Olovlig terrängkörning

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Elcyklar och mindre motoriserade fordon

Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens.

Elcyklar med max 250 w motoreffekt

Allemansrätten är icke-motoriserad. Om du vill köra elcykel på stigar och leder eller i terräng behöver du därför tillåtelse av den som äger marken – annars får du hålla dig på vägar. Den som fått lov av en markägare ska, som alltid, vara aktsam på att inte störa eller förstöra.
Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana motoriserade fordon.
Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten
.

Detta hittade jag ganska snabbt. Om detta är lag, regel eller bara en rekommendation vet jag inte.
Men det är inte de lagar och regler som gäller i vägtrafiken, där är det Transportstyrelsen.

Fast om man kan vara olaglig i vägtrafiken utan att polisen ingriper så kan nog risken att åka fast vara ännu mindre i naturen. Men vad vet jag...
Det där är jag tveksam till om det verkligen håller i relation till gällande lagstiftning. En elassisterad cykel med en elmotor på max 250 watt och som hjälper till upp till max 25 km/h samt endast hjälper till om du själv trampar räknas rent juridiskt som en helt vanlig cykel och kan därmed med nuvarande lagstiftning inte göras skillnad på gentemot en helt vanlig cykel.
Det skulle innebära att naturvårdsverkets tolkning inte håller i ett rättsfall.
Det skulle faktiskt förvåna mig rätt mycket om den höll då det troligen blir slutsatsen att det räknas som en vanlig cykel med dom regler som gäller för den. Dvs om du får cykla med en vanlig cykel så får du cykla med en elassisterad cykel på samma ställe.
Dock är det ju så att i och med att den dels är lite tyngre samt att du har hjälp av elmotorn så kan du ta dig fram på ställen du kanske inte annars klarat och det kan också tänkas att du kan orsaka mer skada på marken vilket skulle göra det otillåtet under vissa förutsättningar.
Det finns ju klausuler att det är tillåtet att cykla om du kan göra det utan att i onödan skada marken vilket gör att det kan bli så att du med en elcykel orsakar skador där du med en vanlig cykel inte skulle gjort det.
Men då skulle du falla på att du orsakat skada på marken inte egentligen på att det är en elcykel per se.

Men det lär säkerligen komma förtydligande lagstiftning på det här området precis som på så många andra områden där man stiftar lagar som egentligen redan finns.
Se bara på mobiltelefon och körning. Det har ju sedan länge varit så att man måste ha uppsikt över vägen när man kör vilket gör att det var olagligt att använda mobilen under körning på ett sådant sätt att det inverkade menligt på din körförmåga. Vilket i praktiken förbjuder användning av mobil. Rubriceringen var vårdslöshet i trafik.
Men trots att det i praktiken redan var förbjudet så ansåg man det nödvändigt att skapa en ytterligare lag som specifikt talade om att användning av mobiltelefon under körning inte är tillåtet om det inverkar menligt på körförmågan.
Problemet där var ju att man redan hade en lag men ingen beivrade brott mot den. Det löste man genom att instifta en ytterligare lag som ingen beivrar vilket betyder att istället för en lag så har man nu två lagar men fortfarande ingen som övervakar att den följs. För fartkamerorna fångar ju inte rattsurfare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där är jag tveksam till om det verkligen håller i relation till gällande lagstiftning. En elassisterad cykel med en elmotor på max 250 watt och som hjälper till upp till max 25 km/h samt endast hjälper till om du själv trampar räknas rent juridiskt som en helt vanlig cykel och kan därmed med nuvarande lagstiftning inte göras skillnad på gentemot en helt vanlig cykel.
Det skulle innebära att naturvårdsverkets tolkning inte håller i ett rättsfall.
Det skulle faktiskt förvåna mig rätt mycket om den höll då det troligen blir slutsatsen att det räknas som en vanlig cykel med dom regler som gäller för den. Dvs om du får cykla med en vanlig cykel så får du cykla med en elassisterad cykel på samma ställe.
Dock är det ju så att i och med att den dels är lite tyngre samt att du har hjälp av elmotorn så kan du ta dig fram på ställen du kanske inte annars klarat och det kan också tänkas att du kan orsaka mer skada på marken vilket skulle göra det otillåtet under vissa förutsättningar.
Det finns ju klausuler att det är tillåtet att cykla om du kan göra det utan att i onödan skada marken vilket gör att det kan bli så att du med en elcykel orsakar skador där du med en vanlig cykel inte skulle gjort det.
Men då skulle du falla på att du orsakat skada på marken inte egentligen på att det är en elcykel per se.

Men det lär säkerligen komma förtydligande lagstiftning på det här området precis som på så många andra områden där man stiftar lagar som egentligen redan finns.
Se bara på mobiltelefon och körning. Det har ju sedan länge varit så att man måste ha uppsikt över vägen när man kör vilket gör att det var olagligt att använda mobilen under körning på ett sådant sätt att det inverkade menligt på din körförmåga. Vilket i praktiken förbjuder användning av mobil. Rubriceringen var vårdslöshet i trafik.
Men trots att det i praktiken redan var förbjudet så ansåg man det nödvändigt att skapa en ytterligare lag som specifikt talade om att användning av mobiltelefon under körning inte är tillåtet om det inverkar menligt på körförmågan.
Problemet där var ju att man redan hade en lag men ingen beivrade brott mot den. Det löste man genom att instifta en ytterligare lag som ingen beivrar vilket betyder att istället för en lag så har man nu två lagar men fortfarande ingen som övervakar att den följs. För fartkamerorna fångar ju inte rattsurfare.
Att ha regler som ingen bryr sig om har ingen nytta. Allemansrätten är nog hotad och det kommer nog att bli mer som i de flesta andra länder.
När det enda egentligen bara skulle räcka med att inte störa eller förstöra i naturen...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att ha regler som ingen bryr sig om har ingen nytta. Allemansrätten är nog hotad och det kommer nog att bli mer som i de flesta andra länder.
När det enda egentligen bara skulle räcka med att inte störa eller förstöra i naturen...
På vilket sätt är allemansrätten, som är ett odefinierat begrepp i lag, är hotad?
Hur föreslår du att man reglerar lagar så man inte stör eller förstör naturen?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På vilket sätt är allemansrätten, som är ett odefinierat begrepp i lag, är hotad?
Hur föreslår du att man reglerar lagar så man inte stör eller förstör naturen?
Här är ett exempel. Folk sköter det inte snyggt, de utnyttjar bara rätten i det hela, inte skyldigheterna. Folk som drabbas börjar bli less och till slut finns risken att man börjar ändra i reglerna.


Finns många fler exempel om du googlar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Här är ett exempel. Folk sköter det inte snyggt, de utnyttjar bara rätten i det hela, inte skyldigheterna. Folk som drabbas börjar bli less och till slut finns risken att man börjar ändra i reglerna.


Finns många fler exempel om du googlar.
Fastigheter omfattas inte av begreppet allemansrätten.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
För en tid sedan i sthlm (Skeppsbron tror jag det var) bötfällde polisen dem på elcyklar som inte hade hjälm 500 kr, och dem som skjutsade med 1 500 kr. Vet inte vilken effekt dessa elsparkcyklar hade. Femtio stycken på en timme sade man på radion.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
För en tid sedan i sthlm (Skeppsbron tror jag det var) bötfällde polisen dem på elcyklar som inte hade hjälm 500 kr, och dem som skjutsade med 1 500 kr. Vet inte vilken effekt dessa elsparkcyklar hade. Femtio stycken på en timme sade man på radion.
Det var nog något annat dom fick böter för, tex ringklocka, lampor eller att dom brände rödljuset där.
Det finns inget lagkrav på hjälm.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag var inte där personligen, och spekulera eller fabricera är jag inte intresserad av att göra.
Många modeller av elsparkcyklar har dessutom för hög hastighet, så dom är inte cyklar längre.
Då blir nästa klassning moped, och då är det regplåt mm som ska finnas.
Men å andra sidan skulle man teoretiskt sett få skjutsa på den då :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det var nog något annat dom fick böter för, tex ringklocka, lampor eller att dom brände rödljuset där.
Det finns inget lagkrav på hjälm.
Nej och ja.
Det är ju en cykel rent teknisk, så hjälm om du är under 15år.
För efter 15år så är pannbenet tydligen så tjockt att hjälm inte är relevant. :va
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sen ser vi fram mot dom juridiska turerna gällande dessa. Finns modeller som gör uppåt 90 knyck. Vill ha!

images.jpeg-1.jpg
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag gillar dessa fordon. Funderar faktiskt på att köpa mig en. Trevligt att se att han har bra med skydd.. t o m mer jämfört med dem som kör motorcykel när det är varmt ute.
Finns en polsk kille som har en bra youtubekanal I ämnet. Han kör i skinnställ och integralhjälm.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fastigheter omfattas inte av begreppet allemansrätten.
På vilket sätt då. Enligt allemansrätten så har du teoretiskt sett rätt att campa i max 24 timmar på någons villatomt under förutsättning att du kan slå upp tältet så att det inte är i "omedelbar närhet" till bostadshus. I praktiken blir det omöjligt på majoriteten av tomterna då det oftast är så pass små tomter att man inte kan slå upp ett tält tillräckligt långt bort på tomten. Man brukar prata om 50-100 meter beroende på siktförhållanden, växtlighet mm.
Men allemansrätten gäller för all mark.
Blanda inte ihop fastighet med byggnad.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På vilket sätt då. Enligt allemansrätten så har du teoretiskt sett rätt att campa i max 24 timmar på någons villatomt under förutsättning att du kan slå upp tältet så att det inte är i "omedelbar närhet" till bostadshus. I praktiken blir det omöjligt på majoriteten av tomterna då det oftast är så pass små tomter att man inte kan slå upp ett tält tillräckligt långt bort på tomten. Man brukar prata om 50-100 meter beroende på siktförhållanden, växtlighet mm.
Men allemansrätten gäller för all mark.
Blanda inte ihop fastighet med byggnad.
Ja, det vore ju litke käckt om någon skulle knalla in i huset, lägga sig på soffan och sova, och hävda allemansrätten :)
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top