Olovlig terrängkörning

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Självklart vi skall göra vad vi kan för att undvika olyckor. Problemet är att cyklister inte har samma värderingar som du.

Mig veterligen finns det ingen annan kategori av trafikanter som "jobbar/anstränger" sig så mycket för att bli hatade i trafiken som cyklister!
Det blir inte bättre av att polisen i många intervjuer säger saker som "visst måste cyklisten väja men det är bra om du ger företräde ifall de gör fel", se t.ex https://www.mestmotor.se/automotors...u-stanna-for-en-cyklist-vid-overgangsstallet/

Jag är aktiv både på cykel och MC, ser trafikregler som bra rekommendationer men inget jag följer slaviskt. Företräde är dock något jag tar på allvar (åt båda hållen). I övrigt har jag hittills klarat mig på devisen "alla andra är idioter" och kör därefter.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Att cykla i skogen är lika förbjudet som att köra motorfordon. En käpp i hjulet o en vurpa får en hel drös att vända om?

Du är inte läskunnig gissar jag, eftersom du har 100% fel. men visa gärna vilken lag du hänvisar till.

Länken ovan förtydligar vad en cykel är... tror inte många vet detta och det med tanke på hur de beter sig i trafiken i övrigt.
Inte så mycket vad en cykel är men regeldjungeln vid korsningar är bra beskrivet! :tummenupp

En cykel är ett fordon men inte ett motordrivet sådant och får därmed framföras i skogen.
Kräver visserligen anpassning, inte normalsvenskens starkaste gren, men cyklar man "skonsamt" är det tillåtet.
Elcyklar däremot är ett motorfordon och är därmed förbjudet...

Cykling

Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.

Anpassa cyklingen efter naturen

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att

• undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper som lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker, för att nämna några exempel
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark.
Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.
...

Elcykel

Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Inte så mycket vad en cykel är men regeldjungeln vid korsningar är bra beskrivet! :tummenupp

En cykel är ett fordon men inte ett motordrivet sådant och får därmed framföras i skogen.
Kräver visserligen anpassning, inte normalsvenskens starkaste gren, men cyklar man "skonsamt" är det tillåtet.
Elcyklar däremot är ett motorfordon och är därmed förbjudet...

Cykling

Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.

Anpassa cyklingen efter naturen

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att

• undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper som lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker, för att nämna några exempel
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark.
Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.
...

Elcykel

Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.

Jag har haft den här dialogen så många gånger nu så jag tröttnat. Visa vilken lag som gör en elassisterad cykel till ett motorfordon? Jag önskar lycka till i förväg.

Vad jag sedan tycker om detta är en annan sak, men inte ens Naturvårdsverket kan hitta på lagar bara för att de vill. De får som alla andra gå genom riksdagen. Det de skriver "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens." har alltså inget stöd i lagen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag har haft den här dialogen så många gånger nu så jag tröttnat. Visa vilken lag som gör en elassisterad cykel till ett motorfordon? Jag önskar lycka till i förväg.

Vad jag sedan tycker om detta är en annan sak, men inte ens Naturvårdsverket kan hitta på lagar bara för att de vill. De får som alla andra gå genom riksdagen. Det de skriver "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens." har alltså inget stöd i lagen.
Ja, du har helt rätt.
Det som verkar vara svårt att förstå är att det finns en kravbild som ska uppfyllas, och avviker man från den kanske det inte är en cykel längre.
Men det är ju ungefär som att trimma en moped.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, du har helt rätt.
Det som verkar vara svårt att förstå är att det finns en kravbild som ska uppfyllas, och avviker man från den kanske det inte är en cykel längre.
Men det är ju ungefär som att trimma en moped.
Hänger ihop med att ett fordon som går max 25 km/h hamnar under en massa regler och lagar. Var man får färdas, hjälmtvång, försäkringstvång, körkortstvång osv. Så fort man kan överstiga den farten (med en motor) så blir det en moped och då infaller alla dessa regler. 25km/h spärren är till för att undvika att hamna i regelträsket. Det ska ju vara enkelt att cykla :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hänger ihop med att ett fordon som går max 25 km/h hamnar under en massa regler och lagar. Var man får färdas, hjälmtvång, försäkringstvång, körkortstvång osv. Så fort man kan överstiga den farten (med en motor) så blir det en moped och då infaller alla dessa regler. 25km/h spärren är till för att undvika att hamna i regelträsket. Det ska ju vara enkelt att cykla :)
Ja, det blir väldigt "lurvigt" då.
Skrivningen är ju:
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Men det är samtidigt förståeligt att det är "troligen", eftersom det inte är en cykel, men vad är det då?
Den är inte registread, eller klassad som moped via något helfordonsgodkännande.
Så blir det då en vanlig "garage farkost", sådana som man kan se på Youtube, när dom sätter en barstol på en v8?
Knepigt...som GW Persson skulle ha sagt.:va

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ofattbart komplicerat. "En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim...". Innebär det att minderåriga barn får köra dem? En femåring får väl cykla?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Mitt favoritexempel är tyvärr analogt så jag kan inte hitta igen det. En person hade satt en motor på ett par rullskridskor. Det imponerade inte på polisen som efter lång utredning kom fram till att enligt gällande definitioner och gällande trafikregler till att de skulle klassas som en lastbil (främst p.g.a 8 hjul). "Föraren" hade inte C-kort vilket försvårade hans sits avsevärt. Om han i slutändan blev dömd framgick inte.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Mitt favoritexempel är tyvärr analogt så jag kan inte hitta igen det. En person hade satt en motor på ett par rullskridskor. Det imponerade inte på polisen som efter lång utredning kom fram till att enligt gällande definitioner och gällande trafikregler till att de skulle klassas som en lastbil (främst p.g.a 8 hjul). "Föraren" hade inte C-kort vilket försvårade hans sits avsevärt. Om han i slutändan blev dömd framgick inte.
Skulle vara kul att se om myndigheterna kunde köra ett lass grus med den "lastbilen"... :D
ska man göra något sådant idag så ser man bara till att den inte går fortare än 25 alltså... :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, det blir väldigt "lurvigt" då.
Skrivningen är ju:
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Men det är samtidigt förståeligt att det är "troligen", eftersom det inte är en cykel, men vad är det då?
Den är inte registread, eller klassad som moped via något helfordonsgodkännande.
Så blir det då en vanlig "garage farkost", sådana som man kan se på Youtube, när dom sätter en barstol på en v8?
Knepigt...som GW Persson skulle ha sagt.:va

Vad den klassas som beror lite på vilken prestanda den har.
Kravet för att räknas som elassisterad cykel är att den ska ha max 250W motor och den får bara hjälpa till upp till 25 km/h samt att den endast får aktivera elmotorn som hjälp. Dvs den får bara köra elmotorn när du själv också trampar. Om inte samliga dessa uppfylls så är det inte längre en cykel.
Beroende på motorctyrka och toppfart så blir den då en moped klass 1 eller 2 alternativt motorcykel om den går alldeles för fort. (Det finns elcyklar som grejar över 70).

Om den då inte är registrerad och försäkrad och inte har något godkännande så innebär det egentligen bara att du har fler saker du kan åka dit på.
Det blir då framförande av oregistrerat fordon som är registreringspliktigt.
Framförande av försäkringspliktigt fordon utan försäkring.
Troligen också någon rubricering för att det är ett fordon som måste godkännas som inte är godkänt.
skulle den sedan ha så hög toppfart att den klassas som motorcykel och du inte har A behörighet så är det olovlig körning.

Så det är inte så enkelt att den blir klassad som en och samma sak. Har den toppfart över 25 men under 45 så räknas den som en EU moppe. Har den toppfart över det så räknas den dom motorcykel. Har den toppfart under 25 men kan gå enbart på elmotorn så räknas den som en 25 moppe.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Elcyklar och mindre motoriserade fordon

Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.

Elcyklar med max 250 w motoreffekt

Allemansrätten är icke-motoriserad. Om du vill köra elcykel på stigar och leder eller i terräng behöver du därför tillåtelse av den som äger marken – annars får du hålla dig på vägar. Den som fått lov av en markägare ska, som alltid, vara aktsam på att inte störa eller förstöra.
Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana motoriserade fordon.
Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten
.

Detta hittade jag ganska snabbt. Om detta är lag, regel eller bara en rekommendation vet jag inte.
Men det är inte de lagar och regler som gäller i vägtrafiken, där är det Transportstyrelsen.

Fast om man kan vara olaglig i vägtrafiken utan att polisen ingriper så kan nog risken att åka fast vara ännu mindre i naturen. Men vad vet jag...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Kommer att bli intressant att följa detta, eftersom utvecklingen är explosiv på elassisterade cyklar.
Det finns inget tydligt regelverk och inte heller några rättsfall.
Så riktigt exakt vad som gäller får vi först veta, när någon tar detta till domstol.
Tänker även på att permobiler i naturen bryter inte mot allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi har också rätt att färdas över annans vatten i motorbåt, att köra bil på is anses också som något vi får göra, utan att fråga om lov.
Men det intressantaste exemplet på motordrift och allemansrätt är nog snöskotrar.
Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar.
Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.
Men tittar man på hur det ser ut idag angående just elcyklar som följer EU:s definition (max elstöd 25 km/h och max 250 w motoreffekt) är de enligt vägtrafikdefinitionen cyklar.
De får därför användas i naturen, precis samma sätt som vanliga cyklar, men enligt Naturvårdsverket omfattas de inte av allemansrätten.
Det finns dock ingen dom som stödjer Naturvårdsverkets tolkning.
To be continued....kan man säga-...

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Elcyklar och mindre motoriserade fordon

Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.

Elcyklar med max 250 w motoreffekt

Allemansrätten är icke-motoriserad. Om du vill köra elcykel på stigar och leder eller i terräng behöver du därför tillåtelse av den som äger marken – annars får du hålla dig på vägar. Den som fått lov av en markägare ska, som alltid, vara aktsam på att inte störa eller förstöra.
Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana motoriserade fordon.
Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten
.

Detta hittade jag ganska snabbt. Om detta är lag, regel eller bara en rekommendation vet jag inte.
Men det är inte de lagar och regler som gäller i vägtrafiken, där är det Transportstyrelsen.

Fast om man kan vara olaglig i vägtrafiken utan att polisen ingriper så kan nog risken att åka fast vara ännu mindre i naturen. Men vad vet jag...
Det finns ingen lag som förbjuder elcykel på stigar och leder. Elcykel klassas inte som ett ”motordrivet fordon”. Just benämningen ”motordrivet fordon” är viktig. Lagen om vägtrafikdefinitioner (SFS 2001:559) 1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.

Det som i denna lag eller i någon författning som avses i första stycket sägs i fråga om ett visst slag av fordon tillämpas även på chassiet till ett sådant fordon. Detta gäller dock inte i fall då något annat särskilt föreskrivs.”

”Terrängkörningslag (1975:1313)​

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet”

Precis på samma sätt som elrullstolar inte definieras som motordrivet fordon gör inte heller elcyklar det. Att en myndighet tolkar något i strid med lag är inte förvånande. Hänt förr och kommer hända igen. Elcykla på i skogen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kommer att bli intressant att föla detta, eftersom utvecklingen är explosiv på elassisterade cyklar.
Det finns inget tydligt regelverk och inte heller några rättsfall.
Så riktigt exakt vad som gäller får vi först veta, när någon tar detta till domstol.
Tänker även på att permobiler i naturen bryter inte mot allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi har också rätt att färdas över annans vatten i motorbåt, att köra bil på is anses också som något vi får göra, utan att fråga om lov.
Men det intressantaste exemplet på motordrift och allemansrätt är nog snöskotrar.
Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar.
Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.
Men tittar man på hur det ser ut idag angående just elcyklar som följer EU:s definition (max elstöd 25 km/h och max 250 w motoreffekt) är de enligt vägtrafikdefinitionen cyklar.
De får därför användas i naturen, precis samma sätt som vanliga cyklar, men enligt Naturvårdsverket omfattas de inte av allemansrätten.
Det finns dock ingen dom som stödjer Naturvårdsverkets tolkning.
To be continued....kan man säga-...
Det finns ingen referens till allemannsrätten i lag. Allemansrätten är ett begrepp och består av många lagar. Att hänvisa till allemansrätten i en domstol är att dra ner brallorna på sig själv.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Men visst är det en djungel med alla dessa regler, och värre blir det när polisen sedan ska försöka upprätthålla reglerna. Det måste ju bli ett helsike för polisen med!

Med alla varianter av fordon, motortyper, vikter och effekter så blir det till slut bara kaos av allt. Bäst blir att göra som den äldre motorcykelgubben på Mörkö-färjan sa till mig med en långsam och lugn röst när jag övningskörde, han såg att jag var lite osäker kring hur jag skulle ställa hojen, så han sa; "Ett tips. Ta det lugnt." - Och det tycker jag sammanfattar det mesta inom hela motorerandet, oavsett fordonstyp, maskineriet och omgivning.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men visst är det en djungel med alla dessa regler, och värre blir det när polisen sedan ska försöka upprätthålla reglerna. Det måste ju bli ett helsike för polisen med!

Med alla varianter av fordon, motortyper, vikter och effekter så blir det till slut bara kaos av allt. Bäst blir att göra som den äldre motorcykelgubben på Mörkö-färjan sa till mig med en långsam och lugn röst när jag övningskörde, han såg att jag var lite osäker kring hur jag skulle ställa hojen, så han sa; "Ett tips. Ta det lugnt." - Och det tycker jag sammanfattar det mesta inom hela motorerandet, oavsett fordonstyp, maskineriet och omgivning.
Vilka poliser försöker upprätthålla Naturvårdsverkets ”regler” att man inte får cykla elcykel i skogen?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vilka poliser försöker upprätthålla Naturvårdsverkets ”regler” att man inte får cykla elcykel i skogen?
Är det polisen som gör att man inte begår brott? Jag trodde det räckte att man stiftade lagar och sen förväntas folket följa dem.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är det polisen som gör att man inte begår brott? Jag trodde det räckte att man stiftade lagar och sen förväntas folket följa dem.
Jo exakt. Polisen gör aldrig något preventivt arbete. De står och väntar tills brottet är begånget innan de gör något. Tror det är en policy inom polismyndigheten att aldrig jobba preventivt.

Nu skrev jag ju i och för sig ”försöker upprätthålla Naturvårdsverkets regler”. Du läste det som lagar och att upprätthålla innebär endast preventivt arbete och inte beivrande. Om du inte menar att det är polisens uppgift att upprätthålla lagar, säg till så diskuterar vi vidare.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha