Filter är en sån produkt som är i stort sett omöjlig för oss konsumenter att själva avgöra hur bra dess kvalitet är....
Hur menar jag nu, ett filter är väl ett filter?
Mja, vad är viktigast med ett filter???
Döööh, det ska filtrera oljan bra och inte vara för dyrt...
Det enda vi egentligen vet är priset vilket inte behöver säga ett dugg om kvalitén, vi kan bara anta att ett dyrt filter är väl konstruerat, har bra filtreringsegenskaper och består av bra komponenter.
Dessutom, om ett filter underpresterar märker vi inte det, det sker över lång tid men gör ändå till slut skillnad på motorns skick/livslängd...
Vill man ha maximal filtreringsgrad, dvs även de minsta partiklar fångas upp, då är det bara att välja ett tätt filtermaterial.
Nackdelen är att det väldigt fort blir igensatt samt filtrerar dåligt när oljan inte har drifttemp, då upphör filtreringen, mer eller mindre, när oljan istället går via bypassventil.
Det löser man med kortare bytesintervall men det anges ju av motortillverkaren medan det egentliga bytesintervallet beror på motorns, skick, körförhållanden och drifttid, alltså, filtret får inte filtrera för bra.
Är filtret inte starkt nog riskerar man att det brister när motorn startas en kall dag när oljan är riktigt seg och det vet man inte men det uppsamlade föroreningarna och delar av filtret åker ut i motorn och orsakar haveri eller skada som utvecklas över tid...
Motortillverkaren anger filtrets fysiska mått och det bestämmer därmed maximala ytan av filtermaterial som ryms...
Till bl,a gamla Saab 900 kunde man köpa ett större filter som alternativ.
Om det var för att kunna välja ett tätare filtermaterial och därmed göra det effektivare, om de kommit på att motorn skyfflade ur sej så mycket skräp att det blev tätt före angivet serviceintervall eller för att kunna välja ett billigare filtermaterial vet jag inte.
Det var nog ett bra försäljningsargument, större måste vara bättre, eller hur(?!)
Konstruktionsmässigt finns det ett antal saker att ta i beräkning och alla val ger olika kompromisser som tillverkaren väljer bland och framhåller att just deras val är det bästa för mej...
Ett fordon som aldrig startas i minusgrader skulle kunna ha helt andra filteregenskaper än ett som gör det 5månader om året.....