Ja, och från -07 modellen blev det ju 4-ventilstopp och då är en jämförelse med 5-ventil förstås inte så representativ..Exup kom på fzr750/1000 på genisis motorn 20 ventil motorn har den karaktären att den är svag på låga rpm utan motstånd i avgassystemet, när R1 kom med ny motor 1998 så hade yamaha jobbat bort lite av den dåliga orken på låga rpm..
Genisis motorn trivs ju utmärkt på så låga rpm som 1000 rpm på 5 växeln med fungerande Exup men med helsystem så gillar den inte att vara under 2500 den rycker lite lätt då. Med insats i ljuddämparen så försvinner en del av ryckandet.
R1 med 6 växlad nyare motorn är inte lika känslig för fungerande Exup men även den iallafall fram till insprut kom 2002 vill ha motstånd upp till vissa rpm.
Ännu nyare motorer i R1 med digital insprut är säkert så att det är för att begränsa ljud på lägre växlar med digital styrning av motor får man helt andra möjligheter att påverka tändkurva o insprut i 3D mapp.
Köpt den nyss, knappt transport hem innan detta läckage dök upp.Innan den började drälla olja, slangade du mycket samt hur högt och hur länge?
Vissa hojar, osäker på hur det är med R1an, kan ju spilla över i luftburken vid bakhjulsåka.
Tack, inloggad via datorn på detta forum för första gången. Stor skillnad mot mobilen. Först nu jag uppfattar hela ditt inlägg.Går tyvärr inte att avgöra med bara dessa bilder varifrån oljan kommer.
Men där ser definitivt ut att finnas olja i luftburken och insugstrattarna är kladdiga.
Så skall det inte vara.
Det får mig att tänka på att motorn kanske skjuter upp mycket överskottsolja via vevhusventilationen.
Det vore å andra sidan konstigt för normalt endast lite oljedimma är att förvänta på en normalt fungerande motor.
Men en motor överfylld med olja kan göra det.
När gjordes senaste oljeservice?
Har du eller förra ägaren precis toppat upp med olja?
Vad ligger oljenivån på just nu, under eller över max-indikeringen?
Om du ägt hojen i fyra dagar, kom oljekladdet redan för fyra dagar sedan?
Alltså har du kört den några gånger innan oljekladdet startade?
Ser inte ut att vara kolvringar, vilket hade gett en massiv blåsvart rök i avgaserna om det varit så extremt med olja som far iväg, och det skulle inte kladda ner motorn på utsidan.
Och insugsventilerna skulle stoppa oljan från att tryckas ut bakåt till luftburken.
Med sådant massiv mängd olja bakåt så skulle det synas i berörd insugstratt, och insugsventiler måste vara paj.
Men det är inte troligt, och spåren av olja verkar bara vara jämnt längst ut på trattarna.
Så jag tror mer på för mycket olja i motorn som skjuter ut det i luftburken.
Förresten, när motorn gick, gjorde den det jämnt och utan missljud så indikerar det att motorn är mekaniskt OK.
Du kan också skruva loss tändstiften och se om de ser jämnt kladdiga ut (jag utgår från att de blivit kladdiga av olja).
Om något stift/cylinder utmärker sig här så kan det givetvis vara en faktor för oro, men sannolikt är kladdet jämnt fördelat mellan cylindrarna.
Precis pratat med meken, som då har ett annat jobb, men till kvällen gör han komp. prov o kollar stiften. Han sa att han även kollar nålarna (bestyckning?) av nyfikenhet.Med tanke på att min thunderace gör rent hus med mt10 både i ax o toppfart och din R1 är ju ca 30 kg lättare än acen så skall du inte behöva jobba alls för att hänga på en sur tung mt10.
Så något är fel någonstans troligen är det standard felet att exup spjället kärvar kolla detta enkla innan ni djupdyker ännu längre in i hojen..
Vad gäller min FZ1 så såg den ut enligt bild med och utan exup tänkte jag, men sen insåg jag att exup var borttaget vid båda bänkningarna. Det som skiljer är mappning via power commander för den blåa kurvan. Tyvärr blev den aldrig bänkad eller ens provkörd med exup men jag har svårt tro en helt stock fz1 skulle gå bättre på något varvtal.När ni säger att det gick bättre utan olika saker, är det mätt med klocka eller arseldyno då?
Jo, exup borde ju inte påverka på topp öht...Vad gäller min FZ1 så såg den ut enligt bild med och utan exup tänkte jag, men sen insåg jag att exup var borttaget vid båda bänkningarna. Det som skiljer är mappning via power commander för den blåa kurvan. Tyvärr blev den aldrig bänkad eller ens provkörd med exup men jag har svårt tro en helt stock fz1 skulle gå bättre på något varvtal.
View attachment 474902
Tror inte en helt stängd exup ger effekt till 250+ km/h som trådskaparen säger sig jagat en mt10 i och den fungerade ju då så det känns inte som den borde sagt upp sig på samma körningOm din exup är stängd kommer motorn att arbeta med för högt mottryck så den kommer att bete sig som en mc med dåliga kolvar och kolvringar, dvs den kommer att flåsa i vevhusventilationen. Har sett detta fenomen på ett elverk med nyrenoverad motor. Ljuddämparen var täppt så med ljuddämparen på så nästan hoppade oljestickan. Utan ljuddämpare så funkade den som den skulle. Det var ett ganska stort elverk med bilmotor.
Naturligtvis ska ventilen vara helt öppen när du kopplar ur vajrarna.Ja eller ställ den i öppet läge om det är lättare
Det där var intressant!Jo, exup borde ju inte påverka på topp öht...
Nu har jag ju inte Genesis motorn (5-ventil) men gjorde en liten film för R1 forumet för längesen som visar funktionen lite mer handgripligt...
Varning för svengelskan
Den är inte fin, tyvärr, välanvänd, och behöver renoveras, även då den gick när jag ställde av den. Eftersom det ändå är första årgången -87, nån amerika edition med miles och km på mätaren, så ser jag den inte vara av större värde på marknaden, än för mig, med förhoppningen om att hitta tillfälle för att rusta den.Är din FZR fin, är den till salu?
Kompprov var bra, sotiga stiftPrecis pratat med meken, som då har ett annat jobb, men till kvällen gör han komp. prov o kollar stiften. Han sa att han även kollar nålarna (bestyckning?) av nyfikenhet.
Om allt är väl så långt tar vi exup historien och kikar på ( tack för beskrivning). Han kom också på att det var jag som kolla nivån på oljan och skulle även försäkra sig om att vi såg samma sak. Kanske blir omvänd ordning, men som sagt, exup ska ses över.
Nu läser jag att en del tar bort den helt. Vi prata om att göra rent och smörja upp, eventuellt spänna upp med den ena vajern, om den inte rör på sig. Båda vajrarna lossar vi först för att se om den rör på sig, ska se vad du skrev, men, att ta bort eller spänna upp låter som alternativen. Felkoden vill man ta bort förstås , då den snor varvräknaren.
Så tråkigt att sista semesterveckan går och hojen står. Inte ens någon större lust att dra i väg och hoppa fallskärm, innan jag vet omkostnaderna detta kan dra med sig.
Stort tack igen och allt gott!
Okej, fattar... Aja, men en hoj som har använts på riktigt är å.a.s inget att gråta över.I väntan på........, ko
Den är inte fin, tyvärr, välanvänd, och behöver renoveras, även då den gick när jag ställde av den. Eftersom det ändå är första årgången -87, nån amerika edition med miles och km på mätaren, så ser jag den inte vara av större värde på marknaden, än för mig, med förhoppningen om att hitta tillfälle för att rusta den.View attachment 474953
Det sa jag tidigt i tråden innan dom grävde djupare.men varför börjar ni inte med att kolla om den jävla xupp är stängt
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |