Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
ABS är ett hjälpmedel vilket en försäkringsklass inte är således är rabatten i det här sammanhanget taget ur :arsele :D

Hur tänkte du nu?
Om det blir lagstiftat med ABS standard, tror du att folksam sänker premien med 15% för alla nya hojar?

Rabatten är inte inte enbart kommen av att ABS är ett system som räddar liv, utan att i dagsläget är det ett aktivt val. Dvs. det ger en liten indikation om typen av förare... Troligheten att det är självaste f... ja menar gåstrajder som köper hojen är lite lägre om hojen har ABS, således är risken lägre för bolaget och du som säkerhetsmedveten kund behöver inte gråta lika mycket över försäkringen.

Så jämförelsen med offroad var nog ganska precis lika irrelevant som din med ABS'en o försäkringspremien :tungan

Men åter till ämnet: Är det inte lika bra att lagstifta om att det bara är tillåtet att färdas med kollektiva färdmedel (typ buss och tåg) så slipper vi en himla massa olyckor :rolleyes:
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Men åter till ämnet: Är det inte lika bra att lagstifta om att det bara är tillåtet att färdas med kollektiva färdmedel (typ buss och tåg) så slipper vi en himla massa olyckor :rolleyes:

Eller varför inte lagstifta om att alla fordon måste vara strypta vid 120 km/h? Eller att man måste ha hjälm när man cyklar? Eller att man måste ha ryggskena och helställ när man kör moped och MC?

Jag menar, tänk om folk skulle tvingas välja själva, det vore ju katastrof!
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Eller varför inte lagstifta om att alla fordon måste vara strypta vid 120 km/h? Eller att man måste ha hjälm när man cyklar? Eller att man måste ha ryggskena och helställ när man kör moped och MC?

Jag menar, tänk om folk skulle tvingas välja själva, det vore ju katastrof!

ord! :tummenupp
 

Smagatusk

Guest

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Utan riktlinjer tar individen vanligtvis inte ansvar för sin egen säkerhet eller den risk man utsätter andra individer för, ibland omedvetet och ibland medvetet. Därför behövs regler som styr upp vissa saker på basnivå där många skador sker och gör det lätt att se så att dessa efterföljs. Hjälmtvång, bilbältestvång, hastighetsgränser och kontruktionsregler för fordon och byggnader för att nämna några få.

Naturligtvis ska man ifrågasätta nödvändigheten och nyttan med både gamla och nya regler, men att tro att en "ingen ska bestämma över mig, jag sköter mig själv"-synvinkel ska fungera i ett normalt samhälle är bara naivt.

Hjälmkravet gagnar den enskilda föraren, ABS kan även förhindra att andra skadas.

Tycker absolut man skall lagstifta om sånt här, då vi alla är med och betalar sjukhusnotor osv.

Att komma och hävda att hjälmkravet är illa är inte vidare genomtänkt.
Skall man få välja om man vill köra höger/vänstertrafik också?



Att komma dragandes med vikten som ett argument håller inte längre.
Det är några kilon vi talar om (2.5 kilo på S1000RR). Skippa chipsen så är problemet löst.

Vi lever i trygghetens mecka där säkerheten alltid är bra vad den än innebär och skall få kosta vad den vill och det är varken personerna som kommer på detta eller staten som betalar för sina egna idéer som du och jag ska tvingas på.

Jag gillar det ej helt enkelt. Det tråkiga är att ni sväljer troligtvis allt bara ordet säkerhet finns med: Nu ABS, imorgon obligatoriskt alkolås, i övermorgon antivältsystem, veckan efter skyddsbågar, veckan efter det ett extra hjul m.m.
Men ni känner väl till det klassiska resonemanget "Om det bara räddar ett liv så är det klart värt det" :gnissla

Det går förövrigt ej att varken likställa eller jämföra höger/vänstertrafik med hjälmtvång :gnissla Det är som att fråga vad som är viktigast: bränslet eller oljan i din motorcykel :tungan

Förövrigt Starstriker, är det inte du som åker runt med 3 helljuslampor tända på dagen tillsammans med reflexväst?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag gillar det ej helt enkelt. Det tråkiga är att ni sväljer troligtvis allt bara ordet säkerhet finns med

En konspirationsteoretiker till? ;) Eller så tycker folk att det är en bra funktion och stör/inverkar inte på körningen, framförallt inte om det är urkopplingsbart vilket sällan behövs för vanliga dödliga. Sen att Kalle gassnabb o grabbarna tror annat har mindre betydelse :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En konspirationsteoretiker till? ;) Eller så tycker folk att det är en bra funktion och stör/inverkar inte på körningen, framförallt inte om det är urkopplingsbart vilket sällan behövs för vanliga dödliga. Sen att Kalle gassnabb o grabbarna tror annat har mindre betydelse :tummenupp

Varför är det så viktigt för dig att 100% av alla motorcyklister ska ha ABS 100% av tiden? :va

(Den får ju inte bli urkopplingsbar, så att flika in det i alla inlägg känns menlöst)
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
Börjar med att säga att jag inte läst fler inlägg än det första.

I mitt tycke skall alla hojar som säljs i Sverige idag vara utrustade med ABC, med undantag för mcs som enbart är avsedda att gå på grus, dvs enduros..
Jag kör själv en hoj med ABS bromsar och det har hänt ett antal gånger att systemet hoppat in då jag inte är berädd på det, men alltid med tillfredställande resultat.
Bakbromsen går in oftast, men det har hänt att även framhjulet och hoppat igång i ett par krisande stunder. Efter det så känner jag mej extremt tacksam för att jag har haft systemet, då det annars förmodligen slutat i en vertikal position.
Sedan finns det självklart förare som hade klarat av att legat precis på grensen, men då hade det aldrig skadat att ha systemet i bakgrunden som en backup.
Sedan kan jag tycka att det skall gå att koppla ur på hojar som är skapade för att köras på annat underlag än bara asfalt.
Och apropå det så har jag även upplevt en panikbromsning på grus, då jag körde på en väg som över ett krön och kurva plötsligt blev en väg med singel. Killen framför mej klarade sig med en hårsmån från diket på vänster sida av vägen, medans jag kunde ligga kvar på rätt sida och stanna ca 20m innan honom..

Jag grunnar detta enbart från mina 4 år utan ABS och 2 år med..

Edit: Stavfel
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Varför är det så viktigt för dig att 100% av alla motorcyklister ska ha ABS 100% av tiden? :va

(Den får ju inte bli urkopplingsbar, så att flika in det i alla inlägg känns menlöst)

För mig är det inte viktigt alls, jag kör med ABS oavsett men de som är mot det (alltså kravet) har hittills inte kommit med några tunga argument varför det inte borde vara ett krav. Istället blir det gnäll mot de som accepterar ett sådant beslut vilket i sig inte löser något överhuvudtaget förutom en viss typ av humor många ggr. Konspirationsteorier är en av dem.

Alltså hurvida någon gillar ett beslut eller ej är en sak men när man sen inte kan tala för sin sak (och ändå gör det) ja då är jag inte sen med att fråga eller ifrågasätta :) Vem vet en vacker dag kanske det kommer ett bra svar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För mig är det inte viktigt alls, jag kör med ABS oavsett men de som är mot det (alltså kravet) har hittills inte kommit med några tunga argument varför det inte borde vara ett krav. Istället blir det gnäll mot de som accepterar ett sådant beslut vilket i sig inte löser något överhuvudtaget förutom en viss typ av humor många ggr. Konspirationsteorier är en av dem.

Alltså hurvida någon gillar ett beslut eller ej är en sak men när man sen inte kan tala för sin sak (och ändå gör det) ja då är jag inte sen med att fråga eller ifrågasätta :) Vem vet en vacker dag kanske det kommer ett bra svar.


Du avfärdar ju folk som själva har upplevt skenande bromsar som handhavandefel så vet inte riktigt hur du ska kunna bli övertalad.

Och lagen gäller fortfarande ABS som INTE kan bli urkopplad, vilket du missar att svara på varje gång.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Eller att man måste ha hjälm när man cyklar?

Jag menar, tänk om folk skulle tvingas välja själva, det vore ju katastrof!

Är det ju redan;) Dock bara om du är under 15 va?

Sen angående vissa lagar så äre ju så att folk i regel är ju idioter.

Angående hjälmtvånget så varför ska mina/dina/statens pengar gå till att vårda dig för flera hundra tusentalskronor bara för du vägrar ha hjälm när du glider runt i 30-50km/h på din hoj och hamnar i koma med halvmosat huvud, istället för att ha hjälm och i antagligen 9 fall av 10 inte ens ha ont i huvudet efteråt?


Men det är klart, om man ligger å bombar 200 mest hela tiden är väl skitsamma om man har hjälm eller inte då hela kroppen blir mos, friheten den friheten;)

Och säkert dubbla självrisken?



Du får väl pilla tillbaka den när du kört av vägen då;) Eller skylla dig själv som inte ville köra med ABS till å börja med;)haha

Ni som har sån rädla för ny elektronik tycker jag ska logga ut å stänga datorn genast innan nån ny elektronik i datorn äter upp er;) nä men:p
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det ju redan;) Dock bara om du är under 15 va?

Sen angående vissa lagar så äre ju så att folk i regel är ju idioter.

Angående hjälmtvånget så varför ska mina/dina/statens pengar gå till att vårda dig för flera hundra tusentalskronor bara för du vägrar ha hjälm när du glider runt i 30-50km/h på din hoj och hamnar i koma med halvmosat huvud, istället för att ha hjälm och i antagligen 9 fall av 10 inte ens ha ont i huvudet efteråt?


Men det är klart, om man ligger å bombar 200 mest hela tiden är väl skitsamma om man har hjälm eller inte då hela kroppen blir mos, friheten den friheten;)





Du får väl pilla tillbaka den när du kört av vägen då;) Eller skylla dig själv som inte ville köra med ABS till å börja med;)haha

Ni som har sån rädla för ny elektronik tycker jag ska logga ut å stänga datorn genast innan nån ny elektronik i datorn äter upp er;) nä men:p

Varför ska jag betala för din ambulans, jag som aldrig råkat ut för en olycka?

Eller varför ska jag betala för alla fotbollspelare som blir halvt invalider pga korsbandskador? Jag hatar ju fotboll.

Fri vård eller privat vård, allt annat är löjligt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du avfärdar ju folk som själva har upplevt skenande bromsar som handhavandefel så vet inte riktigt hur du ska kunna bli övertalad.

Och lagen gäller fortfarande ABS som INTE kan bli urkopplad, vilket du missar att svara på varje gång.

Då har tillverkarna något att fila på, de vill ju fortfarande sälja den typen av motorcyklar.

Något skenande har det förmodligen aldrig varit tal om utan det som händer är följande:

Oavsett när man bromsar reflexmässigt så fungerar människan som så att denne släpper trycket/bromskraften, oftast efter en kort stund. Detta är mest testat/bevisat med fotbroms men med allra största sannolikhet är det samma lika för en handbroms. När då ABS´n börjar jobba utan anledning enligt föraren blir det ett överraskningsmoment för densamme och bromstrycket lättas. Är föraren någorlunda van ökar denne dock bromstrycket igen ganska snabbt.

Kontentan blir att föraren tyckte sig bromsa hårt hela tiden men så var inte fallet och p.g.a. lågt bromstryck tog det längre tid att få stopp. Har du gått på SMC-kurser så kanske du känner igen det lite från dom, de pratar om vad människan egentligen är skapt att klara av för hastigheter och hur vi reagerar när vi blir skrämda. Därav är mängdträning bra för att minimera negativa reflexer i ett sammanhang, som att släppa på bromsen när man egentligen tänkte trycka hårdare :)

På bilsidan har man redan lyckats bygga bort detta med hjälp av sk panikbromsassistans och det finns säkert fler benämningar för samma funktion. Dom flesta motorcyklar har med största sannolikhet inget bromsservo som har den kapaciteten att utföra detta, ännu.

