Vad var felet då? Dåliga lödningar i boxen, smutsig/trasig/lös krans, smutsig/trasig givare eller kablage? Mig veterligen är det bara vissa franska bilar som kan lyckas med att hålla ABS-lampan släckt trots att kransen sitter helt löst. Körde du medvetet omkring med trasig ABS (lampan tänd) kan det ju knappast kommit som en blixt från klarblå himmel...
Som sakt hade 2 bilar olika årsmodeler av, ingen fransk bil utan volvo
ABS lampan lös inte o datasystemet i bilen indekera inga fel på samtliga givare o kolla även upp kransarna på samtliga hjul som va rena o fina
kabeln mellan boxen till givare va inget kabelbrott, ABS boxen testades med andra, gött när man jobba på skroten o kunde ta med sig 10boxar efter jobbet för att testa hemma i lugn o ro
o bra bromskraft på båda bilarna på besiktningen.
Som sakt vad som fela, det har jag ingen blekaste arning om, mättes o testades o hade sig, men ändå gjorde ABS som den ville i vissa stunder.
Bromsarna fanns ju där en då, de va bara i högre hastigheter oftast nån gång ibland som de inte hände något, annars tog dom kanonbra.
Bytte även till nya skivor o klosar runtom men samma fenomen.
ABS pumpen hade la fått medvetande, nu vill jag inte fungera för du kör för hårt med mig
-------------------------------------------------------------------
Finns många abs system som jobbar på massa olika vis o olika sorters pumpar o elektronik.
Det med att känna ABS pumpen pulsera i foten på bil, eller handen på hoj e något jag alldrig någonsin tyckt om, även om det är så man vet om det jobbar.
Bätre i sånna fall om man vill välja om det ska vara igång eller avstängt, samma sak med som jag saknar på hoj som nu har kommit på Aprilia RSV1000 med antespinn, dra fullrulle för maxsimalt acc utan att resa sig så mycke.
Vet att dagens hojar kommer få mer o mer elektronik, skulle inte förvåna mig den dagen man bara kan knappa in en rutt o så kör hojen själv så kan man ta en sov lur.
Men vist jag saknar la vissa saker på hoj, dra fullgas o sköta växlarna o sen sköter systemet bromsarna, räker bara luta sig i kurvorna så läser den av innan kurvan kommer vilken hastighet man ligger i o hur mycke den måste bromsa ner för att kunna ta kurvan i högsta möjliga fart utan att gå omkull, undra hur mycke man skulle lita på ett sånt system.
Men hur mycke elektronik man har så är de inte skoj om man inte kan välja när de ska vara igång o avstängda.
Men något jag saknar på hoj är 3 knappar, vinter/ekonomi/race tror de skulle uppskattas