Är det inte bättre att folk mängd tränar på att bromsa ordentligt till att börja med?
Det är väl jättebra om folk gör det men när dom misslyckas med det så hjälper ABS till, enkelt och smart och det går att bromsa precis lika hårt med ABS utrustade bromsar tills det låser sig. Alltså folk kan träna på inbromsning precis lika bra med ABS som med utan, enda skillnaden är att risken för att de ska klota minskar med ABS.
Testade mitt ganska nya framdäck häromdagen på torr asfalt, PR3, eftersom jag tycker att de känts lite si o så när det svänger. Låg väl i någon +moms hastighet och klippte frambromsen riktigt ordentligt inför där det blev 50, helt medvetet och jag trodde jag tog i så pass att ABS´n skulle börja jobba men det gjorde den aldrig. Däcket verkar vara bra konstruerat = ett sämre däck/mer slitet hade förmodligen låst upp vid den inbromsningen av tidigare erfarenhet.
Hade Specifikt Citroen C2 i åtanke när jag skrev det där, men har hört klagomål på andra modeller (fast inte från folk som kör som svensson då).
Fransk bil
Ja den är det förmodligen något fel på. Oavsett så är det ingen känd problematik specifikt för bromskraftassistans rent generellt.
Men jag tror fortfarande på att det är bättre med förare som faktiskt kan köra ordentligt än massvis med förare som förlitar sig på att något kör/bromsar åt dom. Visst, det kan låta lite elitistiskt, men jag ser verkligen inte varför folk som inte kan köra för 5öre ska få köra... men nu blev det lite väl OT kanske
Återigen så handlar det inte om något system som bromsar åt dem, det är en fullkomligt felaktig uppfattning. Behöver föraren bromsa måste denne göra det helt själv, ABS´n kan inte heller gå mot naturens lagar och rädda alla situationer men den kan hjälpa till att rädda en snopen omkullbromsning den gången föraren inte riktigt var med.
Min körstil anpassas inte efter det faktum att jag har ABS, jag behöver väldigt sällan använda bromsarna så hårt på gata men den dagen jag behöver det, vilket har hänt, så är det skönt att systemet finns där. Sen om jag busar på bana och överdriver inbromsning eller testar bromsarna på gata under säkra förhållanden är ointressant i sammanhanget.
Jag köper helt och hållet att man kan vara mot ett tvingande beslut att man måste ha ABS men de argument till att varför denna lag inte borde införas är nonsens av personer som för det mesta inte verkar veta vad det handlar om eller vilka fördelar systemet i sig innebär.
Dom som tror sig kunna köra bättre än ABS systemet hinner reagera vid alla eventualiteter är förmodligen lika stor risk på vägen som de som är dåliga förare/bromsare
I slutändan blir det bara ännu enklare att införa lagen för beslutsfattarna eftersom kritikernas synpunkter inte är värt pappret de skrivit ner dem på och kan enkelt arkiveras. Visst ska man ifrågasätta men om man ska göra det så ska man veta vad man ifrågasätter.