Obligatorisk ABS? Vad tycks?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med största sannolikhet så tryckte du inte särskilt hårt på bromsen och därför rulla du förbi pumparna när ABS'n börja jobba. Detta fenomen inträffar på de flesta fordon med ABS någon gång och vissa mer än andra. Har inte fördjupat mig i det särskilt mycket ännu men har tänkt att göra det en tid. Gemensamma faktorerna är låg hastighet och lätt ansatt bromskraft.

Har du någon form av antispinn på den hojen det inträffade på och vet du isåfall om den även jobbar med ABS eller bara med att strypa effekten med elektroniskt gasspjäll (drive by wire)? Vissa system stryper bränsle/tändning istället = inget elektroniskt gasspjäll.

Vad skulle ABS:en jobba för i 30km/h på torr och ren asfalt? Tog i bra mycket mer än "normalt" när inget hände, trodde först att greppet gick trögt..
Hojen hade ingen form av TC eller ride by wire. BMW F650GS twin.

Jag kör gärna med ABS och ser inget problem med att de ska va standardmonterade, hade varit en vettig utveckling. Men för den delen måste man vara medveten om att all form av elektronik (speciellt i fordonsmiljö!) innebär ytterligare en faktor i problemdatabanken..
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
På alla fordon jag kört som har ABS så går ABSen in direkt när hjulet låst sig och man får ett *skrik*...*skrik*...*skrik* ljud. Om ABSen gick in innan hjulet låst sig så skulle den vara tvungen att gissa hur mycket grepp det finns och då bromsa mindre en optimalt.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag tycker abs är grymt! Kanske inte på bana men på allmän väg då man kan lita på att man har ett bra system som förhindrar att man låser upp sig. Men som en del sagt tidigare, ett tvång känns inte rätt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tycker abs är grymt! Kanske inte på bana men på allmän väg då man kan lita på att man har ett bra system som förhindrar att man låser upp sig.

Av ren nyfikenhet, varför inte bana om det är överlägset?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad skulle ABS:en jobba för i 30km/h på torr och ren asfalt? Tog i bra mycket mer än "normalt" när inget hände, trodde först att greppet gick trögt..
Hojen hade ingen form av TC eller ride by wire. BMW F650GS twin.

Jag kör gärna med ABS och ser inget problem med att de ska va standardmonterade, hade varit en vettig utveckling. Men för den delen måste man vara medveten om att all form av elektronik (speciellt i fordonsmiljö!) innebär ytterligare en faktor i problemdatabanken..

Finns många förklaringar till varför det hände men om inget fel föreligger så kan ingen säga varför det hände just då om ingen såg. Kundens eller i det här fallet förarens (du) version av vad som hände är inte alltid helt korrekt, detta vet alla och känner igen sig i som har jobbat med någon form av serviceyrke.

"Det bara hände och det enda jag vet är att jag har inte gjort något fel! Fixa!"

;)

Om vi ska spekulera lite:

Dels beror det på hur du bromsade, klippte du på "mycket mer än normalt" direkt från 30km/h kan du lika gärna låst hjulet, du märkte inte de men ABS-givaren gjorde det.

Började du bromsa mjukt däremot som man ofta gör i låga hastigheter så är det lite lurigare och något jag själv upplevt på allehanda fordon med ABS. En fundering är om det kan handla om hastighetsdifferanser mellan fram och bakhjul.

Torr o fin asfalt är ingen garanti dock, har du ett dåligt däck så låser det upp lättare. Bara tänka sig ett sommardäck på is kontra ett vinterdäck med rallydubb = sommardäcket kommer låsa mycket tidigare = ABS`n börjar jobba. Samma sak gäller på torr asfalt men inte fullt lika "tydligt".
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kommer med en annan fråga, vet inte om den dykt upp i just denna tråden för läste inte alla inlägg :p

Tänk dig att systemet tror att ljulet är låst fasten du kommer säj 200km/h o ska bromsa o det händer inget, vad gör man ?

Jag litar inte på denna elektronik, hade otaliga strul på mina 2 bilar där den fick för sig i ena stunden strula o bromsa inte det minsta o i andra stunder ville den låsa hjulet som en vanlig broms utan att koppla in sig på nytt, sköj när de va vinter o masssor av snö/is :D

Litar häldre på min känsla till fot/hand, vist kan säkert ABS vara säkert när det fungerar, men tänk den dan de slutar fungera o just den gången behöver man bromsa ner kvikt o ska lita på en liten el pryl, el kan strula, så e det bara.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
En till fråga då vi har någon här som uppenbarligen har lite koll på ABS:

Hur funkar det med ABS om man bromsar precis efter ett krön, inbromsningen till kurvan innan rondellen på Sviestad har varit lite småspännande med ABS modell äldre på gamla bilar när jag kört där. Känner ABS på moderna hojar av att hjulen återfår trycket eller blir kör man bara rakt fram utan bromskraft?
 

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Ort
Sthlm
Hoj
XJ6N
En till fråga då vi har någon här som uppenbarligen har lite koll på ABS:

Hur funkar det med ABS om man bromsar precis efter ett krön, inbromsningen till kurvan innan rondellen på Sviestad har varit lite småspännande med ABS modell äldre på gamla bilar när jag kört där. Känner ABS på moderna hojar av att hjulen återfår trycket eller blir kör man bara rakt fram utan bromskraft?

Tog kortet för nån månad sen kanske och körde på helt nya XJ6:eek:r med abs. Vid hastig inbromsning så börjar den "hacka" då den släpper på bromsen precis innan hjulet låser sig. Sen känner den igen när låsningen är utom fara och bromsar mer, där av "hacken". Men när man skulle göra en effektiv inbromsning skulle man bromsa precis så mycket att abs:en inte tar i. Du får kortare bromssträcka då än om abs:en slår på då den släpper på bromsen i några millisekunder. Den bromsar men inte lika bra som man gör själv. Om man inte får panik och låser hjulet...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ganska stor skillnad på ABS och ABS. De system som sitter på BMW:s touringbussar och enklare modeller eller på andra märkens motsvarande modeller är väldigt jobbiga. Det blir mycket pulsande i handtaget och bromssträckorna varierar ganska mycket. Det här är äldre system som dels väger mycket men också mer liknar bilsystemen.

De nya systemen som sitter på sporthojar dvs CBR 1000 RRA och BMW S1000RR och enligt uppgift ZX10R 2011 är en helt annan dimension. Där märker man inte pulserna plus att de är i viss mån adaptiva, dvs lär sig hur du som förare bromsar, Kawans elektronik skall vara sådan iallafall.

Hondan jag körde var riktigt skön, bara att nypa det man kan, hojen sätter sig en aning och stannar, inget tjafs. Funkar kanon där underlaget varierar med blött, torrt, sand osv.
BMW:s broms är helt sanslös. Två fingrar, kläm åt så är det som att köra in i en vägg. Det känns som att det är bromsservo och framhjulet gör ett enda långt skriiiiiiiiiiiiik innan allting stannar. Inget pulsande bara rå kraft och fantastisk bromskraft.
Det är ljusår mellan dessa system och det som sitter på ex en Suzuki Bandit 1250. Det systemet är i samma klass som det som satt på Ford Scorpio -88, dvs stenåldern...

Eftersom sportsystemen tar lite plats och väger lite så tror jag att de kommer att bli standard på hojarna framgent dvs det är ABS anpassat för motorcyklar och inte bilar. Blir det så så kör jag gärna med ABS, alla dagar i veckan:tummenupp
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Tycker detta är ett rätt bra klipp som visar vad som händer om de är riktigt halt.

[YOUTUBE-ID]q9dH03SKWxw[/YOUTUBE-ID]
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tänk dig att systemet tror att ljulet är låst fasten du kommer säj 200km/h o ska bromsa o det händer inget, vad gör man ?

