Oljeutsläpp - längs 25 mil E4…

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
VARNING…!

En långtradarpedofil med dålig koll på sina grejer har lyckats smeta ner 25 mil av E4’an…rejält…från Hörnefors i södra Västerbotten till Piteå i Norrbotten.

Enligt Trafikverket är det MYCKET HALT VÄGLAG…!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Fan, lastbilen går bara bättre och bättre, det gick lite tungt i början efter lastning, men nu går det mycket lättare"

Hur lyckas man köra 25 mil E4 utan att ta rast?
Hur lyckas man ta flera raster (enligt körtidslagen) utan att se att det blir en pöl under lastbilen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bry dig inte om honom, han är en sån där fjädringskoprofag.

Jag var ute och gick med hunden efter E4, det är inga enorma mängder, vad jag kunde se så såg det ut som ett svagt sträck, det luktade inte på 4 meters håll, och när jag gick över E4 så tittade jag ner från viadukten och kunde knappt urskilja ett svagt spår med blotta ögat.

Det betyder ju dock inte att det inte är halt, det betyder bara att det är svårt att se var på vägbanan oljan är.

Jag skulle säga att det är till höger om mitten på lastbilen det har läckt, så håll mot mittlinjen på vägen om ni kör motorcykel

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bry dig inte om honom, han är en sån där fjädringskoprofag.

Jag var ute och gick med hunden efter E4, det är inga enorma mängder, vad jag kunde se så såg det ut som ett svagt sträck, det luktade inte på 4 meters håll, och när jag gick över E4 så tittade jag ner från viadukten och kunde knappt urskilja ett svagt spår med blotta ögat.

Det betyder ju dock inte att det inte är halt, det betyder bara att det är svårt att se var på vägbanan oljan är.

Jag skulle säga att det är till höger om mitten på lastbilen det har läckt, så håll mot mittlinjen på vägen om ni kör motorcykel
Mmm, i lokalblaskans artikel nämnde de särskilt att det kunde vara större mängder vid korsningar och rondeller. Så sannolikt är det frågan om en topplucka, luftning, ett överfyllnadsskydd eller liknande som inte varit förslutet och kanske orsakat större läckage vid sväng. Så det är nog klokt att ta det extra försiktigt i de lägena. Sandning skulle tydligen vara utförd i alla fall utefter merparten av sträckan vid detta laget.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Gött! 25 mil med sand istället för olja.

Livet är spännande för milmumsarna i Norrland.
Undrar hur det kommer bli vid nästa regnskur...

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
"Fan, lastbilen går bara bättre och bättre, det gick lite tungt i början efter lastning, men nu går det mycket lättare"

Hur lyckas man köra 25 mil E4 utan att ta rast?
Hur lyckas man ta flera raster (enligt körtidslagen) utan att se att det blir en pöl under lastbilen?
25 mil på 4,5 timmar är inget större problem med lastbil!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mmm, i lokalblaskans artikel nämnde de särskilt att det kunde vara större mängder vid korsningar och rondeller. Så sannolikt är det frågan om en topplucka, luftning, ett överfyllnadsskydd eller liknande som inte varit förslutet och kanske orsakat större läckage vid sväng. Så det är nog klokt att ta det extra försiktigt i de lägena. Sandning skulle tydligen vara utförd i alla fall utefter merparten av sträckan vid detta laget.

Då skulle det inte ha runnit i 25 mil, jag tippar på en otät ventil i botten så att det har runnit ut några liter i minuten.
Då blir det ju mera där man kör sakta eller står stilla en stund

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
25 mil på 4,5 timmar är inget större problem med lastbil!

Är det 4½ timme till första rast?
Fast det förutsätter ju att han sov vid påfyllningsstället och inte körde dit.

Jag åkte faktiskt Umeå-Piteå-Umeå igår, med personbil och nu är det ju ändå 80km/h största delen av vägen, så det är ju som att åka lastbil.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Är det 4½ timme till första rast?
Fast det förutsätter ju att han sov vid påfyllningsstället och inte körde dit.

Jag åkte faktiskt Umeå-Piteå-Umeå igår, med personbil och nu är det ju ändå 80km/h största delen av vägen, så det är ju som att åka lastbil.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag vill minnas att uttrycket ”långtradarpedofil” faktiskt myntades i STCC och den svenska Superbike-depån mitten 2000-tal, då det visade sig att flera dömda i på den tiden uppmärksammade pedofilskandaler faktiskt var chaffisar. Sedan kallades alla teams trailerkuskar för ”långtradarpedofiler”.

I det här fallet råder det väl knappast något tvivel om att något är fel i huvudet på chaffisen själv. Hur fan lyckas man annars grisa ner 25 mil väg…??? Lokala uppgifter gör gällande att flera bilister försökt göra jävelskapet uppmärksam på läckaget, vilket han struntat fullständigt i.

Jag hoppas på åtal och redig bestraffning för chaffis såväl som åkeri, för framkallande av fara för andra. Plus att de får betala saneringen och eventuella skador som någon råkar ut för.

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Då skulle det inte ha runnit i 25 mil, jag tippar på en otät ventil i botten så att det har runnit ut några liter i minuten.
Då blir det ju mera där man kör sakta eller står stilla en stund
Nu har jag kört hoj in till Piteå och det är nästan inget spill längs raksträckorna. I Pitsund däremot har bilen svängt av mot havsbadet och där ligger ett spill på minst 20-30 liter och stinker! Vad än förklaringen är står det klart att rondeller mellan Umeå och Piteå ska passeras med största försiktighet, vi pratar rejäla mängder kludd där det skvalpat till i tanken!

Jag kan ana mig till vilket åkeri det gäller baserat på färdväg i alla fall.

Så det är största försiktighet som gäller om man är på väg norrut idag…!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
”I nuläget oklart om det är något brott…”

Det kan ju vara en olycka också.

Du vet, när något går sönder och inte fungerar som det ska.

Vi har ju redan konstaterat att chauffören hade laglig rätt att köra hela sträckan utan att gå ur hytten, och sittandes i hytten är det kanske inte så lätt att upptäcka att något är trasigt.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
”I nuläget oklart om det är något brott…”

Bilen måste ju ha stunkit räv efter det utsläppet, lite underligt i alla fall om inte chauffören upptäckt utsläppet senast när ekipaget parkerades. Jag kände talloljelukten tydligt när jag passerade Pitsund.

Det är en stor möjlighet att industriområdet Backen alternativt depåområdet vid Haraholmen var slutdestination för nattens färd och företaget skulle sannolikt ha gått ut med en varning omgående om de blivit uppmärksammade på problemet…

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA