Trevligt att höra!Tack för det sunda o klara inlägget. Jag håller med, själv varit som en igelkotte och tackar för din medmänskliga samsyn, både mot mig som andra.
Tror heller inget mindre om den kvalificerade karln, och låter ingen skugga falla på någon, tvärtom, engagemanget inspirerar. Skall fortsätta tråden i jakten på klarhet./ Tack igen
Jo, flyg och hojar passar helt klart bra ihop! Jag har väl ett visst flygintresse Jjag flög mycket med farsan när jag var yngre, även om han bara spakade Cessnor och en Rallye, och själv höll jag på med segelflyg i många år. Men numer är jag mest bara en frekvent flygdags/museumbesökare som gärna sitter med näsan i böcker om flygplan. Det får vare sig plats i kalendern eller budgeten att ha familj, träning och kåk, OCH hålla på med flyg mer aktivt.Lite off topic, antar jag, men tänkte att den kanske gjorde sig på bild med den nya hojen, så kontakta ägaren, när jag ändå var i närheten, och bolaget med verksamhet i hangaren var tillmötesgående, o lät mig köra in hojen. De servar plan, vi är grannar, vi som hoppar ur dom.
Inte just ur denna, men senast i juli förra året hoppade jag ur en "Bäver". Nyfiken, inte nåt alla skulle känna igen ?
Då måste jag rekommendera en oväntat bra musei upplevelse.Jo, flyg och hojar passar helt klart bra ihop! Jag har väl ett visst flygintresse Jjag flög mycket med farsan när jag var yngre, även om han bara spakade Cessnor och en Rallye, och själv höll jag på med segelflyg i många år. Men numer är jag mest bara en frekvent flygdags/museumbesökare som gärna sitter med näsan i böcker om flygplan. Det får vare sig plats i kalendern eller budgeten att ha familj, träning och kåk, OCH hålla på med flyg mer aktivt.
OT är det som gör forumet levande F11 har betats av åtskilliga gånger, jag är lite butter över att jag är bokad på annat i helgen, annars hade jag och grabben varit där på flygdagen Flygbaser ingår som mål på hojturer ibland, tex Björkvik, Malmköping, Gimo och Tierp. Eller om man vill ta en dagstur så kollar man in F15s museum och Mohed. Det finns många trevliga bergrum/KA kvar sen kalla kriget också, och dom är helt klart värda ett besök. Men tex Femöre var så mycket bättre när det var dom gamla gubbarna som hade jobbat på basen som hade turerna, dom sommarjobbande glina som håller dom nu är ganska usla.Då måste jag rekommendera en oväntat bra musei upplevelse.
F11, Skavsta, Nyköping, där tidigare Draken piloter guidar och berättar och svarar på frågor om Kalla kriget, där Sveriges flygspaning utgick från Nyköping och gjorde raider ( foto) som fick mig att häpna så smått, därutöver att de har simulatorer att flygas av Jas 39, Viggen37, Lansen( sk60 väl?) Museum, granne till planet på bilden.
( Lite nervös av att vara så off topic?)
Tjena, hejDet är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?
Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...
EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....
Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.
Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
Bra manual, tack för den, o ibland blir jag lite kort i roten, som i frågan om kolvringarna.Download R1 Service Manuals Here
www.r1-forum.com
Börja här i din jakt på manual, annars gooooooglaaa!
Hoppas att du inte betalar "standard timpris" för mekandet - då blir det dyyyyyrt......Då är vi inne i september månad- 2022. Yamaha YZF R1 modellår 2001, står som en -02 hos TS. " Oljehaveri" - löd rubriken
Exup påvisade felkod och var ett hett ämne en stund, som vi fann felkopplad och ständigt öppen, pga vajrarna satt fel. Kuggar som saknas verkar dess servomotor lida av då den rappar över kuggar och är inte felfri.
Eftersom oljan kom ur luftburken så har vevhusventilation misstänkts vara delaktig, och med komp test framkom det att det saknas något/några kg tryck i cylindrarna.
Bit för bit vidare och bifogar några bilder på hur toppen ser ut, en cylinder (4:ans).
Även spec för spel på kolvringar är framtaget.
Oljan har tappats ur och sparats tv.View attachment 476039View attachment 476040View attachment 476041View attachment 476046View attachment 476047
Jag köpte ju en ny hoj, R1:a 2022, o han stödköpte mina gamla, kan man säga .Hoppas att du inte betalar "standard timpris" för mekandet - då blir det dyyyyyrt......
Exup upplevde vi vara i ständigt öppet läge, med o utan ström.Om vajrarna på exup är felkopplades så vill den stänga på högre varv. Om kuggarna rappar över kanske den bara stänger lite. Kanske kan man då få problem vid något varvtal Är ringarna slappa kanske du får ökat blowwby vid högre varvtal och något stängd exup. Med dåliga kuggar och felkopplade vajrar kanske exupen beter sig lite som en slumpgenerator. Kollade du exupen både på låga och höga varv?
Blowby är olja eller kompretionstryck som tar sig förbi kolvringarna. I de här fallet ser de ut som olja tagit sig upp i förbränningsrummet men jag skulle inte bli förvånad om den trycker förbi bensin ner i vevhuset också. De märks om oljan luktar bensin och är de riktig illa blir den blaskig också.Exup upplevde vi vara i ständigt öppet läge, med o utan ström.
Köper ditt resonemang som så, men måste googla blowwby
TackBlowby är olja eller kompretionstryck som tar sig förbi kolvringarna. I de här fallet ser de ut som olja tagit sig upp i förbränningsrummet men jag skulle inte bli förvånad om den trycker förbi bensin ner i vevhuset också. De märks om oljan luktar bensin och är de riktig illa blir den blaskig också.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |