Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men du har ju fullständigt missförstått vad Merkel säger när du påstår att hon har...

Det om något är att måla någon annan med bruna penseldrag, för att använda din egen formulering. Merkel företräder ju den regering som har tagit emot flest flyktingar i hela Europa – och du jämför henne med SD?

:confused:

Nej. Jag jämför hennes sätt att uttrycka sig kring multikultur och dess resultat av sub-samhälle. Därtill hennes uttryck att Immigranter behöver assimileras, genom att anamma språk, seder och bruk. Det är vad hon sa den 14/12. Jag kan inte komma på ett enda parti i Sverige som utöver SD sagt samma (rätt fram och för mig rimliga antagande och krav) saker. Jag jämför inte henne med SD, utan med vad som sägs i Sverige av partiföreträdare i hela spannet och alla kulörer.

Du har nu sett vad hon sa förra veckan, eller tror du fortfarande det gäller saker från 2010. Inte helt uppenbart att du tagit till dig av senare information.

Kan du se skillnaden i att jämföra som helhet och jämföra uttalande?

Jag tycker jag var rätt tydlig när jag skrev tyvärr enbart sd. Men kalla du det brunt om du mår bättre. Helt ok för mig, jag själv är rätt trygg i min egen färg.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ha ha! Ja, lite faktiskt eftersom det är ungefär som att vara nykter och glad på en fest där alla andra är sura, korkade (förlåt i förskott!) och asfulla. Det lämnas helt enkelt öppen kassa lite för ofta för att man ska kunna motstå att göra tunnel. Det hade varit elakt om det var ett barn som gjorde sitt bästa för att resonera och skriva, men det här är ju faktiskt vuxna människor som ska kunna ta ansvar för vad de tänker och skriver. Generaliserar man på sådär fula och korkade vis, då har man gett sig in i leken. Ja, det tycker jag faktiskt.

:)
Märker du inte att du har fel?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Nej. Jag jämför hennes sätt att uttrycka sig kring multikultur och dess resultat av sub-samhälle. Därtill hennes uttryck att Immigranter behöver assimileras, genom att anamma språk, seder och bruk. Det är vad hon sa den 14/12.
Nej, det var inte alls så hon ˝uttryckte” sig.

Och det förstår väl vem som helst att en statschef inte skulle stå och säga att flyktingar som kommer till vårt land ska ”anamma våra seder och bruk”. Det gör ju inte ens vi som är svenskar! Vi väljer själva om vi vill fira midsommar, jul och påsk. Och hur vi ska göra det. Och därför sa hon (men på tyska):

”Those who seek refuge with us also have to respect our laws and traditions, and learn to speak German.”
http://www.theguardian.com/world/2015/dec/14/angela-merkel-pledge-cut-german-immigration-figures

Respektera våra lagar och traditioner, alltså.

Om dina källor menar att Merkel kräver att flyktingar ska ”anamma tyska seder och bruk”, ja då skulle ju vilken klart tänkande vuxen som helst undra om det var Avpixlat eller något annat mörkbrunt hörn av internet som informationen kommer ifrån. Det är inget försök till brunmålning, utan fungerande tankeförmåga. En sajt som skriver just ”anamma våra seder och bruk” om Merkels tal är den nedanstående. Inte precis BBC...
https://asylkaos.wordpress.com/om/

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Och det förstår väl vem som helst att en statschef inte skulle stå och säga att flyktingar som kommer till vårt land ska ”anamma våra seder och bruk”. Det gör ju inte ens vi som är svenskar! Vi väljer själva om vi vill fira midsommar, jul och påsk. Och hur vi ska göra det. Och därför sa hon (men på tyska):

”Those who seek refuge with us also have to respect our laws and traditions, and learn to speak German.”
http://www.theguardian.com/world/2015/dec/14/angela-merkel-pledge-cut-german-immigration-figures

Om dina källor menar att Merkel kräver att flyktingar ska ”anamma tyska seder och bruk”, ja då skulle ju vilken klart tänkande vuxen som helst undra om det var Avpixlat eller något annat mörkbrunt hörn av internet som informationen kommer ifrån. Det är inget försök till brunmålning, utan fungerande tankeförmåga. En sajt som skriver just ”anamma våra seder och bruk” om Merkels tal är den nedanstående. Inte precis BBC...

Eller så kan man lyssna på talet.
Men då blir det lite svårargumenterat för dig.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Undrar hur stor andel av de 80-någonting-procent som röstar på SD på det här forumet, som ideologiskt tillhör den nationalistiska falangen som DN skriver om idag. En tidning som de flesta som bekänner sig till denna nationalism skulle beskriva med en lång rad invektiv och svordomar. Jag tycker det är motbjudande att den här tråden på ytan ska föreställa en diskussion mellan engagerade svenska män (notera att inte en enda kvinna deltar), men så vitt jag kan se av argument och ordval är det en stor andel extremister som håller till här. Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, det är vämjeligt. Eftersom sajtens medlemmar tycks påfallande fria att uttrycka nationalistiska åsikter uppstår ju frågan: delar sajtens ägare dessa värderingar?

http://fokus.dn.se/sdu

Det där är ju en klassisk brunsmetningskampanj som vänstern älskar att ge folk på högerkanten som inte håller med dem. Det är ingen ny taktik utan har funnits länge.

Det man samtidigt bör tänka på är V som inte för så länge sen var ett kommunistparti, de stödde en ideologi som har mördat runt 95 miljoner människor. Väldigt märkligt att V´s dunkla historia aldrig kommer på tal när samtidigt SD får sin historia uppdragen konstant.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det blir onekligen lite farsartat när aftonblasket kritiserar andra för att vara ett ensidigt propagandaorgan.

Både och, avsändare är någorlunda fristående Johan Hakelius, som bland annat skrivit följande fullständigt fenomenala alster:

Vinnaren av titeln Årets Praktarsle är …
Av: Johan Hakelius
Publicerad 22 september 2015 22:00

Lättheten med vilken han ställer sig bakom principen att de mest lättkränkta gaphalsarna ska sätta gränserna för vad som får sägas, är imponerande.

Vi är inte ens inne i oktober. Men Affärsvärlden borde hålla evenemanget redan nu.

Jag tänker mig galakvällen som ett mellanting mellan maskerad och rollspel.

Den ska hållas på Söder, förstås. Rättvisemärkta vegankanapéer och ekologiskt vin. Gästerna tillhållna att följa vissa regler: Skägg*tvång för alla hen av manligt kön. Valfri behåring på valfria kroppsdelar för hen av andra kön. Barn välkomna, så länge pappa och pappa, mamma och mamma, eller – i cisnormativa undantagsfall – mamma och pappa, ser till att barnen inte traderar traditionella könsroller. Obligatorisk oro över klimatet, islamofobin och Danmark. Tal av Lena Sundström, Sebbe Staxx och Malin Ullgren, om vi kan lura dit dem. Och sedan, när det framstår som vilken södergala som helst, själva prisutdelningen:

Affärsvärldens utmärkelse Årets Praktarsle.

Den självklare vinnaren ska byta jobb i november, så vi kan inte vänta tills året är slut.

Det har inte saknats konkurrens. Vem har glömt Åsa Linderborgs försvar av Röda Arméns ”befrielse” av Östeuropa? Eller Adam Tenstas protest i TV4 mot en gymnastikfrökens videoklipp? Eller Gustav Fridolins uppsträckning av läroboksproducenterna, eftersom deras historie*böcker innehöll för många män? Nej, det har verkligen krävts något extra för att bli ÅP.

Desto roligare för Affärsvärlden att vinnaren kommer från näringslivet.

Polarn och Pyrets vd Anders Wiberg är en rookie i sammanhanget. I tre år var han direktör för det hela, utan att göra sig anmärkningsvärt löjlig. Men så, med bara ett par månader kvar på posten, gick han om konkurrenterna i en enda kraftansträngning.

Historien är känd, men tål att upprepas.

Polarn och Pyret hade hyrt in bloggaren och kolumnisten Malin Wollin för att i en vecka lägga ut bilder ur sin ”fartfyllda vardag” på företagets instagram. Knappt hade saken offentliggjorts *förrän en aktivist protesterade på Polarn och Pyrets facebooksida. Andra aktivister stämde in: ”Snälla PoP, tänk om! Malin Wollin är ett katastrofval som gästbloggare”, ”Kan bara instämma. Inget mera PoP för mig”, ”Jag blir ärligt bekymrad av detta. Valet av bloggare sänder väldigt märkliga signaler till regnbågsfamiljer. Vill ni inte vi ska köpa era kläder?”.

Det var strax därefter som Anders Wiberg säkrade titeln ÅP.

”Vi har inte gjort tillräckligt bra research”, kved Wiberg ursäktande och försäkrade att *Wollin genast fått kicken. ”Jag vill säga till alla våra kunder, och alla familjer, att vi inte står bakom det Malin *Wollin uttrycker kring insemination och hur man skaffar barn. Vi ser öppet på familjebildning och tycker att det är upp till var och en.”

De åsikter som Malin Wollin har givit uttryck för är att det finns etiska problem med kvinnor som skaffar barn på egen hand, genom att låta sig insemineras. Hon har antytt att det möjligen kan vara så att barnets intresse inte är identiskt med kvinnans, som väljer bort pappan.

Vi vet förstås inte om Anders Wiberg verkligen tycker att det är hemskt att föra etiska resonemang. Företagsledare är opportunister. Kanske handlar det bara om försäljning. Men Wiberg skiljer ändå ut sig ur mängden av opportunister. Lättheten med vilken han ställer sig bakom principen att de mest lättkränkta gaphalsarna ska sätta gränserna för vad som får sägas, är imponerande. Det här är en man som med övertygande karaktärslöshet gärna tar ett par spadtag för att begrava fri tanke och fri diskussion. Bara försäljningen av randiga tröjor hålls uppe.

Anders Wiberg: kläm dig fram genom den allt trängre åsiktskorridoren och ta emot ditt pris som Årets Praktarsle.

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3932583.ece

Min störta fundering nu är:
Fokus är en vulgärliberal tidning som halkat ner i ett träsk där knappt DN hör hemma. De har t.ex. utsett kommunister och kriminella till Årets Svensk och framför allt vågade de inte publicera "Granskare som inte tål att granskas" (Dagens Samhälle gjorde jobbet dock, missa inte! http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/granskare-som-inte-tal-en-granskning-14461).

Nåväl, min fundering är - vad skall Johan Hakelius göra som chefredaktör där? Sparka alla? Bli en vänsterextremist också? Jag tror i alla fall att jag skall ha en prenumeration så får vi se.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Wer bei uns Schutz sucht, muss unsere Gesetze und Traditionen achten und er muss deutsch lernen", och "Multikulti führt in Parallelgesellschaften und Multikulti bleibt damit eine Lebenslüge"

Lyssnade på talet, dvs utan mellanhänder.

Men men, det är väl knappast någon nyhet.

Du hävdade att hon.aldrig sa att det var en livslögn, exempelvis. Fortsätt så.

Även ditt val av mellanhänder, the guardian tar upp utspelet som just krav på assimilation.

Hur hänger det ihop, är the guardian nu också fel?

Men tusan, även independent är nu brun http://www.independent.co.uk/news/w...says-multiculturalism-is-a-sham-a6773111.html

Tankenöt, hur assimileras utan att åtminstone till del anta?

Aaaanyways. Fått nån snö?

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Wer bei uns Schutz sucht, muss unsere Gesetze und Traditionen achten und er muss deutsch lernen", och "Multikulti führt in Parallelgesellschaften und Multikulti bleibt damit eine Lebenslüge"

Lyssnade på talet, dvs utan mellanhänder.

Men men, det är väl knappast någon nyhet.
Achten betyder som sagt respektera, inte anamma. Ej heller betyder det assimilera. Om man inte kan språket kan det vara en bra idé att ta hjälp av ”mellanhänder”. Men det räcker inte att tolka det man läser bokstavligt, man måste också förstå sammanhanget och bakgrunden och då måste man vara lite påläst och van att ta del av nyheter. Alla möjliga nyheter och från olika källor.

Även ditt val av mellanhänder, the guardian tar upp utspelet som just krav på assimilation.
Vad pratar du om? Jag citerade ju ur The Guardian och de skriver:

”Those who seek refuge with us also have to respect our laws and traditions, and learn to speak German,” she said.

Det är bara den rasistiska svenska sajten jag länkade till i mitt förra inlägg som skriver om att anamma.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Achten betyder som sagt respektera, inte anamma. Ej heller betyder det assimilera. Om man inte kan språket kan det vara en bra idé att ta hjälp av ”mellanhänder”. Men det räcker inte att tolka det man läser bokstavligt, man måste också förstå sammanhanget och bakgrunden och då måste man vara lite påläst och van att ta del av nyheter. Alla möjliga nyheter och från olika källor.

”Those who seek refuge with us also have to respect our laws and traditions, and learn to speak German,” she said.

Det är bara den rasistiska svenska sajten jag länkade till i mitt förra inlägg som skriver om att anamma.

Achten bör nog snarare jämställas med att ge akt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

The guardian tar upp hennes "krav" som just krav på assimilation i en annan artikel, publicerad för 7 dagar sen. Dess innehåll är jämförbart med det du fick dig till livs i ifrån Independent. Inte just den artikel du läst, utan som upptill publicerats på the guardian alltså.

Även SvTs aktuellt förra veckan beskrev nyhetsuppläsaren Merkels tal (nu var Merkels tal betydligt längre än de 10min som behandlade immigration, bäst jag är tydlig här då du gärna drar växlar) "krav på att lära sig språket"..."även anpassa sig till tyska seder"..
Rätt och slätt em definition på assimilation.
Men med ditt sett att se det, så har alltså the guardian, independent och SVT tolkat allt fel och Merkel pratar inte om i praktiken assimilering. Det får stå för dig, således.

Ska du göra dig själv tjänsten att svara på hur en ger akt på något, utan att följa?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Ska du göra dig själv tjänsten att svara på hur en ger akt på något, utan att följa?
Jag förstår faktiskt inte vad du skriver.

:brinnerup

Vi tycker olika, verkar det som. Att utreda vem som har ”rätt” är jag inte speciellt intresserad av.

PS. Nu förstår jag vad du skriver och det är att du inte vet vad ”ge akt på” betyder. Man kan ”ge akt på något” utan ”att följa” (ditt ordval). Att ge akt på något innebär att uppmärksamma något, vara medveten om något, beakta något. Till exempel att inte fira jul eftersom man är muslim, men förstå och respektera att det är vanligt att tyskar gör det och kanske lära sig lite om kristet julfirande (för att kunna assimileras). DS

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Achten bör nog snarare jämställas med att ge akt.
Ja, det kan du ha rätt i. Respektera eller ge akt på. Det betyder i alla fall inte ”anamma”. Det viktiga är betydelsen. Vad hon menade. Min tolkning är att Merkel menade att de nu måste lära sig av de misslyckade försöken att skapa ett multikulturellt Tyskland. Något man också måste förstå är att ordet multikulti inte alls har samma genom-negativa klang/betydelse på tyska som det har på svenska.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
J

Vi tycker olika, verkar det som. Att utreda vem som har ”rätt” är jag inte speciellt intresserad av.

Vad intressant, eftersom känslan att du just är väldigt intresserad av att ha rätt infinner sig i nästintill samtliga dina inlägg.

Nåväl, om du inte är intresserad av det, vad exakt är ditt intresse i denna tråd?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
...att ha rätt infinner sig i nästintill samtliga dina inlägg.
Det håller jag inte med om. Men det stämmer i frågor där man faktiskt kan ha rätt eller fel. Som vad det betyder när Merkel säger si eller så. Eller om det är sant att i stort sett alla flyktingar saknar högskoleutbildning.

...vad exakt är ditt intresse i denna tråd?
Jag tycker det är intressant att få veta om åsikter om flyktingar och invandring grundar sig i personliga erfarenheter eller fördomar/hörsägen, men i den här tråden får man inte veta så mycket om det. De flesta skriver bara hur det ”är” och att det ”är” väldigt fel. Själv har jag faktiskt lite aning om vad som är rätt och fel i den här frågan, men kan säkert bli lite förblindad av min vana att inte vilja hålla med en stor grupp som tycker likadant. Är mycket för individuell frihet och självständigt tänkande. Därför brukar jag tycker om människor i USA.

Du själv? Du skrev att du vet vad som är rätt och bäst, vad kan då intressera?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, det kan du ha rätt i. Respektera eller ge akt på. Det betyder i alla fall inte ”anamma”. Det viktiga är betydelsen. Vad hon menade. Min tolkning är att Merkel menade att de nu måste lära sig av de misslyckade försöken att skapa ett multikulturellt Tyskland. Något man också måste förstå är att ordet multikulti inte alls har samma genom-negativa klang/betydelse på tyska som det har på svenska.

Du kan tolka det hur du vill.

Men ett lands lag är inte valfri eller någon rekommendation, det är typ, en lag.

När du besöker ett land skall du ge akt på dess lagar, seder och bruk. Dt betyder inte att det är valfritt att förhålla sig till dessa, även om seder och bruk inte medför straff inom landets rättssystem.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
...det är typ, en lag.
Typ?

:lol

När du besöker ett land skall du ge akt på dess lagar, seder och bruk. Dt betyder inte att det är valfritt att förhålla sig till dessa, även om seder och bruk inte medför straff inom landets rättssystem.
När du besöker Thailand, hur ska du göra då alltså? För att det ska bli rätt och riktigt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS