Hello - and welcome .Hello there! Hope you all are doing good. I'm a newbie here
Hello - and welcome .Hello there! Hope you all are doing good. I'm a newbie here
Det blir inte bättre av att polisen i många intervjuer säger saker som "visst måste cyklisten väja men det är bra om du ger företräde ifall de gör fel", se t.ex https://www.mestmotor.se/automotors...u-stanna-for-en-cyklist-vid-overgangsstallet/Självklart vi skall göra vad vi kan för att undvika olyckor. Problemet är att cyklister inte har samma värderingar som du.
Mig veterligen finns det ingen annan kategori av trafikanter som "jobbar/anstränger" sig så mycket för att bli hatade i trafiken som cyklister!
Att cykla i skogen är lika förbjudet som att köra motorfordon. En käpp i hjulet o en vurpa får en hel drös att vända om?
Du är inte läskunnig gissar jag, eftersom du har 100% fel. men visa gärna vilken lag du hänvisar till.
Inte så mycket vad en cykel är men regeldjungeln vid korsningar är bra beskrivet!
Länken ovan förtydligar vad en cykel är... tror inte många vet detta och det med tanke på hur de beter sig i trafiken i övrigt.
Jag har haft den här dialogen så många gånger nu så jag tröttnat. Visa vilken lag som gör en elassisterad cykel till ett motorfordon? Jag önskar lycka till i förväg.Inte så mycket vad en cykel är men regeldjungeln vid korsningar är bra beskrivet!
En cykel är ett fordon men inte ett motordrivet sådant och får därmed framföras i skogen.
Kräver visserligen anpassning, inte normalsvenskens starkaste gren, men cyklar man "skonsamt" är det tillåtet.
Elcyklar däremot är ett motorfordon och är därmed förbjudet...
Cykling
Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.
Anpassa cyklingen efter naturen
Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.
Tänk särskilt på att
Det finns inget allmänt förbud mot att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men eftersom de är anlagda för dem som går eller springer måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.
- undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
- undvika att cykla över känsliga marktyper som lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker, för att nämna några exempel
- anpassa körsätt efter underlag
- grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark.
...
Elcykel
Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.
Cykling
Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över en tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas.www.naturvardsverket.se
Ja, du har helt rätt.Jag har haft den här dialogen så många gånger nu så jag tröttnat. Visa vilken lag som gör en elassisterad cykel till ett motorfordon? Jag önskar lycka till i förväg.
Vad jag sedan tycker om detta är en annan sak, men inte ens Naturvårdsverket kan hitta på lagar bara för att de vill. De får som alla andra gå genom riksdagen. Det de skriver "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens." har alltså inget stöd i lagen.
Hänger ihop med att ett fordon som går max 25 km/h hamnar under en massa regler och lagar. Var man får färdas, hjälmtvång, försäkringstvång, körkortstvång osv. Så fort man kan överstiga den farten (med en motor) så blir det en moped och då infaller alla dessa regler. 25km/h spärren är till för att undvika att hamna i regelträsket. Det ska ju vara enkelt att cyklaJa, du har helt rätt.
Det som verkar vara svårt att förstå är att det finns en kravbild som ska uppfyllas, och avviker man från den kanske det inte är en cykel längre.
Men det är ju ungefär som att trimma en moped.
Moped - Transportstyrelsen
Moped är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som delas in i två klasser, moped klass I och moped klass II.www.transportstyrelsen.se
Ja, det blir väldigt "lurvigt" då.Hänger ihop med att ett fordon som går max 25 km/h hamnar under en massa regler och lagar. Var man får färdas, hjälmtvång, försäkringstvång, körkortstvång osv. Så fort man kan överstiga den farten (med en motor) så blir det en moped och då infaller alla dessa regler. 25km/h spärren är till för att undvika att hamna i regelträsket. Det ska ju vara enkelt att cykla
Det är ofattbart komplicerat. "En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim...". Innebär det att minderåriga barn får köra dem? En femåring får väl cykla?Hänger ihop med att ett fordon som går max 25 km/h hamnar under en massa regler och lagar. Var man får färdas, hjälmtvång, försäkringstvång, körkortstvång osv. Så fort man kan överstiga den farten (med en motor) så blir det en moped och då infaller alla dessa regler. 25km/h spärren är till för att undvika att hamna i regelträsket. Det ska ju vara enkelt att cykla
Skulle vara kul att se om myndigheterna kunde köra ett lass grus med den "lastbilen"...Mitt favoritexempel är tyvärr analogt så jag kan inte hitta igen det. En person hade satt en motor på ett par rullskridskor. Det imponerade inte på polisen som efter lång utredning kom fram till att enligt gällande definitioner och gällande trafikregler till att de skulle klassas som en lastbil (främst p.g.a 8 hjul). "Föraren" hade inte C-kort vilket försvårade hans sits avsevärt. Om han i slutändan blev dömd framgick inte.
