Olika däck till träning å tävling?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Däckskostnaden är ju den stora biten, i synnerhet om man kör litershojar :( Jag har funderat på att träna med lite slitstarkare däck, tex Racetech K2, och köra något klistrigare, men mer kortlivat, på tävlingar. Är det smart, eller tappar man mycket om man tränar med däck som har annan karaktär och grepp än det man kör med på tävling?
Hur gör ni andra?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Kör alltid med lite hårdare däck, man är sm(n)ålänning :D

Om du är i början av din racingkarriär så klarar du dig nog fint på lite hårdare typ K2 även för tävling. Och du får åka rätt fort för att känna skillnad på de mjukare däcken.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Kör alltid med lite hårdare däck, man är sm(n)ålänning :D

Om du är i början av din racingkarriär så klarar du dig nog fint på lite hårdare typ K2 även för tävling. Och du får åka rätt fort för att känna skillnad på de mjukare däcken.

Mmm, jag har kört en del på Racetech K1 fram och K2 bak, sedan bytt och kört Pirelli SC1 fram och bak, jag märker då ingen skillnad. Så jag tycker gott du kan se till plånboken och köra de hårdare, då har du dessutom råd att träna mer. För tro det eller ej, du är en mycket större begränsning för varvtiderna än vad däcken är :tummenupp
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Det finns ju æven en faktor mellan mjukheten och hastigheten. Har du alltfør mjuka dæck och kør før långsamt så kommer du inte få ønskad effekt, du kommer då istællet før att læmna av gummi på banan plocka upp gummi och annat skit. så du får helt enkelt en felaktig yta på dæcket. Kør med lite hårdare dæck i børjan, håll koll på tyrcket. Och nær du har blivit lika snabb som JAG kan du gå øver till mjukare dæck! :):yoparty
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Om du inte kör så att du faktiskt känner att du sladdar lite även med nya däck så spelar det absolut ingen roll vilken hårdhet du kör på. Hur mycket grepp du har med olika gummiblandningar beror också en hel del på väder/temperatur så det är inte alltid en mjukare blandning ger bättre grepp.

Och ett K2 greppar som satan det också så kör på hårda däck och spar lite pengar!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du inte kör så att du faktiskt känner att du sladdar lite även med nya däck så spelar det absolut ingen roll vilken hårdhet du kör på. Hur mycket grepp du har med olika gummiblandningar beror också en hel del på väder/temperatur så det är inte alltid en mjukare blandning ger bättre grepp.

Och ett K2 greppar som satan det också så kör på hårda däck och spar lite pengar!
Ibland sladdar det undan lite med mina K2'or, men jag tyckte problemet var större på min gixxer 750 än på rettan, kan ju ha berott på orginalfjädring kontra Öhlins också, gixxerfjädringen orkade inte limma fast däcket mot backen på samma sätt.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jag fick känslan att jag sladdade mer med mjuka än hårda däck, kanske beror på att jag åkt på mjuka vid fel temp ute å så med.

Iaf så mina bästa tider har jag åkt på hårda däck för jag kände mig säkrare då.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har kört Conti soft, medium och endurance bak. Enda skillnaden jag märkt är att endurance ger gott grepp länge medan soft gav gott grepp INTE länge. Kör alltid endurance nu!:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo tjena, nu vart jag ju ännu mer förvirrad :huvet Gråskalor är jobbiga, men RR är ju banne mig 32bitars fullfärg :D
Om nu "folk" verkar föredra endurance-sulorna, vad är dom andra bra till? :va Du Magnus är väl tex snabb nog för att kunna utnyttja grejerna rätt bra, och är väl på nivån där grejerna verkligen spelar roll? :)
 

Robz

Guest
Intressant fråga... är det inte så att för hårda däck i sval asfalt slits FORTARE än mjukare däck som då lättare håller rätt temp?
Om man är "långsam" håller kanske mjukare däck längre, pga högre/"rätt" temperatur?

Har själv oftast K2 bak, men har funderat en del kring detta - varma dagar sliter jag mindre än kalla dagar...:va
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
för mig känns mjukare däck oxå gungigare... sladddar inte men gungar annorlunda. så jag kör bara hårda däck. för mig håller dom bättre i varmt som kallt och känns stabilare. jag är inte snabb nog å åka på sladd ur varje böj. och jag märrker ingen skillnad på ett nästan slut eller ett helt nytt däck heller:) kör nästan enbart metzeler k2.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo tjena, nu vart jag ju ännu mer förvirrad :huvet Gråskalor är jobbiga, men RR är ju banne mig 32bitars fullfärg :D
Om nu "folk" verkar föredra endurance-sulorna, vad är dom andra bra till? :va Du Magnus är väl tex snabb nog för att kunna utnyttja grejerna rätt bra, och är väl på nivån där grejerna verkligen spelar roll? :)

Snabb! Jag? Det var snällt sagt!:tummenupp

Kanske är det så att jag fått till en inställning på gaffel/dämpare som passar enduranceblandningen. När jag korde på ett soft senast tog det 15 varv och så var det slut, alldeles ruggat i ett band några cm upp från kanten och in mot mitten. Detta har aldrig hänt på endurancedäcken utan jag har BRA grepp i 45-55 minute vilket jag aldrig haft på ett SC2 tex.

Intressant fråga... är det inte så att för hårda däck i sval asfalt slits FORTARE än mjukare däck som då lättare håller rätt temp?
Om man är "långsam" håller kanske mjukare däck längre, pga högre/"rätt" temperatur?

Har själv oftast K2 bak, men har funderat en del kring detta - varma dagar sliter jag mindre än kalla dagar...:va

Är det riktigt kallt, under 12-13 grader, så ställs ju alla inställningar och slitagemönster på ända. Långsamt går det och snabbt slits ALLA däck!
 
Last edited:

Robz

Guest
...Är det riktigt kallt, under 12-13 grader, så ställs ju alla inställningar och slitagemönster på ända. Långsamt går det och snabbt slits ALLA däck!
Ja, det är jag helt med på (dämparna och oljan däri är helt beroende av lufttemp vid konstant hastighet (EDIT:Hrm... konstanta varvtider alltså)/mekanisk påverkan), men vid säg 20-25°C i luften, kan asfalten skilja mellan 15° på morgonen till antingen 20-25° en mulen dag, eller 45° en solig dag. Samma lufttemp, dj-a skillnad i asfalttemp och slitage. Men jag gasar nog lite mer vid sol... kanske :)

Ingen som fått ett mindre slitage med mjukare däck, vid kall asfalt och oförändrad fjädring?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ja, det är jag helt med på (dämparna och oljan däri är helt beroende av lufttemp vid konstant hastighet/mekanisk påverkan), men vid säg 20-25°C i luften, kan asfalten skilja mellan 15° på morgonen till antingen 20-25° en mulen dag, eller 45° en solig dag. Samma lufttemp, dj-a skillnad i asfalttemp och slitage. Men jag gasar nog lite mer vid sol... kanske :)

Ingen som fått ett mindre slitage med mjukare däck, vid kall asfalt och oförändrad fjädring?
Nej det sliter mer då, det är bättre att ha hårdare däck om det är för kallt.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Soft ger bra grepp under en kort bit i början av livslängden
Medium ger lite sämre grepp i början men blir bättre upp till sista tredjedelen av livslängden där det dippar av ordentligt
Hard har inte särskilt bra grepp från början (jämfört me de andra) men det "ökar" stadigt tills däcket är slut

På Bridgestone funkar Medium bättre än Soft oavsett om de är nya eller inte, i våran erfarenhet.

Hur däcket släpper är olika på olika däck, ett däck som är lika hårt som ett annat kan släppa på ett mjukare eller ett tvärare sätt. Beroende på vilken körstil och vad man känner sig säkrast med så passar det ena bättre än det andra ;)

I vilket fall, använder man racedäck så är det oftast inte i däcken det sitter utan i vad som sitter fast i styret :)
 

Robz

Guest
Nej det sliter mer då, det är bättre att ha hårdare däck om det är för kallt.
OK... då jag är nästan lika långsam som du, tror jag på dig :tummenupp
...men lite snabbare förare då? Såg t ex Clownen som luktar, tokslita ett nytt slicks (som råkade vara hårt) på Knudan efter endast 2 pass @ 20° i luften men 15-20° i asfalten pga fuktig morgon och moln hela dagen. Normalt kör han väl 1.06-1.07 och sliter "normalt"; 1-2 heldagar på ett däck.
Samma fenomen hos några andra "medelsnabba", år efter år... :va
 

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
OK... då jag är nästan lika långsam som du, tror jag på dig :tummenupp
...men lite snabbare förare då? Såg t ex Clownen som luktar, tokslita ett nytt slicks (som råkade vara hårt) på Knudan efter endast 2 pass @ 20° i luften men 15-20° i asfalten pga fuktig morgon och moln hela dagen. Normalt kör han väl 1.06-1.07 och sliter "normalt"; 1-2 heldagar på ett däck.
Samma fenomen hos några andra "medelsnabba", år efter år... :va


E kvaldäck hårda...:va ...:D

Om det är samma däck vi pratar om, så är det mer ett under att han faktiskt lyckades köra två pass...





Mvh,
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Soft ger bra grepp under en kort bit i början av livslängden
Medium ger lite sämre grepp i början men blir bättre upp till sista tredjedelen av livslängden där det dippar av ordentligt
Hard har inte särskilt bra grepp från början (jämfört me de andra) men det "ökar" stadigt tills däcket är slut

Det resonemanget köper jag. Jag har dock inte mod och kompetens nog att under en kort tid uppskatta och utnyttja det extra grepp som de mjuka däcken har och därför har jag aldrig upptäckt det. Däremot har jag märkt att endurance håller i FINT!!! även efter 40 varv och det tycker jag inte en SC2:a eller ett soft däck gör.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Temperaturen i banan avgör val av däck. Detta förutsatt att föraren kan använda däckets potential.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top