Ofrivillig långtouring eller "Ash cloud Tour 2010"

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efter att ha kört 170mil och bara sovit två timmar av 40 så räknade jag med att sova länge. Döm om min förvåning när jag vaknar innan åtta efter att ha gått och lagt mig vid midnatt. Kroppen vill tydligen iväg.

Det är kanonväder med strålande sol idag men snön smälter inte undan så det måste vara riktigt kallt och halkrisken bedöms därför hög.

Vad gör man i utkanten av Ljungby utan byxor och skor en kall aprildag?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det är kanonväder med strålande sol idag men snön smälter inte undan så det måste vara riktigt kallt och halkrisken bedöms därför hög.

Och halkrisken var hög. Denna olycka hände i morse när jag skulle käka frukost med Josef.

Bifogat

• DSC00644.JPG
    DSC00644.JPG
    46.7 KB · Visningar: 228

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Hojen, fazern, är inte den ultimata touringjärnet, detaljen med muffar gör iaf sitt. För en dryg timma sen fortsattes färden och Josef vinkar adjö till byhåla...

Bifogat

• DSC00655.JPG
    DSC00655.JPG
    87.1 KB · Visningar: 331
  • DSC00645.JPG
    DSC00645.JPG
    80.4 KB · Visningar: 363
  • DSC00652.JPG
    DSC00652.JPG
    84.8 KB · Visningar: 296
  • DSC00649.JPG
    DSC00649.JPG
    88.4 KB · Visningar: 339
  • DSC00657.JPG
    DSC00657.JPG
    87.6 KB · Visningar: 404
  • DSC00661.JPG
    DSC00661.JPG
    90.9 KB · Visningar: 332
  • DSC00663.JPG
    DSC00663.JPG
    40.7 KB · Visningar: 373

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Josef glöm inte att ge och en mer detaljerad resebeskrivning när du kommit hem säkert i värmen :)

Hur ser vägarna ut norr om Ljungby ni som bor där?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Nu är jag i Jönköping, här är vädret bra men det ska bli regn/snö från Norrköping till Stockholm. Har fått erbjudande om lift för både hoj och mig till Stockholm med lastbil och funderar på att ta det. Blir att vänta in bilen 1-2 timmar isf och det är lite av ett antiklimax att fega ur sista biten.

Vad tycker ni?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu är jag i Jönköping, här är vädret bra men det ska bli regn/snö från Norrköping till Stockholm. Har fått erbjudande om lift för både hoj och mig till Stockholm med lastbil och funderar på att ta det. Blir att vänta in bilen 1-2 timmar isf och det är lite av ett antiklimax att fega ur sista biten.

Vad tycker ni?

Linköping -> Stockholm är tråååkig 110väg.

Men det är ju antiklimax att inte fullfölja :tungan

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.

Vad tycker ni?

Jag har vart ute i dag 10 mil i sthlms-trakten. Duktigt påpälsad med bästa allväderställ, lager på lager under och med värme i handtagen. Det var småruggigt ändå. 2.5 grader visade termometern på hojen. Jag är inte avis med tanke på vad du har på dig... Men har du kommit så långt så... Blir man för kall så kanske det blir en säkerhetsrisk. Kan tänka mig att dina händer är värst... Tror du avgör bäst själv hur det känns i kroppen och knoppen...
Bra jobbat ändå, även om du tar lift sista biten! :tummenupp

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Här i norrpan är det 6grader iaf :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ingen skulle klandra dig om du tog lift sista biten. Du har ändå gjort en fantastiskt bedrift. Onödigt att riskera livhanken på eventuellt halt underlag sista biten. Du är ju inte direkt klädd för ändamålet under de omständigheterna.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Sitter och käkar en god lunch med fantastisk utsikt över Vättern medan jag väntar på bilen, har även hunnit in en sväng till Jönköping för att växla tillbaka mina turkiska pengar jag släpat runt på i onödan. Jag är trött på regn och halkrisk och det är bäst att lasta medan jag är torr.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Sitter och käkar en god lunch med fantastisk utsikt över Vättern medan jag väntar på bilen, har även hunnit in en sväng till Jönköping för att växla tillbaka mina turkiska pengar jag släpat runt på i onödan. Jag är trött på regn och halkrisk och det är bäst att lasta medan jag är torr.

Du gör rätt i att lifta, nu började det snöa här i sthlm igen.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.

Du kommer nog sova gott när du kommer hem, har jag en känsla av... Om du inte däckar i bilen redan.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
snygg inledning :tummenupp

"När jag står i kön för att checka in SMSar min chef Andy Ibbot och undrar hur det går för mig. Jag talar om att vi börjat borda planet och han svarar "good, we were told there were no flights out of Sweden today due to the volcano". Jag har liiiiite svårt att ta detta på allvar eftersom vi inte har så värst många aktiva vulkaner i Stockholmstrakten."

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Ja det är bara och lyfta på hatten, hade inte velat vara i dina skor... Storien är helt fantastisk dock. Måste faktiskt avslöja att jag jobbar som flygplatskontrollant på Skavsta flygplats och tillskillnad mot dig så har min vecka bestått av långa tråkiga dagar på en tom flygplats, snacka om kontrast. hoppas du kommer farm ordentligt.

P.S något som du säkert inte vill veta är att Sveriges luftrum öppnades tidigare idag och den första flighten från Stanstet landade idag kl. 09:40.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Skönt att höra att det är någon som har haft det jobbigare än oss och klarat det :tummenupp
Vi kom hem 03:10 i natt, efter exakt 41 timmar i en minibuss från Alicante i Spanien.
Startade klockan 10.00 i tisdags och har sträckkört utan att stanna utom för att käka och gå på dass. När första chauffören var utsliten, fick han flytta till baksätet och nästa tog över ratten. Givetvis fick jag de sista milen genom snöstormen i Sverige...
Underbart att vara hemma igen efter 316 mil genom Europa iallafall. Skulle INTE ha fixat det på en hoj däremot:Bugar

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Hoppas Josef kommer hem snart så vi får upplösningen. Hade det varit någon annan som skrivit det så hade jag varit tveksam till sanningshalten.

Way to go J! Reportage i MC-folket??

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Efter att Kortstubina fixat lift åt mig (tusen tack för det initiativet) så trodde vi nog alla att äventyret var över men det här är inte den typen av resa.

Det visade sig att mr S i lastbilen hade fått ett extra stopp på vägen för att plocka upp mer prylar så jag fick vänta någon timme extra. Kändes lite trist att inte hinna hem till middagen idag heller men ok.

Mötte upp mr S vid en lokal mack för att tanka upp bilen och lasta hojen, bara dryga 30 mil hem nu. Vi rullar på, snackar hojar och har trevligt men ganska snart står det klart att kör o vilotiderna sätter lite käppar i hjulen, det är dags för 45min rast.

Vi rullar vidare efter pausen och solen som lyst på oss sen lastningen börjar gå ner och temperaturen faller till +1. Ekipaget väger upp mot 60 ton och sackar rejält i backarna. Regnet kommer och övergår i snöslask och vi räknar på återstående körtid: den tar slut strax innan Södertälje. Nu snöar det och gräset invid vägen börjar bli vitt med tre mil kvar att köra.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...