Vad den klassas som beror lite på vilken prestanda den har.Ja, det blir väldigt "lurvigt" då.
Skrivningen är ju:
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
Men det är samtidigt förståeligt att det är "troligen", eftersom det inte är en cykel, men vad är det då?
Den är inte registread, eller klassad som moped via något helfordonsgodkännande.
Så blir det då en vanlig "garage farkost", sådana som man kan se på Youtube, när dom sätter en barstol på en v8?
Knepigt...som GW Persson skulle ha sagt.
Jag har haft den här dialogen så många gånger nu så jag tröttnat. Visa vilken lag som gör en elassisterad cykel till ett motorfordon? Jag önskar lycka till i förväg.
Vad jag sedan tycker om detta är en annan sak, men inte ens Naturvårdsverket kan hitta på lagar bara för att de vill. De får som alla andra gå genom riksdagen. Det de skriver "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens." har alltså inget stöd i lagen.
Det finns ingen lag som förbjuder elcykel på stigar och leder. Elcykel klassas inte som ett ”motordrivet fordon”. Just benämningen ”motordrivet fordon” är viktig. Lagen om vägtrafikdefinitioner (SFS 2001:559) ”1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.Elcyklar och mindre motoriserade fordon
Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.
Elcyklar med max 250 w motoreffekt
Allemansrätten är icke-motoriserad. Om du vill köra elcykel på stigar och leder eller i terräng behöver du därför tillåtelse av den som äger marken – annars får du hålla dig på vägar. Den som fått lov av en markägare ska, som alltid, vara aktsam på att inte störa eller förstöra.
Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana motoriserade fordon.
Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten.
Elcyklar och mindre motoriserade fordon
Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.www.naturvardsverket.se
Detta hittade jag ganska snabbt. Om detta är lag, regel eller bara en rekommendation vet jag inte.
Men det är inte de lagar och regler som gäller i vägtrafiken, där är det Transportstyrelsen.
Fast om man kan vara olaglig i vägtrafiken utan att polisen ingriper så kan nog risken att åka fast vara ännu mindre i naturen. Men vad vet jag...
Det finns ingen referens till allemannsrätten i lag. Allemansrätten är ett begrepp och består av många lagar. Att hänvisa till allemansrätten i en domstol är att dra ner brallorna på sig själv.Kommer att bli intressant att föla detta, eftersom utvecklingen är explosiv på elassisterade cyklar.
Det finns inget tydligt regelverk och inte heller några rättsfall.
Så riktigt exakt vad som gäller får vi först veta, när någon tar detta till domstol.
Tänker även på att permobiler i naturen bryter inte mot allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi har också rätt att färdas över annans vatten i motorbåt, att köra bil på is anses också som något vi får göra, utan att fråga om lov.
Men det intressantaste exemplet på motordrift och allemansrätt är nog snöskotrar.
Att köra snöskoter ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar.
Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.
Men tittar man på hur det ser ut idag angående just elcyklar som följer EU:s definition (max elstöd 25 km/h och max 250 w motoreffekt) är de enligt vägtrafikdefinitionen cyklar.
De får därför användas i naturen, precis samma sätt som vanliga cyklar, men enligt Naturvårdsverket omfattas de inte av allemansrätten.
Det finns dock ingen dom som stödjer Naturvårdsverkets tolkning.
To be continued....kan man säga-...
Vilka poliser försöker upprätthålla Naturvårdsverkets ”regler” att man inte får cykla elcykel i skogen?Men visst är det en djungel med alla dessa regler, och värre blir det när polisen sedan ska försöka upprätthålla reglerna. Det måste ju bli ett helsike för polisen med!
Med alla varianter av fordon, motortyper, vikter och effekter så blir det till slut bara kaos av allt. Bäst blir att göra som den äldre motorcykelgubben på Mörkö-färjan sa till mig med en långsam och lugn röst när jag övningskörde, han såg att jag var lite osäker kring hur jag skulle ställa hojen, så han sa; "Ett tips. Ta det lugnt." - Och det tycker jag sammanfattar det mesta inom hela motorerandet, oavsett fordonstyp, maskineriet och omgivning.
Är det polisen som gör att man inte begår brott? Jag trodde det räckte att man stiftade lagar och sen förväntas folket följa dem.Vilka poliser försöker upprätthålla Naturvårdsverkets ”regler” att man inte får cykla elcykel i skogen?
Jo exakt. Polisen gör aldrig något preventivt arbete. De står och väntar tills brottet är begånget innan de gör något. Tror det är en policy inom polismyndigheten att aldrig jobba preventivt.Är det polisen som gör att man inte begår brott? Jag trodde det räckte att man stiftade lagar och sen förväntas folket följa dem.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |