Och jag som trodde att striden om päls var vunnen...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Låt pälsdjuren ha kvar sin päls.. :D

hairy_back.jpg

hairy_man.jpg

hairy_bloke.jpg

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Ser man någon med päls så får man gå fram och slå ner päls kvinnans vän och lägga denne över axeln å lalla runt lite som Ace ventura gjorde i petdetectiv(stava)

Vore ju rätt kul faktiskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blip skrev:
...i förhoppning om att samma djur även blev middag...

Men det blir inte mat och päls av samma djur så då kan du ju fundera på om din "rättighet" att bära animaliska produkter är mer värd än någon annans...?

Det här kan bli en intressant tråd.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Allmän utdelning nackskott inom modeindustrin skulle enligt min mening inte vara helt fel. Men det skulle väl bara bevisa att jag är lika barbarisk som dem, fast på ett annat plan vs. :död

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Evil M skrev:
Ser man någon med päls så får man gå fram och slå ner päls kvinnans vän och lägga denne över axeln å lalla runt lite som Ace ventura gjorde i petdetectiv(stava)

Vore ju rätt kul faktiskt.

Den scenen är så jävulskt kul...

Här hemma brukar jag gå runt med kattpäls på axlarna, det värmer så skönt...

Givetvis finns det även en katt inuti pälsen.. =)

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Zana skrev:
Den scenen är så jävulskt kul...

Här hemma brukar jag gå runt med kattpäls på axlarna, det värmer så skönt...

Givetvis finns det även en katt inuti pälsen.. =)

Kan hålla med... katt värmer som fasiken... det är ju skit mysigt när man lägger upp katten äver axlarna och den ligger å spinner som en v8a.... :)

(fast när den tröttnar på det så får man hiskliga burnout sträck :hihi )

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Att jaga för pälsen, skinnet eller köttet är ju barbariskt vilket som, men djuren ingår i dagens samhälle som konsumtionsvara, jag äter kött och äger skinnställ, är jag en dålig människa för det :va

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det är bara så fruktansvärt onödigt att djur ska behöva lida fullkomligt i onödan. Det är ju inte som att vi inte har andra material att ersätta päls med. Tydligen är det inne att vara barbarisk. Snart blir det väl mode att bränna regnskog också. :dummer

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Det är svårt att ersätta äkta läder som material i skor och i skinnställ om man vill ha bra slitstyrka. Men det är jävligt lätt att göra en fuskpäls som både ser ut och känns som en äkta. Att östermalmskärringarna springer omkring i sura gamla snuskiga minkpälsar må vara hänt. De dör förhoppningsvis ut de också förr eller senare, men jag blir riktigt förbannad när modeskapare väljer att använda sig av riktiga djur helt i onödan.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
oj oj oj vad trött man blir...
När ska ni fatta att vi lever i en värld där vi KONSUMERAR.
Börjar bli rejält less på dubbelmoralen på sporthoj.
Se dig runt i lägenheten, du har säkert något som nått fint litet djur har fått offra livet för, för att du skall ha det. Du kanske har ett plagg eller en matta som nån stackars unge i ett u-land har knåpat ihop för en piss-lön.
Vissa tycker att maten du äter har "mördats" i onödan, då du istället kunde ha käkat groddar.
Kan man för sitt eget samvete (förstås inget olagligt) motivera att man gör något, så "go for it".
Har lust att köpa en päls-jävel bara för att retas med er "gnäll-kärringar"

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
foppa skrev:
Se dig runt i lägenheten, du har säkert något som nått fint litet djur har fått offra livet för, för att du skall ha det. Du kanske har ett plagg eller en matta som nån stackars unge i ett u-land har knåpat ihop för en piss-lön.
Vissa tycker att maten du äter har "mördats" i onödan, då du istället kunde ha käkat groddar.
Kan man för sitt eget samvete (förstås inget olagligt) motivera att man gör något, så "go for it".
Har lust att köpa en päls-jävel bara för att retas med er "gnäll-kärringar"
:kocko

Wolfpack

Troll kan tämjas, men inte en arg kvinna
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Ninja
GSXR1100R skrev:
Att jaga för pälsen, skinnet eller köttet är ju barbariskt vilket som, men djuren ingår i dagens samhälle som konsumtionsvara, jag äter kött och äger skinnställ, är jag en dålig människa för det :va

Ja :lol :lol

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Jag har ormar som jag matar med söta små möss, jag jagar fåglar på hösten bara för att jag tycker det är kul!
Ni som tycker det är hemskt får gärna göra det... och Jonny i Ystad, Skit på dig!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Wolfpack skrev:
Tack då vet jag det, jag håller till en viss del med Foppa, men inte till 100%, att välja bort allt skinn & kött är nästan omöjligt i dagens samhälle (sedan istiden) vi är köttätare och endast förbud eller sjukdomar kommer att hindra gemene man att konsumera kött.

Jag skulle däremor inte köpa en äkta päls, det är för bögigt helt enkelt.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
foppa skrev:

Jag förstår att vi lever i en värld där vi konsumerar, vad menar du? Vi kan välja vad vi konsumerar och vad finns det då för skäl att köpa en äkta päls när en fuskpäls fungerar lika bra?

Jag har ingen matta som barnarbetare knåpat ihop, jag äter inte kött och jag gillar inte äkta pälsar. Men jag har läderskor och ett skinnställ. Har jag dubbelmoral då?

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Jag har ingen matta som barnarbetare knåpat ihop, jag äter inte kött och jag gillar inte äkta pälsar. Men jag har läderskor och ett skinnställ. Har jag dubbelmoral då?[/QUOTE]

Svar Nej!
Så länge du inte ger dig på nån annan med moraliska prediknkingar är det lugnt.
I ett samhälle finns normer, regler och ramar för vad som är tillåtet/inte tillåtet och lagligt/olagligt.
Att folk sedan har egna moraliska och etiska förhållningssätt är upp till dom. De skall inte "dömma" andra som håller sin innom samhällets "regler" men utanför deras egna personliga.
tycker åtminstone jag...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tycker inte man ska moralisera över skinnställ och läderskor. Det är ju bara bra att restprodukterna efter livsmedelsindustrin tas till vara på.

Däremot är handeln med utrotningshotade arter i mitt tycke bland det mest avskyvärda under solen. Ibland finns det bara ingen ände på människans fåfänga. Skrämmande att att det är så starka krafter inblandade också. Om jag inte minns helt fel så är 3:e största maffiaverksamheten globalt sett just illegala djuraffärer (med vapen- och drogtrafiken i täten).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
-Lowrider- skrev:
Jaha ännu en tråd i den Svenska dubbelmoralen,,,,det går bra att köra runt i skinnställ eller sitta och gnida sitt feta arsel i en skinnsoffa. Eller gå runt i ett par adidas skor som en liten kille i 5 års åldern har tillverkat. Eller ha en fin matta hemma som det tog 6 månader för 2 små flickor att tillverka.
Det går bra att ge sina ungar leksaker som barn yngre än deras egna barn har tillverkat i en litet ruckel i indien. Kan ta 100 exempel till,,,,
Visst det är idiotiskt att gå runt i pälsar från utrotningshotade djur....men som det heter ,,först ska man se över sitt eget hus innan man uttalar sig.

edit,foppa du var snabbare..

Sen har vi de som har ett otroligt enkelspårigt synsätt....

Att käka biff och köra motorcykel i skinnställ skulle alltså vara samma sak som att gå runt med huvudet från en utrotningshotad vad-det-nu-må-vara hängande ner på bröstet...

Att köpa en skinnsoffa är samma sak som att köpa en elefantbete?

Kom in i matchen....

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Däremot är handeln med utrotningshotade arter i mitt tycke bland det mest avskyvärda under solen. Ibland finns det bara ingen ände på människans fåfänga. Skrämmande att att det är så starka krafter inblandade också. Om jag inte minns helt fel så är 3:e största maffiaverksamheten globalt sett just illegala djuraffärer (med vapen- och drogtrafiken i täten).[/QUOTE]

Ok, nu pratar vi illegala djuraffärer. Då är jag genast med på det hela.
Dock kvarstår faktum att de flesta pälsar inte gjorda av tjuv-skjutna snöleoparder utan av minkar och dyligt, som fötts upp av en farmare, enbart i syftet att flås.
Som jag ser det är det värre att köra 100 på 90:väg, än att gå i minkpälks.
Hur tror ni samhället skulle se ut om man som vissa uttryckt sig här "sparkade ner" dom man personligen tycker gör fel.

ps. tror porren ligger bland topp3 när vi snackar globala frågor i storleksordning.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...