Oljeblandad bensin + motorolja eller inte?

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Lugn nu! Ta först en titt på mekaniken till avgasporten.
Innanför den högra kåpan på cylindern. Nr3 på bilden.

Hoppsan jag förutsatte att alla skruvar/muttrar som förbinder cylinder och block var urskruvade.

Antar att trådskapare får ta nåt varv runt cylinder och plocka lös allt ifrån den för att se ifall han har förbisett något fästelement som förbinder cylinder och motorblock. Kanske finns något innanför avgasportens kåpa?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha, måste jag ta bort avgasportkåpan först alltså?

Edit.
menar du stjärnskruven som sitter ner i motorblocket så har jag tagit bort den. Eller menar du något annat?

Ja, du måste ta lös kåpan(nr3) för innanför den sitter det lite mekanik som går ner i motorblocket. Jag vet inte exakt hur det ser ut på din CR125a men jag är 99% säker på att du måste koppla lös lite prylar innanför kåpan innan du kan få lös cylindern.

Det finns alltså en varvtalsstyrd regulator nere i motorblocket som via nåt länkage öppnar och stänger avgasporten i cylindern.
Så det räcker alltså inte med stjärnskruven.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ja, du måste ta lös kåpan(nr3) för innanför den sitter det lite mekanik som går ner i motorblocket. Jag vet inte exakt hur det ser ut på din CR125a men jag är 99% säker på att du måste koppla lös lite prylar innanför kåpan innan du kan få lös cylindern.

Det finns alltså en varvtalsstyrd regulator nere i motorblocket som via nåt länkage öppnar och stänger avgasporten i cylindern.
Så det räcker alltså inte med stjärnskruven.

AHH ok. Tänk att det aldrig kan vara enkelt och smidigt att få bort något. När jag väl slagit sönder en runddragen bult så trodde jag saken var biff. Men alltså inte då... Hehe, lär väl bli till att slå sönder ett par ytterligare runddragna bultar och skkruvar då alltså innan jag kan komma in och se att kolven/kolvringarna ser ok ut och att jag aldrig hade behövt göra jobbet :D... :huvet

Tack som fan för infon iallafall... :Bugar

(ska nog byta titel på den här tråden till något mer lämpligt, då den inte längre handlar om vilken olja man ska ha i vart... ;))
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hoppsan jag förutsatte att alla skruvar/muttrar som förbinder cylinder och block var urskruvade.

Nej då hade det ju inte varit ett problem, om jag tagit bort alla skruvar, muttrar och bultar som skulle bort ;) Har däremot tagit bort alla synliga, och undrade om det var någon mer som ska bort som man inte ser. :)

Trodde inte det skulle vara så jävla krångligt att blotta kolven som det ändå är :(
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
En till "hur-far-får-man-bort"-fråga...

- Hur fan får man bort skruven i vattenpumpen? [Jag har tagit bort själva ytterkåpan] när man skruvar där vrids ju hela kopplingen osv osv. kan man hålla emot med kicken, för att kunna dra loss den skruven eller? :D Om nån fattar min fråga så är jag genuint imponerad, och vet nån ÄVEN om hur jag gör, så är jag inte bara genuint imponerad utan även evigt tacksam :Bugar :tungan
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Finns många varianter.

Ifall du har motorn kvar i ramen och kedjan på hojen kan du ju lägga i en växel och bromsa med bakbromsen. Det kan också funka att greppa med en stor polygrip runt drevet (obs ej axeln), ifall du inte är rädd om drevet.

Alternativt ifall du tar av cylindern så kan du sätta en stång igenom vevstaken och som du sedan stödjer mot blocket med träklossar mellan. Eller så kanske du kan hålla emot på kopplingskorgen med oljefilteravdragare modell nylonrem.

Ytterligare en fulvariant kan vara att spärra primärdreven (dreven på kopplingskorg och vev) genom att mata in en trasa där.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
tack som fan för tipsen! =) ska testas imorrn eller i helgen :tummenupp:Bugar

Nå! Hur fan går det? Man blir bara mer nyfiken på följetongen:)
Jag var lite tveksam först när du skrev att du haft i 2-taktsolja i växelådan men alla kan ju göra fel. Men nu tyckte jag det var roligt att läsa om alla teorier till möjlig felkälla. Du måste berätta vad som var problemet!

Lycka till:D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nå! Hur fan går det? Man blir bara mer nyfiken på följetongen:)
Jag var lite tveksam först när du skrev att du haft i 2-taktsolja i växelådan men alla kan ju göra fel. Men nu tyckte jag det var roligt att läsa om alla teorier till möjlig felkälla. Du måste berätta vad som var problemet!

Lycka till:D

hehe, nej fan, det går åt helvete än så länge... dvs inga som helst framsteg. eller jo ett... nu har jag fått lös båda bultarna som var runddragna... imorrn ska jag köpa mig ett par tumnycklar så jag får loss de sista än så länge orunddragna skruvarna o muttrarna.

ska väl köpa mig en ny topplockspackning, då jag tittade närmare på den så var den sotig som fan på vissa ställen och samma med toppen på cylinern... antar att det beror på att det inte slutit tätt?????????????? eller?

annars ska jag väl kolla på kolven om den är hel, samt kolvringarna.

steg II är att kolla på vattenpumpen om det är någe galet med den jäveln.

steg III: ge upp o lägga mig o gråta över att höstens alla stubbrace går av stapeln utan att jag ens har en sportslig chans att kamma hem sista platsen :D

återkommer imorrn kväll så får vi se. kanske kan posta nån bild på toppen så får ni expertomundos avgöra :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Bumpar den här frågan:

ska väl köpa mig en ny topplockspackning, då jag tittade närmare på den så var den sotig som fan på vissa ställen och samma med toppen på cylindern... antar att det beror på att det inte slutit tätt?????????????? eller?

(Med andra ord, kan det vara det som är felet???)


Edit. Kan man köpa endast topplockspackning någonstans? Har bara hittat packningssatser med alla möjliga jävla packningar? Skadar väl såkalrt inte att byta när man ändå är igång o pillar, men känns onödigt då jag inte ens vet att det ÄR topplockspackningen som är knas.
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nå! Hur fan går det? Man blir bara mer nyfiken på följetongen:)
Jag var lite tveksam först när du skrev att du haft i 2-taktsolja i växelådan men alla kan ju göra fel. Men nu tyckte jag det var roligt att läsa om alla teorier till möjlig felkälla. Du måste berätta vad som var problemet!

Lycka till:D

Jaha, en liten uppdatering då.
Har ÄNTLIGEN fått bort cylindern, efter MYCKET om och men... Ett gäng störda bultar och skruvar som bromsade ner mitt arbete rätt drastiskt... Och som svärfar sa när han försökte hjälpa mig med mecket: "- Men vaffan, hur har du tänkt att du ska kunna mecka när du inte har några rediga verktyg? Du är ju inte Mcguyver direkt"

Hur som helst så ser kolven och kolvringarna hela ut, Sånär som på en liten repa på kolven. Antar att det inte är optimalt, men kanske ingen jättefara? Rätta mig som sagt gärna om jag är ute och cyklar.

Skulle ge mig på att kika lite i vattenpumpen ikväll oxå, men SÅKLART så saknar jag rätt nyckel. TUMnyckel... Försökte köpa mig ett gäng igår. Var o letade i två olika butiker, men ingen hade en endaste tumnyckel. Eller jo ett av ställena hade, men då i ett helt superdupermegakitt av en miljard olika delar. Kanske skulle behövas i mitt fall, men inte just nu... Får leta vidare efter rätt nyckel innan jag fortsätter.

Ska iallafall beställa ett packningskitt nu så jag får nya fräscha packningar. Eller ja, har ju inte så mycket val då jag pillat sönder topplockspackningen samt cylinderfotspackningen oxå.

Tips på hur man får delarna rena från packningsrester? Sitter ju helt stört fast :( Fan va krångligt allt ska va då :p
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Känner du ingen som har skruvat hoj tidigare och kan hjälpa dig?? Inte för att på något vis vara taskig, men kan man inte få metriska nycklar att passa på en hoj där det bara finns metriska skruvar kan man behöva hjälp på traven.

Biltemas stora sats är kanon att köpa som förstakit, kostar dryga tusenlappen. Bra verktyg gör halva jobbet. Där finns det även tumstorlekar:tungan
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nej, det finns inga tumskruvar på en japanska hoj.

wot? säker? för 9an är för liten och 10an är för stor... (tror det var där emellan det var... eller där i krokarna iaf...) Det är bulten som håller fast vattenpumpen som drygar.

Känner du ingen som har skruvat hoj tidigare och kan hjälpa dig?? Inte för att på något vis vara taskig, men kan man inte få metriska nycklar att passa på en hoj där det bara finns metriska skruvar kan man behöva hjälp på traven.

Biltemas stora sats är kanon att köpa som förstakit, kostar dryga tusenlappen. Bra verktyg gör halva jobbet. Där finns det även tumstorlekar:tungan

Nej alltså tyvärr så känner jag ju ingen direkt som är crossmekkunnig. Skulle väl vara svärfar som är duktig allmänt på att meka, som hjälpt mig en del förut.

Jag vet inte vad det krävs för en person för att få nycklarna att passa. ena sizen ÄR för liten, och nästa steg ÄR för stor. Får väl testa en tredje gång. tredje gången gillt brukar det ju heta. Så kanske har den antingen svällt till sig, eller krympt precis lagom för att det ska passa... :D

Och ja, som ni märker är jag ju väldigt kass på att meka, i kombination med att jag har sveriges kanske sämsta utbud på rediga verktyg, i ytterligare kombination med att felet inte är speciellt lättförutsägbart... Jobbig kombination alltså, men skam den som ger sig.

har beställt en ny packningssats nu idag, så får vi se. Har jag überflyt så kanske det hjälper med en ny topplockspackning men jag är skeptisk. Vad tror ni? sotig topplockspackning och sotigt bitvis i kanterna på toppen. Har det läckt så mycket där att jag inte får något komp? är det så? är det så? är det så? :gnissla :sverker
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
wot? säker? för 9an är för liten och 10an är för stor... (tror det var där emellan det var... eller där i krokarna iaf...) Det är bulten som håller fast vattenpumpen som drygar.


Inte orginal i alla fall men man vet ju aldrig vad en 15år gammal hoj haft för ägare/mekaniker...

9an brukar inte användas heller utan det brukar vara M6or med 8 eller 10 mm nyckelgrepp. Om du har billiga skräpverktyg så kanske det är därför din 10a inte passar. Om dom dragit sönder M6-gängan så kan ju nån bonde ha stoppat dit en 1/4" skruv men den har lite större skalle än 10mm...

Tag hjälp av svärfar om han nu kan meka. Att han inte mekat cross är nog ert minsta bekymmer.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
lol jag förstår vad du och alla andra säger... men vaffan. Jag kan ju inte be att han kommer förbi hela tiden och hjälper mig att meka med min gammelcross... :rolleyes: Det är 9 mil enkel resa... :(

Men tänk vilken känsla år 2025 när jag äntligen är klar och fått den att funka, typ helt själv? :D
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Ja alla måste börja nånstans och lära sig. A och O är dock att du skaffar dig riktiga verktyg, annars blir det ofta att man hamnar i återvändsgränd eller förstör något. :)
 

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Byt kolv när du river, kostar inte så mycket 800 till 1000kr för ett kit.
Topplockspackning måste alltid bytas om man lossat den.
Kontrollera även avgasportarna när du har allt löst.
På en sådan gammal hoj bör du lämna in cylindern för mätning.(bara för att vara säker)
Jag har tävlat i cross i flera år, alltid 2% ingen har skurit för mig av den orsaken.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top