Olja i motor över vintern eller ej?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Här är en bra beskrivning om hållbarhet på ny olja, dock dåligt översatt.
En sak de har väldigt rätt i är att ju mer avancerad olja desto kortare lagringstid.
De innebär att den simplaste mineralen man kan hitta håller längst för den är mest lik de som kommer upp ur borrhålet i marken.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En sak de har väldigt rätt i är att ju mer avancerad olja desto kortare lagringstid.
De innebär att den simplaste mineralen man kan hitta håller längst för den är mest lik de som kommer upp ur borrhålet i marken.

:rofl

Boost 3 har börjat knarka satan:ätapiller:hoppa:brynad:dricka:wiggle

Den där länken förväntar man sig inte från dig :hej

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns en fördel med att byta oljan i slutet på säsongen.

Partiklar sjunker ned o slaggar i botten på tråget under 5-6 månader , man får ut det om man gör en sista brassarrunda o tömmer ut o byter.

Finns ju dock ingen anledning o hälla ut en 600mils olja dock utan lite mer milad 1000-2000mila.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag häller ut oljan på hösten då det är enklare att serva med oljan ur.

Men ska man dessutom öppna motorn måste delarna tydligen ligga i ny, ooxiderad, olja för att inte förstöras? :va:hihi

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag häller ut oljan på hösten då det är enklare att serva med oljan ur.

Men ska man dessutom öppna motorn måste delarna tydligen ligga i ny, ooxiderad, olja för att inte förstöras? :va:hihi

Tömmer man motorn på olja o inte fyller på är det inget problem i.g bara man täpper igen vevhusvent o har pluggar in/ut stängda.

Oljefilmen fixar det med rost men det är bättre o tanka upp med ny olja och starta upp ibland(nån månad mellan) o växla runt fast det står stilla - kopplingar kan klibba ihop.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur gör ni med däcken? Min står på depåstöd, men jag är orolig att gravitationen ska påverka dem negativt…

Ska de roteras varje dag? Hur mycket? Hur ofta ska luften bytas? Eller ska man kränga av dem och lägga dem i frysen?

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Hur gör ni med däcken? Min står på depåstöd, men jag är orolig att gravitationen ska påverka dem negativt…

Ska de roteras varje dag? Hur mycket? Hur ofta ska luften bytas? Eller ska man kränga av dem och lägga dem i frysen?
Däcken ska ovillkorligt krängas av och förvaras liggande i mörker i en temperatur av 17,2 - 19,7 grader celsius, samt en luftfuktighet av 40,3 - 62,97 %. Annars kommer slitbanan att delaminera i första kurvan på våren och då är det lika bra att kassera dem redan nu. Det är sedan gammalt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Däcken ska ovillkorligt krängas av och förvaras liggande i mörker i en temperatur av 17,2 - 19,7 grader celsius, samt en luftfuktighet av 40,3 - 62,97 %. Annars kommer slitbanan att delaminera i första kurvan på våren och då är det lika bra att kassera dem redan nu. Det är sedan gammalt.

Grannens kusin rejsade på 70-talet och sa att riktiga knuttar snurrar tillbaka milen på däcken. Han har en jigg att hyra ut som klarar 20 mil om dagen. Körde 600 mil denna sommaren så det borde väl räcka med 30 dagar i jiggen??

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Tidigare var du en genuin helgjuten mästare i renaste titan med dina inlägg om turbo xr som impade på oss alla ,folk tillbad dig som en gud och lyssnade.

Du har en ny hobby nu inser vi efter länken postades

Screenshot_20231028_193436_Samsung Internet.jpg

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De kan jag bjuda på för länken hade "rätt röd tråd" de går hitta samma info i krångliga långa förklaringar men de är bara jobbiga att läsa för den här länken va ju smårolig :lol
Jag kan översätta åt er :hihi
1. kolla på förpackningen när datum går ut med stängd dunk och även öppen om de står.
2. Ju mer avancerad olja desto kortare livslängd, rå olja ur borrhålet håller miljoner år som vi redan vet.

breadjamez

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2023
Hoj
ggh
Jag räknar med att kunna köra minst en gång i månaden året runt så jag låter oljan vara till det är dags för årsservice.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka