Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!


IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det är en väldigt bra förklaring och försöker ta in hela bilden, och den ligger i linje med mekanikerns tankebanor, (även då han inte uttrycker så mycket innan han försäkrat sig om det, och är inte riktigt där än. )
Som uttryckts kan mina egna antaganden vara lite ......inte så beprövade, men jag har en fundering på om exup vajrarSkärmbild (421).pngVänstra bilden är exup stängd på, den högra motsvarar hur den stod när vi tittade på den med och utan ström, dvs max öppen så den låg mot ett mekaniskt stopp. Den löpte alltså fint, och kärvade inte, när vajrarna lossades. Min fundering, kan den ha kopplats fel med vajrar mer än på ett sätt.
För med komp på 10-11 kg ca i var cylinder, så hängde hojen med bra med en MT-10 av årets modell, vilket ändå är 165 hästar.
Det är det som talar mot att exup skulle stänga på höga varv.
För övrigt låter din förklaringsmodell mycket rimlig i mina öron, men vill veta om den med tanke på det låga kompressionstrycket kunde ha slitna kolvringar och ändå skjutit igenom olja och avgaser till vevhuset och upp i luftburken och ut och ner på motorn. För samtliga cylindrar hade komp inom 1,5 kg och ingen var nog under tio, men inte heller nån upp på 13,5 kg som är minimum

Tack för inlägg för övrigt
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hej hojåkare!
Åker väl ut nu när solen gassar, även då det närmar sig slutet av säsongen för egen del. Detta då det kunde konstateras frost i morse, vilket också låg på vägen de första timmarna.

Beträffande oljeläckage och allt annat, så ser det såhär långt ut att inte vara några sprickor i cylindrar eller kolvar, och cylindern(4) med det lägsta kompet är i alla fall fri från det, någon/några cylindrar kvar att undersökas.
En begagnad servomotor till exup kan bli aktuell om inte det finns renoveringssats för dreven till dom. Det verkar alltså vara ett gäng trasiga kuggar i den.
Kolvringar ska bytas och till det lite sånt vanligt som packningssatser etc.
Status Quo sen senast, men ville uppdatera lite för att påvisa att tråden lever/ Tack
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Inte en chans att all den där oljan kommer från vevhusventen. Såvida det inte är helt öppet eller överfylld motor som har sagts.

Har ni kollat ventilkåpspackningen eller slangar till och från oljekyl?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Exup och andra märkens fantasifulla förkortningar på avgasventiler och spjäll i luftburkar, som ska ge bättre vrid, ökad effekt o fan vet vad de hittar på är i min värld bara olika sätt att få ner ljudnivån på hojen. Släng bort skiten.
Precis, vissa pratar om det som om det vore turbo

Det är det som är så skönt när man turbokonverterar en hoj. Då plockar man bort all dynga, backventiler, onödiga slangar till lågfartegenskaper och pair-system
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Då är vi inne i september månad- 2022. Yamaha YZF R1 modellår 2001, står som en -02 hos TS. " Oljehaveri" - löd rubriken
Exup påvisade felkod och var ett hett ämne en stund, som vi fann felkopplad och ständigt öppen, pga vajrarna satt fel. Kuggar som saknas verkar dess servomotor lida av då den rappar över kuggar och är inte felfri.


Eftersom oljan kom ur luftburken så har vevhusventilation misstänkts vara delaktig, och med komp test framkom det att det saknas något/några kg tryck i cylindrarna.

Bit för bit vidare och bifogar några bilder på hur toppen ser ut, en cylinder (4:ans).
Även spec för spel på kolvringar är framtaget.
Oljan har tappats ur och sparats tv.View attachment 476039View attachment 476040View attachment 476041View attachment 476046View attachment 476047
Jag ser inget uppenbart fel på de bilder du visat förutom att det ser lite extra svart och sotigt ut i förbränningsrummen. Var ringgapen inom spec?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jag ser inget uppenbart fel på de bilder du visat förutom att det ser lite extra svart och sotigt ut i förbränningsrummen. Var ringgapen inom spec?
Tja!
Hojen har hamnat på lite vänt då meken haft en del utöver, men första måttade var utanför spec, och det har dykt upp tre olika dimensioner att välja på till just denna hojen, vilket kanske kan förvåna lite , med tanke på nikasil väggar i cylinder. Spec t gapen har vi, första föll utanför, men dim. t rätt kolvringar har vi ännu inte fått säkra källor på. Tack för inspel
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tja!
Hojen har hamnat på lite vänt då meken haft en del utöver, men första måttade var utanför spec, och det har dykt upp tre olika dimensioner att välja på till just denna hojen, vilket kanske kan förvåna lite , med tanke på nikasil väggar i cylinder. Spec t gapen har vi, första föll utanför, men dim. t rätt kolvringar har vi ännu inte fått säkra källor på. Tack för inspel
Har du alltså kommit så långt som att du har rivit isär motorn? Har inte läst hela tråden.
Men jag tittade på kolvringar till R1 2001 och till 2002, för du hade väl någon av dessa?

Hittade bara 1 sorts std ringar till båda årsmodellerna. Kompletta set, de dyraste är till 2002.


För du tittar väl bara efter original kolvringar? Köp inget annat.

Hur ser cylinderloppen ut? Är de uppmätta?
 

