Olja i motor över vintern eller ej?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Haha , du åker fast - tro de eller inte.

När larmet går på reningsverket börjar dom spåra i knutpunkter och kommer pinpointa dig fett.

Går ganska enkelt

Själv brukar ja åka ut ett natureservat och hälla ut oljan i en våtmark
Soptippen brukar ju ha en avfallsavdelning där man kan lämna gammal olja. :nicka
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
De stämmer att olja tappar vissa additiver om oljedunken öppnats, jag antar de dunstar ut eller om de är organiska mögglar sönder eller nåt? Därför rek oljebolagen bara några månaders öppentid innan den blir sämre. Även stängd dunk hade typ 2 års livslängd om jag mins rätt?
Innan jag läste om föråldring så köpte jag olja av en kompis som fått tag på en oljefat som stått havfyllt i minst 25 år :hihi Den bilen fick jag skrota för oljekanaler slog igen så den vart utan olja till bla lyftarna. Men de va inte oljans fel för de va på g innan.
Äsch det där är nog fan trams -oljekanalerna lär ju lagt igen av skit och dålig skötsel inte av ny”gammal olja ” att olja kan lösa upp skit som redan finns i motorn är inte direkt ovanligt däremot .
vist kan tillsatsers egenskap försämras men inte grundfunktionen att smörja , skitig olja som står lär vara värre än ny om man ska dividera om det
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu får du nog ta fram källan till att tillsatser åldras utan att motorn är i gång för du kommer ju med rent dumma tips nu -gammal olja innehåller skit som du gärna vill ha bort i alla motorer .
Vi som köper 20litersdunkar kanske ska kassera dom efter ett byte ? Med motivationen att den åldras ?
Nu missförstod du nog nåt. Oanvänd olja åldras inte alls, men här talar vi om olja som snurrat i en motor under en hel säsong. Om man nu ska byta en gång om året så är det bättre att göra det på våren, innan nästa säsong. Det här är petitesser, man behöver inte ens byta varje år. Jag gör det inte, p g a korta körsträckor. Det är framförallt milen som påverkar oljan och inte tiden. Men att det skulle vara dumt att byta på våren håller nog inte många med om.
"Motorolja åldras inte så länge den är oanvänd i förpackningen. Så snart du börjar använda den i motorn påbörjas en gradvis försämring av oljan (oxidation, viskositetsförändring, slambildning, bränsleutspädning med mera) vilket motiverar regelbundna oljebyten."
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Våran gräsklippare är 25 år gammal, olja aldrig bytt, aldrig fyllt på, aldrig kollat oljenivå.
Står i kallförråd året om, varje vår startar den fint och gör sitt jobb.

Kanske dax att se om oljestickan går att skruva upp o kolla nivån.
Fast den varvar säkert inte 10000rpm, och körs antagligen inte flera timmar i sträck heller.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Soptippen brukar ju ha en avfallsavdelning där man kan lämna gammal olja. :nicka
Fast de har ju aldrig öppet när vanligt folk har tid att åka dit.

För att hålla sig till trådens ämne, oljan bör ju bytas innan hojen ställs till vintervila. En olja som varit med några hundra mil har tagit upp diverse slagg, syror och annan skit från motorn, dessutom säkert lite utspädd med bränslerester och kondensvatten. Det är mindre bra att det ligger still i motor och växellåda hela vintern, så tänker man ändå byta oljan så gör det nu.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Våran gräsklippare är 25 år gammal, olja aldrig bytt, aldrig fyllt på, aldrig kollat oljenivå.
Står i kallförråd året om, varje vår startar den fint och gör sitt jobb.

Kanske dax att se om oljestickan går att skruva upp o kolla nivån.
Det är ju faktiskt rätt fränt att det funkar.
Än mer förundrad blir man när man plockar isär en sån motor.
Alla gjutna delar har massivt med gjutskägg, kammen trycker direkt på ventilerna (som bara går att justera genom att fila ner ventilskaftet), och oljan distribueras runt helt utan filtrering av ett litet skovelhjul av plast.
Men det är klart....typ 5hk ur 200cc....däri ligger väl magin :va
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Fast de har ju aldrig öppet när vanligt folk har tid att åka dit.

För att hålla sig till trådens ämne, oljan bör ju bytas innan hojen ställs till vintervila. En olja som varit med några hundra mil har tagit upp diverse slagg, syror och annan skit från motorn, dessutom säkert lite utspädd med bränslerester och kondensvatten. Det är mindre bra att det ligger still i motor och växellåda hela vintern, så tänker man ändå byta oljan så gör det nu.

I kommunen där jag bor har faktiskt återvinningen öppet 7 dagar i veckan och vardagar till 19:00 gratis att lämna för privatpersoner. Men ändå dumpas det bråte på skogsväg och rastplatser....
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Fast den varvar säkert inte 10000rpm, och körs antagligen inte flera timmar i sträck heller.
Nej du har helt rätt, jag jämförde lite äpplen med päron och helt OT egentligen, men ändå ganska imponerande ändå tycker jag.

Ville väl säga med det att jag har ingen större panik när det gäller oljebytet på mina hojar, dom servas på våren. Vid säsongsslut så tvättas dom, bensin fylls ända upp till kanten och underhållsladdar varannan månad, ny service vid säsongsstart. Rätt eller fel vet jag inte men det funkar för mig. Frågar man verkstad rycker dom lite på axlarna och säger att visst är det väl optimalt om du byter olja både höst och vår men den klara sig bra med vårservice.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej du har helt rätt, jag jämförde lite äpplen med päron och helt OT egentligen, men ändå ganska imponerande ändå tycker jag.

Ville väl säga med det att jag har ingen större panik när det gäller oljebytet på mina hojar, dom servas på våren. Vid säsongsslut så tvättas dom, bensin fylls ända upp till kanten och underhållsladdar varannan månad, ny service vid säsongsstart. Rätt eller fel vet jag inte men det funkar för mig. Frågar man verkstad rycker dom lite på axlarna och säger att visst är det väl optimalt om du byter olja både höst och vår men den klara sig bra med vårservice.
De riktigt seriösa lär göra både och. Man byter till en billig "skräpolja" på hösten, som bara har till uppgift att skydda motorn under vinterförvaringen. Sen på våren varmkör man med denna olja, sen tömmer man ut den och hoppas på att den tar med eventuella avlagringar, metallspån och andra föroreningar som kan finnas i tråget. Så att insidan är riktigt ren och fin. Därpå så fyller man på med den kvalitetsolja som ska användas under den kommande säsongen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Våran gräsklippare är 25 år gammal, olja aldrig bytt, aldrig fyllt på, aldrig kollat oljenivå.
Står i kallförråd året om, varje vår startar den fint och gör sitt jobb.

Kanske dax att se om oljestickan går att skruva upp o kolla nivån.
När min B&S-Klippo plötsligt tystnade öppnade jag oljelocket. Det kom förvånansvärt mycket rök ur hålet och sen kunde jag lyfta hela maskinen i startsnöret utan att den gick runt. Ändå hade jag bara haft den i tio år.
Antar att förra ägaren inte hade servat den.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Oljetrådar ska var på vintern:ajjabajja
Nu ska vi glädjas åt säsongen som varit.
Minnet är kort. Numera.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Utanför mitt fönster snöar det och jag bor inte i Norrland.

Jag räknar med att kunna köra minst en gång i månaden året runt så jag låter oljan vara till det är dags för årsservice.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Haha , du åker fast - tro de eller inte.

När larmet går på reningsverket börjar dom spåra i knutpunkter och kommer pinpointa dig fett.

Går ganska enkelt

Själv brukar ja åka ut ett natureservat och hälla ut oljan i en våtmark
Det stämmer faktiskt. En polare jobbar på vattenbolaget här i byn. Han sade att jag aldrig skulle häva oljan i avloppet eftersom de ganska lätt kan hitta vem det var. Nu skulle ju aldrig jag få för mig att göra på det viset, men det var intressant att de faktiskt inte är helt svarslösa om svart sluring skulle börja kontaminera vattenflödet.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Undrar om man skulle ruttna på mc-åkat om man varje höst skulle tvingas montera ner motorn och lägga samtliga komponenter i oljebad för att på våren sedan montera ihop den igen och fylla på oljan grejerna låg i. Man hade blivit sjukt sugen på en enstånka för enkelhetens skull, men man hade aldrig blivit överraskad av ett dåligt lager och ej heller hade man någonsin behövt uppsöka mekaniker efter de första 3 åren. Skulle det hela sedan bli långrandigt efter några år kunde man ju börja använda ögonbindel. Skulle även detta bli för enkelt kunde man ju börja processen med en pava brännvin. Man hade år efter år fått mottaga motorbranschens pris "Årets kuf".
 

Q43

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Östersund
Hoj
CBR 900RR -96
Varför skulle oljan behöva tömmas inför vintern?
Vad skulle vinsten vara med att låta motorn stå utan?
Oljan skall bytas innan vintern enligt kunniga. Detta pga föroreningar i den gamla oljan. Om man fyller på med ny olja, förorenas då inte även den och måste bytas på våren? ?

Jag vet en som lät motorn stå tom över vintern. Det slutade med renovering av. Visserligen en båt men det har nog ingen betydelse.
Ajdå, får fylla på imorgon ?

Det som det brukar pratas om är att byta olja inför vintern eller på våren, samt eventuellt tömma bensintanken inför vintern.
Tömma tanken? Har hört att tanken ska vara full vid långtidsförvaring...

Jag tror att trådstartaren får komplettera med lite mer information om vilken hoj och vilken olja det handlar om...?
CBR 1100XX -97 och CBF 125 -12, båda bruksfordon under sommaren. Samt en CB 650 -80, som stått i 3 år.

Har du någon idé vilken "förvaringsolja" man kan tänkas använda? Duger typ Biltemas billigaste mineralolja för personbil? ?

Glöm inte att göra dig av med den gamla oljan på ett bra sätt

View attachment 491380
Ovanstående är inte ett bra sätt.
Tappar ur på macken när bilen tvättas =)

Står Östersund på TS, gissar att han har vinterfeeling till skillnad mot en del av oss som bor i södra delen av sverige.
Bor i Västerås nuförtiden :) Bågarna står i kallgarage mot vägg till hyreshus. Blir nog aldrig minusgrader därinne.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I kommunen där jag bor har faktiskt återvinningen öppet 7 dagar i veckan och vardagar till 19:00 gratis att lämna för privatpersoner. Men ändå dumpas det bråte på skogsväg och rastplatser....
Här stängde dom på måndagar för att minska trängseln under pandemin, och det är fortfarande stängt på måndagar. Någon dag i veckan har dom öppet till 19, annars är det mest öppet när folk jobbar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast de har ju aldrig öppet när vanligt folk har tid att åka dit.

För att hålla sig till trådens ämne, oljan bör ju bytas innan hojen ställs till vintervila. En olja som varit med några hundra mil har tagit upp diverse slagg, syror och annan skit från motorn, dessutom säkert lite utspädd med bränslerester och kondensvatten. Det är mindre bra att det ligger still i motor och växellåda hela vintern, så tänker man ändå byta oljan så gör det nu.
Nja. Dom flesta har ganska bra öppettider. Här i Järfälla har dom öppet 12-20 måndag - Torsdag och 9-16 på fredag och lördag. Den enda dagen dom inte har öppet är söndagar. Så kan man bara ta sig dit en kväll under veckan eller på lördagen så är det inga problem. De flesta har i alla fall ledigt någon gång under dom öppettiderna.

För övrigt brukar det gå att lämna gammal olja på mackarna och dom har ännu mer öppettider. Alla OKQ8 mackar med GDS som jag varit in i har i alla fall haft någonstans att hälla gammal olja.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
CBR 1100XX -97 och CBF 125 -12, båda bruksfordon under sommaren. Samt en CB 650 -80, som stått i 3 år.

Har du någon idé vilken "förvaringsolja" man kan tänkas använda? Duger typ Biltemas billigaste mineralolja för personbil?

Jag skulle inte bemöda mig med att hälla i en speciell olja enbart för vinterförvaring. De allra flesta motorcykeloljor som uppfyller kravspecen för körning på sommaren (alltså rätt viskositet, rätt API-klassning och rätt JASO-klassning) får nog anses ha ett fullgott korrosionsskydd.

Jag skulle undvika alla former av biloljor eftersom dessa kan innehålla friktionssänkande tillsatser som kan göra livet surt för både växellådskopplingar och startmotorkopplingar i motorcykelmotorer.

Jag skulle också vara försiktig med motorcykeloljor som marknadsförs som rena racingoljor, t.ex. Motul 300V. Denna olja är väl lämpad om du jagar den sista hästkraften runt 200-strecket, men varken livslängd eller korrosionsskydd är lika bra som de helsyntetiska oljor som marknadsförs som "sport" hellre än "racing", t.ex. Motul 7100.

Jag skulle också vara försiktig med oljor som har enastående bra viskositetsindex. Detta byggs upp med tillsatser som faller sönder relativt fort och livslängd är därför inte deras starkaste egenskap.

Om du har en relativt gammal sporthoj som därmed inte har den senaste tekniken vad gäller ythärdning och ytbehandling av komponenter i ventilmekanismen så skulle jag dessutom kika närmare på någon form av ZDDP-tillsats. Alltså en separat, liten flaska som hälls i den vanliga oljan. Det är ingen hemlighet att dessa hojar en gång ritades för oljor som hade ett betydligt högre zinkinnehåll, något som numera är förbjudet tack vare politiskt korrekt miljölagstiftning. Om dina hojar dessutom står långa tider så kan det ta några sekunder innan du får fullt oljetryck och fullt oljeflöde vid uppstart. Således ingen dum ide att själv tillföra lite zink till oljan, varmköra rejält och därmed få zinket att kleta ned de ställen i motorn som har höga kontakttryck.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top