I slutändan är dessa "durr" från ABS´n i låga hastigheter inget problem om föraren kan systemets egenskaper. Jag hade inte heller känt mig lika bekväm med denna funktion om jag faktiskt inte provat den så pass mycket som jag gjort.

Sen finns det fel/bristfälliga komponenter som kan göra att ABS´n jobbar lite annorlunda och ett av dessa är bromsbelägg som fått likt en glasyta på anliggningsytan. Detta resulterar till låg friktion när bromsen väl används och jobbar ABS´n samtidigt så låter det som att den jobbar väldigt långsamt än normalt. Detta beror då på att när bromsen väl är på så tar den för dåligt och själva cyklerna blir då längre eftersom det krävs längre bromsintervall för att få stopp på hojen = den låter långsam.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förövrigt Starstriker, är det inte du som åker runt med 3 helljuslampor tända på dagen tillsammans med reflexväst?

Nej, men ibland har jag dimljusen på dagtid för att synas bra.
Hade det varit något problem om jag kört med reflexväst och 3x helljus?
Kan tillägga att jag har både ABS och tractioncontrol på min hoj. Något fel med det kanske?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du får väl pilla tillbaka den när du kört av vägen då;) Eller skylla dig själv som inte ville köra med ABS till å börja med;)haha

Ni som har sån rädla för ny elektronik tycker jag ska logga ut å stänga datorn genast innan nån ny elektronik i datorn äter upp er;) nä men:p

Varför skall jag ha 9 kilo skrot på min hoj som dessutom är en del ofjädrad vikt? Ofjädrad vikt = klart sämre väghållning = inte trafiksäkrare ;) (dock väger ju bmw's S1000RR system betydligt mindre så det är väl acceptabelt)

Varför skall jag betala för det när jag inte ens vill ha det?

Nä, låt det vara möjligt att välja tack.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför skall jag ha 9 kilo skrot på min hoj som dessutom är en del ofjädrad vikt? Ofjädrad vikt = klart sämre väghållning = inte trafiksäkrare ;) (dock väger ju bmw's S1000RR system betydligt mindre så det är väl acceptabelt)

Varför skall jag betala för det när jag inte ens vill ha det?

Nä, låt det vara möjligt att välja tack.

Tror inte du skulle kalla det 9 kilo skrot när det räddat pannbenet på dig.
Hur mycket väger ditt ställ, ryggskena, stövlar och handskar?

Det är inte lagstiftat att du måste bära dom plaggen, så du kan ju lika gärna köra i shorts. Varför gör du inte det?
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Är det ju redan;) Dock bara om du är under 15 va?

Bara under 15 ja. Att det finns regler för barn är en helt annan sak, vi pratar om vuxna människor som är myndiga att bestämma över sina egna liv.

Sen angående vissa lagar så äre ju så att folk i regel är ju idioter.

Angående hjälmtvånget så varför ska mina/dina/statens pengar gå till att vårda dig för flera hundra tusentalskronor bara för du vägrar ha hjälm när du glider runt i 30-50km/h på din hoj och hamnar i koma med halvmosat huvud, istället för att ha hjälm och i antagligen 9 fall av 10 inte ens ha ont i huvudet efteråt?

Varför ska mina pengar gå till ett ABS-system som jag inte vill ha? (teoretiskt sett)

Statens pengar går till en massa andra typer av idioti som folk skulle kunnat ha undvikit. Så är det bara. Dock är jag positivt inställd till förändringar som ger invidider större ansvar, t.ex att man själv får dra större del av kostnaden för en skada som man hade kunnat förebygga med t.ex hjälm eller ABS.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top