Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tallefjant, välkommen till tråden. Din närvaro skapar liv och rörelse här :)

Tumme upp för det, även om vi troligen inte delar åsikter hela vägen ut, men antagligen närmare varandra än tråden får oss att tro.

Jag är inte ensam om att notera hur tysk det annars börjat bli från vänsterkanten, och från sossar, och mp, och i princip alliansen också...
Framförallt var det länge sedan man fick läsa något från dessa som sa sig vara fakta om immigrationen och positiv sådan, och 1-3 dagar senare kunde t.ex. Tino svara på artikeln med riktig fakta och köra över hela skiten... Som SKL, inte länge sedan de hyllade immigrationen och pratade om miljarder i vinst, nu går samma ledning ut och erkänner att kontrollen är helt borta, sex av tio(!?) handläggare är sjukskrivna och pressen ligger på dem från alla håll och kanter.

Det måste vara ytterst få svenska medborgare numera som inser vilken SHTF-scenario det hör blivit på bara 3-12 månader hur man nu vill räkna, och ett bra scenario för komma de 3-12 månader existerar inte...

Tur för många människor att tjänstemannaansvaret inte existerar längre... Och gött att politikers löner, fallskärmar och förmåner fortfarande är suveräna minst sagt. Inget som flyktingar lär få en del utav...

Trevlig helg gott folk :näsblod

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej suverana stater behovs inte for att halla ordning, tycker dom haller mest pa med oordning. Det har med territorium och personlig status att gora mer an nagot annat.

Att skatter hojs hojs och hojs har ju just med att vi har for manga politiker, som hejdlost och utan varken kontroll eller ansvarsskyldighet satter spratt pa dina och mina pengar pa godtyckligt vis. Granser ger ju bara mer byrokrati och kostnader jag ser inte riktigt hur detta hjalper befolkningen.

Europa blev ju knappast vilda vastern nar granserna oppnades upp, att det blev ett byrakratiskt helvete ar ju en annan sak..

Sjalvklart ar nagon central planering nodvandig, men det skall vara sa litet som mojlig och bara funka i bakgrunden. Politiker som tror det ar nagot ar inget nodvandigt tycker jag

Om annars granser nu ar bra sa borde vi ju infora fler?

:)
Hur många gränser tror du att vi har?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hur många gränser tror du att vi har?

I Europa? Inte sa manga kvar, nu ar det bara politikerna vi maste jobba pa :tummenupp

Låser du ytterdörren när du åker hemifrån?

I så fall gillar ju du också gränser, om än av en lite snävare art än landsgränser. Samma sak egentligen, man låser dörren för att få behålla sina prylar och ha nån slags koll på vilka som befinner sig där.

Jo men jag tar inte tull nar folk kommer med varor osv, savida du inte kommer med brannvin for da tar jag 50%

Vet inte om det ar en jatte bra jamforelse dock? Stoppar du folk nar dom kommer fran grannkomunnen for att handla brod? Kan Stockholmare flytta som dom vill till Skane? Tyskland? USA da? na, varfor inte och vari ligger fordelen i detta?

Tillbaka till oonskade utlanningar..

Vi har en situation I varlden tyvarr, som betyder att vast Europa ar ett attraktivare alternativ an att stanna hemma. Det kan till och med vara sa att flyttar man inte kan man do, jag hade ocksa flyttat det ar ju inte direkt deras fel.

Detta kommer reda upp sig men tills dess skall vi hjalpa folket som behover hjalp. Med detta sagt skall vi saklart inte ruinera Sverige (eller resten ave Europa som star for exakt samma problem) for den saken, men att stanga granserna ar fel (och det kommer aldrig att handa).

Det skall dock stallas krav pa folk som kommer (och folk, SVENSKAR, som redan bor dar), det skall inte ga att loka sig fram genom livet. Det ar DEt som behover andras.

Satan. Nu ar arbetsdagen slut och behover jag en grogg, puben nasta! Skal :fyllisar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Europa? Inte sa manga kvar, nu ar det bara politikerna vi maste jobba pa :tummenupp

Jo men jag tar inte tull nar folk kommer med varor osv, savida du inte kommer med brannvin for da tar jag 50%

Vet inte om det ar en jatte bra jamforelse dock? Stoppar du folk nar dom kommer fran grannkomunnen for att handla brod? Kan Stockholmare flytta som dom vill till Skane? Tyskland? USA da? na, varfor inte och vari ligger fordelen i detta?

Vi har en situation I varlden tyvarr, som betyder att vast Europa ar ett attraktivare alternativ an att stanna hemma. Det kan till och med vara sa att flyttar man inte kan man do, jag hade ocksa flyttat det ar ju inte direkt deras fel.

Detta kommer reda upp sig men tills dess skall vi hjalpa folket som behover hjalp. Med detta sagt skall vi saklart inte ruinera Sverige (eller resten ave Europa som star for exakt samma problem) for den saken, men att stanga granserna ar fel (och det kommer aldrig att handa).

Det skall dock stallas krav pa folk som kommer (och folk, SVENSKAR, som redan bor dar), det skall inte ga att loka sig fram genom livet. Det ar DEt som behover andras.

Satan. Nu ar arbetsdagen slut och behover jag en grogg, puben nasta! Skal :fyllisar

Nja, du bör snarare jämföra om de kommer och köper varor av dig och använder dina pengar att pröjsa med...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Du är fantastiskt dåligt insatt.
Man häpnar.
Du tror alltså att det inte finns många gränser kvar i Europa? Har du missat EUs gräns, Schengens gräns, landsgränserna, landskapsgränserna, länsgränserna, kommungränserna, stadsgränserna, ägogränserna, tomtgränserna?

I övrigt så blandar du det som tokvänstern brukar kalla för främlingsfientlighet med tokvänsterns världsbild.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Hur då? Hur kommer det ordna sig? ISIS är knappast en tillfällig klubb.
Mellanöstern ser just nu en massutvandring av män i stridsför ålder som hellre lämnar landet än att försöka göra något åt saken. De som blir kvar (som inte har råd att betala smugglare) har inget annat val än att gå med ISIS om de inte vill dö.

Permanenta uppehållstillstånd i bidragsländer hjälper absolut ingenting mot något som händer i mellanöstern just nu. Jag skulle snarare säga att det skadar eftersom även om kriget tar slut i år så kommer det ta extremt lång tid att bygga upp igen när befolkningen inte återvänder.

Och bli inte förvånad om gränser börjar stängas snart. Till och med sveriges tålamod tar snabbt slut när tältlägren börjar breda ut sig i landet eller första framgångsrika självmordsbomben briserar i ISIS namn.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
:confused:
Du är fantastiskt dåligt insatt.
Man häpnar.
Du tror alltså att det inte finns många gränser kvar i Europa? Har du missat EUs gräns, Schengens gräns, landsgränserna, landskapsgränserna, länsgränserna, kommungränserna, stadsgränserna, ägogränserna, tomtgränserna?

I övrigt så blandar du det som tokvänstern brukar kalla för främlingsfientlighet med tokvänsterns världsbild.

9 pints later..

For det forsta, jag tror egentligen inte att du hapnar, du har hängt pa internet forum for lange for det. Skulle gissa du last manga, mycket mer idiotiska asikter an mina :D

Jag trodde det framgick att jag inte ar 100% dum i huvudet? I praktiken, for folk och företag sa finns inga granser langre i Europa eller hur?

Framlingsfientligeht? Hur fan kan man förespråka öppna granser och vara framlingsfientlig? For the record sa ar min fru blatte (Indien) och min 3 pagar ar saledes blandras. Framlingfientlig? :rofl:D:öl

Men jovisst, jag ar daligt palast. Jag visste tex inte att Sverige efter Tyskland tar emot flest flyktingar, det larde jag mig pa puben i kvall under mer diskussioner i amnet, självklart skall det inte vara sa. Mina asikter och vad jag skriver kommer doc från mina egna erfarenheter och min syn pa hur samhället funkar eller hur jag tycker det skulle funka, jag har ingen utbildning i amnet. Jag har dock sett och har direkt erfarenhet från byaliv som knegare pa landsbygden i Sverige, till big business i toppen av det internationella samhället. Jag hatar politik och ogillar skarpt hur folk debatterar om vad det eller detta partiet har gjort misstag och att mitt parti skulle vara battre bal bal bla. Politiker och partier ar alla samma skit, och jag forstar helt enkelt inte hur smarta välutbildade personer med livserfarenhet inte kan se det! förutom möjligtvis SD och liknande partier som vaggar sticka ut hakan och saga vad dom (och folk tycker), det kommer dock andra sig med tiden tyvärr.

PK ar ett stort problem.

Mina idéer funkar nog dock inte i praktiken, jag far nog tyvärr hålla med om att for att varna om det samhälle vi lever i, kan vi inte hjälpa alla.

Jag ar dock saker pa att min ideologi, öppna granser och mindre stater ar the way forward, och jag tror att i sinom tid kommer det att bli sa.

Intressant diskussion, och det ar alltid intressant att lassa inlagg och asikter pa detta forumet :) Skulle någon av er ha arende i London tveka inte att hora av er! Jag ar inte sa dryg som jag kan verka har, och jag bjuder pa tva forsta olen! :)

:tummenupp:krama

edit. skall bli intressant att se vad jag tycker om detta inlagg i morgon :D Skriv aldrig pa interwebben nar du har tatt brannjack!

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:confused:

9 pints later..

For det forsta, jag tror egentligen inte att du hapnar, du har hängt pa internet forum for lange for det. Skulle gissa du last manga, mycket mer idiotiska asikter an mina :D

Jag trodde det framgick att jag inte ar 100% dum i huvudet? I praktiken, for folk och företag sa finns inga granser langre i Europa eller hur?

Framlingsfientligeht? Hur fan kan man förespråka öppna granser och vara framlingsfientlig? For the record sa ar min fru blatte (Indien) och min 3 pagar ar saledes blandras. Framlingfientlig? :rofl:D:öl

Men jovisst, jag ar daligt palast. Jag visste tex inte att Sverige efter Tyskland tar emot flest flyktingar, det larde jag mig pa puben i kvall under mer diskussioner i amnet, självklart skall det inte vara sa. Mina asikter och vad jag skriver kommer doc från mina egna erfarenheter och min syn pa hur samhället funkar eller hur jag tycker det skulle funka, jag har ingen utbildning i amnet. Jag har dock sett och har direkt erfarenhet från byaliv som knegare pa landsbygden i Sverige, till big business i toppen av det internationella samhället. Jag hatar politik och ogillar skarpt hur folk debatterar om vad det eller detta partiet har gjort misstag och att mitt parti skulle vara battre bal bal bla. Politiker och partier ar alla samma skit, och jag forstar helt enkelt inte hur smarta välutbildade personer med livserfarenhet inte kan se det! förutom möjligtvis SD och liknande partier som vaggar sticka ut hakan och saga vad dom (och folk tycker), det kommer dock andra sig med tiden tyvärr.

PK ar ett stort problem.

Mina idéer funkar nog dock inte i praktiken, jag far nog tyvärr hålla med om att for att varna om det samhälle vi lever i, kan vi inte hjälpa alla.

Jag ar dock saker pa att min ideologi, öppna granser och mindre stater ar the way forward, och jag tror att i sinom tid kommer det att bli sa.

Intressant diskussion, och det ar alltid intressant att lassa inlagg och asikter pa detta forumet :) Skulle någon av er ha arende i London tveka inte att hora av er! Jag ar inte sa dryg som jag kan verka har, och jag bjuder pa tva forsta olen! :)

:tummenupp:krama

edit. skall bli intressant att se vad jag tycker om detta inlagg i morgon :D Skriv aldrig pa interwebben nar du har tatt brannjack!

Du har fortfarande inte förstått vad en gräns är.
Att du missat att Sverige tar emot näst mest flyktingar i Europa tyder på att du inte ens är intresserad.
Nästa uppvaknande: Sverige tar emot absolut flest invandrare per capita i Europa.
Ungefär tio gånger fler än Tyskland.
Om du satt dig in det minsta i nuvarande regerings retorik, så skulle du veta att det är främlingsfientligt att förespråka hjälp på plats

Last edited by a moderator:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Nar nagon bombar ditt hus och du tvingas satta dina tva sma barn och gravida fru i en gummiflotte att aka till Finland i for att radda era liv, sa kanske det finns en mojlighet att du glommer passet? Mao kan det vara svart att verifiera vilka folk ar i dessa situationer.
En bekant hittade en plastkasse med med pass när han städade diket åt en idrottsförening, det här var några år sedan och handlade antagligen om människohandel från öst då det här var drygt 3 mil från finska gränsen.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Lite märkligt är det väl ändå hur många som saknar sitt pass men allihop har de fått med sig mobiltelefonen? Pass och pengar är väl huvudprioritet åtminstone om jag skulle fly någonstans.

