Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Tack för underhållningen! Ni slåss lika ihärdigt som tyskar och fransoser i 1:a världskrigets skyttegravar, med lika mycket resultat.

Vad säger man, på bromsfronten inget nytt.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Har DU hört några bra argument då? :) Jag letar ju som attans efter dom, övertala mig! Visst man kan tycka ditten o datten, lagen handlar väl mer om en samhällsnytta och då kan dom inte ta hänsyn till en miljon olika åsikter. Personligen är jag inte sen att se positivt på konstruktiv kritik som spelar roll men det presenteras ju aldrig. Naturligtvis är det ur MIN syn på det hela men jag försöker även sätta mig in i om det finns något konkret i andras spekulationer där de ska rädda alla som blir drabbade av denna lag, vilka de nu är.

Om någon har ett argument varför denne ej vill ha ABS på sitt fordon så är det argumentet tillräckligt starkt för den personen. Att du inte håller med är för mig fullständigt irrelevant, då det inte är ditt fordon det handlar om. Du kan tycka att ett argument är hur tunnt som helst, din åsikt är inte värd något för mig när jag står och väljer MC.

Ett argument kan ju t.ex vara att någon som står och ska köpa ny MC inte tycker att ett ABS-system är värt merkostnaden. Du kanske tycker att ett par tusen inte är någonting när det handlar om säkerhet, men det är ju inte du som ska betala, eller hur? Varför ska din bedömning styra över andras inköp?

Jag hade gärna haft ABS på min MC, hade gärna även betalat för det (inom rimliga gränser), men jag tycker inte att någon ska tvingas att köpa det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Uppenbarligen har du praktisk erfarenhet både med och utan ABS både på asfalt och grusväg. Upplever du någon större skillnad i bromskapacitet på grusväg med standard däck för din hoj? En av testförarna i MC Folket som uppgav sig vara en erfaren förare med tiotusentals mil i bagaget på grus och snö. Han drog slutsatsen att han inte skulle koppla ur ABS systemet med standardbetonade äventyrsdäck även om han trodde sig kunna bromsa ifrån de allra flesta även utan ABS inkopplat.

Motorcyklarna man använt i testet var BMW F800GS och BMW R1200 GS med Michelin ANakee och Metzler Tourance vilket tydligen tillhör de vanligaste däcktyperna på äventyrshojar.

Förhoppningsvis kommer ett test längre fram där man testar bromsning/undanmanöver med grövre grusdäck för att se om man får ett annorlunda resultat jämfört med det man gjorde. Som sagt grabbar ni som är med i SMC får ju tidningen hemskickad. Inte alltid jag läser igenom tidningen, men ser jag något intressant brukar jag titta igenom artikeln i fråga.

Jag kör med Anakees och har alltid ABSen inkopplad även på grus. Ska väl tillägga att vi snackar om "vanliga" svenska grusvägar här, dvs vägar utan allt för djupt grus. Ska man köra djupt grus är det andra däck som gäller (TKC80) och egentligen också en annan hoj eftersom 250 pannor är lite tungt på djupt lösgrus. Kör jag med TKC80 och på lite besvärligare underlag kör jag utan ABS.

ALLTID ABS på asfalt. Det har räddat mig minst två ggr från pinsamma småkrockar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Samma däck samma hoj? NÄ men vore det så bra system skall väl det överskina detta?

Ska vi köra i blött? Från 70?

[YOUTUBE-ID]M3MfLcJLaCs[/YOUTUBE-ID]
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om någon har ett argument varför denne ej vill ha ABS på sitt fordon så är det argumentet tillräckligt starkt för den personen. Att du inte håller med är för mig fullständigt irrelevant, då det inte är ditt fordon det handlar om. Du kan tycka att ett argument är hur tunnt som helst, din åsikt är inte värd något för mig när jag står och väljer MC.

Ett argument kan ju t.ex vara att någon som står och ska köpa ny MC inte tycker att ett ABS-system är värt merkostnaden. Du kanske tycker att ett par tusen inte är någonting när det handlar om säkerhet, men det är ju inte du som ska betala, eller hur? Varför ska din bedömning styra över andras inköp?

Jag hade gärna haft ABS på min MC, hade gärna även betalat för det (inom rimliga gränser), men jag tycker inte att någon ska tvingas att köpa det.

Helt med på resonemanget men en diskussion där fördelar och nackdelar läggs fram så är det ju en annan femma. Sen kan jag visst vara lite påstridig på en åsikt och ifrågasätta ifall jag tolkar den som direkt felaktig, ibland handlar det om egna värderingar precis som det du är inne på men långt ifrån alla ggr.

Ex:

"-ABS är dåligt.

-Ok varför är det dåligt då?

-Äh det är bara trams.

-Ok"

En sådan individ kan väl få tro det eftersom denne inte ens kan diskutera med sig själv :) Denne individ kanske behöver ett lagkrav trots allt.

"-ABS är dåligt.

-Ok varför är det dåligt då?

-Det är inte så bra som folk tror, det kan faktiskt inte rädda alla situationer och då är det inget att ha, det är bara hjärntvätt från regieringen.

-Ok men det är ju kanske inte riktigt så det ligger till för att... *diskussion*

-Nä

-Jo

-Nä

-Jo

-Nä

-Varför?

-Därför."

:)

Det kan vara kul att diskutera mytomspunna ting eller vad vi ska kalla det. I slutändan visar det sig att många som är kritiska till det hela besitter sparsamt om kunskap om själva funktionen vilket gör det hela ännu mer komiskt ibland och i andra fall kan man fundera på vad alla misstankar och t.o.m. upprördhet om allt och ingenting kommer ifrån. Får nog säga att jag tar ganska lättsamt på saker som detta även om jag anklagas för att vara både hjärntvättad och/eller har något vinstintresse i det hela vilket jag kan lova att jag varken blivit eller har men jag tycker funktionen är bra.

Lite självironi men som tur är e jag inte ensam :D

tumblr_lkv096R44a1qz4d2ko1_400.png


;)
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Jag kör med Anakees och har alltid ABSen inkopplad även på grus. Ska väl tillägga att vi snackar om "vanliga" svenska grusvägar här, dvs vägar utan allt för djupt grus. Ska man köra djupt grus är det andra däck som gäller (TKC80) och egentligen också en annan hoj eftersom 250 pannor är lite tungt på djupt lösgrus. Kör jag med TKC80 och på lite besvärligare underlag kör jag utan ABS.

ALLTID ABS på asfalt. Det har räddat mig minst två ggr från pinsamma småkrockar.

Kör TrailAttack på min BMW o har aldrig känt att jag skulle kunna tjäna på att koppla ur ABSen på grusväg, därimot när jag körde TCK80 innan så tyckte jag att ABSen gick in lite för tidigt. Fast du har väl ett nyare ABS-system på din så det kanske funkar bättre.

(Har oxå utmanat nån sporthojsförare till ett bromstest, men konstigt nog så backar dem alltid ut med nån undanflykt när man börjar prata om grus, blötasfalt brunnslock mm:D )
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Helt med på resonemanget men en diskussion där fördelar och nackdelar läggs fram så är det ju en annan femma. Sen kan jag visst vara lite påstridig på en åsikt och ifrågasätta ifall jag tolkar den som direkt felaktig, ibland handlar det om egna värderingar precis som det du är inne på men långt ifrån alla ggr.

Ex:

"-ABS är dåligt.

-Ok varför är det dåligt då?

-Äh det är bara trams.

-Ok"

En sådan individ kan väl få tro det eftersom denne inte ens kan diskutera med sig själv :) Denne individ kanske behöver ett lagkrav trots allt.

"-ABS är dåligt.

-Ok varför är det dåligt då?

-Det är inte så bra som folk tror, det kan faktiskt inte rädda alla situationer och då är det inget att ha, det är bara hjärntvätt från regieringen.

-Ok men det är ju kanske inte riktigt så det ligger till för att... *diskussion*

-Nä

-Jo

-Nä

-Jo

-Nä

-Varför?

-Därför."

:)

Det kan vara kul att diskutera mytomspunna ting eller vad vi ska kalla det. I slutändan visar det sig att många som är kritiska till det hela besitter sparsamt om kunskap om själva funktionen vilket gör det hela ännu mer komiskt ibland och i andra fall kan man fundera på vad alla misstankar och t.o.m. upprördhet om allt och ingenting kommer ifrån. Får nog säga att jag tar ganska lättsamt på saker som detta även om jag anklagas för att vara både hjärntvättad och/eller har något vinstintresse i det hela vilket jag kan lova att jag varken blivit eller har men jag tycker funktionen är bra.

Lite självironi men som tur är e jag inte ensam :D
;)

Visst är det positivt att diskutera, men om man inte lyckas övertyga alla om vad som är "rätt" tycker jag det är fel väg att gå att tvinga genom lagstiftning. Om någon tycker något på felaktiga grunder, låt dem tycka det då och ta sitt "felaktiga" beslut!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska vi köra i blött? Från 70?


Fast det där testet visar väl mer vad som händer om man bromsar som om man hade abs utan ha det, samt bromsning med nämnda applikation. Får intrycket att de bara pangar bromsen och sen hänger kvar på cykeln med låst framhjul.

Vem gör så i regn?

Är utan abs nu och har aldrig ägt en hoj med. Nästa skall ha..om jag inte hinner köpa den där nostalgimoppen först.

han trodde sig kunna bromsa ifrån de allra flesta


Vad kan vara enklare än att bromsa ifrån någon som står på hejdarna?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Helt med på resonemanget men en diskussion där fördelar och nackdelar läggs fram så är det ju en annan femma. Sen kan jag visst vara lite påstridig på en åsikt och ifrågasätta ifall jag tolkar den som direkt felaktig, ibland handlar det om egna värderingar precis som det du är inne på men långt ifrån alla ggr.

Om man följt tråden, så är det lätt att uppfatta det som att du säljer ABS-system.

"Ingen med ABS har haft problem"

"Jag har haft problem"

"Nej det har du inte"
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Visst är det positivt att diskutera, men om man inte lyckas övertyga alla om vad som är "rätt" tycker jag det är fel väg att gå att tvinga genom lagstiftning. Om någon tycker något på felaktiga grunder, låt dem tycka det då och ta sitt "felaktiga" beslut!

Absolut men OM det är på felaktiga grunder (som de skriver) motbevisat av NASA samt Jürg på huvudkontoret i Bremen så blir det gärna diskussion. Däremot om man nu, som det har tagits upp, är orolig för att det ska eskalera i fler tvingande regler så är det som du skriver :) Kommer bli väldigt intressant den dagen de "ägarrelaterade" miljökraven blir hårdare för motorcyklar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Däremot om man nu, som det har tagits upp, är orolig för att det ska eskalera i fler tvingande regler så är det som du skriver :).

Well. Det kommer ju lagstadgas, så det är bara att gilla läget.
End of discussion. Nu kan vi stänga tråden.

Alla som inte gillar ABS får fortsätta köra runt på sina häckar tills de trillar i bitar (eller tills de sitter med tänderna kring en telefonstolpe nånstans)
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Fast det där testet visar väl mer vad som händer om man bromsar som om man hade abs utan ha det, samt bromsning med nämnda applikation. Får intrycket att de bara pangar bromsen och sen hänger kvar på cykeln med låst framhjul.

Vem gör så i regn?

Som du ser på filmen hade hojen gått omkull i stort sett med en gång utan ABS. I en paniksituation (tex en bil som svänger ut framför dig) är jag övertygad om att man drar på vad man kan utan att tänka sig för. Skulle du köra utan ABS och hjulet låser sig, och du sen lyckas släppa så du återfår fästet, har du innan du minskat farten nämnvärt redan förlorat så mycket tid att du sitter som ett frimärke i sidan på bilen.

Jag ser dock inget behov av att lagstifta om ABS då jag tror att det kommer bli standard på alla nya hojar ändå.
 

jetson

Guest
Som du ser på filmen hade hojen gått omkull i stort sett med en gång utan ABS. I en paniksituation (tex en bil som svänger ut framför dig) är jag övertygad om att man drar på vad man kan utan att tänka sig för. Skulle du köra utan ABS och hjulet låser sig, och du sen lyckas släppa så du återfår fästet, har du innan du minskat farten nämnvärt redan förlorat så mycket tid att du sitter som ett frimärke i sidan på bilen.

Jag ser dock inget behov av att lagstifta om ABS då jag tror att det kommer bli standard på alla nya hojar ändå.

Jag kan ärligt säga att jag inte skulle dra på max på fram och BAKbromsen i en paniksituation. Efter tusentals bromsningar sitter det i ryggmärgen hur mycket tryck man lägger på. Inte fan satsar man på att låsa båda hjulen och hoppas på det bästa som i videon.

Jag säger inte att jag klarar mig bättre i en paniksituation utan ABS men för fan... erkänn att videorna där dom bara trycker max på fram och bakbromsen är för jävla löjliga :tummenupp
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
När vi nu ändå snackar - är det inte egentligen lite ghey med dubbla skivbromsar? Visa mig någon som har moddat sin S1000RR med trumbroms fram - och jag ska visa dig en riktig karl! :tummenupp
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Vilken löjlig film och dessutom reklamfilm för BMW. VEM broms stumt med handbromsen på blöt vägbana? :va

BMW? Insurance Institute for Highway Safety gör filmen och det är ju en Sukka de kör med :)

När Älgrackarn eller pickisen dyker upp mitt framför dig då du kommer runt kurvan eller över krönet är nog de flesta inte kyligare än att reptilhjärnan nyper till i handtaget, är det då blött sitter ABS rätt fint!

I lägre fart är det ju också lät att nypa lite för mycket även på torr asfalt, ABS:en räddade iaf mig när en "blind" bilist i just en Pick-up tyckte att han skulle ut på vägen 30 m framför mig... Utan ABS hade jag förmodligen kanat omkull som den panikbromsande reptilhjärna jag var! Kandke en mer rutinerad förare hade nypt lagom men när du har några tiondelar på dig att reagera är det inte så lätt!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag säger inte att jag klarar mig bättre i en paniksituation utan ABS men för fan... erkänn att videorna där dom bara trycker max på fram och bakbromsen är för jävla löjliga :tummenupp
Här har du en livesituation där ABS skulle ha varit bra (30 sekunder in). Nu blir det ingen krash utan det är bara nära, men det visar ändå på vad som kan hända. Och innan ni börjar klaga på att man ska hålla avstånd och vara uppmärksam så tänk er att det är ett större djur eller ett barn som springer upp på vägen istället.

Alla diskussioner om perfekta förhållanden och liknande blir matta i en diskussion om ABS då ABS'ens riktiga funktion är i situationer där man inte är beredd på vad som händer. Jag vet inte hur erfaren föraren i videon är men jag tror att vem som helst kan hamna i samma situation om man så tränat bromsning tusentals gånger innan.

http://www.youtube.com/watch?v=Jh2_T2wV67E
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När Älgrackarn eller pickisen dyker upp mitt framför dig då du kommer runt kurvan eller över krönet är nog de flesta inte kyligare än att reptilhjärnan nyper till i handtaget, är det då blött sitter ABS rätt fint!

I lägre fart är det ju också lät att nypa lite för mycket även på torr asfalt, ABS:en räddade iaf mig när en "blind" bilist i just en Pick-up tyckte att han skulle ut på vägen 30 m framför mig... Utan ABS hade jag förmodligen kanat omkull som den panikbromsande reptilhjärna jag var! Kandke en mer rutinerad förare hade nypt lagom men när du har några tiondelar på dig att reagera är det inte så lätt!

Tror du på allvar att ABS kommer rädda dig vid möte på fel sida i en kurva? Bromsa rakt ner i skogen kanske..

Konstigt att alla med ABS har blivit räddade till livet av systemet nån gång, ni måste ha dåliga marginaler eller usel bromsförmåga..

:)

Och innan ni börjar klaga på att man ska hålla avstånd och vara uppmärksam så tänk er att det är ett större djur eller ett barn som springer upp på vägen istället.

Alla diskussioner om perfekta förhållanden och liknande blir matta i en diskussion om ABS då ABS'ens riktiga funktion är i situationer där man inte är beredd på vad som händer.

Eller en flodhäst, tänk vad svårt att väja för en flodhäst mitt på vägen.

ABS-ens funktion är väl förhoppningsvis att bromsa maximalt på alla underlag, inte bara på regn (där de flesta solskensbikers lämnar hojen hemma).
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
BMW? Insurance Institute for Highway Safety gör filmen och det är ju en Sukka de kör med :)

När Älgrackarn eller pickisen dyker upp mitt framför dig då du kommer runt kurvan eller över krönet är nog de flesta inte kyligare än att reptilhjärnan nyper till i handtaget, är det då blött sitter ABS rätt fint!

I lägre fart är det ju också lät att nypa lite för mycket även på torr asfalt, ABS:en räddade iaf mig när en "blind" bilist i just en Pick-up tyckte att han skulle ut på vägen 30 m framför mig... Utan ABS hade jag förmodligen kanat omkull som den panikbromsande reptilhjärna jag var! Kandke en mer rutinerad förare hade nypt lagom men när du har några tiondelar på dig att reagera är det inte så lätt!

Det finns andra krafter som råder på en tvåhjuling, bromsar du i en sväng så kommer du att rätta upp och få svårt att fortsätta svängen, om du har ett nerlägg så blir ju sidokraft också en faktor att räkna in. Och som en del tror att ABS:en känner av att du har nerlägg det tror jag väldigt lite på, skulle elktroniken känna av däckets diameter vid nerlägg.
Jag är helt säker på att ni som har övertro på ABS kommer att bli varse en vacker dag att,,, hoppsan :gnissla.
ABS är bra på 4 hjul, låt det var så.

Ja men vad kommer efter bromsfilmen DÅ???????????
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top