Abs obligatoriskt
Valfritt
Har haft hoj med ABS och har ingen önskan att ha det igen!
Tror dessutom att för att ha verklig nytta av ABS på hoj så måste
man verkligen träna på att klippa bromsen samtidigt som man
gör en undanmanöver,inte helt jätteenkelt kan jag säga.
Däremot vid en panikbromsning rakt fram utan några försök att svänga
runt ett ev hinder är det ju enkelt,klipp bromsarna och håll tummarna
för att man får hejd på skrotet
När Abs:en klipper tar friktionen slut och det går inte att göra en undanmanöver....
Men ni alla som är för ABS, va händer om den slutar funka? någon kanske under natten har pillat, förstört etc. Så är ni där ute och litar på ert system som ni sedan märker inte funkar när ni ligger under någons bil?
Mmmm, tänk vad som händer om nån pillar på dina bromsar? Eller tänk om säkerhetssystemet i tunnelbanan går sönder, elektronikboxen i hissen.....
Varför skulle det behöva lagstiftas FÖR ABS?
Det lagstiftades aldrig på bilar, och där är det standarutrustning och går inte ens att välja bort längre.
(det gick några år att köpa samma bil med eller utan ABS, i praktiken blev det ofta dyrare att specialbeställa bilar utan)
Det jag vänder mig emot är dom blivande svindyra reparationer som blir obligatoriska......
Då är det billigare att inte ha någon elektronik alls på fordon?
Se vad en trafikdödad kostar samhället och jmf det med dom där tusingarna din pappa fick pröjsa....
Om folk lärde sig att köra med hjärnan så behövdes ingen ABS. Nu är det tyvärr inte så och jag erkänner att jag själv nog inte skulle klara en paniksituation så bra med vanliga bromsar så visst, varför inte ABS på alla hojar. Vem betalar?
DU betalar redan via skatten....här flyttas en del av kostnaden till mcfolket!
Annars kan väl du värdera ditt liv... Har du inte råd med ABS för att det kostar extra så skaffa en livförsäkring med den där extra summan det är ju vad du värderar ditt liv till....
jag har testat hoj med abs, och helt ärligt talat tycker jag att det är läskigare för man vet aldrig när den slår till. När läraren på körskolan ber dig klämma allt du har för att man ska få se att det funkar känns sådär. gjorde det aldrig för att jag inte tänker sätta mitt liv på spel för att testa om systemet funkar
Det finns ganska många system i moderna flygplan som måste fungera annars kraschar planet, ex olika styrsystem. Jag antar att du inte flyger?
Japp, nu ska bara folk som tar B få göra samma sak.
Hur kan vi förvänta oss att folk ska leta efter oss när vi kör i snitt ca 200-300 mil/år? Och mestadels när det är sol ute?
Om det ska ingå i en B1 utbildning borde alla (inklusive mc åkare) få sätta sig i en fullastad buss, lastbil och åka/köra/bromsa etc
(
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/statistik/Uppdaterade diagram 2010/Körsträckor.pdf )
Varför ska mina pengar gå till ett ABS-system som jag inte vill ha? (teoretiskt sett)
Statens pengar går till en massa andra typer av idioti som folk skulle kunnat ha undvikit. Så är det bara. Dock är jag positivt inställd till förändringar som ger invidider större ansvar, t.ex att man själv får dra större del av kostnaden för en skada som man hade kunnat förebygga med t.ex hjälm eller ABS.
Varför ska mina pengar gå åt din valfrihet? Den dagen det inte är allmän sjukvård och bara privata försäkringar finns visst, be My guest, gör vad du vill bara jag inte pröjsar för dig. Det kostar ganska mycket att dö nämligen...
http://www.sika-institute.se/Doclib/2008/Rapport/sr_2008_8.pdf
Man blir nästan mörkrädd att det finns så många som uttalar sig utan att riktigt veta...!
ABS:en fyller egentligen bara en funktion, i en paniksituation där reptil hjärnan slår till och vi vill undanfly hindret då håller den oss upprätt. Om ABS är bra eller inte? Läs följande rapport från trafikverket, minst 17% av de döda och svårt skadade skulle ha klarat sig...
Studien av trafikverket:
http://www.trafikverket.se/Privat/T...ande-effekter-av-ABS-bromsar-pa-motorcyklar-/
Att bromsa med ABS vs NO ABS är i teorin samma sak då du så länge du inte låser hjulet inte slår igång ABS:en (om du har ett bra ABS system) men i en paniksituation så är ABS:en bättre!!
Paniksituation=älg springer ut....
Att som vissa här tror att man inte behöver lära sig bromsa bara för att det är ABS är fel....
Det är som att balansera på en lina, 1 meter över marken: alla här skulle göra det utan skyddsnät.
100 meter över marken: ingen skulle göra det utan skyddsnät....
Bara för att du har ABS behöver du inte använda den, använder du den aldrig har du kört med hjärnan och haft skyddsnätet ifall att....