Olovlig terrängkörning

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nja, det är inte så långsökt faktiskt. Det var någon lokal enduroklubb nere i väst som tillfrågades om de kunde köra upp gamla spår ute i skogen och där började det växa grejer som inte funnits där innan.

När vi frikör häruppe i norra delen av sverige så brukar vi alltid stanna till vid bondgårdarna och fråga det är ok att köra över deras mark. De flesta ( i princip 100%) blir glada, dels för att vi stannar och frågar och dels för att de då alltid skickar iväg oss efter de stigar som de själva använder för att transportera sig och kossorna. Det är sååå många stigar och på grund av att åkrar ska ligga i träda så växer det igen. Vi gör bonden en tjänst genom att köra upp stigarna och hålla bort sly och gräs.

Med lite kommunikation så kommer man väldigt långt...

Hittade artiklen: https://www.extrakt.se/enduro-bra-for-miljon/

Nu känner jag inte till det fallet i Göteborg i detalj men jag tror ju inte att det handlar om att man tillåter terrängkörning fritt i det området utan det låter som att det snarare var en engångshändelse som användes istället för att ”lufta” jorden på annat vis. Annars skulle ju vegetationen aldrig få en chans att etablera sig. Vill mena att det var ett undantag och att majoriteten av den olovliga terrängkörningen i Sverige ställer till mer skada än vad den är till nytta.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"Är uncletom uppväxt på söder med en fotboja?"

(Ok, får väl presentera mig själv lite närmare här .. :LOL: )

Njae, men nästan. Jag är uppväxt med en förvirrad new-age period-vegan & hälsofreak till tjeckisk morsa, som ständigt hittade på konstiga saker och använde mig som sitt marsvin för sina biodynamiskt odlade grödor från balkongen. Jag blev berövad mycket av det 'normala' när jag var liten, vilket resulterat i att jag nog blir en mycket lekfull gubbe, tills jag dör.

Jag är född här i Stockholm (på Karolinska), men morsan flyttade ner oss till Malmö, och ett halvår senare till Helsingborg när jag var 6-7 år gammal och skulle börja skolan. Jag gick låg & mellanstadiet där, sen flyttade morsan och jag till Stockholm igen där jag började högstadiet. En av mammas vänninor tutade i morsan att dom skulle starta en vegetarisk restaurant med laserklinik i det nybyggda huset bredvid Söderbingo, men nej. Sen flyttade vi tillbaka till skåne, jag började gymnasiet och vi bodde där ca 3 år, för att sen flytta tillbaka till Stockholm.

Hur som helst, tiden jag bodde i Helsingborg formade mig mest. Min granne Kenny, en pojke kanske 2 år äldre än jag mittemot på gården, kom inrullande på en liten 50cc Honda-cross en solig dag, som han fått av sin pappa. Jag var väl 10 år gammal då och jag ville också ha en cross, så mycket att jag fick ont i magen. Jag fick en hemdator istället!?

Nåt år efter det rullade Kenny in med en helt ny, glänsande grön 80cc Kawasaki! Det var då jag blev mentalt störd på riktigt. Min BigJim hade en cross, typ en 1973 Honda CR250m, jag ritade motorcyklar i skolan, kunde inte fokusera på läxorna, cyklade runt med min lilla skitcykel och låtsades att det var en cross, etc. Så detta i kombination med morsans ideologier är jag uppvuxen i en mardrömsbubbla som ni ute i landet inte har en aning om, hur det kan forma en liten pojke att bli en slags motor-extremist. Kanske lika bra att jag aldrig fick en cross då ..., jag hade iofs en liten ångmaskin.

Dessa dagar ca 40 år senare har jag som tur är ett arbete, ok ekonomi och en förstående sambo (som jag kan skylla det mesta på). Framförallt har jag min egen motorcykel! Men Kenny och hans hojar lever kvar i själen hos mig och gör sig ibland påminda som färskt hackad vitlök. Då går jag ner i garaget, lägger handen på *min* Kawasaki, och säger "MIN HOJ, MIN!!" - Så ja, jag är inte riktigt frisk ännu, 'terapin' är pågående och jag är på bättringsvägen.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Hjärnsläpp... :rodnar Klart det är kulting som jag trodde jag skrev... :rodnar
"Autocorrect"... Man kan alltid skylla på autocorrect! :krama

Angående att köra i terräng, det kommer troligen aldrig att bli mer tillgängligt, även om man kan hoppas. Miljönissarna kommer aldrig att tillåta något åt det hållet. Trots sin litenhet i antal har de ett konstigt stort inflytande.

Det är snarare tvärt om, de gör allt de kan för att stoppa motorbanor överlag, är det inte avgaser och risk för oljeutsläpp och allt vad de hittar på så är det för mycket buller. Även om det som i någon undersökning jag läste för (ett bra tag) sen där de inte kunde mäta bullret pga olika anledning som tex "bullret från motorvägen överröstade motorbanan" eller "det var skare på snön så det lät för mycket när någon gick där för att kunna mäta ljudet från motorbanan".
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Autocorrect"... Man kan alltid skylla på autocorrect! :krama

Angående att köra i terräng, det kommer troligen aldrig att bli mer tillgängligt, även om man kan hoppas. Miljönissarna kommer aldrig att tillåta något åt det hållet. Trots sin litenhet i antal har de ett konstigt stort inflytande.

Det är snarare tvärt om, de gör allt de kan för att stoppa motorbanor överlag, är det inte avgaser och risk för oljeutsläpp och allt vad de hittar på så är det för mycket buller. Även om det som i någon undersökning jag läste för (ett bra tag) sen där de inte kunde mäta bullret pga olika anledning som tex "bullret från motorvägen överröstade motorbanan" eller "det var skare på snön så det lät för mycket när någon gick där för att kunna mäta ljudet från motorbanan".
:tummenupp :crash
Fast jag är så udda så jag brukar erkänna när jag klantar mig... :rodnar
I arbetsmobilen måste man verkligen läsa eftersom den funktionen verkligen kan ställa till dej. Hade jag satt gris framför hade jag nog inte missat det. Men det är som racertävling, guidad visning så det försöker jag undvika...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En grej jag ofta ältar är att jag konstigt nog tänker på Gamla Stan här i Stockholm som terräng. Varför?

- Jo, förvisso finns här gator, gränder och torg, belagd yta oftast med gatsten eller kullersten, och naturligtvis bostäder och affärer. MEN geografin säger något helt annat. Det är som vilken som helst BERGSBY vid medelhavet: Oregelbunden nivå på alla gator, smala gränder, branta backar, ojämnheter, ofta lågt för huvet pga skyltar och att vissa gränder har viadukter/portar mellan hus, trappor av varierande form, kurvor i alla möjliga former vinklar och radier, helt enkelt en väldigt dynamisk miljö att köra hoj i.

En intressant grej vore om man arrangerade ett gatlopp här. Det ÄR smalt, vilket tyvärr betyder att inte många hojar kan åka på gatorna samtidigt, men om man gjorde ett slags rally av det där dom tävlande startar sekvensiellt efter varandra, kanske med 20 sekunders mellanrum, så skulle det kunna bli en väldigt festlig MC-extravaganza!

Dock är det inte särskillt troligt, Stockholms Stad skulle nog inte gå med på något sådant. .. men det skulle dra folk!

IMG_1336.JPG
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ja, Motard, eller moped, eller vad som helst med motor och två hjul. Det blir ju inga höga farter, utan här handlar det nästan som i trial om att kontrollera hojen på lite annorlunda sätt.

Och yes, det blir halt på sten när det är vått. Därför gäller mjukt gummi, små nabbar, och inte för aggressivt ax / inbromsning.

Ja troligtvis, Ola. Det är många som bor där. Flera företag och små affärer. Det skulle nog inte bli poppis med ett hoj-race.

.. men hur gör dom i Monaco då?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
MiniGP? Tar ju inte så stor plats. Hade varit häftigt om man kunde få tillbaka landsvägsrace i sverige, men just nu får vi tyvärr fokusera på att behålla de banor vi har.

