Ofrivillig långtouring eller "Ash cloud Tour 2010"

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Utomlands. Som jag skrev så var det här i torsdags.

Jaha, det förklarar ju saken. Jag läste "Tisdag" och förmodade att du körde en liveuppdatering med tanke på tidpunkten du publicerade...
My bad. :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det snöar i småland...

Tala om att allt som kan jävlas gör just det nu....

Men det blir ju som sagt en fin story att dra sen!

Till trådstartaren, Håll skärpan, förlora hellre en arbetsdag än något viktigare.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Vilken annorlunda reseberättelse i nästan realtid. Synd att du inte har en videokamera för direktsänding till oss.

Hoppas att du kommer fram i hyffsat tinat tillstånd.

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Kolla om du kan hitta en billaddare till iphonen och fulkoppla in på batteriet, vipps slipper du stanna pga lite batteri i telefonen.

Torde gå att koppla direkt på polerna på batteriet, se bara till att koppla rätt polaritet så du inte bränner nallen :p

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Vilket GPS-program kör du till iPhonen? Det borde ju gå att stänga av sms-popupsen som kommer upp kan man tycka. Tänker själv beställa en vettig vattentät hållare och köra min iPhone som GPS, tycker den funkar ypperligt till bilen i alla fall!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Beklagar bristen på uppdateringar, det har varit så pass blött att jag inte velat ta fram telefonen ur sin vattentäta påse.

Det blev svalt framåt nattkröken, jag läste 6 grader på en termometer efter vägen runt tiotiden och sen blev det fort kallare. Duggregnet kom runt midnatt med ca 10 mil kvar till Hamburg så jag stannade på en mack för att höra efter om lokala hotell. Blev istället erbjuden att låna mackens vilrum vilket var smidigt.

Skönt att få av sig kläderna som inte direkt var optimala för touring: underställ med extra kortärmad tröja, ryggskydd, välventilerat raceskinnställ med puckel, regnkläder à la motogp (genomskinlig kroppskondom med strechpartier i orange och hål för knäpuckarna), endurojacka modell gammal, fodrade handskar med membran från tidigt 90-tal+ett par racehandskar och välventilerade racestövlar. CSS är ingen touringorganisation.

Hur som helst hade jag bara kört drygt 85 mil av över 200 och var inte trött nog för att sova så jag gav mig ut igen trots ihållande regn och 0-3 grader. Målet var min moster i Köpenhamn för en varm duch och en sängplats. Det var långt dit denna natt, jag har aldrig under mitt liv frusit så mycket så länge.

Min plan var att köra relativt långsamt och stanna och dricka te ofta för att mildra kyleffekten och hålla en bra nivå på säkerheten i mörkret och det nu kraftiga regnet.

Trots påsar över skorna blev dom och membranhandskarna dyngsura ganska omgående och det blev rejält kallt bakom styret på den kåplösa hojen. Pauserna blev många och långa.

Framåt morgonen slog tröttheten äntligen till, lyckligtvis var jag då bara fem mil från puttgarden där jag fick sova 40min inför slutspurten på 16 mil.

I rödby tittade solen fram och jag satte på mig rachandskarna som var någorlunda torra. Resten av utrustningen tog jag aldrig av mig på färjan utan jag gjorde mitt bästa för att värma upp vattnet i kläderna medan jag satt på golvet lutad mot en vägg och sov.

Det tog flera mil innan det började regna igen men det blev inte ihållande förrän de sista 5 milen. Väl inne i stan övergick regnet till snö som kronan på verket.

Nåja jag kom iaf fram till delmålet för lite välbehövlig vila.

Kl16 tas beslut om jag ska fortsätta mot Stockholm eller om det blir övernattning här. See you then!

Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Kl16 tas beslut om jag ska fortsätta mot Stockholm eller om det blir övernattning här. See you then!

Stanna till i Landskrona så kan jag hänga på dig en tjockare jacka o ett par av Kronans mc-ordonans byxor i läder, så slipper du frysa resten av vägen

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Stanna till i Landskrona så kan jag hänga på dig en tjockare jacka o ett par av Kronans mc-ordonans byxor i läder, så slipper du frysa resten av vägen

Tack för erbjudandet men det är just blöta händer som är problemet. Har dock en lösning på det också.

Jag tror väglaget håller och morgondagens väder ser inte värst mycket bättre ut än dagens. Alltså provar jag, blir det för illa så tar jag in på hotell.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Tack för erbjudandet men det är just blöta händer som är problemet. Har dock en lösning på det också.

Jag tror väglaget håller och morgondagens väder ser inte värst mycket bättre ut än dagens. Alltså provar jag, blir det för illa så tar jag in på hotell.

Ett par diskhandskar funkar. Sjukt fult men hellre fult än blöt om händerna.

184818.jpg

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Skön historia!

Jag var i Holland i torsdags när planen ställdes in. Vi köpte en begagnad bil och körde upp till Stockholm. De 150 milen tyckte jag var jobbiga, så jag kan bara ge dig en eloge för den sträckan du genomgår - och på motorcykel!! :tummenupp

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Jag är impad av din ihärdighet Josef, det är annat med oss vackertväderåkare...:)

ce

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki zx9r -96, Husaberg 450FE -10
Jäkligt bra historia:tummenupp, men tycker synd om dig.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Jag hade fel om väglaget: det har varit regn, snö och hagel i skurar sedan jag kom över bron. Har skaffat både diskhandskar och styrmuffar så lite skurar och +1-3 grader funkar ok. Dock insåg jag att det skulle bli problem när jag körde om en plogbil med saftblandarna igång, det kändes inte som ett gott tecken direkt.

Utanför Ljungby börjar visiret bli smetigt av snö och naturen var vintervit. Det började bli slaskigt på vägen och snart var den vit utom i hjulspåren, Ljungby motell har fått en ny gäst som förhoppningsvis har fel om att morgondagens väder blir samma som idag.

Nu ska jag ner och käka middag i strumplästen, underställsbyxor och CSS-skjorta för det är det enda jag har som är någorlunda torrt.

God natt.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Bästa läsningen på evigheter, man bara väntar på fortsättningen. Denna story kan du berätta framför brasan för barnbarnens tindrande ögon i en avlägsen framtid :tummenupp

Lycka till med sista etappen nu, ta sovmorgon för vädret ser inte kanon ut tidiga morgontimmar i morgon.

Fan detta får mig att tänka till inför sommaren touringresa runt europa, ska man fega och och bänka sig i sin stora 2-ton dieselsuv istället för på bågen, förbrukningen är ju samma per mil. Förra resan hade det snöat 15 cm i Grossglockner när vi passerat och Itailen senare var det 38 i skuggan....

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Riktigt spännande reseberättelse! Väntar på fortsättningen. :)

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Jisses snacka om att ha otur med planeringen - men även en oförglömlig upplevelse! :Bugar

Årets bästa tråd helt klart :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...