Jag litar inte på denna elektronik, hade otaliga strul på mina 2 bilar där den fick för sig i ena stunden strula o bromsa inte det minsta o i andra stunder ville den låsa hjulet som en vanlig broms utan att koppla in sig på nytt, sköj när de va vinter o masssor av snö/is :D

Det är ingen som kan garantera något utan att veta exakt hur systemet är konstruerat och programmerat men om man har så många hjärnspöken för nyare teknik (ABS är dock inte särskilt nytt) kanske man ska tänka över sitt motorcykelintresse i sin helhet :) Eller så lär man sig så slipper man tro en massa saker som knappt är fysiskt möjligt eller lyssna på rövare om vad andra tror sig veta.

Dels kan man tänka sig att när dom konstruerar ett system så lägger dom in vissa spärrar, alltså vissa signaler är inte troliga och systemet svarar med andra ord inte på dem. - Spekulation

För att låsa hjulet i 200km/h på torr asfalt krävs en riktigt kraftig inbromsning och när man gjort den inbromsningen så ligger man inte i 200km/h längre. - Fakta

Att bromsarna skulle sluta fungera helt med minst tvåkretssystem är inte heller så troligt. Sen att folk är dåliga på att "koppla" och faktiskt använda den där bakbromsen ibland som nästan har kärvat ihop är inte hojens fel utan beror på bristfällig service och/eller att den aldrig används. - Fakta

ABS systemet är inte konstruerat för att stänga av bromskraften helt, det är en jefla fart på dom där ventilerna som pulserar ut bromskraften och med största sannolikhet är det inget system som förlitar sig på en enda ventil för en krets. - Spekulation

Bromskraften är inte direkt dålig bara för att ABS systemet jobbar, detta är något man kommit långt inom gällande bilar men det är klart där kan naturligtvis längre bromscykler tillåtas. Här har man gjort tester på torr asfalt och mätt upp kortare bromssträcka med ABS kontra utan. Jag har testat ABS förhållandevis mycket även på hojar och det blir gärna däckskrik där också när man trycker till ordentligt. Det som kan kännas lite läskigt under ett normalt förfarande när man inte är van är att när det går från maximal bromskraft till pulserande så känns skillnaden tydligt och hojen kan även resa sig lite i fram när ABS´n tar över. Har man sinnesnärvaron att titta på hastighetsmätaren så ser man dock att farten fortfarande sänks duktigt. - Fakta

Rent tekniskt så kan bromsar sluta fungera naturligtvis, även tryckfall i tvåkretssystem kan kännas som ingen broms men i själva verket finns den där men man kan behöva pumpa för att återskapa tryck. Jag har dock väldigt svårt att tro att ABS skulle leda till en större risk för detta, har personligen kört längre med ABS på hoj än utan = ca 2700 mil med, utan problem. Sen finns dessa egenskaper eller vad vi ska kalla dem som att ABS´n durrar lite i låga hastigheter någon gång ibland men det är inget som får mig att ens höja pulsen, precis som i en bil och bromskraften finns fortfarande där.

Känslan i systemen skiljer sig ganska markant, jag "gillar" inte känslan på BMW´s hojar men för den delen behöver det systemet vara dåligt. Jag skulle säkert vänja mig efter ett tag om jag nu får för mig att tjöpa BMW någon, samtidigt kan man inte dra ett märke över en kam då det kan skilja sig mellan modeller men det är grundat på nuvarande erfarenhet.

Jag litar inte på denna elektronik, hade otaliga strul på mina 2 bilar där den fick för sig i ena stunden strula o bromsa inte det minsta o i andra stunder ville den låsa hjulet som en vanlig broms utan att koppla in sig på nytt, sköj när de va vinter o masssor av snö/is :D

Vad var felet då? Dåliga lödningar i boxen, smutsig/trasig/lös krans, smutsig/trasig givare eller kablage? Mig veterligen är det bara vissa franska bilar som kan lyckas med att hålla ABS-lampan släckt trots att kransen sitter helt löst. Körde du medvetet omkring med trasig ABS (lampan tänd) kan det ju knappast kommit som en blixt från klarblå himmel...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad var felet då? Dåliga lödningar i boxen, smutsig/trasig/lös krans, smutsig/trasig givare eller kablage? Mig veterligen är det bara vissa franska bilar som kan lyckas med att hålla ABS-lampan släckt trots att kransen sitter helt löst. Körde du medvetet omkring med trasig ABS (lampan tänd) kan det ju knappast kommit som en blixt från klarblå himmel...

Som sakt hade 2 bilar olika årsmodeler av, ingen fransk bil utan volvo :)

ABS lampan lös inte o datasystemet i bilen indekera inga fel på samtliga givare o kolla även upp kransarna på samtliga hjul som va rena o fina :) kabeln mellan boxen till givare va inget kabelbrott, ABS boxen testades med andra, gött när man jobba på skroten o kunde ta med sig 10boxar efter jobbet för att testa hemma i lugn o ro :) o bra bromskraft på båda bilarna på besiktningen.

Som sakt vad som fela, det har jag ingen blekaste arning om, mättes o testades o hade sig, men ändå gjorde ABS som den ville i vissa stunder.

Bromsarna fanns ju där en då, de va bara i högre hastigheter oftast nån gång ibland som de inte hände något, annars tog dom kanonbra.

Bytte även till nya skivor o klosar runtom men samma fenomen.

ABS pumpen hade la fått medvetande, nu vill jag inte fungera för du kör för hårt med mig :D

-------------------------------------------------------------------

Finns många abs system som jobbar på massa olika vis o olika sorters pumpar o elektronik.

Det med att känna ABS pumpen pulsera i foten på bil, eller handen på hoj e något jag alldrig någonsin tyckt om, även om det är så man vet om det jobbar.

Bätre i sånna fall om man vill välja om det ska vara igång eller avstängt, samma sak med som jag saknar på hoj som nu har kommit på Aprilia RSV1000 med antespinn, dra fullrulle för maxsimalt acc utan att resa sig så mycke.

Vet att dagens hojar kommer få mer o mer elektronik, skulle inte förvåna mig den dagen man bara kan knappa in en rutt o så kör hojen själv så kan man ta en sov lur.

Men vist jag saknar la vissa saker på hoj, dra fullgas o sköta växlarna o sen sköter systemet bromsarna, räker bara luta sig i kurvorna så läser den av innan kurvan kommer vilken hastighet man ligger i o hur mycke den måste bromsa ner för att kunna ta kurvan i högsta möjliga fart utan att gå omkull, undra hur mycke man skulle lita på ett sånt system.

Men hur mycke elektronik man har så är de inte skoj om man inte kan välja när de ska vara igång o avstängda.

Men något jag saknar på hoj är 3 knappar, vinter/ekonomi/race tror de skulle uppskattas :yoparty
 
Last edited:

jetson

Guest
Tycker detta är ett rätt bra klipp som visar vad som händer om de är riktigt halt.

Ja om man bromsar stenhårt med målet att låsa båda hjulen samtidigt, ja.

Om föraren å andra sidan hade försökt bromsa på riktigt hade det nog inte skiljt mycket, förmodligen hade abs hojen stannat nån meter tidigare, men det där var ju bara löjligt.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
håller med som ovan. Om man ser att det är grus eller liknande på vägen klämmer man inte allt man orkar. Man ska ju vara uppmärksam när man kör och sånt här hinner man tidigt se och därför anpassar man "kläm-styrkan"
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
håller med som ovan. Om man ser att det är grus eller liknande på vägen klämmer man inte allt man orkar. Man ska ju vara uppmärksam när man kör och sånt här hinner man tidigt se och därför anpassar man "kläm-styrkan"


Du missar poängen, det är OM du inte ser att det ligger nåt skit på vägen som du troligen är väldigt glad över att du hade abs...

Kan faktiskt inte förstå varför så många, i synnerhet yngre män är skeptiska till abs. Går knappast att argumentera mot att hojar med abs är asevärt säkrare i en paniksituation.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
9/10 kör omkull i en panikartad situation utan abs.
9/10 håller sig kvar i liknande situation med abs.

Billig investering men svider som vanligt för alla tuffingar.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top