RasseHaha precis. Säljaren luktar tattare lång väg.
Precis, vissa pratar om det som om det vore turboExup och andra märkens fantasifulla förkortningar på avgasventiler och spjäll i luftburkar, som ska ge bättre vrid, ökad effekt o fan vet vad de hittar på är i min värld bara olika sätt att få ner ljudnivån på hojen. Släng bort skiten.
Jag ser inget uppenbart fel på de bilder du visat förutom att det ser lite extra svart och sotigt ut i förbränningsrummen. Var ringgapen inom spec?Då är vi inne i september månad- 2022. Yamaha YZF R1 modellår 2001, står som en -02 hos TS. " Oljehaveri" - löd rubriken
Exup påvisade felkod och var ett hett ämne en stund, som vi fann felkopplad och ständigt öppen, pga vajrarna satt fel. Kuggar som saknas verkar dess servomotor lida av då den rappar över kuggar och är inte felfri.
Eftersom oljan kom ur luftburken så har vevhusventilation misstänkts vara delaktig, och med komp test framkom det att det saknas något/några kg tryck i cylindrarna.
Bit för bit vidare och bifogar några bilder på hur toppen ser ut, en cylinder (4:ans).
Även spec för spel på kolvringar är framtaget.
Oljan har tappats ur och sparats tv.View attachment 476039View attachment 476040View attachment 476041View attachment 476046View attachment 476047
Tja!Jag ser inget uppenbart fel på de bilder du visat förutom att det ser lite extra svart och sotigt ut i förbränningsrummen. Var ringgapen inom spec?
Ska genast förhöra mig om det, osäker, tack ...Inte en chans att all den där oljan kommer från vevhusventen. Såvida det inte är helt öppet eller överfylld motor som har sagts.
Har ni kollat ventilkåpspackningen eller slangar till och från oljekyl?
Har du alltså kommit så långt som att du har rivit isär motorn? Har inte läst hela tråden.Tja!
Hojen har hamnat på lite vänt då meken haft en del utöver, men första måttade var utanför spec, och det har dykt upp tre olika dimensioner att välja på till just denna hojen, vilket kanske kan förvåna lite , med tanke på nikasil väggar i cylinder. Spec t gapen har vi, första föll utanför, men dim. t rätt kolvringar har vi ännu inte fått säkra källor på. Tack för inspel
Värdefullt! Tar med mig detta o lärande längs vägen, då jag beskriver vartefter jag får intryck och även då meken är skälet till att hojen skruvas på, då jag inte hade gett mig in på den biten i någon större utsträckning, någonsin, så har en ny värld börjat framträda nu när vi har tre generationer Yamaha att resonera kring. En -87:a Fzr 1000, som står i väntan på, en fantastisk maskin som överlevde 8 säsonger med mig, som meken höll vid liv.MSP i holland är bra förresten. Tog 1 vecka att få mina Suzukidelar
Är ingen R1-expert men det verkar vara samma ringar 1998-2001 när jag kikade på partzilla.com
Detta var ju nästan lite poetiskt/filosofiskt skrivet!Värdefullt! Tar med mig detta o lärande längs vägen, då jag beskriver vartefter jag får intryck och även då meken är skälet till att hojen skruvas på, då jag inte hade gett mig in på den biten i någon större utsträckning, någonsin, så har en ny värld börjat framträda nu när vi har tre generationer Yamaha att resonera kring. En -87:a Fzr 1000, som står i väntan på, en fantastisk maskin som överlevde 8 säsonger med mig, som meken höll vid liv.
Sedan denna -01 modell, reg -02, R1, som är den som fokus hålls på, då vi samlar intryck och har förhoppingar om att kunna lista ut hur, och varför det ser ut som det gör, och blivit som det blev, för att kunna begripa på vilket sätt egenskaperna hos hojen nått sina begränsningar. Den haverera fjärde dagen i min ägo.
Har nu en R1 -22:a, som rullat några hundra mil med mig, från de 160 mil o första service, som den hade med sig vid köp.
Det uppstår hela tiden nya tankar kring det ena än det andra, och i sammantaget har hojåkandet plötsligt blivit något annat mot innan, då intresset växer o där det är så långt längre än jag kan se, till att det skulle finnas begränsningar av hur mycket det finns att lära, om hojen, eller i att behärska den.
Apropå cylinderloppen, så är det inte uppmätt ännu, fast Nikasil- belagda, och än så länge till synes intakta,
Du bad inte om nån resume, utan det bara blev så skrivet.
Tack för inlägg?
Något av en emotionell logik, där det för den som erfar det är som förnuft och enkelt att relatera till, när det för betraktaren kan verka till synes meningslöst och farligt.Detta var ju nästan lite poetiskt/filosofiskt skrivet!
Inte så konstigt kanske då motorcykelkörandet och -åkandet (inser att jag svär i kyrkan nu…) i min mening är en aktivitet som inbjuder till just filosoferande, när man är där ensam innanför hjälmen.
Sann poetDetta var ju nästan lite poetiskt/filosofiskt skrivet!
Inte så konstigt kanske då motorcykelkörandet och -åkandet (inser att jag svär i kyrkan nu…) i min mening är en aktivitet som inbjuder till just filosoferande, när man är där ensam innanför hjälmen.
Blev det MPS parts?View attachment 478877under construction
Lite blåa skruvar har mottagits, dock något viktigare, kolvringar, har landat, prövas inom kort.
I väntan på packningssats.
- In a hideout, waiting for a new season-
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |