Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-ber-militaren-om-flyktinghjalp/

Tillhör själv försvarsmakten, dock ej på heltid längre, men sätta in oss mot sina egna medborgare, nej tack, sånt slutar aldrig bra... Sen kan man tycka att Rikspolischef Dan Eliasson borde känna till att Sverige inte har något civilförsvar sedan länge...
Men det var väl också länge sedan en politiker eller chef för en stor myndighet hade mer koll på läget än valfri medborgare... Trots sina ofta sexsiffriga löner...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Tillhör själv försvarsmakten, dock ej på heltid längre, men sätta in oss mot sina egna medborgare, nej tack, sånt slutar aldrig bra... Sen kan man tycka att Rikspolischef Dan Eliasson borde känna till att Sverige inte har något civilförsvar sedan länge...
Men det var väl också länge sedan en politiker eller chef för en stor myndighet hade mer koll på läget än valfri medborgare... Trots sina ofta sexsiffriga löner...

Det intressanta är ju varför så få människor belastar den rättsuppehållande delen av samhället så otroligt mycket att de går på knäna...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jultalet i blottarrock.

Stefan börjar i Trollhättan, talar om att stå upp mot rasism, skyller på EU, borgerligheten jämte en massa floskler. Desperation och tafatthet lyser igenom när han med emfas, på torftig svenska svingar vilt omkring sig. Men Stefan, vi ser, hör och märker hur nogsamt du utelämnar alla hatbrott med uttalat rasistisk grund, hur du även denna gång negligerar att ge en antydan till upprättelse åt mördade och anhöriga I ikeadådet fast du var i Västerås den dagen, åt våldtagna med konsekvenser i livsvarigt perspektiv för både utsatt och omgivning, arbetande på asylboenden som hotas så att de tvingas lämna sin anställning där varken kommun eller arbetsgivare vågar backa den som backas bör, deras anhöriga som inte är trygga i sina hem av samma hotbild, religiös/ideologisk förföljelse som tillåts fortgå här, en mer nyanserad och rättvisande bild av bränder på boenden och mer därtill. Detta berörs inte med enda alltid lika dåligt framhasplad stavelse.

Vem är det som verkligen behöver slå upp ordet empati om inte statsministern själv?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Nja. Inte emot medborgare, men att upprätthålla rikets gränser är en militär och inte en polisiär uppgift enligt mig.

Låt försvaret stå för passkontrollen likt vilken tillträdeskontroll som helst. Inget konstigt tycker jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sexsiffrig lön är från 100,000/år och uppåt. En klart rimlig lön för en statlig chef som också attraherar sökande ur rätt kompetens-grupp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Sexsiffrig lön är från 100,000/år och uppåt. En klart rimlig lön för en statlig chef som också attraherar sökande ur rätt kompetens-grupp.

Ja, OM man har kompetens och är kunnig. Att som Rikspolischef efterfråga hjälp från civilförsvaret när vi inte har det får mig att tvivla på hans kompetens, som om den allmänna stämningen inom poliskåren inte redan fått mig att tvivla på honom.

(Det finns hyfsat nya direktiv om att fram till 2020 PLANERA återupptagandet av civilförsvaret, så med rejält med tur så kan hans önskade hjälp komma tidigast om fem år, 2021, dock inte troligt...)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, OM man har kompetens och är kunnig. Att som Rikspolischef efterfråga hjälp från civilförsvaret när vi inte har det får mig att tvivla på hans kompetens, som om den allmänna stämningen inom poliskåren inte redan fått mig att tvivla på honom.

(Det finns hyfsat nya direktiv om att fram till 2020 PLANERA återupptagandet av civilförsvaret, så med rejält med tur så kan hans önskade hjälp komma tidigast om fem år, 2021, dock inte troligt...)
Jag tycker att lönen dom enligt din uppgift är så hög som 100,000/år speglar hans kompetens på ett mycket bra sätt.
Vad tycker du vore en bättre lön?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Nja. Inte emot medborgare, men att upprätthålla rikets gränser är en militär och inte en polisiär uppgift enligt mig.

Låt försvaret stå för passkontrollen likt vilken tillträdeskontroll som helst. Inget konstigt tycker jag.

Den frågan kanske kan diskuteras, men byråkratiskt sett håller det inte.
Militära vakter står inte för passkontroll vid vilken tillträdeskontroll som helst utan enbart vid militära skyddsobjekt (och du kan inte sätta hela Sverige som ett sådant hehe). T.o.m. vid militära skyddsobjekt är det överlämning till polis som gäller vid tillfälligt omhändertagande eller gripande.

Personligen/privat skulle jag nog inte ha så mycket emot att militär personal skulle få ta hand om passkontrollen, polisen behöver verkligen få avlastas. Men samtidigt, det är ett stort steg (i fel riktning) man tar när man låter militär personal utföra passkontroll och/eller bevaka (asyl)boenden eller "problemområden". Lätt hänt att det bara triggar och eskalerar problematiken.

I slutändan lindrar det symptomen, men löser inte problemet (läs: problemen) vi anskaffat oss...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag tycker att lönen dom enligt din uppgift är så hög som 100,000/år speglar hans kompetens på ett mycket bra sätt.
Vad tycker du vore en bättre lön?

Haha, per år. Ja det hade varit rimligt. :tummenupp
Jag syftade (tydligen inte tydligt nog...) självklart på månadslön.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Poliser som tidigare var redo för utryckning kan idag tvingas stå och vakta flyktingförläggningar för att muslimer och kristna vill slå ihjäl varandra.
Så man kan ju ha en viss förståelse för polisens önskemål. Den situation som vi haft senaste halvåret har förändrat läget ganska avsevärt för poliskåren och de har väl inga egna resurser att ta ifrån och även om de hade pengar så finns det inte särskilt många arbetslösa poliser att anställa.
Så vad ska de göra? Hur in underentreprenörer från Securitas etc? Eller be om ändrade lagar så att de kan ta hjälp av militären?

Att polisen ska kunna ta hjälp av militären är ju verkligen inte önskvärt eftersom åtminstone jag av säkerhetsskäl önskar ha vattentäta skott mellan dessa institutioner.

Personligen tycker jag nog att div trafikpoliser kunde skolas om till ordningspoliser men det finns ju folk som inte delar den uppfattningen.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Undrar hur stor andel av de 80-någonting-procent som röstar på SD på det här forumet, som ideologiskt tillhör den nationalistiska falangen som DN skriver om idag. En tidning som de flesta som bekänner sig till denna nationalism skulle beskriva med en lång rad invektiv och svordomar. Jag tycker det är motbjudande att den här tråden på ytan ska föreställa en diskussion mellan engagerade svenska män (notera att inte en enda kvinna deltar), men så vitt jag kan se av argument och ordval är det en stor andel extremister som håller till här. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, det är vämjeligt. Eftersom sajtens medlemmar tycks påfallande fria att uttrycka nationalistiska åsikter uppstår ju frågan: delar sajtens ägare dessa värderingar?

http://fokus.dn.se/sdu

Bifogat

• Skärmavbild 2015-12-20 kl. 12.21.37.jpg
    Skärmavbild 2015-12-20 kl. 12.21.37.jpg
    110.9 KB · Visningar: 53

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Undrar hur stor andel av de 80-någonting-procent som röstar på SD på det här forumet, som ideologiskt tillhör den nationalistiska falangen som DN skriver om idag.

Väldigt få skulle jag _tro_
Likväl som att det svenska samhället i stort har väldigt få högerextremister, detsamma gäller vänsterextremister. Tyvärr kan få individer sabotera för en majoritet när det kommer till extremism, såväl jihadister för muslimer, högerextremister för högerpolitik och vänsterextremister för rödgrönrosa politik...

(I min världsbild är ordvalen höger och vänster när det kommer till extremister ganska missvisande, dessa två grupper står närmare varandra än de vill erkänna. I detta avseendet är den politiska skalan mer en falukorv, med de båda extremistgrupperna i varisin ända av botten på skalan, och övriga partier högre upp och närmare varandra)

Jag tycker det är motbjudande att den här tråden på ytan ska föreställa en diskussion mellan engagerade svenska män (notera att inte en enda kvinna deltar), men så vitt jag kan se av argument och ordval är det en stor andel extremister som håller till här.

Jag är ju en sån där hemsk människa som skiter i kön på de som är engagerade, vi är individer som för dialoger här och argumenterar (i olika mån vettigt/konstruktiv).

Jag rekommenderar senaste och sista SVT Debatt från i torsdags på hur korkat det är att vara så fanatiskt fokuserad på ens egna, andras och barns kön, framförallt socialt - extra dålig kombination med att med "glädje" värma sig under en eller fyra offerkoftor...

Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, det är vämjeligt. Eftersom sajtens medlemmar tycks påfallande fria att uttrycka nationalistiska åsikter uppstår ju frågan: delar sajtens ägare dessa värderingar?

Förespråkar du censur? Vad löser det?
Kan vi inte bara fortsätta ha en dialog, konstruktivt stötta och falla varandras argument och fokusera på att hitta lösningar (jag kan dock erkänna att detta mer är en tråd för att ventilera sin irritation över politikers bristande handlingskraft, korkade beslut och bristande ansvarstagande)

Är det förövrigt verkligen så hemskt att värna om sin nation? Är du fortfarande kvar i hjulspåret att vilja sitt lands bästa är främlingsfientligt!? :va
Klart det KAN vara främlingsfientligt, men det är måste inte vara det. Jag har svårt att se hur Sverige i stort skulle kunna vara främlingsfientligt när vi värnat om solidaritet och medmänsklighet BÄST i hela EU, med enligt många det inte oväntade resultatet en statskassa sänkt i botten, resurser slutkörda och tredje personer/medborgare som drabbas, såväl flyktingar som medborgare - dessutom de redan utsätta människorna medan de med tillgångar fortsätter klara sig fint (Quattro Stagioni, rödvin inköpet består och Netflix-abonnemanget rullar på som alltid, "helt korrekt analys" av miljonären Schyfferts egna närområde...)

Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300

Det är lätt att säga nej tack men ärligt talat snart har vi inget annat val än att ta hjälp av det lilla försvar vi har kvar. Hellre det än ett laglöst samhälle.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Förespråkar du censur? Vad löser det?
Alla seriösa sajter har etiska riktlinjer som brukar spegla ägarens åsikt/inriktning. Att uttrycka ideologiskt extrema åsikter brukar resultera i varning från en moderator. Det är så vitt jag vet bara på Flashback man inte blir varnad för detta.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Undrar hur stor andel av de 80-någonting-procent som röstar på SD på det här forumet, som ideologiskt tillhör den nationalistiska falangen som DN skriver om idag. En tidning som de flesta som bekänner sig till denna nationalism skulle beskriva med en lång rad invektiv och svordomar. Jag tycker det är motbjudande att den här tråden på ytan ska föreställa en diskussion mellan engagerade svenska män (notera att inte en enda kvinna deltar), men så vitt jag kan se av argument och ordval är det en stor andel extremister som håller till här. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, det är vämjeligt. Eftersom sajtens medlemmar tycks påfallande fria att uttrycka nationalistiska åsikter uppstår ju frågan: delar sajtens ägare dessa värderingar?

Det står dig fritt att debattera för din sida, vilken den nu än är.

Motbjudande är att utgå ifrån att det bara är svenska män som skriver i tråden.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300

Det står var man fritt att lämna tråden om man nu finner det som skrivs här upprörande. Vad är det du vill tillföra?

Sverige har försatt sig i en fruktansvärt svår situation, dels genom ett politiskt / medialt samspel, dels genom naiva Svenssons. Nu verkar ju sent omsider en majoritet förstått vart hän det barkar.

Du verkar ha bosatt dig på andra sidan Atlanten. Lätt att ha åsikter när man slipper se skiten. Lite som Schyffert.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alla seriösa sajter har etiska riktlinjer som brukar spegla ägarens åsikt/inriktning. Att uttrycka ideologiskt extrema åsikter brukar resultera i varning från en moderator. Det är så vitt jag vet bara på Flashback man inte blir varnad för detta.

Att vissa använder ett språk som inte är lämpligt kan jag hålla med om men yttrandefriheten måste vi också vara rädda om.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Motbjudande är att utgå ifrån att det bara är svenska män som skriver i tråden.
När du säger det så. Är nog en del syriska, persiska och somaliska kvinnor som skriver i den här tråden.

:hihi
Vad är det du vill tillföra?
Kanske en lätt hand på bromsen när alla (i den här tråden) håller full gas åt samma håll. Det är dessutom förbannat ointressant med diskussioner där alla är överens. Svenskt konsensus. Jag menar, bland mina FB-vänner postar man sånt som syns här nedanför. Hur låter det på lunchen på era arbetsplatser och bland era FB-vänner? De tycker och uttrycker sig som ni gör?

Bifogat

• Skärmavbild 2015-12-20 kl. 18.29.46.jpg
    Skärmavbild 2015-12-20 kl. 18.29.46.jpg
    77.1 KB · Visningar: 54
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...