Obligatorisk ABS? Vad tycks?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
9/10 kör omkull i en panikartad situation utan abs.
9/10 håller sig kvar i liknande situation med abs.

Billig investering men svider som vanligt för alla tuffingar.

Valfrihet är sååå 2010..

Hur många av dom 9 i situation 1 kraschar i hindret?

Hur många av dom 9 i situation 2 bromsar kontrollerat rakt fram in i hindret och kraschar?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
ABS pumpen hade la fått medvetande, nu vill jag inte fungera för du kör för hårt med mig :D

-------------------------------------------------------------------

Was? :D Nåväl hade du fått bilen till en duglig mekaniker hade dom löst det där på en halvmiss. Faktiskt ganska kul att se en som ex är duktig på el i bilar och de ska felsöka ett system med tillverkarens diagnosutrustning, idag går väl det mesta att läsa ut via dator och tidigare/på tidigare system kopplar man in en box mellan styrenheten och systemet så kan de enligt scheman koppla in sig och mäta/läsa ut från varje enskilt stift tills de hittat felorsaken. Inga dumskallar som i grunden gör dom felsökningsschemana.

Mekaniska fel kan dock vara lite lurigare att fastställa ibland, exempelvis den sk pumpen som du tog upp.

Det med att känna ABS pumpen pulsera i foten på bil, eller handen på hoj e något jag alldrig någonsin tyckt om, även om det är så man vet om det jobbar.

Men vist jag saknar la vissa saker på hoj, dra fullgas o sköta växlarna o sen sköter systemet bromsarna, räker bara luta sig i kurvorna så läser den av innan kurvan kommer vilken hastighet man ligger i o hur mycke den måste bromsa ner för att kunna ta kurvan i högsta möjliga fart utan att gå omkull, undra hur mycke man skulle lita på ett sånt system.

Men något jag saknar på hoj är 3 knappar, vinter/ekonomi/race tror de skulle uppskattas :yoparty

På lite "finare" bilar har man byggt bort känslan från ABS´n, testat några sådana men inte helt på det klara hur de byggt bort det. Inte otänkbart att det handlar om elektronisk styrning = ingen mekanisk sammankoppling mellan bromspedalen och huvudcylindern/ABS-enheterna.

Ang framtida system som autopilot etc. tror jag inte man behöver "oroa" sig för särskilt mycket, det har inte ens kommit i någon särskild utsträckning för bilar och kommer således inte komma på motorcyklar för om ännu längre tid. Innan dess har vi förmodligen gått ifrån bensinmotorn, åtminstone i större grad än idag.

Men något jag saknar på hoj är 3 knappar, vinter/ekonomi/race tror de skulle uppskattas :yoparty

Finns redan idag som du kanske vet även om antal lägen möjligen varierar, precis som för bilar. Pappa till det är förmodligen det elektroniska gasspjället till stor del.
 

jetson

Guest
9/10 kör omkull i en panikartad situation utan abs.
9/10 håller sig kvar i liknande situation med abs.

Billig investering men svider som vanligt för alla tuffingar.

Det låter ju bra, källa på det? :D

Jag har inget emot ABS egentligen men man behöver inte idiotförklara alla som åker utan ABS genom att säga att dom inte kan bromsa osv..

Du missar poängen, det är OM du inte ser att det ligger nåt skit på vägen som du troligen är väldigt glad över att du hade abs...

Kan faktiskt inte förstå varför så många, i synnerhet yngre män är skeptiska till abs. Går knappast att argumentera mot att hojar med abs är asevärt säkrare i en paniksituation.

Om man inte är säker på underlaget är det inte så ofta man drar till med både fram och bakbroms med full kraft?
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Valfrihet är sååå 2010..

Hur många av dom 9 i situation 1 kraschar i hindret?

Hur många av dom 9 i situation 2 bromsar kontrollerat rakt fram in i hindret och kraschar?
Enligt studier av olyckor mellan bil och MC så har de kommit fram till att det är mycket bättre att krocka sittandes upprätt på MC'n än att kana in i bilen liggandes. Det är ett av argumenten för ABS.

Läste om det nyligen men har inte länk till det nu. Troligtvis var det i MC-Folket.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det låter ju bra, källa på det? :D

Jag har inget emot ABS egentligen men man behöver inte idiotförklara alla som åker utan ABS genom att säga att dom inte kan bromsa osv..



Om man inte är säker på underlaget är det inte så ofta man drar till med både fram och bakbroms med full kraft?

...Och det är precis där man vill ha abs...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om man inte är säker på underlaget är det inte så ofta man drar till med både fram och bakbroms med full kraft?
Vem tänker på underlaget i en paniksituation? De flesta slår nog på så mycket det går för att undvika att parkera sig i bilen/älgen eller vad det nu är. Vissa klarar av att släppa efter när det låser men många går nog omkull.
 

jetson

Guest
Vem tänker på underlaget i en paniksituation? De flesta slår nog på så mycket det går för att undvika att parkera sig i bilen/älgen eller vad det nu är. Vissa klarar av att släppa efter när det låser men många går nog omkull.


Jag håller koll på underlaget konstant (kanske för att jag inte har abs på hojen :D), både när jag kör hoj och bil.

En gång i vintras i bilen när det var isig väg tänkte jag på underlaget i en paniksituation. En morrontrött kärring i en suv kör ut framför mig utan att titta ordentligt, ser mig komma och stannar i panik sidledes på vägen (och blockerar därmed hela vägen)

Först bromsade jag men insåg att jag bara gled och att jag inte skulle hinna från 60-0 på den korta sträckan, skulle smackat in i hennes vänstersida hårt, släpper bromsen och lyckas väja vänster och min bil fick smaka på snövallen vänster sida av vägen. Visst på hojen är det helt annan grej men hursomhelst, man har knappt en sekund eller mindre att välja "rätt"... vetefan vad jag vill komma till nu. Kromslädar borde iaf ha abs för dom vet jag inte hur man bromsar med. Som att köra båt för fan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu har jag uppdaterat mig själv litegrann om ABS och tror jag kan har hittat orsaken till att ABS´n aktiveras vid låg hastighet trots ingen låsning, jag spekulerar dock bara:

Vid varje hjul (eller slutväxel) sitter en givare som normalt räknar tänder/fönster på en sk ABS-krans vilken snurrar i samma takt som hjulet. Om kransen upphör att snurra får styrenheten en signal om detta och ABS-systemet aktiveras.

Hur som helst så är systemet smartare än så och räknar då ut decelerationen (negativ acceleration). Detta betyder att ABS´n kan börjar arbeta innan en låsning inträffar vilket kan vara intressant i åtminstone första skedet då systemet inte kan veta hur förhållandena är innan det börjat arbeta.

Hur kan den då veta detta?

Vi säger att en motorcykel har en stoppsträcka på 30 meter från 100km/h vid optimal inbromsning under perfekta förhållanden. Systemet i sig vet att hjulet/kransen inte kan sluta snurra för fort utan en låsning. Resultatet blir att om det nu tar 6 sekunder att komma ner till stillastående så förstår systemet att hjulet är på väg att låsas precis innan det gör det = decelerationen går alledels för snabbt. Från rullande till låsning kan gå på mindre än en sekund och det är detta systemet hinner räkna ut och förhindrar då låsningen innan den inträffat genom att istället släppa trycket för att sedan pulsera ut det.

Vi låtsas att systemet räknar i procent (f-n vet jag) för att det ska bli tydligt, procentsatsen ökar snabbare vid ett lägre värde och värdet här är hastighet:

5km/h från 100km/h är 5%

5km/h från 10km/h är 50%

Känner systemet av att decelerationen från 10km/h till 5km/h går för fort så börjar det jobba och föraren undrar varför i hela friden ABS´n börjar bråka när denne bara ska parkera. Det är naturligtvis tiden som är intressant i beräkningen men frågan är om systemet är programmerat linjärt mot hastigheten eller inte.

Som ni förstår är siffrorna etc. helt tagna ur luften men jag tror att detta kan vara svaret på varför systemet börjar jobba ibland utan att det handlar om någon låsning. Det skiljer sig säkert en del mellan olika system då de är olika programmerade och därav olika känsliga gällande deceleration.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
9kilo på en del andra bågar. En del i ofjädrad vikt. Finns en anledning till att ta bort systemet tyvärr... Bmw verkar ju ha lyckats bra dock.

Hjälmkravet gagnar den enskilda föraren, ABS kan även förhindra att andra skadas.

Tycker absolut man skall lagstifta om sånt här, då vi alla är med och betalar sjukhusnotor osv.

Att komma och hävda att hjälmkravet är illa är inte vidare genomtänkt.
Skall man få välja om man vill köra höger/vänstertrafik också?



Att komma dragandes med vikten som ett argument håller inte längre.
Det är några kilon vi talar om (2.5 kilo på S1000RR). Skippa chipsen så är problemet löst.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
9/10 kör omkull i en panikartad situation utan abs.
9/10 håller sig kvar i liknande situation med abs.

Billig investering men svider som vanligt för alla tuffingar.

Siffror tagna ur :arsele ser jag... Eller hur tänkte du när totalen blev 18 personer av 10 personer? :rolleyes:

EDIT: Såg att du skrev liknande situation nu... Så totalt antal som kör omkull är alltså 10/20 varav en har ABS.

Men visst är det skönt med godtyckliga siffror på nätet :rolleyes:
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Siffror tagna ur :arsele ser jag... Eller hur tänkte du när totalen blev 18 personer av 10 personer? :rolleyes:

EDIT: Såg att du skrev liknande situation nu... Så totalt antal som kör omkull är alltså 10/20 varav en har ABS.

Men visst är det skönt med godtyckliga siffror på nätet :rolleyes:

Visst är det skönt med mjölk till kaffet?

:D
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Har du skickat iväg ditt logiska tänkande på semester? :D

kan man lugnt säga, kroppen får juh ingen semester innan slutet av augusti så lika bra att skicka hjärnan på semester under tiden :rolleyes:

Men för att vara mer OnT: Jag har panikbromsat både i väta och på torr assfalt och inte gått omkull, och jag är långt ifrån någon mästare bakom styret. Jag tror nog att man kommer långt med lite sinnesnärvaro när man kör... men det är klart, har man ABS och skinställ så behövs det juh inte, så varför bry sig...
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
9/10 kör omkull i en panikartad situation utan abs.
9/10 håller sig kvar i liknande situation med abs.

Billig investering men svider som vanligt för alla tuffingar.

En ökning i uppklarade paniksituationer med 800% alltså, det var inte dåligt. Undrar när vi får se underlaget till den statistiken...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
kan man lugnt säga, kroppen får juh ingen semester innan slutet av augusti så lika bra att skicka hjärnan på semester under tiden :rolleyes:

Men för att vara mer OnT: Jag har panikbromsat både i väta och på torr assfalt och inte gått omkull, och jag är långt ifrån någon mästare bakom styret. Jag tror nog att man kommer långt med lite sinnesnärvaro när man kör... men det är klart, har man ABS och skinställ så behövs det juh inte, så varför bry sig...

Folksam ger 15% rabatt om du har ABS på din mc. Behöver inte betyda något MEN det vore ju underligt om det var taget ur luften bara för att det låter bra. Man kanske skulle ringa NTF och fråga hur det ligger till med olyckor där man bromsat omkull sig eller liknande.

Har sett många bromsa sig ner i slänt och kohagar...ABS kan säkerligen göra nytta om man bara släpper lite på manligheten.....ett tag.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Folksam ger 15% rabatt om du har ABS på din mc. Behöver inte betyda något MEN det vore ju underligt om det var taget ur luften bara för att det låter bra. Man kanske skulle ringa NTF och fråga hur det ligger till med olyckor där man bromsat omkull sig eller liknande.

Har sett många bromsa sig ner i slänt och kohagar...ABS kan säkerligen göra nytta om man bara släpper lite på manligheten.....ett tag.

Bilsport och MC ger mig 2000kr i rabatt om jag försäkrar tarden som offroad, kör jag säkrare för det?

Det har nog inte så mycket med manlighet att göra (till skillnad från växlande på slangen som är ytterst manligt för de som vågar och kan :tungan )
som med att göra MC tillgängligt för den stora massan och sänka den lägsta gemensama nämnare för kompetens på förarna...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
9kilo på en del andra bågar. En del i ofjädrad vikt. Finns en anledning till att ta bort systemet tyvärr... Bmw verkar ju ha lyckats bra dock.

Du kör alltså hellre en 9 kg lättare hoj än en hoj med ABS?
9 kilo? Vad gör det liksom?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du kör alltså hellre en 9 kg lättare hoj än en hoj med ABS?
9 kilo? Vad gör det liksom?
Sen utvecklas det ju en del på den fronten just av anledningen att folk inte vill ha oönskad vikt på sporthojar, så till 2017 lär de väl ha förfinat det hela en del. Vet inte hur bra det system är som det står om i artikeln som det länkas till i trådstarten med det låter ju fint iaf (citat nedan).

Ett vanligt argument för personer som är negativa till ABS-bromsar för motorcyklar är att låsningsfria bromsar (ABS) är för stora och tunga för motorcyklar. Så är inte längre fallet. Exempelvis är Bosch senaste ABS-system för motorcyklar, generation 9, endast 0,4 liter stort och väger totalt 700 gram.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sen utvecklas det ju en del på den fronten just av anledningen att folk inte vill ha oönskad vikt på sporthojar, så till 2017 lär de väl ha förfinat det hela en del. Vet inte hur bra det system är som det står om i artikeln som det länkas till i trådstarten med det låter ju fint iaf (citat nedan).

Bättre att avskaffa systemen helt och börja köra med låsningsfritt gummi istället :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top