CBR 1100XX -97 och CBF 125 -12, båda bruksfordon under sommaren. Samt en CB 650 -80, som stått i 3 år.
Har du någon idé vilken "förvaringsolja" man kan tänkas använda? Duger typ Biltemas billigaste mineralolja för personbil?
Jag skulle inte bemöda mig med att hälla i en speciell olja enbart för vinterförvaring. De allra flesta motorcykeloljor som uppfyller kravspecen för körning på sommaren (alltså rätt viskositet, rätt API-klassning och rätt JASO-klassning) får nog anses ha ett fullgott korrosionsskydd.
Jag skulle undvika alla former av biloljor eftersom dessa kan innehålla friktionssänkande tillsatser som kan göra livet surt för både växellådskopplingar och startmotorkopplingar i motorcykelmotorer.
Jag skulle också vara försiktig med motorcykeloljor som marknadsförs som rena racingoljor, t.ex. Motul 300V. Denna olja är väl lämpad om du jagar den sista hästkraften runt 200-strecket, men varken livslängd eller korrosionsskydd är lika bra som de helsyntetiska oljor som marknadsförs som "sport" hellre än "racing", t.ex. Motul 7100.
Jag skulle också vara försiktig med oljor som har enastående bra viskositetsindex. Detta byggs upp med tillsatser som faller sönder relativt fort och livslängd är därför inte deras starkaste egenskap.
Om du har en relativt gammal sporthoj som därmed inte har den senaste tekniken vad gäller ythärdning och ytbehandling av komponenter i ventilmekanismen så skulle jag dessutom kika närmare på någon form av ZDDP-tillsats. Alltså en separat, liten flaska som hälls i den vanliga oljan. Det är ingen hemlighet att dessa hojar en gång ritades för oljor som hade ett betydligt högre zinkinnehåll, något som numera är förbjudet tack vare politiskt korrekt miljölagstiftning. Om dina hojar dessutom står långa tider så kan det ta några sekunder innan du får fullt oljetryck och fullt oljeflöde vid uppstart. Således ingen dum ide att själv tillföra lite zink till oljan, varmköra rejält och därmed få zinket att kleta ned de ställen i motorn som har höga kontakttryck.