Många som kommer in i Sverige åker upp och fortsätter in i Finland, när finnarna började registrera immigranterna som kom in så vände några om och kom tillbaka till sverige alt. stannade direkt dom fick höra att dom kunde bli registrerade.
Varför vill några inte bli registrerade kan man ju undra?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Träffa en gammal barndomsvän igår, vars sambo jobbar som sjuksköterska i Malmö.
Hon var duktigt knäckt nu och kommer sannolikt att sluta alt. söka sig till nån privat inrättning.

Hon får hela tiden flytta fram bokade undersökningar, på patienter som stått i kö i tre månader redan.
Varför? Strikta order på att immigranter skall hjälpas omgående.

Hon slutar, hur många fler blir det innan nyår?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Träffa en gammal barndomsvän igår, vars sambo jobbar som sjuksköterska i Malmö.
Hon var duktigt knäckt nu och kommer sannolikt att sluta alt. söka sig till nån privat inrättning.

Hon får hela tiden flytta fram bokade undersökningar, på patienter som stått i kö i tre månader redan.
Varför? Strikta order på att immigranter skall hjälpas omgående.

Hon slutar, hur många fler blir det innan nyår?

En kompis har redan slutat.
Var operationssköterska i Göteborg.
Blev misshandlad när hon var på krogen med sin dotter, eftersom en annan krogbesökare var missnöjd med att inte ha fått gå före i kön.

På bara ett tiotal år har vi gått ifrån helsidesrubriker om en polis blir knuffad till ett samhälle där det är normalt med brandbomber, raketer och handgranater mot polisen - Stenkastning mot ambulans, brandkår, brevbärare och sopgubbar - Knivskärningar mot städpersonal och misshandel av ledig vårdpersonal. Vårdpersonal i tjänst (främst akuten) har numera skydd på flera mottagningar. Jag har jobbat i flera fattiga länder. Ingen annan stans har sådant accepterats.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många som kommer in i Sverige åker upp och fortsätter in i Finland, när finnarna började registrera immigranterna som kom in så vände några om och kom tillbaka till sverige alt. stannade direkt dom fick höra att dom kunde bli registrerade.
Varför vill några inte bli registrerade kan man ju undra?

Finnarna har väl vad jag förstått ökat gränskontrollerna gentemot flyktingar nu.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finnarna har väl vad jag förstått ökat gränskontrollerna gentemot flyktingar nu.

Aldrig sett en tullare i mitt liv nästan vid färjan men nu verkar de gå igenom varenda en biljävel.
Å andra sidan spenderar de mesta tiden med att räkna öllådor, kolla kvitton på byxor och försöka få ihop tullavgift och skatt på veckopendlare, så jag tror det har mer att göra med Finlands ekande skattekonto än med någon flyktingkris...
:3freak

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Aldrig sett en tullare i mitt liv nästan vid färjan men nu verkar de gå igenom varenda en biljävel.
Å andra sidan spenderar de mesta tiden med att räkna öllådor, kolla kvitton på byxor och försöka få ihop tullavgift och skatt på veckopendlare, så jag tror det har mer att göra med Finlands ekande skattekonto än med någon flyktingkris...
:3freak

Dom slipper ju bli kallade för rasister om de låtsas söka efter alkohol. :tungan

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom slipper ju bli kallade för rasister om de låtsas söka efter alkohol. :tungan

Nah, så funkar det kanske i pk SosseSverige men i Finland är det nog mer att man slipper bli kallad ockerbeskattande polisstat om man låtsas söka papperslösa flyktingar... Framförallt iom sannfinländarnas frammarsch.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

man har infört en kontroll och registrerar immigranter, någon övrig skillnad mot tidigare har det inte blivit även om media vänt det till att man stängt gränserna som ett åtgärd pga fientlighet eller liknande.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom