Menar du den här?
Vad får dig att tro att jag kan svara på det? Jag tror för övrigt inte att någon blir klokare av att gå in på sådana detaljer eftersom det är på ett betydligt mer övergripande plan som vi verkar tycka så olika. Du verkar hysa generell misstänksamhet mot flyktingar. Det gör inte jag. Jag skulle inte flytta till ett annat land i en annan del av Europa som jag inte vet något alls om och där jag inte behärskar språket om jag inte var så illa tvungen.
Generellt misstänksam mot
människor är nog en fullt naturlig och helt rationell tankegång.
För jag antar utan att veta, att även du låser dörren om dig hemma?
Det bör i så fall innebära att du är generellt misstänksam mot andra för dig okända människor?
Så fort det finns ekonomiska fördelar med att ta sig till ett land, där vissa premisser krävs (eller inte krävs) för att ta del av det som erbjuds utan vare sig krav på motprestation eller för den delen nämnvärd kontroll, vad tror du reaktionen blir av det?
Så länge risken/svårigheten/motprestationen är lägre än vinsten, kommer även de utan andra val att välja samma väg.
Ett jämförbart tankeexperiment; om polisen lät meddela att från idag upphör all trafikkontroll, böter och straff är upphävt för fordonstrafik. Hur hade snitthastigheten sett ut dagen efter, tror du?