingen roll, medelhojen rullar ca 2-300 mil år, om vi inte är ett regelbundet inslag i trafiken kommer inte övriga trafikanter att "leta" efter oss....
Den där siffran du har att 9/10 ggr är bilen vållande skulle jag vilja ha länk på.... Har du det?
En siffra du kan få är att i 7/10 dödsolyckor med med MC har mc föraren kört för fort. http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf
Om du som bilist står vid en stopp skylt, ser en hoj långt bort, bedömer att du hinner ut på den 50 vägen men hojen kommer i 100... Vems fel är det då? En sak är säker mc föraren gör sig illa....
Jag har faktiskt en kompis som dog för nåt år sen i ett liknande scenario, tyvärr.
Jag håller dock med dig att alla trafikanter skulle må bra att "prova" på att byta plats, framför allt cyklister och gående!
Ps. I förra inlägget har du en länk till bilprovningens siffror där du kan se medelsträcka på hojar som besiktigas
Är det marginaler så varför inte? Du pratar ju själv om marginaler med ditt abs-system vid en paniksituation?
Om abs är så jävla grymt varför bromsar jag bättre i en del fall utan?
så e de
Jag utmanar dig på bromstest. Jag slår vad om 1000 pix att jag med mitt ABS-system bromsar bättre än dig på alla underlag utom grus (där jag förmodligen bromsar bättre än dig ändå, med ABS:en urkopplad....)
Kom till Sthlm och visa hur förträfflig du är på att bromsa
Jag utmanar dig på bromstest. Jag slår vad om 1000 pix att jag med mitt ABS-system bromsar bättre än dig på alla underlag utom grus (där jag förmodligen bromsar bättre än dig ändå, med ABS:en urkopplad....)
Kom till Sthlm och visa hur förträfflig du är på att bromsa
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Samma däck samma hoj? NÄ men vore det så bra system skall väl det överskina detta?
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Samma däck samma hoj? NÄ men vore det så bra system skall väl det överskina detta?
Grus kör jag inte på
Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.
Varför skulle ett ABS-system kunna överskina en inbromsning under perfekta förhållanden?
Det är snarare under alla andra förhållanden som den överskiner med råge, du vet när det finns våta fläckar, lätt sand, grus, inbromsning vid kurvtagning osv osv osv.
Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.
Mina 2 cents.
Det är här din jämförelse faller lite. Har själv haft en Hornet 08:a som första hoj med ABS, och det systemet gick in för tidigt, pulserade och ryckte som fan. Tvekar inte en sekund på att tom jag kan bromsa kortare med Duccen i en "tävling", dock är paniksituationer väldigt annorlunda...
Så du tycker ABS är dåligt under perfekta förhållanden?
Varför skulle ett ABS-system kunna överskina en inbromsning under perfekta förhållanden?
Det är snarare under alla andra förhållanden som den överskiner med råge, du vet när det finns våta fläckar, lätt sand, grus, inbromsning vid kurvtagning osv osv osv.
Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.
Mina 2 cents.
Det borde vara obligatorisk launch control istället!
Jag tror inte att man behöver lagstifta om det här. Folk kommer att vilja ha ABS på nyare hojar när de ser att de är tillräckligt bra för deras behov. Tycker man att ABS suger så kan man alltid göra som folk annars gör. De letar upp något äldre där det inte fanns något som hette ABS, servostyrning, antisladd etc. Jag ser inget problem i den här frågan egentligen. Det är ett i-landsproblem.
2017 är antagligen dom låsningsfria bromssystemen ordentligt förfinade jämfört med idag medans förarna fortfarande är lika dåliga på att bromsa utan hjälmedel...Nåja, TS tror ju att att ABS är bättre i ALLA situationer.
Om det skall komma en lag om abs kan det inte då komma en lag om att det inte får vara för tungt och att det skall vara effektivt i alla lägen då också? Som nämns i tråden är ju inte alla ABS-system lika bra och att den omnämnda bågen inte duger att jämföra med???
Nähe borde inte det systemet vara olagligt då?
Du kanske inte syftar på mig men jag försöker ju just säga det att det inte alls bromsar bättre i alla lägen. tex rakt fram i bra förhållanden. Finns folk här som inte greppar det.
Kanske ett testinstitut krävs ala ncap som ger betyg på systemen så man inte köper ett system som sitter på Hornet som uppenbarligen inte håller hög standard då?!
Problemet med det är väl att även om man inte vill köra på grus så stöter man på skiten lite överallt på vägen där det inte hör hemma. Speciellt i korsningar och svängar där det definitivt inte ska vara. Och det är väl där det isf skulle hjälpa till för de som inte sitter på banrejsreflexer.
2017 är antagligen dom låsningsfria bromssystemen ordentligt förfinade jämfört med idag medans förarna fortfarande är lika dåliga på att bromsa utan hjälmedel...
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Och här har du fel, varje gång någon idiot kommer på att lagstifta om något som borde säljas i större utsträckning kommer någon småvolymstillverkare i kläm. Eller du kanske inte har märkt det ännu, men i Sverige har vi inte speciellt många småvolyms fordon längre, det är mer eller mindre omöjligt att importera t.ex. kitcar byggen p.ga. sfro besiktning, och fullkomligt omöjligt(ur ett lönsamhetsperspektiv för småvolymstillverkare alltså) att typa dom som vanliga fordon p.ga. krav på krocktest och liknande.
Återigen fel!, om en produkt säljer så dåligt att man måste lagstifta för att utveckling och liknande ska vara lönsamt, då är det nog inte en så bra produkt som förespråkarna vill påstå.
Subventionering är ett betydligt vettigare spår, och med de påstådda liv och olyckor ABS skulle bespara så skulle det förmodligen bli självfinansierande om ABS nu verkligen är så fantastiskt som det påstås.
I din värld kanske det stämmer, men det betyder inte att det är verklighet för alla andra människor som värderar saker lite olika.
Men du har antingen blivit hjärntvättad, är löjligt trångsynt eller har ett vinstintresse i att det säljs mer ABS.
Försök att inte ta detta som ett påhopp, men du har totalt missuppfattat vad valfrihet innebär. DU tycker inte att du hört några bra argument. DU underkänner andras åsikter. Tanken väger inte så tungt för DIG. Men då sätter du DINA åsikter över alla andras, DU väljer vad som är rätt för alla andra. Någon annan tycker det finns väldigt starka argument för att inte lagstifta om ABS, men DU tycker inte de argumenten är relevanta.
Valfrihet? Ja gärna, men man får bara välja precis det som DU vill...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |