?Okej, fattar... Aja, men en hoj som har använts på riktigt är å.a.s inget att gråta över.
Måste passa på att lägga upp bilder på kamrat Matte Johanssons uppriktiga försök i bakhjulsåkandets konst, hojsommaren -93.
View attachment 474985
View attachment 474986
Apropå FZR 1000 liksom...
Då står det klart vilka skruvar det är rester kvar av, för det är precis så, att de har tidigare tydligen gått av och lämnats därhänDet är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?
Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...
EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....
Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.
Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
Du sa också något annat vi inte visste, vilken årsmodell hojen var av, så tycker att kritiken över att vi inte angrep exup som första initiativ är oschysst. Vi hade likväl behövt göra rent förgasarna, komp testat, stiften etc, för det hade inte varit någon garanti för att det inte skulle komma mer olja senare.Det sa jag tidigt i tråden innan dom grävde djupare.
Ojoj det var absolut ingen kritik mot eran felsökning.. Utan personligen som utbildad maskinmekaniker o ca 40 år av grävande i allsköns skrot o skit så har erfarenheten gjort att iallafall jag kollar alla lätta saker innan jag gräver djupare.Du sa också något annat vi inte visste, vilken årsmodell hojen var av, så tycker att kritiken över att vi inte angrep exup som första initiativ är oschysst. Vi hade likväl behövt göra rent förgasarna, komp testat, stiften etc, för det hade inte varit någon garanti för att det inte skulle komma mer olja senare.
Men, det klart, efter ett par decennier på forumet är det kanske så det blir, för kulturbärare vore väl inget ansvar att ta och tänkas på, förstår jag
Tack, allt gottOjoj det var absolut ingen kritik mot eran felsökning.. Utan personligen som utbildad maskinmekaniker o ca 40 år av grävande i allsköns skrot o skit så har erfarenheten gjort att iallafall jag kollar alla lätta saker innan jag gräver djupare.
Därmed inte sagt att jag är bättre än din mek att skruva.
Så eftersom du troligen missförstod eller jag var lite kort o borde förklarat tydligare vad jag menade.
Så ber jag om ursäkt för fadäsen.
Mvh
jmf bild i manual, så är det medsols och borde innebära öppen ventilDet är ju några olika delar att ta tag i....
Oljeläcka:
Konstatera om det bara kommer från luftburken eller fler ställen, typ trasig tätning på utgående drivaxel, motorkåpa eller startmotor?
Oljan i luftburken lär ju komma från vevhusventilationen.
Komptest kan visa ok, bäst är att göra "leak down test", var tvungen att byta kolvringarna på -07an vid ca 7000mil (har gått över 17 nu) för det kom upp olja i luftburken, dock inte de mängder du upplever så ta reda på om det läcker på fler ställen...
EXUP: först måste du ta bort kåpan över ventilen, har den aldrig lossats och sen smorts med anti stick fett kan skruvarna mycket väl gå av....
Nu minns jag inte riktigt men har för mej att manualen är otydlig.
Kalibreringsläget för ventilen är inte där den stannar när man bara slår på tändningen.
Ventilen ska då göra ett par vridningar mellan ytterlägena för att motionera ventilen. Medsols=mer öppen ventil.
Rätt kalibreringsläge nås när du startar motorn, låter gå på tomgång och sen stänger av...
Det var jag som sa vilken årsmodell det var.Du sa också något annat vi inte visste, vilken årsmodell hojen var av..
Ursäkta, ovan ännu,Det var jag som sa vilken årsmodell det var.
En kombo av risigt minne och några antaganden gör att jag känner jag måste förtydliga lite ?View attachment 475003 jmf bild i manual, så är det medsols och borde innebära öppen ventil
Jag inbillar mig att man med tiden har lärt sig att såna där saker måste motioneras, annars beckar dom ihop. Vår bil har tex en massa hyss för sig med strålkastarna, kör vågen i olika mönster typ, när man slår på tändningen.Hittade några youtube videos men på dem gör servomotorn inte något "öppna/stäng" slag när tändningen slås på (som på 2007), kanske det bara görs ibland, kanske inte alls.
Jo, det är troligen så ?Jag inbillar mig att man med tiden har lärt sig att såna där saker måste motioneras, annars beckar dom ihop. Vår bil har tex en massa hyss för sig med strålkastarna, kör vågen i olika mönster typ, när man slår på tändningen.
Det är förstås ett rimligt resonemang, då ventilen verkar fastnat i öppet läge, och troligen ger servomotorn ett onaturligt motstånd= felkod.Får du felkod om exupmotorn får ström också ? Hade en 00:a ny och hängde bara av vajrar och lät motorn leva sitt eget liv när helsystem satt på för då slapp man allt vad felkoder innebar hade aldrig nån eliminator och är exupen låst öppen ska du inte ha servons vajrar kopplade alls utan låta servomotorn gå utan dom
jag vet, men då lyssnade dom inte hellerDet sa jag tidigt i tråden innan dom grävde djupare.
En o annan röst har ju höjts, sällan med precis lika mycket vettigt att säga som din..jag vet, men då lyssnade dom inte heller
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|