notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Och nu har samerna ett undantag från lagen och kör som de vill i skog och mark ändå?
Detta var innan hjulingarnas tid. Det var illa med skotertrafiken i norr innan det.
Och nu har samerna ett undantag från lagen och kör som de vill i skog och mark ändå?
Snarare att du basunerar ut att du bryter mot lagarna för att i nästa stycke förklara att du alltid följer lagar och regler.Jag tror mest att Tegel irriterar sig på mängden text han fick att läsa där. Men även kungen har dyslexi, det är inte olagligt Själv tror jag att jag har ett aningens kreativt texttolkande när det blir mycket att läsa, så ofta tröttnar jag på mig själv.
Ville mest bara motivera hur jag ställer mig till den där terränglagen som tydligen kom 1975. Ingen som vet varför?
Bra fråga, tackar för att du tog upp det. Svaret blir hur som helst nej. Jag är inte bekymrad över den lagen alls. Du hade lika gärna kunnat fråga mig "hur uppträder du bland folk?", eller kanske "hur beter du dig på internet?
Att beskylla mig för att "skita i lagen" är ändå rätt starkt uttryck, i synnerhet då jag verkligen inte skiter lagar och regler. Jag följer dom med sunt förnuft.
Som när man är ute och puttrar runt på stigar i skogen och kör försiktigt för att inte vika minsta grässtrå under flera år och sen kommer det skogsmaskiner och skövlar området och efter det är det så förstört att man inte ens tar sig fram med trialhojen.Jag struntar i terräng körnings lagen.. Samtidigt känner jag mig inte som en större bov för de... Stort sätt bryter dom flesta mot någon lag varje dag... Gå mot röd gubbe är ett lagbrott... De är likväl ett lagbrott som köra i skogen...
Alla dessa år som jag kört i skogen så är typ 99% vänliga om man hälsar, tar hänsyn å respekterar andra som även nyttjar skogen..
PS... Så Tom kör dina turer i skogen å kolla vildsvinen å skit i om de skulle vara olagligt..
Det jag först och främst finner märkligt med terrängkörningslagen är att den även gäller på ens egen mark. Hur går det ens till att få igenom en sån lag, det är ju en skaplig kränkning av äganderätten.
OffT.Som sagt: Carl Lidbom. Maktmänniska och politisk adel.
Naturvårdsverkets GD hette vid tillfället Valfrid Paulsson - made man inom den politiska eliten, vår förste partisekreterare någonsin och politruk ut i fingerspetsarna.
Det fanns helt enkelt ingen gräns för vad DDR-Sverige ansåg att man kunde tillåta sig.
Helt okej att ut och plöja med traktorn på åkern eller gräva med grävmaskin osv, men om dina ungar åker cross och fyrhjuling på åkern så blir det finkan. Så skit i crossen, låt ungarna rejsa med traktorn istället ?Det jag först och främst finner märkligt med terrängkörningslagen är att den även gäller på ens egen mark. Hur går det ens till att få igenom en sån lag, det är ju en skaplig kränkning av äganderätten.
Du menar privat mark nu? Det är en helt annan femma. Då får du komma överens med markägaren. Jag menade allmän mark.Lite intressant hur vissa tycker det är okej att köra hur som helst i andras marker.
Ja. En hoj stör inte alls. Dessvärre kan det bli en populär runda som drar till sig fler, och då blir det problem.Visst är det en person som tuffar runt lite försiktigt så skadar kanske inte marken så mycket.
Alltså Tegel, du verkar inte förstå vad du själv läser. Jag är inte *bekymrad* över lagen om terrängkörning, jag skiter inte den, jag respekterar den. Men jag följer den inte när det inte är nödvändigt. Jag vore glad om du ville tänka till lite kring hur jag resonerar här, och inte döma ut mig så snabbt.Snarare att du basunerar ut att du bryter mot lagarna för att i nästa stycke förklara att du alltid följer lagar och regler.
Om det är ”skita i lagen” du hakar upp dig på så kan vi omformulera till att du bryter mot lagen när den, enligt dig, inte är nödvändig samtidigt som du, genom att bryta mot lagen, respekterar lagen.Alltså Tegel, du verkar inte förstå vad du själv läser. Jag är inte *bekymrad* över lagen om terrängkörning, jag skiter inte den, jag respekterar den. Men jag följer den inte när det inte är nödvändigt. Jag vore glad om du ville tänka till lite kring hur jag resonerar här, och inte döma ut mig så snabbt.
Jag tog hojen in på skogsstigarna för att ta mig till klipporna där jag kunde få några bra bilder på hojen med utsikterna.
För att utveckla om min uppenbarligen tveksamma mentalitet så kör jag i huvudsak enduro på klubbens mark, dvs på bana. När jag är ute i 'terrängen' så kör jag inte på samma sätt, eller satsar lika hårt, tar inga risker osv. Är det svårt att förstå?
Vi, som gillar att köra på grusvägar och stundvis genom skogsområden och lite tuffare miljöer än vanliga asfaltsvägar, brukar oftast vara medvetna om hur vi kör och hur vi uppträder mot folk för att hålla en god ton och inte sänka ryktet. Jag vet att Tegel inte träffa mig personligen, men jag är lite orolig över vilken människa Tegel tror att jag egentligen är. Nån som "skiter i lagarna" vill jag så klart inte alls vara, jag skriver att jag respekterar lagar och regler. Att jag tar mig fram genom allmän skogsmark eller annan 'terräng' med min hoj ibland gör mig inte till en kriminell. Det är personer som Tegel jag är rädd för, och kommer således att vara mycket försiktig med hur jag uttrycker mig i fortsättningen här på forumet, för att slippa få min mening böjd, samt mina ord vinklade i efterhand enligt somligas diktatoriska ideer.
Kanske borde sträcka ut en hand till Tegel och bjuda med honom på en sväng ut i Södertörns vackra landskap, för att visa hur 'naturmotorister', som jag gärna vill se mig själv, kör och beter sig ute i det gröna. Jag är inte arg eller så, utan bara orolig att misstolkas.
Jag tror vi går förbi varandra lite i hur vi tolkar orden. Du kan respektera en lag, eller vilken policy / regel som helst, och samtidigt bryta mot den.Jag kör däremot inte i 140 samtidigt som jag respekterar lagen
Jag förstår vad du menar. Jag håller bara inte med. Att man kan respektera vilken lag som helst och samtidigt bryta mot den är motsägelsefullt. Nu talar vi ju om relativt oskyldiga saker som terrängkörning och gå mot röd gubbe. Gör samma om några grövre brott så ser du att resonemanget är galet. Att gå mot rött är förvisso olagligt men är antagligen det minst allvarliga brottet som finns. Såpass att man tagit bort möjligheten att straffa den som begår brottet.Jag tror vi går förbi varandra lite i hur vi tolkar orden. Du kan respektera en lag, eller vilken policy / regel som helst, och samtidigt bryta mot den.
Ta röd/grön gubbe på övergångsställen t ex. Utan att fundera särskilt mycket kan vi vara överens om att det reglerar flödet av gående som vill ta sig över en väg. Jag respekterar lagen som förbjuder mig att gå när röd gubbe visas, men när det inte kommer nån bil så kan jag smita över. Det betyder inte att jag skiter i den lagen.
Förstår du mitt resonemang här?
Alltså lagen här är viktig, är det en trafikerad väg hade det förmodligen hänt frekventa olyckor mellan bilar och gående. Samma princip gäller bevakade korsningar där två bilvägar möts, och en har rött medans den andra har grönt. Här lämnas däremot mindre marginaler att töja på lagen. Vi kör ju inte gärna på rött.
Den är inte dispositiv, det var uppenbart ironiskt.Ser att vi har bildade personer här i tråden som redan nämnt ordet "dispositiv", det betyder att den lagen kan avtalas bort.
Hur pass dispositiv just terrängkörningslagen är vet jag inte, och jag antar att det varierar starkt var i landet man befinner sig.
Jag kom precis på en sak en äldre kollega berättade för mig nyligen. Hon är från Huddiksvall och där lärde hon sig att laga, trimma och underhålla mopeder i mellanstadiet. Det var ingen specialinriktning utan bara den vanliga skolan där. Vad jag menar är att det kommer an på sammanhanget hur myndigheterna, egentligen folket, utformar regelverken.
Jag förstår vad du menar men jag tycker du är lite kategorisk. Vad Tom försöker förklara är ju bara att det är skillnad på lagar och lagar plus att lagar ändras ganska mycket över tid.Jag förstår vad du menar. Jag håller bara inte med. Att man kan respektera vilken lag som helst och samtidigt bryta mot den är motsägelsefullt. Nu talar vi ju om relativt oskyldiga saker som terrängkörning och gå mot röd gubbe. Gör samma om några grövre brott så ser du att resonemanget är galet. Att gå mot rött är förvisso olagligt men är antagligen det minst allvarliga brottet som finns. Såpass att man tagit bort möjligheten att straffa den som begår brottet.
Skalar du upp lagbrytandet så blir det också illa. Du kanske kör i skogen och sliter minimalt på marken. Om tusen andra gör samma sak blir det problem. Du kan hälla ut en deciliter spillolja i sjön utan att det blir några större problem. Gör tusen pers till samma sak blir det problem.
Att bryta mot lagen och respektera den är varandras motpoler. Det spelar mindre roll hur du rationaliserar bort brotten i ditt huvud.
Frågan är om du förstår vad jag menar? Man up, och stå för din nya kriminella livsstil.
Den är inte dispositiv, det var uppenbart ironiskt.
Det är inte olagligt att trimma mopeder.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |