Precis detta fick vi göra när jag gjorde risktvåan för mc. "Hantverkarbil" uppställd för att göra vänstersväng ut på 70-väg från anslutande väg (T-korsning). Därefter fick vi var och en sätta oss på förarplatsen medan instruktören gick bort på vägen för att demonstrera hur svårt det var att se honom inifrån bilen.
Vad ingen av oss såg var att de lite längre bort åt höger på "landsvägen" ställt upp två motorcyklar på olika avstånd. Dessa var helt omöjliga att se inifrån bilen om man bara vred på huvudet, utan man behövde böja sig fram mot framrutan. Den närmaste motorcykeln var på ett sådant avstånd att på den tid det skulle ta för bilen att köra ur korsningen hade motorcykeln knappt hunnit stanna om den låg i 70. Motorcykeln längre bort hade nog hunnit få stopp om den körde i 70, men knappast om den körde i 90 eller snabbare.
Denna övning gav en bra tankeställare om hur små marginalerna faktiskt kan vara och hur svårt det kan vara att som bilist uppmärksamma en motorcykel, för att inte tala om riskerna med att hålla för hög fart i denna typ av korsningar.
Övningen borde definitivt ingå även i riskutbildningen för B-körkort!
När jag gjorde risktvåan var det bara en av oss som fick testa att sitta i bilen i samma moment. Jag har å andra sidan upplevt en hoj som dök upp ur den där överdjävligt blinda vinkeln på riktigt, i trafik när jag hade haft bilkortet i ett år eller två. En lärorik upplevelse.
Därför tycker jag att bilkortsaspiranter också borde få testa på det. Gärna i rörelse med, för det är en helt annan sak att uppleva det då.
Tycker dessutom att bilkortsaspiranter borde ha ett obligatoriskt moment med att få köra hoj ute i riktig trafik under sin utbildning för att få lite respekt för hur jävla utsatt man är som hojförare.