Man köper väl bara bostad i Monaco just för att kunna se formel1 gratis :yoparty
Tror inte det är därför man köpt bostad i gamla stan
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kom på att det finns fina gamla kvarter på Södermalm också med dramatiska backar med kullersten, där man skulle kunna arrangera något kul med motor, t ex från Tantolunden, via Skinnarviksberget, sen via Söder Mälarstrand mot höjderna på gamla söder, och avsluta nerför den branta backen mot Slussen (tror Pryssgränd och Bastugatan). Man får väl bädda med dynor och madrasser på sina ställen för att dämpa eventuella krasher.

Annars kan man även köra lite grus-race kring Vällstas avfallsanläggning. Där kan jag inte tänka mig att man får nåt gnäll från boende. Lagom stort också för t ex Supermoto, och så denna intressanta 'skrotmiljö' som bygger på madmax-stämningen.

Vällsta.jpg


En lite tydligare bild över Vällsta

Vallsta 2.jpg

Finns även ett grustag i närheten. "Vällstarundan" kan kompletteras yttarligare. Vem är DA Mattson? Kan det vara markägaren? Han skulle få % av intäckterna av tillställningen, tror han skulle bli glad.

Vällsta plus.jpg
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@uncletom

Efter att läst några av dina inlägg så tror jag att trial skulle vara nåt för dig. Rent körteknisk. Är det någon motorsport man lär sig köra i skog så är det trial. Det går inte fort men fasen så snitsiga piloterna är.

Klubben jag körde med i forntiden då jag började med motoriserade tvåhjulingar, Tiger MK, finns fortfarande. De har skog i Gladö kvarn i Huddinge. Enligt deras hemsida finns prova-på-verksamhet.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Allt sliter på markerna.
Dumhet mer än något annat.

Jag har mark. Inte mycket, men tillräckligt för att det skall ge mig bekymmer.

Vad skall man acceptera?
Vad måste man acceptera, under Allemansrätten?

Brandsommaren 2018 rycker jag till just när jag skall somna. Brandrök...?
Svagt, men förnimbart.
På med kläderna, ut och sniffa.
Jag bor i den bergiga delen av Halland, i en av de gamla fjordarmarna där vindar och termik kan spela en spratt, speciellt stilla nätter. Brinner det här eller två åsar längre bort...?

Mina marker är snabbt genomgångna, men lukten är tydligare och jag har mina misstankar.

Uppe på vändplatsen för timmerbilarna står två tyska husbilar, och dom har dragit ut hyggesrester till mitten av vändplan och tuttat på. Rätt stor brasa, det brinner fortfarande. Alla har gått och lagt sig.

Nå, får jag inte sova så skall dom fan inte heller få det. Väckning!
Väckning medelst handflata i husbilssandwich. Svarar bra...

Gap, skrik och skrän.
Dom menar på allvar att det inte är några problem att elda ute på vändplatsen och säger "'här nere brinner det väl inte? Det är väl länge norrut?"

Vad svarar man?

Plötsligt kommer en granne från andra sidan berget brakandes ut genom granplanteringen med haddockianska besvärjelser. Han har känt samma lukt.
Tyskar tror att jag har ringt in förstärkning.

Det har jag inte. Men han har!
På andra sidan berget har dom tydligen en larmkedja sedan tidigare, och den fungerar. Jösses.
På 5 minuter är det fler folk på vändplan än i kôrkan.

"Vi känner oss hotade" säger tysken och kryper tillbaka in i sitt skal.

Damn right Sie sind!

En av djurbönderna har en IBC på flaket, det går snabbt att släcka, tyskarna drar och allt är frid och fröjd...?

Nej, nu börjar eländet på allvar.
Tysken hämnas genom att droppa en nål på en hemsida för "bra ställplatser" med tillägget "mycket bränsle i skogen brevid, går bra att elda på vändplatsen."

Vad fan är det med tyskar och lägereldar?

Hursomhelst - trafik nästan varje natt efter det, nedskräpning och elände.
Folk som knackar på klockan 6 och vill ha - kräver starthjälp för att dom "skall med färjan."

Vi ställer en gammal balvagn tvärs över vägen, men balvagnar är lätta och enkla att knuffa undan. Tydligen...

Folk blir idioter när dom kör på andras koordinater och verkar helt sluta tänka själva.

Balvagnen ersattes av ett gammalt as till grävmaskinstrailer, men problemen fortsatte, på lite annat vis bara.

Folk kunde knacka på klockan 11 på kvällen och meddela att "vägen till ställplatsen är blockerad."

Japp, så är det.

"Men vi skulle stå där i natt..."

En kvinna till och med körde upp telefonen i ansiktet på mig och fräste "jamän det FINNS en ställplats där uppe!!!"

Det var så jag fick fatt i adressen och kunde få dem att ta bort nålen.
Till nästa säsong...


Vad jag vill ha sagt är att folk i grupp agerar dummare än individuellt, och om andra säger att man kan köra någonstans så verkar det egna kritiska tänkandet pensioneras alldeles.

Jag var så less på folk som smugglade undan rullar från roadbookkörningar, för att sedan köra samma jävla tur gång på gång tills rullen blev pappersmassa.

Eller folk som "delar spår" så att alla ligger och nöter på samma jävla slinga hela tiden.

Vi har miljoooooner med bra grusvägskilometer som man får köra på och mängder med stigar och traktorspår som är mer tveksamma, men som inte stör någon när det sköts snyggt.

Men, att arrangera gruppresor i skogen ger samma dramatiskt negativa resultat som när danskarna arrangerar kanotsafaris på annans mark.

TET har jag inte hunnit köra ännu, men här finns verkligen komponenterna för en massiv negativ rekyl.
Jaga upp motorcyklister från hela Europa och uppmana dem att köra en och samma sträcka allihop...?
Ett undergångsrecept om ni frågar mig.

"Vår" väg är bommad nu, och jag hatar det. Överutnyttjande, okunskap och ren dumhet stängde den sträckan, och fler lär följa.
Jag körde TET och TST härom dagarna och jag såg bara två vägar där spåren var synligt djupa. En annan diskussion som funnits i TST är att folk tenderar att köra mer "som svin" när de kör i grupp. Ensamma åkare verkar inte vara ett problem för boende för de kör långsamt förbi. Jag och min kompis körde typ 20 genom gårdsplaner och 30 förbi hus... Vinka alltid ;)
Allt för att hålla bilden av oss så positiv som möjligt.

Hur som helst så verkar det vara exakt som du skriver - i grupp har man gemensamt ansvar och då kan man bete sig sämre (omedvetet).

Obs! Jag har inte läst de sista 3 sidorna :gnissla
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
SwePace, tackar för tipset, det ska jag kolla upp. Jag vill prova köra både trial och motocross, bägge metoderna har saker jag vill lära mig, eller åtminstonne känna på. Först måste dock ordna nån slags hoj-hållare på min bil, och kolla upp var jag kan förvara min tävlingshoj. Det kommer nog.

Impact, ja det är ju så. I grupp kan man alltid skylla på dom andra. Man är liksom bara "en kugg i det stora hjulet". Hittills har jag bara åkt ensam, jag känner att jag märks mindre då ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nån som vet något om Tuvängens bana? Den ligger strax innan Södertälje, och dom har tydligen gokartbana, motocross, och enduro. Och dom kör Supermotard där på gokartbanan. Jag vill åka dit och kolla. Kanske borde man gå med i klubben?

Tuvängen Ring.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
SMC anordnar grundkurser i att hantera hojen bättre. Googla på Knix och SMC så hittar du info. Har själv kört ett par gånger, fruktansvärt kul. Är uppdelat i 4 olika grupper, från nybörjare till snabb grupp.

 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ok, tackar. Jo det såg jag faktiskt att SMC gjorde. Men jag tänker mer på den vardagliga användningen av platsen. Det är ju en motorbana med motocross och sånt, ser jag. Jag undrar om jag skulle kunna testa min Kawasaki KLX230 där på deras bana nån dag. Jag betalar gärna.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top