Olovlig terrängkörning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ething.

Du har rätt som dyslektiker är man inte 100% läskunnig ?

Men det hör inte hit. Jag har fel till 50% cykla med trampcyckel är lagligt men i vissa fall anmälnings pliktigt.

El fordon som elcyklar verkar dock vara helt förbjudet.

Cykling​

Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas!


När du cyklar i närheten av ett hus är det viktigt att ta hänsyn. De som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur nära huset du kan cykla beror på hur stor risken är att störa.

Här får du inte cykla​

Över planteringar, trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra känsliga områden, exempelvis åkrar med växande gröda,får du inte cykla.
Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.

Anpassa cyklingen efter naturen​

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.
Tänk särskilt på att:
  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde. Var dock uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta på informationsskyltar invid berörda motionsspår.

Återkommande cykling på samma plats eller cykling i grupp​

Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde. Extra viktigt är det när du arrangerar organiserad eller regelbunden cykling på annans skogsmark. Skaderisken är stor och då har du som arrangör ett särskilt ansvar. Du måste även anmäla samråd hos länsstyrelsen om dina cykelarrangemang kan skada marken.

Kommun och polis kan reglera​

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat​

I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

Eldrivna cyklar, rullstolar och permobiler​

Allemansrätten gäller alla. Om du behöver använda dig av en eldriven rullstol, eller en permobil, eller annat hjälpmedel får du givetvis använda den. Däremot gäller allemansrätten inte motordrivna cyklar och andra motordrivna fordon.

Elrullstolar och permobiler​

Rullstolar, precis som cyklar och hästar, skadar lättare känslig mark än vad vandring till fots gör. Undvik därför blöta och mjuka marker. Använd vägar och leder istället.

Fyrhjulingar och andra terrängfordon​

Den som behöver till exempel en 4-hjuling, för att komma ut, måste ha dispens från terrängkörningslagen. Ansök om dispens hos länsstyrelsen. De behöver en kopia av ett läkarutlåtande för att behandla dispensen, med angivande av de särskilda skäl som åberopas för körningen.

Olika typer av motordrivna cyklar​

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor.Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.
Så när Göteborg sätter upp en skylt i skogen vid gränsen till Partille kommun om
Cykling förbjuden så är det bara att skita i den ? Olaglig ?
Jag är ute och motionsorienterar (dvs cyklar så långt det går) och går sedan. Efter hittat någon kontroll i närheten av Enedalsvägen i Partille kommun följer jag skogsstigarna mot S och SV.
Och mitt i skogen står en skylt cykling förbjuden. Som jag uppfattar det vid gränsen till Göteborgs kommun. Stigen var av den typen att cykla kom inte ifråga för mig.
Utan jag släpade cykeln med mig genom skogen. Så gott det gick. Tills det så småningom åter gick att cykla.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad är problemet med endurobanor och crossbanor ?
Ser inte att körmöjlighet saknas ens i min lilla kommun där vi har två endurobanor och en crossbana ,styrt vad det gäller körning ,gott om tider och bra skött
I många små orter har komunen förståelse för motorsport å flera banor, medans Stockholm har bara några...Skulle behövas säkert 20-30 banor för att täcka behovet..?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ursäkta H-yson, jag undrar, du får/ kan köra hoj, men vad är det du är handikappad med?
Ryggmärgsskada efter en skärmflygsolycka 2016, har nervskadan på TH12 och inkomplett. Kan stå med stöd men inte hålla balans eller gå mer än korta sträckor med rollator så använder rullstol till 99%.

Både läkaren och trafikinspektören har gett mig godkänt att köra med egenanpassad bil som även är manuellväxlad så har inga förbehåll på kortet. MC kräver ännu mindre anpassning, brukar flytta upp bakbromsen på styret och eventuellt göra om lite på växelpedalen då jag inte kan röra fotleden(typ som att köra med skidpjäxor). Träffade trafikinspektören på Mellstaträffen också så han har sett att jag kan köra hoj också. Är vikten på hojen som är begränsningen med vad jag kan lyfta upp sittandes på marken.

Trialhojen har växelspaken så långt fram att den kan jag växla utan modifiering, däremot har jag kopplat fram och bakbroms på samma handreglage så det måste jag göra om till besiktningen. Så får väl bygga någon egen variant med dubbla bromspumpar på ett och samma handtag för ska man studsa och triala behövs resten av fingrarna för att hålla i sig.

