Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!


IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Blå R1, reg.-02, modell -01, m förgasare, verkar ha blocket gjort av aluminium, där cylindrar var skapta i samma stycke, men med nikasil- beklädnad fodrades dom och kolvar ( m kolvringar) sattes och topp med fem ventiler per cylinder, och förgasare på alla fyra, som på vår hoj består av orginal motsvarande bestyckning, troligen densamma.
Kolvar som spruckit har förekommit, kolvringar finns det dom som fått byta, men sprickor i cylindrar verkar förekomma något mer. Variationer i temperaturer, som delvis kunnat påverkas av hur kylkanaler har varit placerade och kanske tom vattenpumpens läge har kunnat bidra till vilken förlust respektive cylinder kan ha fått i förlorad komp, och hur högt trycket blivit i vevhusventilationen, som i detta fall, var det främsta symptomet på att något större fel kunde anas, då oljan nått luftburken och mer därtill då det rann längs motorn och bildade en pöl på backen. Fick mig att inte köra en meter till.
Vi vill se hur det kommer sig att hojen drabbats av just detta.

Det leder vidare till att ett pågående exup- problem visas på självdiagnos, där kod funnits i varvräknaren att se, åtminstone över månaden då oljeläckage hände.
Felkopplade vajrar har hållit exup ventilen fullt öppen, och aktivt försökt öppna innan dess motor slagit ifrån, gång på gång, vilket också märks då servomotorn verkar rappa över ett gäng kuggar.
Skitiga förgasare, sotiga stift, och sotigt avgasrör har noterats.
Öppna motor helt för att kunna se vad som kan utläsas från det som där finns, är vad meken ska hitta tid till. Detta är inte längre något som jag betraktar som min hoj, utan vårt projekt, där vi valt att fortsätta i sökandet, som för mig är en introduktion i förenklad förståelse av mc-motorn.
Tilläggas då är att det ser vid första anblicken ut att vara skitigt Kylarvatten, av locket att betrakta och det lilla som jag sett av vätskan.
Meken har också hela tiden påtalat att han tycker det verkar ha funnits bränsle i oljan som var ursprunget till detta.

Denna sammanfattning är ett ur huvudet tagen beskrivning på hur jag uppfattar läget. Jag vill därför reservera mig för felaktiga slutsatser och kunskapsbrist.
Trots det tror jag det kan hända ger eventuella läsare en ide om vad tråden berör, och hänvisar till att kika på tidigare kommentarer av andra, som är källor till vad jag fått med mig, förutom det meken beskriver . Jag är själv ingen mekaniker, och har aldrig mekat hoj, inte mycket bil heller, men lite intryck från kompisar som ägnat en del tid i sina garage, o med bilar.

På svenska: Oljan i luftburken verkar hittat vägen via vevhusventilation, men såpass kraftigt att det runnit över och ner på backen.
Misstankar rör huvudsakligen motorns inre delar, och kommer till slut att öppnas helt, där står vi i väntan på tid för meken att gå vidare.
Med uppriktiga hälsningar och tack för deltagande så här långt
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för det sunda o klara inlägget. Jag håller med, själv varit som en igelkotte och tackar för din medmänskliga samsyn, både mot mig som andra.
Tror heller inget mindre om den kvalificerade karln, och låter ingen skugga falla på någon, tvärtom, engagemanget inspirerar. Skall fortsätta tråden i jakten på klarhet./ Tack igen
Trevligt att höra! :tummenupp
Du kanske inte fick den bästa början på vägen till erfarenhet men ibland blir det inte som man tänkt sig.
Lycka till!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite off topic, antar jag, men tänkte att den kanske gjorde sig på bild med den nya hojen, så kontakta ägaren, när jag ändå var i närheten, och bolaget med verksamhet i hangaren var tillmötesgående, o lät mig köra in hojen. De servar plan, vi är grannar, vi som hoppar ur dom.
Inte just ur denna, men senast i juli förra året hoppade jag ur en "Bäver". Nyfiken, inte nåt alla skulle känna igen ?
Jo, flyg och hojar passar helt klart bra ihop! :tummenupp Jag har väl ett visst flygintresse :rolleyes: Jjag flög mycket med farsan när jag var yngre, även om han bara spakade Cessnor och en Rallye, och själv höll jag på med segelflyg i många år. Men numer är jag mest bara en frekvent flygdags/museumbesökare som gärna sitter med näsan i böcker om flygplan. Det får vare sig plats i kalendern eller budgeten att ha familj, träning och kåk, OCH hålla på med flyg mer aktivt.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jo, flyg och hojar passar helt klart bra ihop! :tummenupp Jag har väl ett visst flygintresse :rolleyes: Jjag flög mycket med farsan när jag var yngre, även om han bara spakade Cessnor och en Rallye, och själv höll jag på med segelflyg i många år. Men numer är jag mest bara en frekvent flygdags/museumbesökare som gärna sitter med näsan i böcker om flygplan. Det får vare sig plats i kalendern eller budgeten att ha familj, träning och kåk, OCH hålla på med flyg mer aktivt.
Då måste jag rekommendera en oväntat bra musei upplevelse.
F11, Skavsta, Nyköping, där tidigare Draken piloter guidar och berättar och svarar på frågor om Kalla kriget, där Sveriges flygspaning utgick från Nyköping och gjorde raider ( foto) som fick mig att häpna så smått, därutöver att de har simulatorer att flygas av Jas 39, Viggen37, Lansen( sk60 väl?) Museum, granne till planet på bilden.
( Lite nervös av att vara så off topic?)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då måste jag rekommendera en oväntat bra musei upplevelse.
F11, Skavsta, Nyköping, där tidigare Draken piloter guidar och berättar och svarar på frågor om Kalla kriget, där Sveriges flygspaning utgick från Nyköping och gjorde raider ( foto) som fick mig att häpna så smått, därutöver att de har simulatorer att flygas av Jas 39, Viggen37, Lansen( sk60 väl?) Museum, granne till planet på bilden.
( Lite nervös av att vara så off topic?)
OT är det som gör forumet levande ;) F11 har betats av åtskilliga gånger, jag är lite butter över att jag är bokad på annat i helgen, annars hade jag och grabben varit där på flygdagen :) Flygbaser ingår som mål på hojturer ibland, tex Björkvik, Malmköping, Gimo och Tierp. Eller om man vill ta en dagstur så kollar man in F15s museum och Mohed. Det finns många trevliga bergrum/KA kvar sen kalla kriget också, och dom är helt klart värda ett besök. Men tex Femöre var så mycket bättre när det var dom gamla gubbarna som hade jobbat på basen som hade turerna, dom sommarjobbande glina som håller dom nu är ganska usla.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Back to Topic.. besökt mekanikern
Med toppen öppnad och där första anblick inte påvisar någon uppenbar förstörelse eller haveri.


En verkstadshandbok för R1 modell -01 vore kanske till fördel.
Vad spelet i kolvringarna är tänkt att mäta kunde vara intressant att jämföra med.

Noteratat på vägen ;
Kåporna påvisar att det mycket väl kan ha läckt tidigare, då dessa var oljiga och ingrodda på insidan mot botten till. Trots allt har denna hojen sin historia, och det syns, kan man väl säga, på sina ställen.
Ska se om jag kan ordna lite bildmaterial så småningom. Känns väsentligt, då det lämnar ett starkare avtryck på näthinnan än att försöka ta intryck av andrahandsbeskrivningar.
" Det blir bra till slut, o är det inte bra, så är det inte slut"

 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Det är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?

Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...

EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....

Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.

Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
Tjena, hej
Det var flera intressanta delar i ditt inlägg, som nu fick mig att återvända för att se vad det var du skrev.
Ser att det handlar om en -07:a, och inte en -01;a, men minns du vad du hade för spel på kolvringarna då du bytte, och hur blev spelet med dom bytta? Stämde de någorlunda med det som hojen kan ha haft beskrivet i någon referenshandbok/verkstadshandbok.
Det sitter väl fler än en per kolv, och osäker här, men har de olika täthet då?
Vi är lite nyfikna på att kunna ta reda på vad spelet ska vara i jämförelse med vad vi har, och även nyfikna på att se om det är någon större variation i respektive cylinder och om det kan påvisa någon gemensam nämnare längre fram, om bitarna börjar falla på plats.

Jättesvårt att veta om mina frågor är rimliga, men hoppas det..tack..
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition

Börja här i din jakt på manual, annars gooooooglaaa! :tummenupp
Bra manual, tack för den, o ibland blir jag lite kort i roten, som i frågan om kolvringarna.
Jag har fått beskrivning, ser syftet, men fastnar i den boxen lite, fast tankarna vandrar iväg o börjar tänka, " om ventilerna mäts, o cylinderdiametern, kolvarna o jämförs, borde inte det visa graden av avvikelse i jämförelse med manualen, att var cylinder kanske matchar i karaktär mot tagna mått på kompression, som varierade något sinsemellan, och om inte då med befintliga spel på kolvringarna, sinsemellan skulle kunna påvisa om asymmetri finns, och då ge ledtrådar till om förslitningar är jämna mellan omgivande gods och kolvringar, samt om det finns tydliga tendenser till något mönster, i jämförelse med till exempel kylvattenkanalerna"

Meken kanske rätar ut krokarna i det tänket, o även bifogar nån bild på vad jag försöker prata om.
Tillsvidare på det på google då alltså.. Tack
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Då är vi inne i september månad- 2022. Yamaha YZF R1 modellår 2001, står som en -02 hos TS. " Oljehaveri" - löd rubriken
Exup påvisade felkod och var ett hett ämne en stund, som vi fann felkopplad och ständigt öppen, pga vajrarna satt fel. Kuggar som saknas verkar dess servomotor lida av då den rappar över kuggar och är inte felfri.


Eftersom oljan kom ur luftburken så har vevhusventilation misstänkts vara delaktig, och med komp test framkom det att det saknas något/några kg tryck i cylindrarna.

Bit för bit vidare och bifogar några bilder på hur toppen ser ut, en cylinder (4:ans).
Även spec för spel på kolvringar är framtaget.
Oljan har tappats ur och sparats tv.IMG_20220907_233831.jpgIMG_20220907_233521.jpgIMG_20220907_233707.jpgIMG_20220907_234005.jpgIMG_20220908_021129.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20220907_234005.jpg
    IMG_20220907_234005.jpg
    2.7 MB · Visningar: 24
  • IMG_20220907_233521.jpg
    IMG_20220907_233521.jpg
    3.9 MB · Visningar: 28

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då är vi inne i september månad- 2022. Yamaha YZF R1 modellår 2001, står som en -02 hos TS. " Oljehaveri" - löd rubriken
Exup påvisade felkod och var ett hett ämne en stund, som vi fann felkopplad och ständigt öppen, pga vajrarna satt fel. Kuggar som saknas verkar dess servomotor lida av då den rappar över kuggar och är inte felfri.


Eftersom oljan kom ur luftburken så har vevhusventilation misstänkts vara delaktig, och med komp test framkom det att det saknas något/några kg tryck i cylindrarna.

Bit för bit vidare och bifogar några bilder på hur toppen ser ut, en cylinder (4:ans).
Även spec för spel på kolvringar är framtaget.
Oljan har tappats ur och sparats tv.View attachment 476039View attachment 476040View attachment 476041View attachment 476046View attachment 476047
Hoppas att du inte betalar "standard timpris" för mekandet - då blir det dyyyyyrt......
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De måste va kolvringarna är för utmattade för ringgapet är för tight för att ge sådan blowby. Alla topplock ser lika oljeindrängta ut.
Alt att vevhusvent slangen varit lite klämd så vevhustrycket blev för högt men att oljan ändå trängde sig förbi vecket till luftburk.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om vajrarna på exup är felkopplades så vill den stänga på högre varv. Om kuggarna rappar över kanske den bara stänger lite. Kanske kan man då få problem vid något varvtal Är ringarna slappa kanske du får ökat blowwby vid högre varvtal och något stängd exup. Med dåliga kuggar och felkopplade vajrar kanske exupen beter sig lite som en slumpgenerator. Kollade du exupen både på låga och höga varv?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Om vajrarna på exup är felkopplades så vill den stänga på högre varv. Om kuggarna rappar över kanske den bara stänger lite. Kanske kan man då få problem vid något varvtal Är ringarna slappa kanske du får ökat blowwby vid högre varvtal och något stängd exup. Med dåliga kuggar och felkopplade vajrar kanske exupen beter sig lite som en slumpgenerator. Kollade du exupen både på låga och höga varv?
Exup upplevde vi vara i ständigt öppet läge, med o utan ström.
Köper ditt resonemang som så, men måste googla blowwby
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Exup upplevde vi vara i ständigt öppet läge, med o utan ström.
Köper ditt resonemang som så, men måste googla blowwby
Blowby är olja eller kompretionstryck som tar sig förbi kolvringarna. I de här fallet ser de ut som olja tagit sig upp i förbränningsrummet men jag skulle inte bli förvånad om den trycker förbi bensin ner i vevhuset också. De märks om oljan luktar bensin och är de riktig illa blir den blaskig också.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Blowby är olja eller kompretionstryck som tar sig förbi kolvringarna. I de här fallet ser de ut som olja tagit sig upp i förbränningsrummet men jag skulle inte bli förvånad om den trycker förbi bensin ner i vevhuset också. De märks om oljan luktar bensin och är de riktig illa blir den blaskig också.
Tack
Detta var nog fallet, olja, bränsle, blaskigt.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om exupen var öppen med avstängd motor och på låga varv och hade felkopplade vajrar så kommer styrningen att försöka stänga exupen vid det varvtal som den nörmalt öppnar.
Styrningen kan då om den är skadad stänga exupen till viss del. mottrycket ökar då och mer förbränningsgaser letar sig förbi kolvringarna. Worst case är förmodligen wide open throttle och fullast och maxvarv. Det kan då bli problem med att så mycket förbränningsgaser letar sig förbi kolvringarna att de drar med sig olja in i luftburken och sotar ner förbränningsrummen samt läcker ut från luftburken och sölar ner din motor.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top