Odla egen chili

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Hade blandat ihop mina plantor. Visar sig att det är min gula habanero som är den som har mest frukter. En av dem har nu mognat vackert gul. Ska ta den och testa snart.

Gregiska paprikan växer så innihelvete är typ 1,50 hög och blommar massor. Tyvärr blir det inget av blommorna de bara trillar av. Den här får döden dö till vintern, kommer inte odla den igen.

Naga varianten har växt som tysan och är jättestor nu och har börjat få knoppar. Tveksamt om det hinns med att bli frukt innan vintern kommer. Den här har dessutom fått bladlöss så många av bladen är helt ihopkrullade. Ger dem rejält med såpvatten varje dag nu så jag hoppas vinna det kriget. Satans kryp..

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Skivade precis ner min första Amaheim-chili. Smakade av spetsen på den för att kunna avgöra styrkan. Den smakade som en grön paprika ungefär, ganska söt och mycket fruktsmak. Inte speciellt stark.

Så jag skivade ner hela frukten och placerade skivorna i 2st toast (dubbel-mackor). Skinka, ost, ketchup sen in i grillen. Blev dock starkare än vad jag väntade mig. Svettades lite och fick snyta mig 2ggr under måltiden :D

Bifogat

• IMG_0964.jpg
    IMG_0964.jpg
    83.1 KB · Visningar: 72

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ok, nu är jag också fast. Har följt den här tråden i perioder sedan TS skapade den. Men, först nu och sent omsider som jag själv gjort slag i saken.

Köpte spansk pepparfrukt på ICA, tog ur fröna, torkade två veckor och sådde sedan. Detta var två veckor sedan, efter en vecka kröp det upp 2 mm grönt ovan jord. Redan dagen därpå hade de växt så de var 2.5 cm höga?! :jisses I dagsläget har jag 5-6 "plantor" ca 5-6 höga och med blad som är ca 3 cm långa.

Jag vet att jag har gjort slag i saken fel tid på året, men kan dessa ge frukt nästa år eller finns det en liten chans redan sent i år?

De står i köksfönstret och har sol hela dagen. Ska jag fortsätta ge dem kärlek :kär eller ska jag så nytt i mars nästa år istället?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ge de kärlek och lite extra belysning mot hösten så kanske du käkar extra stark julskinka i år :yoparty

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Ok, nu är jag också fast. Har följt den här tråden i perioder sedan TS skapade den. Men, först nu och sent omsider som jag själv gjort slag i saken.

Köpte spansk pepparfrukt på ICA, tog ur fröna, torkade två veckor och sådde sedan. Detta var två veckor sedan, efter en vecka kröp det upp 2 mm grönt ovan jord. Redan dagen därpå hade de växt så de var 2.5 cm höga?! :jisses I dagsläget har jag 5-6 "plantor" ca 5-6 höga och med blad som är ca 3 cm långa.

Jag vet att jag har gjort slag i saken fel tid på året, men kan dessa ge frukt nästa år eller finns det en liten chans redan sent i år?

De står i köksfönstret och har sol hela dagen. Ska jag fortsätta ge dem kärlek :kär eller ska jag så nytt i mars nästa år istället?

Kan bli lite svårt att få något av dem. De kommer att behöva MASSOR med extrabelysning för att bli bra. För lite ljus = långa och rangliga plantor. Men med ett par växtlampor på dem så varför inte?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Pollinering, behövs det? Menar, behöver man göra det för att få frukt, eller är det först om man vill få frukt vars frön senare ska kunna gå att plantera som man behöver pollinera?

Edit: En check på wikipedia säger mest att pollinering behövs för att växter ska fortplanta sig. Jajo, men om jag bara vill ha frukt då?
Eller ska jag tänka logiskt (som är helt fel metod att gå om man själv vill öva fortplantning) och inse att en växt inte vill ge energi till frukt som inte kommer bära dess gener vidare (och därmed vara tvungen att lalla omkring och försöka pollinera chilin)?

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Pollinering, behövs det? Menar, behöver man göra det för att få frukt, eller är det först om man vill få frukt vars frön senare ska kunna gå att plantera som man behöver pollinera?

Edit: En check på wikipedia säger mest att pollinering behövs för att växter ska fortplanta sig. Jajo, men om jag bara vill ha frukt då?
Eller ska jag tänka logiskt (som är helt fel metod att gå om man själv vill öva fortplantning) och inse att en växt inte vill ge energi till frukt som inte kommer bära dess gener vidare (och därmed vara tvungen att lalla omkring och försöka pollinera chilin)?

Jag lallade runt.. :D
Har ett helt gäng chili på väg... :tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag lallade runt.. :D
Har ett helt gäng chili på väg... :tummenupp

Jo, har ett par chilis som verkar arta sig. Har pollinerat ett par, men hade även plantorna ute ett tag så andra flygfän kan ha fixat det.

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Hmm.. Smakade min Habanero igår. Faktiskt lite besviken. Inte så mycket power och inte så särskilt mycket smak. Var ju stark såklart, men inte värre än att det gick att äta av den utan att gråta. Smakade bara stark paprika, saknade den där speciella habanerosmaken.

Kan hända att jag tog den för tidigt, den var fortfarande lite grön längs nere. Ska låta de andra sitta kvar ett tag.

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Alla Habanerosorter år iofs inte asstarka, men låt du dem hänga kvar ett par veckor så kommer nog lite krut fram. Har för mig styrkan på e flestta sorter ökar ju längre de får hänga.

Hmm.. Smakade min Habanero igår. Faktiskt lite besviken. Inte så mycket power och inte så särskilt mycket smak. Var ju stark såklart, men inte värre än att det gick att äta av den utan att gråta. Smakade bara stark paprika, saknade den där speciella habanerosmaken.

Kan hända att jag tog den för tidigt, den var fortfarande lite grön längs nere. Ska låta de andra sitta kvar ett tag.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
En check på wikipedia säger mest att pollinering behövs för att växter ska fortplanta sig. Jajo, men om jag bara vill ha frukt då?

Men hur tror du att att en växt fortplantar sig då? Genom sin frukt såklart. :confused::D

Jag brukar bara rista grenarna där blommorna sitter. Det räcker för att blomman ska pollineras.

\Masonit

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
Alla Habanerosorter år iofs inte asstarka, men låt du dem hänga kvar ett par veckor så kommer nog lite krut fram. Har för mig styrkan på e flestta sorter ökar ju längre de får hänga.

Japp, hade en "vanlig grön" chili förra säsongen som jag tog några lite tidigt och de smakade bara stark paprika. När jag sedan tog de frukter som mognat och trillat av så var det en helt annan styrka i dem. Eldflames ur avgasröret dagen efter con carnen.. :fart

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Lite lustigt detta.

Tog i våras de tre finaste plantorna till jobbet där de stå i fönster med som hela jäkla dagen och temp mellan 25-30. Vi har äckligt varmt på kontoret. Vad jag tycker var perfekta förutsättningar. Visst de växer och får frukt.

Men.

De fula plantorna som jag satte ut på våran nordväst balkong och inte alls brytt mig särskilt om. De växer dubbelt så bra. De står i regn, blåst och sällan i direkt soljus och har minst dubbelt så mycket frukt som de jag pysslar om.

Så gröna fingrar kan jag väl knappast anklagas för att ha =)

Plantorna på balkongen ser ju ut som de varit med i kriget. Brytna grenar av vinden, brända av solen, angripna av bladlöss och fan vet vad. Men de bär frukt i mängd.

Slutsats: Detta är manliga växter som inte skall skämmas bort.

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
H*lvete! Och det säger du nu?!? :mad:

Jag som har gullat, pratat och pjoskat med mina varenda dag! :sissy

Nej nej, fel fel. Man ska möjligtvis vråla åt dem någon gång ibland. Annars är det sura ögonkast, örfilar och en och annan äggmök i deras riktning som gäller. Då härdas de och blir tuffa.

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1
Hur låg temp tål dessa växter ? Jag har mina ute och igår kväll var det bara 8 grader.

Sedan är det ju bara typ 3 av alla växter som fått några frukter, så vad gör jag med dom andra ? Övervintrar på nått sätt ?

//Kim

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Nu skrev du ju inte vilken kväll, men....

De var denna kvällen jag menade :):rolleyes:

1: En stackare som morsan tyckte kunde stå ute :gnissla
2: "litet" bananträd till vänster, Chili till höger
3: Chili
4: Paprika
5: Chili
6: Den frodigaste/buskigaste Chilin, riktigt grov stam och massa frukt
7: Chili, Paprika, Habanero, Chili
8: En stackare som växt lite skevt, men fina frukter

Bifogat

• CIMG2252.jpg
    CIMG2252.jpg
    191.5 KB · Visningar: 53
  • CIMG2251.jpg
    CIMG2251.jpg
    222.7 KB · Visningar: 53
  • CIMG2250.jpg
    CIMG2250.jpg
    218.7 KB · Visningar: 50
  • CIMG2249.jpg
    CIMG2249.jpg
    222 KB · Visningar: 55
  • CIMG2248.jpg
    CIMG2248.jpg
    212.9 KB · Visningar: 58
  • CIMG2247.jpg
    CIMG2247.jpg
    223.4 KB · Visningar: 52
  • CIMG2244.jpg
    CIMG2244.jpg
    224.9 KB · Visningar: 69
  • CIMG2243.jpg
    CIMG2243.jpg
    231.5 KB · Visningar: 48

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Några frukt-bilder också :)

Bifogat

• CIMG2253.jpg
    CIMG2253.jpg
    187.3 KB · Visningar: 48
  • CIMG2255.jpg
    CIMG2255.jpg
    147.8 KB · Visningar: 53
  • CIMG2256.jpg
    CIMG2256.jpg
    236.4 KB · Visningar: 50
  • CIMG2257.jpg
    CIMG2257.jpg
    224.9 KB · Visningar: 44

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ah, då va jag oxå fast. Kom igång jätte försent, satt mina frön på vinst o förlust i juni. Tog bara frön från Spansk peppar köpt på ICA.

Fröna tog sig ganska bra, slopade en 3:e som inte tog sig lika bra. Men två plantor har växt sig hyffsat stora (om än lite spretiga). Råkade knäcka ena plantan när den va ung o den lägger sig direkt om den inte får stöd. Ändå har den växt sig störst, men ligger lite efter med frukt. Stora plantan har tre små frukter nu o blommar friskt, den mindre har två i princip fullstora frukter o några på g o blommar även den för fullt.

Har inhandlat en del nya frön som ska få smaka jord till våren.

Bifogat

• IMG_0165.jpg
    IMG_0165.jpg
    238.1 KB · Visningar: 62

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Min bih jolokia/ghost pepper har fått två blommor och det ser ut att kunna bli några frukter. Synd bara att lössen är på den. Har gjort en blandning med såpa och t-röd, det ska visst utplåna dom.

Någon annan som kommer få skörda världens starkaste chili?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept