Olovlig terrängkörning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för utvecklingen där, Notright. Det betyder att man slog ihjäl flugan med en stor skyffel. Man dödade flugan men jämnade samtidigt allt omkring med marken.

Det där om lag och sunt förnuft;
reglering krävs när sunt omdöme inte räcker, när saker inte kan lösas på annat sätt måste vi skapa gemensamma regler - lagar.

Att bryta mot en lag som inte fyller en mening i sammanhanget är inte straffbart. Fallet kan komma att granskas i rätten, men normalt så händer det inte så mycket efter det. Att blint följa en lag som inte fyller någon mening är en egenskap som föder fascism, ett sätt att förenkla för sig själv att slippa tänka och låta sig styras. Visst finns det utrymme i vad vi kallar "sunt förnuft", det kan tänjas till obehagliga marginaler. Det är när vi överträder dessa som lagar behövs.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Lite intressant hur vissa tycker det är okej att köra hur som helst i andras marker.
Visst är det en person som tuffar runt lite försiktigt så skadar kanske inte marken så mycket.
Men nästa gång tar han med en kompis som nästa gång har med sig fler kompisar.....
Sen är skogsvägen/grusvägen dit helt sönderkörd då någon som tyckte det var för svårt att köra i skogen låg och drog på grusvägen istället......
Någon tyckte det var ett smidigt ställe att tömma bilen på skräp när ändå är där med släpkärran.....
Att det är en plantering som man kör på "det är ändå så många små tallar/granar så några blir avkörda kvittar" ändå så gnällig bonde......
Givetvis så ska man elda och grilla korv när är ute i skogen. Vadå tort väder?.....
Sen att det finns en hästgård där folk rider i närheten och blir jättebra stämning av att möta crossarna på stigen i skogen.....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror mest att Tegel irriterar sig på mängden text han fick att läsa där. Men även kungen har dyslexi, det är inte olagligt ;) Själv tror jag att jag har ett aningens kreativt texttolkande när det blir mycket att läsa, så ofta tröttnar jag på mig själv.

Ville mest bara motivera hur jag ställer mig till den där terränglagen som tydligen kom 1975. Ingen som vet varför?
Snarare att du basunerar ut att du bryter mot lagarna för att i nästa stycke förklara att du alltid följer lagar och regler.
Bra fråga, tackar för att du tog upp det. Svaret blir hur som helst nej. Jag är inte bekymrad över den lagen alls. Du hade lika gärna kunnat fråga mig "hur uppträder du bland folk?", eller kanske "hur beter du dig på internet?
Att beskylla mig för att "skita i lagen" är ändå rätt starkt uttryck, i synnerhet då jag verkligen inte skiter lagar och regler. Jag följer dom med sunt förnuft.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Alla som har varit engagerade i en motorsportförening vet hur lätt det är att bli av med ett tillstånd om någon missköter sig och att det är istort sett omöjligt att få någon ny mark nuförtiden med alla som ska överklaga.
Så att ha en massa lirare som kör lite hur man tycker lite överallt gör det definitivt inte bättre
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag struntar i terräng körnings lagen.. Samtidigt känner jag mig inte som en större bov för de... Stort sätt bryter dom flesta mot någon lag varje dag... Gå mot röd gubbe är ett lagbrott... De är likväl ett lagbrott som köra i skogen...
Alla dessa år som jag kört i skogen så är typ 99% vänliga om man hälsar, tar hänsyn å respekterar andra som även nyttjar skogen..


PS... Så Tom kör dina turer i skogen å kolla vildsvinen å skit i om de skulle vara olagligt..
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag kör en hel del i "skogen" men inte rakt ut i det gröna. Jag håller mig alltid till någon slags väg/ traktorspår/ stig/ spår som redan finns där.
Har svårt att se att det är någon katastrof om jag håller mig i ett lerigt, halvmeter djupt skogsmaskinspår även om jag vet att det inte är lagligt.
Skulle jag däremot få för mig att jag ska köra upp en fem kilometer lång enduroslinga och sitta och nöta varv på varv så förstår jag det olämpliga i det..
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag struntar i terräng körnings lagen.. Samtidigt känner jag mig inte som en större bov för de... Stort sätt bryter dom flesta mot någon lag varje dag... Gå mot röd gubbe är ett lagbrott... De är likväl ett lagbrott som köra i skogen...
Alla dessa år som jag kört i skogen så är typ 99% vänliga om man hälsar, tar hänsyn å respekterar andra som även nyttjar skogen..


PS... Så Tom kör dina turer i skogen å kolla vildsvinen å skit i om de skulle vara olagligt..
Som när man är ute och puttrar runt på stigar i skogen och kör försiktigt för att inte vika minsta grässtrå under flera år och sen kommer det skogsmaskiner och skövlar området och efter det är det så förstört att man inte ens tar sig fram med trialhojen.
Då känner man verkligen att man gjort något hemskt olagligt när man varit där och kört med moppen.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det jag först och främst finner märkligt med terrängkörningslagen är att den även gäller på ens egen mark. Hur går det ens till att få igenom en sån lag, det är ju en skaplig kränkning av äganderätten.


Som sagt: Carl Lidbom. Maktmänniska och politisk adel.
Naturvårdsverkets GD hette vid tillfället Valfrid Paulsson - made man inom den politiska eliten, vår förste partisekreterare någonsin och politruk ut i fingerspetsarna.

Det fanns helt enkelt ingen gräns för vad DDR-Sverige ansåg att man kunde tillåta sig.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som sagt: Carl Lidbom. Maktmänniska och politisk adel.
Naturvårdsverkets GD hette vid tillfället Valfrid Paulsson - made man inom den politiska eliten, vår förste partisekreterare någonsin och politruk ut i fingerspetsarna.

Det fanns helt enkelt ingen gräns för vad DDR-Sverige ansåg att man kunde tillåta sig.
OffT.
Aldrig hört tala om karln vad jag minns. Googlade och det första som kom upp är detta.

Vad var det för en filur egentligen?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det jag först och främst finner märkligt med terrängkörningslagen är att den även gäller på ens egen mark. Hur går det ens till att få igenom en sån lag, det är ju en skaplig kränkning av äganderätten.
Helt okej att ut och plöja med traktorn på åkern eller gräva med grävmaskin osv, men om dina ungar åker cross och fyrhjuling på åkern så blir det finkan. Så skit i crossen, låt ungarna rejsa med traktorn istället ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Lite intressant hur vissa tycker det är okej att köra hur som helst i andras marker.
Du menar privat mark nu? Det är en helt annan femma. Då får du komma överens med markägaren. Jag menade allmän mark.

Visst är det en person som tuffar runt lite försiktigt så skadar kanske inte marken så mycket.
Ja. En hoj stör inte alls. Dessvärre kan det bli en populär runda som drar till sig fler, och då blir det problem.

Att gå ut en kväll i skogen med sin hoj för att ta några sköna bilder med bakgrundsutsikter har inget med vidare hypoteser om laglöshet att göra. Vi är vuxna människor, vi har ett ansvar och vi kan ta mogna beslut om hur vi agerar var som helst vi är. Att t ex elda ute en torr dag är så klart sinnessjukt. Det bör inte jämföras med att lugnt åka ut i naturen och fota. Jag anordnar inga tävlingar eller events med andra motorister. Jag är ensam.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Snarare att du basunerar ut att du bryter mot lagarna för att i nästa stycke förklara att du alltid följer lagar och regler.
Alltså Tegel, du verkar inte förstå vad du själv läser. Jag är inte *bekymrad* över lagen om terrängkörning, jag skiter inte den, jag respekterar den. Men jag följer den inte när det inte är nödvändigt. Jag vore glad om du ville tänka till lite kring hur jag resonerar här, och inte döma ut mig så snabbt.

Jag tog hojen in på skogsstigarna för att ta mig till klipporna där jag kunde få några bra bilder på hojen med utsikterna.

För att utveckla om min uppenbarligen tveksamma mentalitet så kör jag i huvudsak enduro på klubbens mark, dvs på bana. När jag är ute i 'terrängen' så kör jag inte på samma sätt, eller satsar lika hårt, tar inga risker osv. Är det svårt att förstå?

Vi, som gillar att köra på grusvägar och stundvis genom skogsområden och lite tuffare miljöer än vanliga asfaltsvägar, brukar oftast vara medvetna om hur vi kör och hur vi uppträder mot folk för att hålla en god ton och inte sänka ryktet. Jag vet att Tegel inte träffa mig personligen, men jag är lite orolig över vilken människa Tegel tror att jag egentligen är. Nån som "skiter i lagarna" vill jag så klart inte alls vara, jag skriver att jag respekterar lagar och regler. Att jag tar mig fram genom allmän skogsmark eller annan 'terräng' med min hoj ibland gör mig inte till en kriminell. Det är personer som Tegel jag är rädd för, och kommer således att vara mycket försiktig med hur jag uttrycker mig i fortsättningen här på forumet, för att slippa få min mening böjd, samt mina ord vinklade i efterhand enligt somligas diktatoriska ideer.

Kanske borde sträcka ut en hand till Tegel och bjuda med honom på en sväng ut i Södertörns vackra landskap, för att visa hur 'naturmotorister', som jag gärna vill se mig själv, kör och beter sig ute i det gröna. Jag är inte arg eller så, utan bara orolig att misstolkas.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alltså Tegel, du verkar inte förstå vad du själv läser. Jag är inte *bekymrad* över lagen om terrängkörning, jag skiter inte den, jag respekterar den. Men jag följer den inte när det inte är nödvändigt. Jag vore glad om du ville tänka till lite kring hur jag resonerar här, och inte döma ut mig så snabbt.

Jag tog hojen in på skogsstigarna för att ta mig till klipporna där jag kunde få några bra bilder på hojen med utsikterna.

För att utveckla om min uppenbarligen tveksamma mentalitet så kör jag i huvudsak enduro på klubbens mark, dvs på bana. När jag är ute i 'terrängen' så kör jag inte på samma sätt, eller satsar lika hårt, tar inga risker osv. Är det svårt att förstå?

Vi, som gillar att köra på grusvägar och stundvis genom skogsområden och lite tuffare miljöer än vanliga asfaltsvägar, brukar oftast vara medvetna om hur vi kör och hur vi uppträder mot folk för att hålla en god ton och inte sänka ryktet. Jag vet att Tegel inte träffa mig personligen, men jag är lite orolig över vilken människa Tegel tror att jag egentligen är. Nån som "skiter i lagarna" vill jag så klart inte alls vara, jag skriver att jag respekterar lagar och regler. Att jag tar mig fram genom allmän skogsmark eller annan 'terräng' med min hoj ibland gör mig inte till en kriminell. Det är personer som Tegel jag är rädd för, och kommer således att vara mycket försiktig med hur jag uttrycker mig i fortsättningen här på forumet, för att slippa få min mening böjd, samt mina ord vinklade i efterhand enligt somligas diktatoriska ideer.

Kanske borde sträcka ut en hand till Tegel och bjuda med honom på en sväng ut i Södertörns vackra landskap, för att visa hur 'naturmotorister', som jag gärna vill se mig själv, kör och beter sig ute i det gröna. Jag är inte arg eller så, utan bara orolig att misstolkas.
Om det är ”skita i lagen” du hakar upp dig på så kan vi omformulera till att du bryter mot lagen när den, enligt dig, inte är nödvändig samtidigt som du, genom att bryta mot lagen, respekterar lagen.

Jag dömer inte dig för att du puttrar runt i skogen. Jag själv struntar i vissa lagar ibland. Jag kör däremot inte i 140 samtidigt som jag respekterar lagen. Kör hårt men stå för vad du gör och vilka lagar du bryter mot.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag kör däremot inte i 140 samtidigt som jag respekterar lagen
Jag tror vi går förbi varandra lite i hur vi tolkar orden. Du kan respektera en lag, eller vilken policy / regel som helst, och samtidigt bryta mot den.

Ta röd/grön gubbe på övergångsställen t ex. Utan att fundera särskilt mycket kan vi vara överens om att det reglerar flödet av gående som vill ta sig över en väg. Jag respekterar lagen som förbjuder mig att gå när röd gubbe visas, men när det inte kommer nån bil så kan jag smita över. Det betyder inte att jag skiter i den lagen.

Förstår du mitt resonemang här?

Alltså lagen här är viktig, är det en trafikerad väg hade det förmodligen hänt frekventa olyckor mellan bilar och gående. Samma princip gäller bevakade korsningar där två bilvägar möts, och en har rött medans den andra har grönt. Här lämnas däremot mindre marginaler att töja på lagen. Vi kör ju inte gärna på rött.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ser att vi har bildade personer här i tråden som redan nämnt ordet "dispositiv", det betyder att den lagen kan avtalas bort.

Hur pass dispositiv just terrängkörningslagen är vet jag inte, och jag antar att det varierar starkt var i landet man befinner sig.

Jag kom precis på en sak en äldre kollega berättade för mig nyligen. Hon är från Huddiksvall och där lärde hon sig att laga, trimma och underhålla mopeder i mellanstadiet. Det var ingen specialinriktning utan bara den vanliga skolan där. Vad jag menar är att det kommer an på sammanhanget hur myndigheterna, egentligen folket, utformar regelverken.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror vi går förbi varandra lite i hur vi tolkar orden. Du kan respektera en lag, eller vilken policy / regel som helst, och samtidigt bryta mot den.

Ta röd/grön gubbe på övergångsställen t ex. Utan att fundera särskilt mycket kan vi vara överens om att det reglerar flödet av gående som vill ta sig över en väg. Jag respekterar lagen som förbjuder mig att gå när röd gubbe visas, men när det inte kommer nån bil så kan jag smita över. Det betyder inte att jag skiter i den lagen.

Förstår du mitt resonemang här?

Alltså lagen här är viktig, är det en trafikerad väg hade det förmodligen hänt frekventa olyckor mellan bilar och gående. Samma princip gäller bevakade korsningar där två bilvägar möts, och en har rött medans den andra har grönt. Här lämnas däremot mindre marginaler att töja på lagen. Vi kör ju inte gärna på rött.
Jag förstår vad du menar. Jag håller bara inte med. Att man kan respektera vilken lag som helst och samtidigt bryta mot den är motsägelsefullt. Nu talar vi ju om relativt oskyldiga saker som terrängkörning och gå mot röd gubbe. Gör samma om några grövre brott så ser du att resonemanget är galet. Att gå mot rött är förvisso olagligt men är antagligen det minst allvarliga brottet som finns. Såpass att man tagit bort möjligheten att straffa den som begår brottet.
Skalar du upp lagbrytandet så blir det också illa. Du kanske kör i skogen och sliter minimalt på marken. Om tusen andra gör samma sak blir det problem. Du kan hälla ut en deciliter spillolja i sjön utan att det blir några större problem. Gör tusen pers till samma sak blir det problem.

Att bryta mot lagen och respektera den är varandras motpoler. Det spelar mindre roll hur du rationaliserar bort brotten i ditt huvud.

Frågan är om du förstår vad jag menar? Man up, och stå för din nya kriminella livsstil.
Ser att vi har bildade personer här i tråden som redan nämnt ordet "dispositiv", det betyder att den lagen kan avtalas bort.

Hur pass dispositiv just terrängkörningslagen är vet jag inte, och jag antar att det varierar starkt var i landet man befinner sig.

Jag kom precis på en sak en äldre kollega berättade för mig nyligen. Hon är från Huddiksvall och där lärde hon sig att laga, trimma och underhålla mopeder i mellanstadiet. Det var ingen specialinriktning utan bara den vanliga skolan där. Vad jag menar är att det kommer an på sammanhanget hur myndigheterna, egentligen folket, utformar regelverken.
Den är inte dispositiv, det var uppenbart ironiskt.

Det är inte olagligt att trimma mopeder.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag förstår vad du menar. Jag håller bara inte med. Att man kan respektera vilken lag som helst och samtidigt bryta mot den är motsägelsefullt. Nu talar vi ju om relativt oskyldiga saker som terrängkörning och gå mot röd gubbe. Gör samma om några grövre brott så ser du att resonemanget är galet. Att gå mot rött är förvisso olagligt men är antagligen det minst allvarliga brottet som finns. Såpass att man tagit bort möjligheten att straffa den som begår brottet.
Skalar du upp lagbrytandet så blir det också illa. Du kanske kör i skogen och sliter minimalt på marken. Om tusen andra gör samma sak blir det problem. Du kan hälla ut en deciliter spillolja i sjön utan att det blir några större problem. Gör tusen pers till samma sak blir det problem.

Att bryta mot lagen och respektera den är varandras motpoler. Det spelar mindre roll hur du rationaliserar bort brotten i ditt huvud.

Frågan är om du förstår vad jag menar? Man up, och stå för din nya kriminella livsstil.

Den är inte dispositiv, det var uppenbart ironiskt.

Det är inte olagligt att trimma mopeder.
Jag förstår vad du menar men jag tycker du är lite kategorisk. Vad Tom försöker förklara är ju bara att det är skillnad på lagar och lagar plus att lagar ändras ganska mycket över tid.

Vi kan ju vara tacksamma för att lagar som t ex att det var straffbart att vara homosexuell försvann 1944. Kul att vara den/de sista som dömdes åren innan...
Hade vi haft en diskussion om det på ett forum 1943 så hade argumentationen varit densamma som här: "Stå för din kriminella livsstil"...
...och plötsligt är man inte kriminell längre eftersom några smarta människor kom på att det kanske var en dum lag. Då hade man ju kanske tyckt att man varit lite klumpig om man kallat någon kriminell strax innan även om det rent tekniskt var sant?

Eller mer nutida exempel där våra lagar tillåter ett 12 årigt barn som aldrig bott i Afganistan, inte känner någon där eller ens kan språket plötsligt kastas ut ur sverige. Det är ju verkligen hål i huvudet och ett tydligt tecken på när verkligheten och byråkratin kraschar i en bergvägg.

Just terrängkörningslagen är ju en typisk sådan lag som jag är ganska kluven till.

Just exemplet med att en person kör försiktigt och att 1000 pers som kör lika försiktigt förstör naturen är klockren och jag hoppas att det är den egentliga orsaken till att lagen finns. Lagar tillkommer oftast som ett skydd för att vi som samhällsmedborgare inte har eller kan hantera sunt förnuft, som säger just att det är olämpligt att 1000 pers tar ut sina hojar i skogen, på samma plats.
Å andra sidan är alla lagar som inte efterföljs per defintion ganska meningslösa...

Jag vete f-n vad jag tycker egentligen, juridik och verklighet är två svåra ytterligheter ibland... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En av få saker jag tycker är bra med USA är att det finns statligt ägda platser med ordnade förhållanden och väldigt rolig terräng där folk lagligt få köra sina motorcyklar i terrängen.

Så länge vi har motorcyklar och terräng så kommer folk att köra där, se till att fixa så att det finns en möjlighet att göra det lagligt (nä, inte på enduro- och crossbanor då, de skrämmer bort svensson)... :)
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top