Här kan du se en variant på hur jag växlar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du behöver uppleva Kalvstigen mellan Delsbo och Järvsö. "Tyvärr" i en hastighet som är på körkortsgränsen för att vara en riktigt optimal upplevelse.
Jag har kört den vägen fast med bil på vintern.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Upprepning är sällan speciellt underhållande. Jag vill se nya saker när jag kör och min körning är enbart för nöjes skull. Att komma till samma kurva eller krön två gånger samma dag är helt ointressant.
Jo men snälla nån nupratar vi terrängkörning , grusvägar har du väl inte inhägnat ?
på riktigt så har du väl inte kurvor och krön i skogen om du ger dig in i spenaten :hojraket
Håller du dig till sånt med kurvor och krön ser jag inte bekymret ?‍♂️
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så när Göteborg sätter upp en skylt i skogen vid gränsen till Partille kommun om
Cykling förbjuden så är det bara att skita i den ? Olaglig ?
Jag är ute och motionsorienterar (dvs cyklar så långt det går) och går sedan. Efter hittat någon kontroll i närheten av Enedalsvägen i Partille kommun följer jag skogsstigarna mot S och SÖ.
Och mitt i skogen står en skylt cykling förbjuden. Som jag uppfattar det vid gränsen till Göteborgs kommun. Stigen var av den typen att cykla kom inte ifråga för mig.
Utan jag släpade cykeln med mig genom skogen. Så gott det gick. Tills det så småningom åter gick att cykla.

Kommun och polis kan reglera​

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dåliga öppettider, öppettider som inte hålls, tvingad att betala pengar till svemo (som inte främjar motorkulturen i Sverige), samma spår om och om igen etc.
Charmen med enduro är att utforska och köra olika typer av spår i varierad terräng.

I många länder utomlands är detta ett ickeproblem och i många fall lagligt med officiella spår.
Att du inte ens får göra en egen slinga på din egen mark säger väl allt om attityden till vår rätt att använda vår egendom.

EDIT; Självklart ska man respektera andra människor. Att försöka att köra ensligt och inte modifiera motorcykeln för att låta cooooolare (läs högre) står högt upp på min lista.
Tyvärr funkar sånt aldrig , hit till skoterlederna kom rena teamekipagen med buss och hojar från grannlandet i väster och körde fredag-söndag under några sommarmånader så det såg även jag som åker hoj förstörelsen av plus att alla verkar ha en morsa som städar åt dom som inte är med på såna helger .
Är väl lite av charmen att åka till andra banor för nya spår , öppettider styrs väl av buller och sånt här är fredag kväll enda kvällen det är stängt annars öppet alla kvällar plus förmiddagar på helg
Avgifter till svemo kan väl omöjligt vara det som gör att hojkörningen läggs ner ?
slingor på egen mark funkar prima om det sköts snyggt lagligt eller ej likaså finns ju områden i terräng det körs illegalt tills det kommer puckon och förstör -här fick vi ett grustag stängt sen nån idiot kört i sorterade högar vilket är klyftigt när ägaren sett genom fingrarna på körningen i många år
Tyvärr funkar det inte då folkvett inte är medfött längre
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
I många små orter har komunen förståelse för motorsport å flera banor, medans Stockholm har bara några...Skulle behövas säkert 20-30 banor för att täcka behovet..?
Vi är nog båda nog gamla för att vara ögontjänare och sköta oss snyggt på gråzonskörningar tyvärr är det många som inte kan det,Stockholm har nog värre med grannar och buller angående banbrist och det lär inte bli bättre förrän elhojarna tar över på bred front
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jo men snälla nån ni pratar vi terrängkörning , grusvägar har du väl inte inhägnat ?
på riktigt så har du väl inte kurvor och krön i skogen om du ger dig in i spenaten
I mina ögon är det inte en tvär gräns när väg övergår i terräng. Det händer att vägar övergår till att vara stigar för att sen vara svåra att se alls. Även när jag har kört enduroslingan på S1 förväntar sig folk att man kör samma spår som de gör.

Jag gillar att välja väg i stunden och tycker att det är tråkigt när man plötsligt står intill en markägare med bössa på axeln och blir ombedd att vända direkt. Självklart kör jag inte där jag ser att det inte är populärt att man finns till.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
I mina ögon är det inte en tvär gräns när väg övergår i terräng. Det händer att vägar övergår till att vara stigar för att sen vara svåra att se alls. Även när jag har kört enduroslingan på S1 förväntar sig folk att man kör samma spår som de gör.

Jag gillar att välja väg i stunden och tycker att det är tråkigt när man plötsligt står intill en markägare med bössa på axeln och blir ombedd att vända direkt. Självklart kör jag inte där jag ser att det inte är populärt att man finns till.
Sköter man sig så brukar man slippa bössan :) vi kom orekat in i Dalarna för många år sen och då fick vi se många bössor för vi kom i ett älgdrev under septemberjakten när vi kom in i grannlänet det mötet på Tallåsen var inte trevligt ens med proppar i öronen:glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Kommun och polis kan reglera​

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.
Ja då är det tydligen lugnt att cykla bredvid motionsspår och vandringsleder.
Det förklarar varför Göteborg har så svårt komma åt MTB-åkarna i Änggårdsbergen.
Eftersom dom cyklar på "sina egna MTB-banor" i naturen.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vi är nog båda nog gamla för att vara ögontjänare och sköta oss snyggt på gråzonskörningar tyvärr är det många som inte kan det,Stockholm har nog värre med grannar och buller angående banbrist och det lär inte bli bättre förrän elhojarna tar över på bred front
Nästan alltid funkar de att komma överens me cyklister, vandrare, hästfolk samt jägare om man respekterar varandra å ger fan i att köra på leder å när de är jakt samt stanna å stänga av hojen när man ser hästfolk...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ething.

Du har rätt som dyslektiker är man inte 100% läskunnig ?

Men det hör inte hit. Jag har fel till 50% cykla med trampcyckel är lagligt men i vissa fall anmälnings pliktigt.

El fordon som elcyklar verkar dock vara helt förbjudet.

Cykling​

Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas!


När du cyklar i närheten av ett hus är det viktigt att ta hänsyn. De som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur nära huset du kan cykla beror på hur stor risken är att störa.

Här får du inte cykla​

Över planteringar, trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra känsliga områden, exempelvis åkrar med växande gröda,får du inte cykla.
Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.

Anpassa cyklingen efter naturen​

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.
Tänk särskilt på att:
  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde. Var dock uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta på informationsskyltar invid berörda motionsspår.

Återkommande cykling på samma plats eller cykling i grupp​

Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde. Extra viktigt är det när du arrangerar organiserad eller regelbunden cykling på annans skogsmark. Skaderisken är stor och då har du som arrangör ett särskilt ansvar. Du måste även anmäla samråd hos länsstyrelsen om dina cykelarrangemang kan skada marken.

Kommun och polis kan reglera​

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat​

I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

Eldrivna cyklar, rullstolar och permobiler​

Allemansrätten gäller alla. Om du behöver använda dig av en eldriven rullstol, eller en permobil, eller annat hjälpmedel får du givetvis använda den. Däremot gäller allemansrätten inte motordrivna cyklar och andra motordrivna fordon.

Elrullstolar och permobiler​

Rullstolar, precis som cyklar och hästar, skadar lättare känslig mark än vad vandring till fots gör. Undvik därför blöta och mjuka marker. Använd vägar och leder istället.

Fyrhjulingar och andra terrängfordon​

Den som behöver till exempel en 4-hjuling, för att komma ut, måste ha dispens från terrängkörningslagen. Ansök om dispens hos länsstyrelsen. De behöver en kopia av ett läkarutlåtande för att behandla dispensen, med angivande av de särskilda skäl som åberopas för körningen.

Olika typer av motordrivna cyklar​

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor.Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.
Jag skall inte pennfäktas alltför hårt :). Du säger att du har 50% rätt genom att hänvisa till en text som jag gissar kommer från Naturvårdsverket, där de börjar med att skriva att du får cykla i naturen, din och min matematik skiljer sig uppenbarligen åt. ALL organiserad verksamhet kräver formellt polistillstånd i naturen, att sedan Scouter och Friluftsfrämjandet inte alltid har det är en annan sak.

När det gäller elassisterade cyklar så har jag skrivit spaltkilometer på olika cykelforum, kortfattat så ljuger Naturvårdsverket eftersom att de är upprörda på att Transportstyrelsen klassar elassisterade cyklar som vanligt cykel och inte ett motordrivet fordon, vilket innebär att de inte omfattas av terrängkörningslagen. Mitt favoritexempel är att det hänvisar till en utredning (SOU 1993:51) som bevis för att man inte får använda elassisterade cyklar, den utredning handlar om motorbuller i fjällen och skärgårdsmiljö... Till saken hör at tjag egentligen är emot elassisterade cyklar i naturen, men det ger inte myndigheter rätt att ljuga, och dessutom använda mina skattepengar till det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skall inte pennfäktas alltför hårt :). Du säger att du har 50% rätt genom att hänvisa till en text som jag gissar kommer från Naturvårdsverket, där de börjar med att skriva att du får cykla i naturen, din och min matematik skiljer sig uppenbarligen åt. ALL organiserad verksamhet kräver formellt polistillstånd i naturen, att sedan Scouter och Friluftsfrämjandet inte alltid har det är en annan sak.

När det gäller elassisterade cyklar så har jag skrivit spaltkilometer på olika cykelforum, kortfattat så ljuger Naturvårdsverket eftersom att de är upprörda på att Transportstyrelsen klassar elassisterade cyklar som vanligt cykel och inte ett motordrivet fordon, vilket innebär att de inte omfattas av terrängkörningslagen. Mitt favoritexempel är att det hänvisar till en utredning (SOU 1993:51) som bevis för att man inte får använda elassisterade cyklar, den utredning handlar om motorbuller i fjällen och skärgårdsmiljö... Till saken hör at tjag egentligen är emot elassisterade cyklar i naturen, men det ger inte myndigheter rätt att ljuga, och dessutom använda mina skattepengar till det.
Du har utan tvekan rätt, jag kan bara referera till vad just våra socialdemokratiskt/miljöpartistiskt styrda statliga verk skriver.

Jag vet dock att i våra 230 hektar skog varken åker 4 hjulingar 2 hjulingar eller cyklister. Dom gillar inte mej.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
För att tala klarspråk, något du sällan hör i rättssammanhang, så är jag mycket angelägen att få ta min Kawasaki KLX230 (en mycket skonsam och snäll motorcykel) ut i naturlandskapet för att se älgar, rådjur, vildsvin, och eventuellt andra bisarra djurarter som gömmer sig i den svenska floran.
Ett hett tips är att göra det till fots, under total tystnad. Lovar att du kommer se så mycket mer djur än om du sitter på en brummande motorcykel. Rör dig tyst och i motvind, så djuren varken hör eller får vittring av dig. Minimal störning i naturen ;)

Jag kan personligen intyga att min hoj inte gör mer avtryck i underlaget än en häst
Tyvärr förstör en häst ganska mycket. Ska finnas ett rättsfall om hästar och allemansrätten. Man får passera/rida igenom annans skog, en gång. Man få alltså inte gång på gång ge sig ut och rida i någon annans skog då det fördärvar för mycket för att kunna alla under allemansrätten.

Vi ska vara rädda om vår allemansrätt, men försök att inte tänja på dess gränser för då kommer det troligtvis sluta med att den försvinner.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
När jag är ute och kör kan jag tycka att det ibland är svårt att veta om en väg är en väg eller klassas som terräng. Jag brukar låta bli att köra in om jag är tveksam, just för att vi inte ska få ännu mer av restriktioner. Sitter det en förbudsskylt eller bom är det ju mycket uppenbart att markägaren inte vill ha dig där och då kör man inte in av ren respekt, man kan ju tänka hur arg man själv skulle bli om man hittade ett gäng som sprätte grus innanför bommen.

Häromdagen när jag var ute och körde så hittade jag en grusväg som jag hade sett på ett flygfoto och den såg mycket suspekt ut, typ raksträcka 2km rakt ut i skogen. Så jag åkte dit för att kika. Står där och tänker ska jag köra in eller inte, då kommer en bil och undrar om jag vill ha hjälp, letar jag efter mx banan? Förklarade att jag kikar runt och sett denna konstiga väg som var oskyltad och jag frågade vad det var. Då säger han att där får du helst inte köra, det är en travbana....

Så bara för att saker inte är skyltade så betyder det inte att den är allmän egendom...och jag tror om vi är fler som tänker på det så kommer vi få mycket mindre restriktioner och stängda vägar.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hästar på stranden är en styggelse. Här nere i Skåne är det vissa som tycker det är såååå mysigt att rida i vattnet i solnedgången.....så pissar den där hästen sina 200l hästurin och gärna några tollar i det 30cm djupa vattnet och vips är det obadbart....så jäkla äckligt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du behöver uppleva Kalvstigen mellan Delsbo och Järvsö. "Tyvärr" i en hastighet som är på körkortsgränsen för att vara en riktigt optimal upplevelse.
Särskilt nu när vägen sedan några år är åtgärdad utan att det rätades och breddades! :tummenupp
Redan vid träslottet kommer glädjen. Särskilt efter den tråkiga vägen förbi Bollnäs...
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Allt sliter på markerna.
Dumhet mer än något annat.

Jag har mark. Inte mycket, men tillräckligt för att det skall ge mig bekymmer.

Vad skall man acceptera?
Vad måste man acceptera, under Allemansrätten?

Brandsommaren 2018 rycker jag till just när jag skall somna. Brandrök...?
Svagt, men förnimbart.
På med kläderna, ut och sniffa.
Jag bor i den bergiga delen av Halland, i en av de gamla fjordarmarna där vindar och termik kan spela en spratt, speciellt stilla nätter. Brinner det här eller två åsar längre bort...?

Mina marker är snabbt genomgångna, men lukten är tydligare och jag har mina misstankar.

Uppe på vändplatsen för timmerbilarna står två tyska husbilar, och dom har dragit ut hyggesrester till mitten av vändplan och tuttat på. Rätt stor brasa, det brinner fortfarande. Alla har gått och lagt sig.

Nå, får jag inte sova så skall dom fan inte heller få det. Väckning!
Väckning medelst handflata i husbilssandwich. Svarar bra...

Gap, skrik och skrän.
Dom menar på allvar att det inte är några problem att elda ute på vändplatsen och säger "'här nere brinner det väl inte? Det är väl länge norrut?"

Vad svarar man?

Plötsligt kommer en granne från andra sidan berget brakandes ut genom granplanteringen med haddockianska besvärjelser. Han har känt samma lukt.
Tyskar tror att jag har ringt in förstärkning.

Det har jag inte. Men han har!
På andra sidan berget har dom tydligen en larmkedja sedan tidigare, och den fungerar. Jösses.
På 5 minuter är det fler folk på vändplan än i kôrkan.

"Vi känner oss hotade" säger tysken och kryper tillbaka in i sitt skal.

Damn right Sie sind!

En av djurbönderna har en IBC på flaket, det går snabbt att släcka, tyskarna drar och allt är frid och fröjd...?

Nej, nu börjar eländet på allvar.
Tysken hämnas genom att droppa en nål på en hemsida för "bra ställplatser" med tillägget "mycket bränsle i skogen brevid, går bra att elda på vändplatsen."

Vad fan är det med tyskar och lägereldar?

Hursomhelst - trafik nästan varje natt efter det, nedskräpning och elände.
Folk som knackar på klockan 6 och vill ha - kräver starthjälp för att dom "skall med färjan."

Vi ställer en gammal balvagn tvärs över vägen, men balvagnar är lätta och enkla att knuffa undan. Tydligen...

Folk blir idioter när dom kör på andras koordinater och verkar helt sluta tänka själva.

Balvagnen ersattes av ett gammalt as till grävmaskinstrailer, men problemen fortsatte, på lite annat vis bara.

Folk kunde knacka på klockan 11 på kvällen och meddela att "vägen till ställplatsen är blockerad."

Japp, så är det.

"Men vi skulle stå där i natt..."

En kvinna till och med körde upp telefonen i ansiktet på mig och fräste "jamän det FINNS en ställplats där uppe!!!"

Det var så jag fick fatt i adressen och kunde få dem att ta bort nålen.
Till nästa säsong...


Vad jag vill ha sagt är att folk i grupp agerar dummare än individuellt, och om andra säger att man kan köra någonstans så verkar det egna kritiska tänkandet pensioneras alldeles.

Jag var så less på folk som smugglade undan rullar från roadbookkörningar, för att sedan köra samma jävla tur gång på gång tills rullen blev pappersmassa.

Eller folk som "delar spår" så att alla ligger och nöter på samma jävla slinga hela tiden.

Vi har miljoooooner med bra grusvägskilometer som man får köra på och mängder med stigar och traktorspår som är mer tveksamma, men som inte stör någon när det sköts snyggt.

Men, att arrangera gruppresor i skogen ger samma dramatiskt negativa resultat som när danskarna arrangerar kanotsafaris på annans mark.

TET har jag inte hunnit köra ännu, men här finns verkligen komponenterna för en massiv negativ rekyl.
Jaga upp motorcyklister från hela Europa och uppmana dem att köra en och samma sträcka allihop...?
Ett undergångsrecept om ni frågar mig.


"Vår" väg är bommad nu, och jag hatar det. Överutnyttjande, okunskap och ren dumhet stängde den sträckan, och fler lär följa.

Har tänkt på precis samma själv. Samma med TST, hur fint initiativet än är.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top