Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som att prata om ”den finaste färgen”. Man kan inte ha rätt.

Däremot kan man prata om: ”Det här oroar mig” eller ”Det här förstår jag inte”, men det skulle vara mycket obehagligt för de som föraktar eller är rädda för svaghet och utsatthet (andras och egen). Lättare då att tala om hur det är och att de som inte delar min preferens är okunniga, svaga, fula, feta och äckliga. Men hur blir det i förlängningen om vi föraktar alla som inte delar våra egna preferenser? Vad ser vi om vi blickar bakåt i tiden och utanför Sverige om samhällen där staten tillämpar det perspektivet? Vill vi ha det så?

Personligen är jag inte så oroad över att så många flyktingar kommer till Sverige på så kort tid. Jag tror att de flesta (betydligt fler än 9 av 10) kommer att anstränga sig för att få sina nya liv att fungera här. Jag tror de kommer bli svenska medborgare som bidrar med sina erfarenheter och perspektiv; hur det är att förtvivlat behöva hjälp av främmande människor.

Jag är däremot oroad över mina barn och om och hur de kommer drabbas av den aggressivitet och känslokyla som jag stöter på både där jag förväntar mig att det ska dyka upp och där det plötsligt dyker upp som en obehaglig överraskning. Kommer de råka illa ut eftersom jag fostrar dem till kritiskt tänkande och medvetenhet om egna förutfattade meningar?

Jag har massa fördomar och märker ständigt att jag är benägen att misstro personer med utländskt utseende. Men jag vill inte att mina fördomar ska styra mig, så jag försöker utmana dem och se hur sanna de är. När jag orkar och skammen gör sig påmind. Min erfarenhet är att fördomarna oftast har fel. Inte alltid, men oftast. Tycker det är viktigt att våga genomskåda sina fördomar och utmana dem; det är så lätt att låta dem styra och betrakta alternativa tankar som t.ex. svaga, dumma och pinsamma.

Så du låter ditt dåliga samvete färga dina åsikter.

Att göra bot leder inte alltid till något bättre. Men betänk då istället de som inte har detta på sitt samvete, de som fortfarande har en förmåga att tänka klart och logiskt. Har de samma inställning som dig eller har de en annan?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skall den som "tror" att nuvarande och kommande tsunami-vågor med ekonomiska migranter från radikala länder kommer bli ett värdefullt tillskott verkligen lära ut kritiskt tänkande? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänk om den där Kristina hade sagt sådär för ett år sen. Hon hade blivit av med huvudet snabbare än hon hunnit säga värdegrund. The times they are a-changin'.
Hon kommer nog få stryk på måndag när dagstyrkan/AFA är åter i tjänst.
Läste en intressant grej, någon som tänkt på att AFA slutat demonstrera utanför asylboenden när någon skall avvisas? De är numera handläggare. Det värsta är att jag vet en från skolgången som jobbar där, har varit aktiv vänsterterrorist.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Däremot kan man prata om: ”Det här oroar mig” eller ”Det här förstår jag inte”, men det skulle vara mycket obehagligt för de som föraktar eller är rädda för svaghet och utsatthet (andras och egen). Lättare då att tala om hur det är och att de som inte delar min preferens är okunniga, svaga, fula, feta och äckliga. Men hur blir det i förlängningen om vi föraktar alla som inte delar våra egna preferenser? Vad ser vi om vi blickar bakåt i tiden och utanför Sverige om samhällen där staten tillämpar det perspektivet? Vill vi ha det så?

Personligen är jag inte så oroad över att så många flyktingar kommer till Sverige på så kort tid. Jag tror att de flesta (betydligt fler än 9 av 10) kommer att anstränga sig för att få sina nya liv att fungera här. Jag tror de kommer bli svenska medborgare som bidrar med sina erfarenheter och perspektiv; hur det är att förtvivlat behöva hjälp av främmande människor.

Jag är däremot oroad över mina barn och om och hur de kommer drabbas av den aggressivitet och känslokyla som jag stöter på både där jag förväntar mig att det ska dyka upp och där det plötsligt dyker upp som en obehaglig överraskning. Kommer de råka illa ut eftersom jag fostrar dem till kritiskt tänkande och medvetenhet om egna förutfattade meningar?

Jag har massa fördomar och märker ständigt att jag är benägen att misstro personer med utländskt utseende. Men jag vill inte att mina fördomar ska styra mig, så jag försöker utmana dem och se hur sanna de är. När jag orkar och skammen gör sig påmind. Min erfarenhet är att fördomarna oftast har fel. Inte alltid, men oftast. Tycker det är viktigt att våga genomskåda sina fördomar och utmana dem; det är så lätt att låta dem styra och betrakta alternativa tankar som t.ex. svaga, dumma och pinsamma.

Fördomar spar tid :hej

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det kallas för anständighet.

Så du måste begå grava orätter för att vara anständig menar du.:va

Nej, det kallas precis som jag skrev, dåligt samvete, eller skam om du hellre vill.

Nu menar jag inte att du inte bör känna det, jag menar att det inte bör fördunkla din förmåga att analysera.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Skall den som "tror" att nuvarande och kommande tsunami-vågor med ekonomiska migranter från radikala länder kommer bli ett värdefullt tillskott verkligen lära ut kritiskt tänkande? :va
Du har ett ganska smalt register: förlöjliga, vulgarisera och köra med falska dikotomier. Dessutom på ett distanserat kyligt vis som gör att man inte blir intresserad av att få veta mer om dig eller dina åsikter.

:brinnerup

Vad skulle du säga till dina barn om flyktingarna som kommer till Sverige?

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
...dåligt samvete...bör inte fördunkla din förmåga att analysera.
Dåligt samvete är ett resultat av att tänka efter (kalla det ”analysera” om du vill).

Man upptäcker motsättningar mellan det man gör och det man tycker att man borde göra för att leva i enlighet med sina värderingar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du har ett ganska smalt register: förlöjliga, vulgarisera och köra med falska dikotomier. Dessutom på ett distanserat kyligt vis som gör att man inte blir intresserad av att få veta mer om dig eller dina åsikter.

:brinnerup
Tack för feedback, skall ta det till mig och komma ut som en bättre människa. Glöm bara inte vem som klampade in i tråden och sköt oförskämdheter hej vilt omkring sig.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Dåligt samvete är ett resultat av att tänka efter (kalla det ”analysera” om du vill).

Man upptäcker motsättningar mellan det man gör och det man tycker att man borde göra för att leva i enlighet med sina värderingar.

Dåligt samvete är inte alltid resultatet på en korrekt analys.

Inte heller ett tecken på att du nästa gång skall göra en korrekt analys.

Smagatusk

Guest
Glöm bara inte vem som klampade in i tråden och sköt oförskämdheter hej vilt omkring sig.

Inte helt oväntat att det kom från en som blivit permanent-bannad två gånger. Han kom tillbaks som McQueen och uppträdde hyfsat ett tag. Men nu har sminket runnit av grisen och nu känner man igen svinet från förr.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Fördomar spar tid :hej
Absolut! Och i de flesta fall beteer man sig ju i enlighet med sina förutfattade meningar och något annat vore ju otänkbart. Att hålla på och värdera om alla impulser man får är förenliga med ens värderingar skulle inte funka i praktiken. Men när man har tid kan man ju titta lite närmare på någon av de där förutfattade meningarna och ”analysera” hur fri man är från bias.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Inte helt oväntat att det kom från en som blivit permanent-bannad två gånger. Han kom tillbaks som McQueen och uppträdde hyfsat ett tag. Men nu har sminket runnit av grisen och nu känner man igen svinet från förr.
Vad pratar du om? Varför är jag ett svin?

:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan inte ha rätt.

Ja, dom kommer säkert att ha en massa gripande berättelser om hur det är att vara flykting.

Men kommer 9 av 10 att ha jobb och försörja sig?

Kommer ens 7 av 10 att ha jobb och försörjning?

Kommer dom som jobbar att kunna bära kostnaden av dom som inte gör det?

Vi ska alltså nu låna pengar för att klara situationen, kommer dom pengarna att kunna betalas tillbaka, eller måste vi låna mera för varje år?

Lyxfällan borde titta på kalkylen!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Glöm bara inte vem som klampade in i tråden och sköt oförskämdheter hej vilt omkring sig.
Vad för oförskämdheter som sköts hej vilt tänker du på? Jag blir lite förvånad eftersom dina egna inlägg inte precis kännetecknas av avvaktande blygsamhet.

:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åh fan, vad kallade han sig förut då, är det hårdingen från Nacka? De enda permanent avstängda jag känner till är Nyteknik och Locomondo.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Milde himmel vilken fantasivärld du lever i.
Vad sägs om att lämna drömmarna och göra ett besök i verkligheten istället?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj