Olovlig terrängkörning

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ett hett tips är att göra det till fots, under total tystnad. Lovar att du kommer se så mycket mer djur än om du sitter på en brummande motorcykel. Rör dig tyst och i motvind, så djuren varken hör eller får vittring av dig. Minimal störning i naturen ;)


Tyvärr förstör en häst ganska mycket. Ska finnas ett rättsfall om hästar och allemansrätten. Man får passera/rida igenom annans skog, en gång. Man få alltså inte gång på gång ge sig ut och rida i någon annans skog då det fördärvar för mycket för att kunna alla under allemansrätten.

Vi ska vara rädda om vår allemansrätt, men försök att inte tänja på dess gränser för då kommer det troligtvis sluta med att den försvinner.
Hästar och cyklar är inte reglerade i naturen. Däremot är all organiserad verksamhet tillståndspliktig. Du kan alltså inte ha en ridklubb eller kommersiell ridning i naturen utan att att tillstånd för detta. Det är troligen vad den dom du refererar till har för slutsats. Av egen erfarenhet vet jag att få rid- eller cykelklubbar är medvetna om detta. Det är ett mindre problem i allt utom våra största städer
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hästar och cyklar är inte reglerade i naturen. Däremot är all organiserad verksamhet tillståndspliktig. Du kan alltså inte ha en ridklubb eller kommersiell ridning i naturen utan att att tillstånd för detta. Det är troligen vad den dom du refererar till har för slutsats. Av egen erfarenhet vet jag att få rid- eller cykelklubbar är medvetna om detta. Det är ett mindre problem i allt utom våra största städer
Några år sen jag läste en artikel om det i svensk jakt, men rätt säker på att det handlade om en privatperson som red regelbundet i en annan markägares skog som också rördes av den domen. Det där med att man bara fick rida en gång för att det inte ska räknas som regelbundet kan förstås ha varit deras egen jurist som gjort sin tolkning av domen. Inte helt ovanligt i den tidningen.

Så här står det på naturvårdsverkets hemsida:

"Vad gäller för den som driver en ridskola eller hyr ut boxplatser?​

Det finns en vägledande dom från Högsta domstolen från 1996 som behandlar turism på annans mark och som ger vägledning om hur allemansrätten bör tolkas."

Lite längre ner:

"Vad gäller för dig som rider själv eller i egen regi?​

Rider du ofta längs samma vägar eller stigar så gäller samma regler för dig som för den som driver en ridskola eller hyr ut boxplatser."


 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Antar att det är sträckan i luften som avgör. Passerar man 50 meter utan att nudda marken behöver man flygcert.
Njae, höjd över marken avgör.
Jag vet inte exakt var gränsen går men du kan givetvis köra din Flymo gräsklippare utan färdplan och cert.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du behöver uppleva Kalvstigen mellan Delsbo och Järvsö. "Tyvärr" i en hastighet som är på körkortsgränsen för att vara en riktigt optimal upplevelse.
Kalvstigen är magisk!!!! :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"Skräckexempel om man frikör på grus är bommar utan varning svartmålad eller grön fantastiskt lätt att se , bromsat ikull och glidit under såna ett par gånger..."
- Jag förstår, men då kör du redan för fort. Jag har själv varit med om liknande där jag sett bommen ganska sent, och då varit tvungen att hårdbromsa för att inte köra in i bommen. Men den läxan sitter nu i ryggmärgen och jag är försiktigare.

"Ser inte att körmöjlighet saknas ens i min lilla kommun där vi har två endurobanor"
- nja, som Mäki säger är det upprepningen. Tänk dig att du måste promenera samma slinga varje dag, även om du bli superbra på slingan så blir du uttråkad. Grejen med att köra ute på åkervägar och skogsvägar är just upptäckarglädjen, med nya landskap, djur, och faktiskt även människor du träffar på. Dom människor jag träffat på hittills har jag kommit mycket bra överens med, det har varit allt från hundägare, ryttare, skogsbrukare/byggare, cyklister och joggare. Aldrig någon konflikt, och jag presenterar alltid min hoj som "min svarta lilla pony".

Jag vill gärna köra lite motocross (på bana) faktiskt, jag känner att jag behöver den typ av träning/övning för att komplettera min tvåhjulskompetens. Jag känner att jag har mycket att lära av just denna typ av manövrering. Men det utgör endast några procent av mitt totala hojintresse. Känner så för trial och 'amerikansk dirt-track' också, jag vill känna på all form av utmaning. Och det tänker jag göra, men en sak i taget.

H.yson - Ryggmärgsskada:
Tackar Hyson, det var som ... men du har ju ändå möjlighet att komma ut och köra hoj, någorlunda med modifiering men ändå. Det är mycket värt, och imponerande. Kanske tur i oturen i alla fall då det kunnat gå mycket värre.

Sundström; "det lär inte bli bättre förrän elhojarna tar över på bred front"
- Hahah.. det har dom redan gjort. Och nu har vi problem med elskotrar och elhojar i alla fall. Särskillt dessa män klädda i proffscykel-dräkter som drar fram hänsynslöst på väg till & från jobbet, dom kör på folk i höga hastigheter. Grejen är att jag vill prova tackla en sådan 'superhjälte', bara lite med axeln, slår vad om att han kommer flyga! ?

Mäki: "Jag gillar att välja väg i stunden .." - japp, det är livet.
Och "Självklart kör jag inte där jag ser att det inte är populärt .. " - naturligtvis. Det kallas för civiliserat beteende, och det är vad samhället i princip är grundat på. ?

Comback; "tydligen lugnt att cykla bredvid motionsspår och vandringsleder. Det förklarar varför Göteborg har så svårt komma åt MTB-åkarna"
- ja, och du kan även kontrollera att det finns (om det finns) giltig LTF på platsen på transportstyrelsens hemsida. Så sitter där en skylt som inte står med i förteckningen så är den ogiltig.

Geten: "Ett hett tips är att göra det till fots, under total tystnad. Lovar att du kommer se så mycket mer djur än om du sitter på en brummande motorcykel. Rör dig tyst och i motvind, så djuren varken hör eller får vittring av dig."
- Tackar för tipset. Det förstås, det låter som en riktig Rambo-strategi. Men då faller hela grejen med att ta hojen ut i naturen. Du vet, jag kör lika gärna genom små och större städer, byar och samhällen, som på skogväg och natur. Grejen att är sitta på motorcykeln, känna lukten av avgaserna, höra motorn, styra, känna fjädringen svälja ojämnheterna i marken. Det är hojen som är det primära. Jag har redan gått till fots och trampat cykel alldeles för mycket i mitt liv, med A-kortet är det slut med det. Jag har ett nytt liv nu, MC-liv.

och "Man få alltså inte gång på gång ge sig ut och rida i någon annans skog då det fördärvar för mycket" - precis. Det ju det som är saken med att upptäcka. Man återkommer kanske någon enstaka gång senare till samma område. Det är inte så att man skapar sin egna endurobana på någon annans mark. Då blir det ju repetition, och tråkigt i längden. Därför bör man vara lite hemlig med sina smultronställen så att inte andra 'viltskådare' tar sig dit, och då skapar spår/kör upp åkervägarna med sina adventuredäck ?

Mingve; "Då säger han att där får du helst inte köra, det är en travbana...."
- .. och då hoppade du av hojen och började trava, va? ?

Niklas; "Kalvstigen är magisk!!!" - Det är som vår Slingerbult här i Botkyrka, fast kalvstigen verkar längre.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Niklas; "Kalvstigen är magisk!!!" - Det är som vår Slingerbult här i Botkyrka, fast kalvstigen verkar längre.
Kalvstigen är slät och krokig men annars mycket trevligare. Framför allt saknas den tunga trafiken med grus och annat som lämnar flaken. Uppförsbacken när man kommer söderifrån är en god början och underbart för oss som gillar ljudet av en motor under belastning...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Terrängkörning blev det minimalt idag, och olovligt .. tja jag behövde inte köra genom nån stängd bom eller nåt, bara någon öppen grind och förbi några bumlingar här och var. Jag störde i alla fall ingen.

Utforskade Tullinges gamla flygfält, där dom ännu inte byggt nytt, mossiga gamla vägar i skogen.

IMG_2500.JPG


Man har byggt nåt för dom gamla hålen i bergen där dom förvarade flygplanen. Spännande!

Jag hittade dessvärre inte det gamla flygledartornet, man har nog rivit det.

IMG_2509.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom har förstör hela gamla F18... Flygledartornet revs för några år sen... Bergshangaren finns säkert kvar bakom den byggnaden..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har skog och mark själv och kör ju också lite offroadhoj och helt ärligt har även jag brutit mot terrängkörningslagen med båda mc, skoter och fyrhjuling.

Problemet verkar vara att många i dag saknar sunt förnuft och inte bryr sig ett skit om deras aktiviteter drabbar nån annan. Problemet förvärras ju av att allt färre växer upp med nån form av koppling till djur och natur, har du som ung tonåring gått i värmen med mygg, knott, blindingar och bromsar och planterat ett hygge med farsan så har du kanske lite annat tänk.

Jag förstår tanken med att puttra runt med en KLX230 i skogen och att den förmodligen inte ger några större skador om man kör försiktigt och jag skulle ju tro att detta intd är nåt större problem. Men problemet bli ju att nästa gång är det nån fullgasande person på en endurohoj som klöser sig fram i terrängen utan minsta tanke på vare sig terräng eller buller.

Snöskotrarna är ju nu också ett problem då "klätteriklös maskinerna" är det som gäller för skogslandet är det ju hyggen som är öppna för att köra på och sen synns inte plantorna under snön. Fyrhjulingen är ju ett värre problem än hojarna här då det finns mycket såna och här kan jag inte förstå att man inte gör mer då dom i princip inte får nöjesköras nånstans om dom inte är B eller traktor reggade.

Jag skulle gärna se nån form av terrängled för mc och fyrhjuling för att försöka styra om trafiken till leder där marken visserligen kommer att bli "skadad" men ett spår på 2 m är ju bättre än skador över allt. Skulle mycket väl kunna upplåta lämpliga delar av min mark för ett sånt spår, men tyvärr är jag lite rädd för att det ändå skulle bli friåkning på sidan av leden då många som sagt verkar sakna sunt förnuft och förmåga att tänka.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En skogsägare till? Välkommen Bosse. Jag trodde aldrig vi hade så många skogsägare här. Det är absolut underbart.

Ja, avsedda leder vore ju toppen att införa. Ser att du bor i Överkalix, för mig låter det exotiskt. Jag har bara varit i Umeå en gång, och så ett par gånger i Åre och hälsat på min sambos bror. Där fanns mycket knott, dom åt mig levande kommer jag ihåg.

Kollar jag på kartan där uppe i norr, kollar satellitbilder, ser jag mycket obebyggd mark. Det är väl det man kallar vildmark? Och jag anar att vintrarna där är ganska långa, så vad gör man där om inte just vintersport? En skooterled, som om sommaren används som äventyrsled för samtliga terrängfordon, vore på sin plats tycker jag. Problem jag potentiellt kan tänka mig kan komma av det kan vara att vissa inte följer leden och skapar sig egna rutter, eventuellt genom områden inte avsedda för ändamålet.

Det är ju generellt förbjudet att köra i terräng i hela landet, annat än för yrkes/uppdragsutövning. Där har man helt enkelt gjort det lätt för sig, och det kräver en komplettering med just dessa avsedda rekreations-leder för oss som verkligen gillar natur och motor på samma dag.

Det är ju inte så att vi saknar yta i sverige, landet är förvisso inte så stort, men det är avlångt och det finns plats för dom flesta intressen. Både att köra på banor, och äventyra ute i det fria. Skooterlederna är ju märkta med "X" har jag sett, det borde inte vara så svårt att följa.

Finns någon förening / fackförbund, eller ens intressen att skapa förutsättningar för det? Är det SVEMO kanske?

Tänkte på Colorado och ur Tdubskid kör runt på sin TW200. Där verkar det finnas ett nätverk genom bergen av små stigar ("trails"), som verkar vara avsedda för motorister. Han möter andra motorcyklar, ATVs, större Jeepar och andra konstiga fordon på vägarna där. Visst har Colorado större områden att skapa lekparker i, men Sverige är inte för litet för att ha något liknande.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En skogsägare till? Välkommen Bosse. Jag trodde aldrig vi hade så många skogsägare här. Det är absolut underbart.

Ja, avsedda leder vore ju toppen att införa. Ser att du bor i Överkalix, för mig låter det exotiskt. Jag har bara varit i Umeå en gång, och så ett par gånger i Åre och hälsat på min sambos bror. Där fanns mycket knott, dom åt mig levande kommer jag ihåg.

Kollar jag på kartan där uppe i norr, kollar satellitbilder, ser jag mycket obebyggd mark. Det är väl det man kallar vildmark? Och jag anar att vintrarna där är ganska långa, så vad gör man där om inte just vintersport? En skooterled, som om sommaren används som äventyrsled för samtliga terrängfordon, vore på sin plats tycker jag. Problem jag potentiellt kan tänka mig kan komma av det kan vara att vissa inte följer leden och skapar sig egna rutter, eventuellt genom områden inte avsedda för ändamålet.

Det är ju generellt förbjudet att köra i terräng i hela landet, annat än för yrkes/uppdragsutövning. Där har man helt enkelt gjort det lätt för sig, och det kräver en komplettering med just dessa avsedda rekreations-leder för oss som verkligen gillar natur och motor på samma dag.

Det är ju inte så att vi saknar yta i sverige, landet är förvisso inte så stort, men det är avlångt och det finns plats för dom flesta intressen. Både att köra på banor, och äventyra ute i det fria. Skooterlederna är ju märkta med "X" har jag sett, det borde inte vara så svårt att följa.

Finns någon förening / fackförbund, eller ens intressen att skapa förutsättningar för det? Är det SVEMO kanske?
UncleTom, du är verkligen sinnebilden för en Stockholmare :)
På dessa vida vildmarker du ser på din dator bedrivs rennäring, yrkesmässigt skogsbruk, fiske, jakt mm. Om du och alla andra offroadare fick åka där skulle det inte bli mycket kvar.
Det ser inte vackert ut där de tillåtna fyrhjulingarna kör men som tur är så är det ändå en begränsad mängd och av en anledning annat än för skoj.
Man har på senare tid börjat cykla MTB i fjällen och det gör att tidigare fina stigar på många ställen har blivit lerdiken.

Och, om du nu ändå skulle få för dig att köra där uppe så gäller det att du inte på något sätt liknar en hund ;-)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En skogsägare till? Välkommen Bosse. Jag trodde aldrig vi hade så många skogsägare här. Det är absolut underbart.

Ja, avsedda leder vore ju toppen att införa. Ser att du bor i Överkalix, för mig låter det exotiskt. Jag har bara varit i Umeå en gång, och så ett par gånger i Åre och hälsat på min sambos bror. Där fanns mycket knott, dom åt mig levande kommer jag ihåg.

Kollar jag på kartan där uppe i norr, kollar satellitbilder, ser jag mycket obebyggd mark. Det är väl det man kallar vildmark? Och jag anar att vintrarna där är ganska långa, så vad gör man där om inte just vintersport? En skooterled, som om sommaren används som äventyrsled för samtliga terrängfordon, vore på sin plats tycker jag
Problemet du inte ser är att skotern kör på snö och is och det syns knappt när det tinas vilket allt annat på bar mark gör.
Sen är det som många skrivit innan lätt att tycka att saker ”vore på sin plats” när det är andras mark och slit man ser på och inte sin egen arbetsplats med röjning/plankning/avverkning/gallring
Nä vi som har mark får helt enkelt bjuda in dig på en fyraveckors ”röj i skogensemester utan hoj ” så får du se skogen på riktigt ?
Å ska vi titta åt usa om du har dom som exempel på bra grejer får du nog snart köra i skottsäker väst när alla markägare skjuter först och frågar sen ?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
? .. jasså, jag verkar som en riktig stockholmare? Det känns faktiskt lite smickrande då jag blivit kallad lite olika saker, men aldrig det.

Ok, så dom där "vildmarkerna" är alltså för renar och djur och det där. Jag förstår att motorkörning där skulle störa djurlivet. Det skulle väl krävas omfattande omorganisering för att anordna lämpliga motor/terrängleder. Jag menar, ytorna ser ju stora ut, och man kunde ordna upp landet lite så kanske det gick att underhålla något slags nätverk av terräng-leder i alla fall.

T ex kunde markägaren få bidrag av kommunen för att tillåta leden om den går genom din mark, kommunen skulle årligen se till att underhålla den med att fylla i gropar och diken så att den blir körbar.

Haha.. det börjar likna ett styrelsemöte för min bostadsrättsförening här. Vi har faktiskt lite 'mark' här också, men den består mestadels av parkeringsplatser, lekplatser, och några gräsytor.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"..titta åt usa om du har dom som exempel på bra grejer får du nog snart köra i skottsäker väst när alla markägare skjuter först och frågar sen"
- Jag bör alltså inte ta på mig min älg-dräkt? :LOL:
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
"..titta åt usa om du har dom som exempel på bra grejer får du nog snart köra i skottsäker väst när alla markägare skjuter först och frågar sen"
- Jag bör alltså inte ta på mig min älg-dräkt? :LOL:
?det är nog isåfall lika illa vad du än klär ut dig till potentiell inbrottstjuv-varg-eller älg är nog lika illa om vi ska amerikanisera oss , nä fy tusan.
usa är en falsk fasad med massa tjocka skräpmatsätare så då föredrar jag svensk glesbygd alla dar i veckan ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Alltså grejen är att jag på allvar börjar tänka på att faktiskt köpa en bit skog, nånstans där den inte är alltför dyr. Jag, till skillnad från min sambo Camilla, älskar allt vad natur och arbeta i naturen innebär (minus insekterna då).

Jag kan se mig själv som en viltvårdare eller naturarbetare, fast jag är ju lite blödig, vill inte döda vildsvinen. Men allt det där med att köra något skags fordon i skogen och jobba med något, göra nytta där. Vara i närjeten till naturen och djuren helt enkelt. Motorcykeln är så klart en stor del av det, men inte på det viset som många tror med att röja och plöja upp spår, utan snarare på ett skonsamt vis ta sig fram på befitliga skogsvägar.

Hörde att Carl Gustav (kungen) gillar sånt också, att han har en samlig motorredskap han ibland leker med i terrängen.

... just ja! Ni har ju varg och björnar där upp också! ?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har man följt tjafset om vattenskoter och förarbevis inifrån så ser man vad som händer när för många fritänkare med attityden att ”det som inte är förbjudet är tillåtet” samlas inom en aktivitet. Tur att terrängåkare är förhållandevis få och att det inte finns bra mark vid Hornstull
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Problemet du inte ser är att skotern kör på snö och is och det syns knappt när det tinas vilket allt annat på bar mark gör.
Sen är det som många skrivit innan lätt att tycka att saker ”vore på sin plats” när det är andras mark och slit man ser på och inte sin egen arbetsplats med röjning/plankning/avverkning/gallring
Nä vi som har mark får helt enkelt bjuda in dig på en fyraveckors ”röj i skogensemester utan hoj ” så får du se skogen på riktigt ?
Å ska vi titta åt usa om du har dom som exempel på bra grejer får du nog snart köra i skottsäker väst när alla markägare skjuter först och frågar sen ?


Kanske dags att titta på upprinnelsen...?

Saxat från annat forum:

Det kanske kunde vara kul att se tillbaka på hur lagen kom till, och vad den egentligen avsåg att komma tillrätta med...?


Förarbetena gjordes under tidigt -70 tal, och avsikten var att komma tillrätta med (samernas, men sades självklart aldrig rent ut) skoterkörning på barmark i känslig fjällnatur.
Då på den tiden var T-åkarna (enduro för er nytillkomna) antingen militärer eller SMK-åkare och därmed alltså samhällsbärare och självklart välkomna överallt i skogen, no questions asked.
4-hjulsdrivna bilar hade svarta nummerskyltar med gula siffror och körde som dom ville, tillsammans med ytterligare några få fordon i kraftbolagens ägo.

Jo, just det: några Range Rovers hade letat sig in i landet, men dom ägdes av människor i tweed som sade "ÄW" när dom egentligen menade "R", därför räknades dessa bilar som handikappfordon och sådana kan man inte belägga med några restriktioner...

Tyvärr sattes beredningen i händerna på en Carl Lidbom, beryktad stolle med minimal respekt för lag och ordning. "Enmansutredare" mer än en gång - helt enkelt därför att ingen ville bli inblandad i dennes genvägar och lagförakt.

Yes, the very same Carl Lidbom som Anders Björck läxade upp i KU många år senare i den helt sanslösa Ebbe-historien, med det klassiska. "Du skall veta hut!"

Såg han ut som han kände sig träffad och höll med, ni som sett förhöret...?
Nä, just det - Carl Lidbom personifierade den maktfullkomlighet och godtycklighet som karaktäriserar den politiska nomenklaturan.

Carl Lidbom beskrevs i sitt eftermäle som "flyhänt i lagberedning" av samtida partikamrater, men bakom denna "flyhänthet" dolde sig rent jävla slarv och ointresse - snabbt skulle det gå!

När denne vild-Huss satte tänderna i beredningsarbetet för det som 1975 skulle bli "Terrängkörningslagen" så jämställde han för enkelhetens skull all slags terräng med alla slags motorfordon och *presto* ansåg sig redo att gå vidare till något annat, viktigare.

Någon hjältemodig sekreterare på departementet dristade sig att på eget bevåg hysta in strofen om "ej snötäckt mark" i sista stund - annars hade väl även all vinterkörningen varit förbjuden, även med skoter...
icon_rolleyes.gif


Men, varför protesterade ingen...?

Det gjorde vi!
Detta var en era av sheer madness och skottpengar på alla oss som höll på med motorsport:

SMC mobiliserade järnet mot "Rapport 13" som hade som avsikt att förbjuda alla motorcyklar över 250 cc "för att dom var onödiga".

Och jo, det klart - när dåtidens DDR-Sverige jämförde sig med just riktiga DDR och Tjeckoslovakien så klarade dom där nere sig alldeles utmärkt med sina 250or, så varför skulle inte vi...?

En parallell kamp pågick mot en försäkringsreform som hade för avsikt att döda all motorsport i Sverige - man skulle kräva att alla motorfordon skulle hållas trafikförsäkrade, alltid.
Även rena tävlingsfordon, som inte ens hölls registrerade - eller alls kunde registreras...
Även denna dödstöt kunde avvärjas tack vare namninsamlingar och protester arrangerade av SVEMO, SVERA, SBF och allt vad det hette.

...men, "Terrängkörningslagen" fick aldrig någon uppmärksamhet.
Dels för att den egentligen inte berörde oss, enligt utkast och förarbete, och dels att alla var busy med så mycket annat, mer angelägna grejer.

För mig har aldrig Terrängkörningslagen varit ett stort problem.
Det är en orättfärdig lag, som trumfats igenom av en vettvilling på tvärs med vad den egentligen avsåg skydda - och är genom sin slarviga beredning grymt svår att få till fällande dom på. En skitlag, helt enkelt - ur olika perspektiv.

Jag struntar helt enkelt i den, och låter förnuftet råda.
Lagen är en reminiscens från ett Sverige när förnuftet inte rådde, och jag stannar gärna och tar ett snack med vem som helst som står där och viftar i skogen - oavsett högaffel eller batong i näven.
Det brukar sluta med försoning och tips om nya stigar, eller kanske ett önskemål att jag möjligen kan ta ett snack med fiddy-gangstrarna som håller till nere på motionsspåret...?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top