Officiella kommunistdagen

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är en tjänsteman för att använda bolsjeviktermer, men såvitt jag vet arbetar jag också "för brödfödan".

Uttrycket "arbetare" är bland det fjantigaste jag vet.

Tror att det kallas kvarlega. Det fanns inte bonusar, datakonsulter eller reklamsprättar när man myntade uttrycket. Då var det löpande bandet som gällde och man fick betalt i vitkol och rätt till inköp av sponken i viss mängd (det senare faktiskt sant).

Att prata om arbetare i dag är bara en nostalgisk floskel.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
hur länge ska denna dårskapens helgdag få fortgå?

men klaga inte, när man var liten fick man grilla korv, elda som bara den och smälla smällare och ha allmänt roligt:) , när man blev större så jobbade man extra på 1:a maj, lugnt och skönt på jobbet, så man får något gjort.

och ja, jag vet inte vad första maj står för, du snackar om kommunister, låt dem hållas så får man extra ledig dag -ifall man vill

Last edited:

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
varför inte göra 20 april till en helgdag?:rolleyes:

skrota första maj!

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Tror att det kallas kvarlega. Det fanns inte bonusar, datakonsulter eller reklamsprättar när man myntade uttrycket. Då var det löpande bandet som gällde och man fick betalt i vitkol och rätt till inköp av sponken i viss mängd (det senare faktiskt sant).

Att prata om arbetare i dag är bara en nostalgisk floskel.

Man glömmer fort all skit som våra förfäder låtit oss slippa.
Ett par timmar i flyg från Arlanda så landar du där barnarbetare gör dom saker vi älskar att köpa billigt.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det kanske vore lämpligt att flytta 1-maj-firandet till den 1:a April?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Meeen, hur jävla svårt kan det vara?
Det är ingen kommunist-dag, ingen tvingar dig att sjunga komunistiska sånger, du behöver inte gå omkring med skyltar på stan.
På samma sätt som du inte tvingas gå på julotta, påskmässa osv, men ändå får vara ledig någon dag extra.

Dom som vill göra det får det (dom så kallade kommunisterna), alla andra får bara ledigt.

Du får lika gärna sjösätta din 60fots segelbåt, spela golf eller tennis, spruta champagne på klubbar eller göra vad nu bratsen tycker är viktigt

(EDIT)
Är det någon som vet var Moderaternas demonstationståg utgår ifrån?
Ni vet "Det nya ARBETAR-partiet" :D

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Meeen, hur jävla svårt kan det vara?
Det är ingen kommunist-dag, ingen tvingar dig att sjunga komunistiska sånger, du behöver inte gå omkring med skyltar på stan.
På samma sätt som du inte tvingas gå på julotta, påskmässa osv, men ändå får vara ledig någon dag extra.

Dom som vill göra det får det (dom så kallade kommunisterna), alla andra får bara ledigt.

Du får lika gärna sjösätta din 60fots segelbåt, spela golf eller tennis, spruta champagne på klubbar eller göra vad nu bratsen tycker är viktigt

(EDIT)
Är det någon som vet var Moderaternas demonstationståg utgår ifrån?
Ni vet "Det nya ARBETAR-partiet" :D
Du har alltså inte heller fattat. Det är en politisk dag, vilket luktar Kuba lång väg. Vore kul att höra reaktionerna om regeringen föreslog en helgdag för höger"rörelsen".

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har alltså inte heller fattat. Det är en politisk dag, vilket luktar Kuba lång väg. Vore kul att höra reaktionerna om regeringen föreslog en helgdag för höger"rörelsen".

Ja jösses, så du ser verkligen julafton, påsk och andra religiösa högtider som just religiösa?

Då vore det väl viktigare att avskaffa dom röda dagarna först (eftersom dom är fler) men du kanske inte har något emot att vara ledig?

Du har så javla bråttom att visa att du är blå så du gör dig patetisk i alla läger.

Jag ska grilla första maj, möjligen ska jag vara plakat, inte bära plakat...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Eller så luktar det USA, då de också firar "kommunisthögtiden".

Det var för övrigt i USA Haymarket-kravallerna ägde rum, inte i Kina, på Kuba eller i Sovjetunionen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
röda dagar? grrrr döp om dom till blå...

Det är Valmers linje, då skulle han kunna vara ledig med gott samvete och sitta hemma och odla sin kommunistskräck i lugn och ro...

Men till och med kommunistskräckens hemland USA har röda dagar i sin kalender, sug på den ni...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja jösses, så du ser verkligen julafton, påsk och andra religiösa högtider som just religiösa?

Då vore det väl viktigare att avskaffa dom röda dagarna först (eftersom dom är fler) men du kanske inte har något emot att vara ledig?

Du har så javla bråttom att visa att du är blå så du gör dig patetisk i alla läger.

Jag ska grilla första maj, möjligen ska jag vara plakat, inte bära plakat...
Okej, du tycker alltså att det är helt okej att tåga runt på gator och torg med flaggor prydda med hammaren och skäran? Eller?

För mig får man gärna avskaffa alla religiösa och politiska helgdagar. Bättre att införa fler semesterdagar istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, du tycker alltså att det är helt okej att tåga runt på gator och torg med flaggor prydda med hammaren och skäran? Eller?

För mig får man gärna avskaffa alla religiösa och politiska helgdagar. Bättre att införa fler semesterdagar istället.

Ja, jag tycker det är helt OK med åsiktsfrihet, mötesfrihet, religionsfrihet och demokrati, faktiskt riktigt bra...
(det innefattar alla möjliga flaggor och symboler, inklusive USA's flagga)

Vad du stör dig på är att det inte finns någonting liknande för det blåa blocket, det har ju försökts med demonstrationer (om än inte på en egen röd dag), men Gucci skorna är tydligen för obekväma att gå i, för det har aldrig slagit igenom...
Hade det "blå tåget" blivit årligt återkommande och stort så hade det kanske kunnat diskuteras huruvida det skullle bli en röd dag, då på bekostnad av en religiös röd dag förmodligen...

Mig spelar det liten roll när röddagarna infaller, men för dom som har en religion eller är "kommunister" så är det ju praktiskt att slippa ta ledigt just dom dagarna.
Dessutom tycker jag att det är ganska bra spridning, ska blå blocket ha en egen dag föreslår jag den på hösten dock...

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Vore kul att höra reaktionerna om regeringen föreslog en helgdag för höger"rörelsen".

Förmodligen skulle ingen bry sig, förutom såna där som ständigt känner sig tvingade att hävda sitt politiska ställningstagande. För mig får dom gärna införa Stora Djävulsdyrkardagen, bara man får vara ledig.

Förstår faktiskt inte hur man orkar bry sig. Kommunistparanoian på det här forumet börjar bli jävligt löjlig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förmodligen skulle ingen bry sig, förutom såna där som ständigt känner sig tvingade att hävda sitt politiska ställningstagande. För mig får dom gärna införa Stora Djävulsdyrkardagen, bara man får vara ledig.

Förstår faktiskt inte hur man orkar bry sig. Kommunistparanoian på det här forumet börjar bli jävligt löjlig.

Tänkte du på någon speciell när du skrev det där? :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...