Första missen jag ser rent spontant är att du blandar ihop 4-5 småfel till ett fel.
Det är alltså olika fel på cykeln som INTE har något alls med varandra att göra.
1: Cykeln slirar på kopplingen? Varvar alltså, men det händer inte så mycket? Lösning: Byt lameller, mellanskivor, fjädrar.
Hmm, ja rent spontant kan ju detta faktiskt hänga ihop med fel olja i vxl-lådan. Byt olja 2-3 gånger så "sköljer" du ur den felaktiga oljan! Men många gånger är det så att kopplingen kanske var sliten redan innan "precis på gränsen" till att börja slira så att säga!
2: Dålig komp. Lösning: Kolvkit, kolla cylindern!
3. Vattenpumpen. Läcker det ut? Läcker det in? In i vxl-låds oljan? I såna fall borde oljan ha varit grå / vit när du bytte. Lösning: Byt packboxar i pumpen kostar ca. 200.-
4. Vxl-låds olja. Om du kört hojen en kort stund på 2-t olja är inte så bra. Men knappast nåt som gör att det rasar. Lådorna är bra mycket mer bulletproof än vad man tror!
OCH inga av dina övriga fel hör ihop med det här. Att den går dåligt har inget att göra med växellåda. (Om den inte skurit ihop och sitter fast of course!)
Går den dåligt hänger det antingen på:
*Läckange toppackning (som du kanske har bytt nu?)
*Felaktig förgasar bestyckning. (kolla färgen på stiftet, ska vara brun. Känn i ljuddämparen ska vara lite sotigt / lite fuktigt)
*Trasiga reed ventiler (sitter i gummiinsuget mellan förgasare och motorblock! Dom ska hålla tätt när man suger / blåser.
*Sliten bottendel. Alltså vevaxellagrena och packboxarna är SOP slut. Så slut att den suger in luft där istället för via insuget så kallat tjyvluft...
Börja med att kolla detta!
(Har haft ett par 2-takts crossar bakom mig.........)