Bifogat

  • Screenshot_20221024-033326_Chrome.jpg
    Screenshot_20221024-033326_Chrome.jpg
    210 KB · Visningar: 13
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
MSP i holland är bra förresten. Tog 1 vecka att få mina Suzukidelar
Är ingen R1-expert men det verkar vara samma ringar 1998-2001 när jag kikade på partzilla.com
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
MSP i holland är bra förresten. Tog 1 vecka att få mina Suzukidelar
Är ingen R1-expert men det verkar vara samma ringar 1998-2001 när jag kikade på partzilla.com
Värdefullt! Tar med mig detta o lärande längs vägen, då jag beskriver vartefter jag får intryck och även då meken är skälet till att hojen skruvas på, då jag inte hade gett mig in på den biten i någon större utsträckning, någonsin, så har en ny värld börjat framträda nu när vi har tre generationer Yamaha att resonera kring. En -87:a Fzr 1000, som står i väntan på, en fantastisk maskin som överlevde 8 säsonger med mig, som meken höll vid liv.
Sedan denna -01 modell, reg -02, R1, som är den som fokus hålls på, då vi samlar intryck och har förhoppingar om att kunna lista ut hur, och varför det ser ut som det gör, och blivit som det blev, för att kunna begripa på vilket sätt egenskaperna hos hojen nått sina begränsningar. Den haverera fjärde dagen i min ägo.
Har nu en R1 -22:a, som rullat några hundra mil med mig, från de 160 mil o första service, som den hade med sig vid köp.
Det uppstår hela tiden nya tankar kring det ena än det andra, och i sammantaget har hojåkandet plötsligt blivit något annat mot innan, då intresset växer o där det är så långt längre än jag kan se, till att det skulle finnas begränsningar av hur mycket det finns att lära, om hojen, eller i att behärska den.
Apropå cylinderloppen, så är det inte uppmätt ännu, fast Nikasil- belagda, och än så länge till synes intakta,
Du bad inte om nån resume, utan det bara blev så skrivet.
Tack för inlägg?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
IMG_20220802_003347.jpgunder construction
Lite blåa skruvar har mottagits, dock något viktigare, kolvringar, har landat, prövas inom kort.
I väntan på packningssats.
- In a hideout, waiting for a new season-
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Värdefullt! Tar med mig detta o lärande längs vägen, då jag beskriver vartefter jag får intryck och även då meken är skälet till att hojen skruvas på, då jag inte hade gett mig in på den biten i någon större utsträckning, någonsin, så har en ny värld börjat framträda nu när vi har tre generationer Yamaha att resonera kring. En -87:a Fzr 1000, som står i väntan på, en fantastisk maskin som överlevde 8 säsonger med mig, som meken höll vid liv.
Sedan denna -01 modell, reg -02, R1, som är den som fokus hålls på, då vi samlar intryck och har förhoppingar om att kunna lista ut hur, och varför det ser ut som det gör, och blivit som det blev, för att kunna begripa på vilket sätt egenskaperna hos hojen nått sina begränsningar. Den haverera fjärde dagen i min ägo.
Har nu en R1 -22:a, som rullat några hundra mil med mig, från de 160 mil o första service, som den hade med sig vid köp.
Det uppstår hela tiden nya tankar kring det ena än det andra, och i sammantaget har hojåkandet plötsligt blivit något annat mot innan, då intresset växer o där det är så långt längre än jag kan se, till att det skulle finnas begränsningar av hur mycket det finns att lära, om hojen, eller i att behärska den.
Apropå cylinderloppen, så är det inte uppmätt ännu, fast Nikasil- belagda, och än så länge till synes intakta,
Du bad inte om nån resume, utan det bara blev så skrivet.
Tack för inlägg?
Detta var ju nästan lite poetiskt/filosofiskt skrivet!

Inte så konstigt kanske då motorcykelkörandet och -åkandet (inser att jag svär i kyrkan nu…) i min mening är en aktivitet som inbjuder till just filosoferande, när man är där ensam innanför hjälmen.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Detta var ju nästan lite poetiskt/filosofiskt skrivet!

Inte så konstigt kanske då motorcykelkörandet och -åkandet (inser att jag svär i kyrkan nu…) i min mening är en aktivitet som inbjuder till just filosoferande, när man är där ensam innanför hjälmen.
Något av en emotionell logik, där det för den som erfar det är som förnuft och enkelt att relatera till, när det för betraktaren kan verka till synes meningslöst och farligt.
" God placed the best things in life behind fear" will Smith Tack för inlägg ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
View attachment 478877under construction
Lite blåa skruvar har mottagits, dock något viktigare, kolvringar, har landat, prövas inom kort.
I väntan på packningssats.
- In a hideout, waiting for a new season-
Blev det MPS parts?

Jag beställde ytterligare smågrejer som original oljefilter, packningar osv. Tog 1 vecka knappt.

Brukade tillverka mina egna packningar förut men original är ju relativt billiga nuförtiden. Sen är det ju så tillfredsställande att packa upp "genuine parts"

Ca 150 kr för en oljetrågspackning är inte mycket och man vet att det blir 100% tätt

Kläder på kroppen får vänta : )
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jag återkommer om vart det levererades från, då jag förstod att många kundkorgar stod öppna innan initiativet togs.
Antar det blir någon slags sammanfattning, med någon slags övergripande beskrivning, där källförteckning kan tänkas ingå, den dagen bluesblå R1:an lirar igen.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top