Olovlig terrängkörning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
"Gå mot rött är olagligt" så därför kan jag bryta mot random lag.
Nu är vi där igen. Det var inte alls vad jag menade. Du lägger egna ord i mina inlägg. Var för du "random lag" från?

Jag kan välja andra exempel, men röd gubbe valde jag för att det är enkelt att förstå. Så enkelt att man kan skapa poesi med det och improvisera och utveckla, som du precis gjorde.

Och
Dina motiv spelar ju ingen roll för lagstiftaren
Lagstiftaren? Vem är det? Och jo, motiv är allt. Möjligtvis inte på barnhemmet Strykpiskan, men i rätten spelar motiv väldigt stor roll. Lagarna är utformade av folket, för folket. I alla fall är det tänkt så, och bör hållas så. Om en lag inte tjänar något till så bör den ändras, görs inte det kommer den att brytas medvetet. Saker är inte enbart svarta och vita, det finns mycket däremellan.

Du kanske kör i skogen och sliter minimalt på marken. Om tusen andra gör samma sak blir det problem. Du kan hälla ut en deciliter spillolja i sjön utan att det blir några större problem. Gör tusen pers till samma sak blir det problem.
Ja, så är det. Och därför finns väl lagar om det. Så hur blir det då om du kör i skogen där ingen finns och ingen ser? Helt ensam ute i vildmarken, du stör ingen, du kör inte vårdslöst utan kanske i 35 kmh med en örn flygandes bredvid dig. Hur skulle du känna då, Tegel?

Man up, och stå för din nya kriminella livsstil.
Ok. Jag får väl göra det. Men vänta lite, det är ingen ny livsstil. Jag har faktiskt älskat terräng och natur sedan jag började cykla. Mamma tog ofta med mig ut på en cykeltur för att plocka brännässlor i skogen. Och när vi var på plats letade jag alltid efter små stigar och kryphål att ta mig genom. Ofta försvann jag in på nån liten mysig stig, och morsan fick springa och leta efter mig. Jag var väl kriminell redan då. Så hur ska jag göra då? Kanske Jehovas Vittnen har nåt tipps om saken? Eller har du nåt bra förslag på var jag kan börja för att bli av med mina osunda njutningar?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Så länge vi har motorcyklar och terräng så kommer folk att köra där, se till att fixa så att det finns en möjlighet att göra det lagligt (nä, inte på enduro- och crossbanor då, de skrämmer bort svensson)...
Eller hur. Banorna hotas ständigt med nedläggning, i alla fall här omkring stockholm. Järfälla lades ner helt, nu hörde jag att även Tiger MK i Huddingen hotas, och Botkyrka MK. Tuvängen har kommunen bantat ner med 50%, det var tidigare en stor fin bana, dock fick dom förlängt ett par år till, hörde jag senast. Men hotet hänger hela tiden i luften.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Var går då gräsen? Är misshandelsbrott okay ibland för gå mot rött är också olagligt o folk gör det? Du kör i terrängen och det är olagligt. Dina motiv spelar ju ingen roll för lagstiftaren. Det är väl skönt för dig att du kan intala dig att du inte egentligen begår ett riktigt brott. För andra spelar det väldigt liten roll egentligen motviet bakom varför folk begår brott och hur de själva ser på det.
Jag ser att du drar in misshandel i diskussionen. Det är olyckligt, eftersom lagar skiljer sig mycket mellan varandra, och "brott" är ett väldigt brett begrepp. Jag har inte valt att använda våld på över 30 år.

Av det jag hittills upplevt i tråden gick det upp nåt för mig, vi har en slags generationskrock. Kan det vara så att vi som är äldre, som upplevt mer och haft tid att tänka och resonera med oss själva och varandra, kanske har en djupare förståelse kring lagar och regler? För att jag känner faktiskt igen mig lite grann i både Tegels och Fleeces resonemang. Fast så tänkte jag för typ 30 år sedan. Jag är 52 idag.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu frågar du ju inte mig, men ditt resonemang är inte solklart nej. Är inte det ett av de mest tröttsamma resonemang som finns, "Gå mot rött är olagligt" så därför kan jag bryta mot random lag. Jag har inga problem med att bryta mot lagen o stå för det, men jag tycker det är löjligt o jämföra det med att gå mot rött. Var går då gräsen? Är misshandelsbrott okay ibland för gå mot rött är också olagligt o folk gör det? Du kör i terrängen och det är olagligt. Dina motiv spelar ju ingen roll för lagstiftaren. Det är väl skönt för dig att du kan intala dig att du inte egentligen begår ett riktigt brott. För andra spelar det väldigt liten roll egentligen motviet bakom varför folk begår brott och hur de själva ser på det.
De flesta har någon sorts moralisk kompass och den parad med ett större eller mindre mått av moralisk flexibilitet gör att vi alla har saker som vi tycker är mindre viktiga att bry oss om, däribland lagar, regler och dylikt.

Det finns lagar som jag fullkomligt skiter i och andra som jag följer slaviskt, detta helt enkelt för att några, finns inte där, ditåt min moraliska kompass pekar. Andra följer jag blott av anledningen att det blir endera för dyrt eller krångligt att inte göra det. Och så finns det de jag till vardags ännu inte funnit någon anledning att ifrågasätta.

Det allmänna rättsmedvetandet som det så fint kallas, gör att rätt och korrekt stiftade lagar väldigt snabbt och enkelt får en på det hela taget stor efterlevnad, helt utan påtryckningar. Folk i allmänhet tycker helt enkelt att det är vettigt att inte ha ihjäl varandra eller elda upp andras saker och bostäder t.ex.

Hemmavid har vi en riksväg där skyltad hastighet har åkt upp och ned mellan 80 och 90 ett par gånger under åren...därtill så sänks hastigheten helt plötsligt en bit söder ut(när man passerar länsgränsen), utan att vägen eller omgivningen förändras. Skyltad hastighet tas i bästa fall som en snålt (mycket) tilltagen rekommendation. Ingen begriper varför den 13 meter breda vägen ska ha samma skyltade hastighet som betydlligt smalare och krokigare vägar.
Det allmänna rättsmedvetandet och Trafikverket är inte överens och det stör och förstör för efterlevnaden av annat, i det här fallet trafikrelaterade lagar.

Bara för att det är lagstiftat och genomklubbat i riksdagen så innebär det inte att det är av [fyll i något du ev tror på här]|[skit samma] givet att det är bra eller rätt, bara att det är en lag.

Vi har väl alla som sagt saker(lagar, regler, m.m) som vi förundras över att andra bryr sig så lite om, alternativt är en aning förvånade över att de bryr sig överhuvudtaget. Allt efter hur kombinationen av moralisk kompass och d.o flexibilitet samverkar.

Och så finns det ju förstås de som helt verkar sakna kompass och är oroväckande moraliskt flexibla och som druttar runt i det där huset på Helgeandsholmen i Stockholm, de förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Med detta sagt så, vi väljer alla medvetet eller inte vad vi gör oavsett lagar och förordningar utifrån vår egen uppfattning om rätt och riktigt och möjliga konsekvenser. Och förstås, vi väljer inte alltid samma saker.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Någon sorts gräns kanske finns vid offerlösa brott/brott med ett brottsoffer, tex gå mot röd gubbe/misshandel.

Så formades ju lagar en gång i tiden, efter den rådande kulturen och moralen. Man bara skrev ned det som var mlm självklart. Och det blir liksom egentligen inga konstigheter i homogena samhällen där man i stort delar moral och värderingar och har en sorts samsyn om vad som är rätt och fel.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Undrar hur många som anser att terrängkörningslagen inte är så noga, eller att man kan skita i den mer eller mindre, själva är markägare?
Nu menar jag inte någon villatomt utan kanske skog eller annan mark där det finns risk för att någon skulle kunna köra.
Tycker även ni att det är okej att någon annan förstör er mark?

Vad jag i grunden tänker på är respekten för äganderätten.
Är det okej att jag våldför mig på din egendom?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vem vill möta en vrålande crosshoj när man är ute i skogen och plockar blåbär med sina barn? Har man minsta känsla för vad som passar sig och inte så inser man att fordon ska inte vara i naturen, utan på vägen. Tänk på rådjurskid, fågelbon, hara och annat vilt. Känslig mark och växter. Låt dem ha skogen utan bullrande motorfordon. Det finns säkert skogsmaskiner som behöver vistas där, men ren nöjeskörning - nej, tack.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har inte varit guds bästa barn gällande att köra cross i skogen.

Men nu när jag är lite äldre och förståndig stör jag mig som fan när jag är ute och går eller cyklar på stigar och vandringsleder när jag ser att nån varit ute och lekt med crossar och enduros. Fan vad dom kör sönder och förstör ?.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vem vill möta en vrålande crosshoj när man är ute i skogen och plockar blåbär med sina barn? Har man minsta känsla för vad som passar sig och inte så inser man att fordon ska inte vara i naturen, utan på vägen. Tänk på rådjurskid, fågelbon, hara och annat vilt. Känslig mark och växter. Låt dem ha skogen utan bullrande motorfordon. Det finns säkert skogsmaskiner som behöver vistas där, men ren nöjeskörning - nej, tack.


Så hur ställer du dig till elhojar i skogen?
El-MTB...?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har inte varit guds bästa barn gällande att köra cross i skogen.

Men nu när jag är lite äldre och förståndig stör jag mig som fan när jag är ute och går eller cyklar på stigar och vandringsleder när jag ser att nån varit ute och lekt med crossar och enduros. Fan vad dom kör sönder och förstör ?.

Vad är det som blir förstört?.?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar hur många som anser att terrängkörningslagen inte är så noga, eller att man kan skita i den mer eller mindre, själva är markägare?
Nu menar jag inte någon villatomt utan kanske skog eller annan mark där det finns risk för att någon skulle kunna köra.
Tycker även ni att det är okej att någon annan förstör er mark?

Vad jag i grunden tänker på är respekten för äganderätten.
Är det okej att jag våldför mig på din egendom?


Markägare: check!

Markägare är generellt sett mycket generösa med sin mark.
Man uppskattar besökare, tycker om att fler delar upplevelserna och njuter av skönheten.

Självklart finns det undantag, men på det stora hela - bussiga och bjussiga människor.

Det som skapar friktion och kontroverser är överutnyttjande, nedskräpning och förstörelse.

Man kör inte under blötperioden, man står inte och borrar bland granrötter, man ransonerar och fördelar ut sina körningar på flera slingor som är vitt åtskilda.

Det krävs sunt förnuft - hos båda parter.

Jag har kört i skogen under decennier och aldrig, verkligen aldrig lämnat en plats med några hårda ord eller sura miner. Allt går att förklara och reda ut.
Har lagt upp slingor som klöverblad med utgångspunkt från min bostad - var jag nu än har bott. Alla privata markägare har varit tilltalade och givit sitt gillande. Det är förvånansvärt mycket vanligare att sådan möten slutar med tips om ytterligare slingor som går att binda ihop, än sura miner och rungande "nej!".

Jag lämnar kontaktuppgifter och ber dem höra av sig min eller andras körning blir störande. Ytterst sällan blir det någon uppringning.
Jag har dragit runt grupper på 20 - 30 pers i dagslånga gruppturer utan problem. Vid ett enda tillfälle har jag träffat på ett stadspar som dykt upp vid sin sommarstuga, tuggandes fragda och menade att vägen var deras.

När jag fått vänt tillbaka för att hitta var stoppet hade blivit så informerade jag dem om vems vägen egentligen var, och att jag gjort upp med dennes dotterson om att använda sträckan för just detta arrangemang.
Dom fattade att dom inte hade något case, rullade tillbaka sin Opel in på tomten och lät resten passera. Jag vart ut till dem dagen efter med en chokladask, lämnade kontaktuppgifter och bad dem höra av sig utifall om att det skulle bli någon efteråkning längs sträckan.


Hela denna debatten är trams - för att tala Lidbomska.

Ytterst få motorcyklister kör i "terräng". Väglös mark är skittrist att ta sig fram i, blåbären ger fläckar på kläderna och att stå ute på en "föryngringsyta" och plocka hyggesrester ur bakhjulet är hopplöst tråkigt.

Det är vägar, traktorspår och stigar som man är ute efter - och sådant omfattas sällan av just terrängkörningslagen.

Sunt förnuft däremot - det krävs vad man än håller på med.
Kalla det gärna "bondförnuft" - med lite sådant är det enkelt att få vänner på landet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag vart ut till dem dagen efter med en chokladask, lämnade kontaktuppgifter och bad dem höra av sig utifall om att det skulle bli någon efteråkning längs sträckan.

You are the right rider!
Du verkar vara en utdöende art, tyvärr. Trots att du inte gjort något fel så tog du dig tid till detta. Sånt där som jag på riktigt tror är småstegen till ett bättre samhälle, men det kan inte tvingas fram utan måste komma med modersmjölken. Hoppades att de visade uppskattning för detta. Bra gjort.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Markägare: check!

Markägare är generellt sett mycket generösa med sin mark.
Man uppskattar besökare, tycker om att fler delar upplevelserna och njuter av skönheten.

Självklart finns det undantag, men på det stora hela - bussiga och bjussiga människor.

Det som skapar friktion och kontroverser är överutnyttjande, nedskräpning och förstörelse.

Man kör inte under blötperioden, man står inte och borrar bland granrötter, man ransonerar och fördelar ut sina körningar på flera slingor som är vitt åtskilda.

Det krävs sunt förnuft - hos båda parter.

Jag har kört i skogen under decennier och aldrig, verkligen aldrig lämnat en plats med några hårda ord eller sura miner. Allt går att förklara och reda ut.
Har lagt upp slingor som klöverblad med utgångspunkt från min bostad - var jag nu än har bott. Alla privata markägare har varit tilltalade och givit sitt gillande. Det är förvånansvärt mycket vanligare att sådan möten slutar med tips om ytterligare slingor som går att binda ihop, än sura miner och rungande "nej!".

Jag lämnar kontaktuppgifter och ber dem höra av sig min eller andras körning blir störande. Ytterst sällan blir det någon uppringning.
Jag har dragit runt grupper på 20 - 30 pers i dagslånga gruppturer utan problem. Vid ett enda tillfälle har jag träffat på ett stadspar som dykt upp vid sin sommarstuga, tuggandes fragda och menade att vägen var deras.

När jag fått vänt tillbaka för att hitta var stoppet hade blivit så informerade jag dem om vems vägen egentligen var, och att jag gjort upp med dennes dotterson om att använda sträckan för just detta arrangemang.
Dom fattade att dom inte hade något case, rullade tillbaka sin Opel in på tomten och lät resten passera. Jag vart ut till dem dagen efter med en chokladask, lämnade kontaktuppgifter och bad dem höra av sig utifall om att det skulle bli någon efteråkning längs sträckan.


Hela denna debatten är trams - för att tala Lidbomska.

Ytterst få motorcyklister kör i "terräng". Väglös mark är skittrist att ta sig fram i, blåbären ger fläckar på kläderna och att stå ute på en "föryngringsyta" och plocka hyggesrester ur bakhjulet är hopplöst tråkigt.

Det är vägar, traktorspår och stigar som man är ute efter - och sådant omfattas sällan av just terrängkörningslagen.

Sunt förnuft däremot - det krävs vad man än håller på med.
Kalla det gärna "bondförnuft" - med lite sådant är det enkelt att få vänner på landet.

Kunde inte uttryckt de bättre själv... Precis så de funkar när folk respekterar varandra å tar hänsyn samt samarbetar. .
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
You are the right rider!
Du verkar vara en utdöende art, tyvärr. Trots att du inte gjort något fel så tog du dig tid till detta. Sånt där som jag på riktigt tror är småstegen till ett bättre samhälle, men det kan inte tvingas fram utan måste komma med modersmjölken. Hoppades att de visade uppskattning för detta. Bra gjort.


Visst låter det nobelt?

Bakgrunden är betydligt mycket mer trist. Jag åker (åkte) alltid ut dagen efter en gruppkörning för att kolla med egna ögon hur slitaget ser ut, plocka upp eventuellt skräp samt lyssna på folk - och varna för efterkörning.

Det sista är det mest trista. Trots att man informerar om vikten att inte röra sträckorna på minst en månad - och helst resten av säsongen så skall folk dela GPS-spår och ge sig ut och nöta samma stackars vägar på nytt - utan att kunna komma upp med en enda egen idé. Jag har vid ett tillfälle till och med mött en "gårdagsdeltagare" ute på spåret med ett koppel egna kompisar i släptåg - vissa på oreggade crosshojar.
Verkligen dagen eftef genomförd körning.
Trots att jag förklarat varför man skall låta bli.

Nej, jag äger inte vägarna och nej - det handlar inte om uteblivna startpengar.
Jag har aldrig tagit betalt för någon grustur.

Det är vanlig jävla anständighet det handlar om.
Så, för mig var det enklare att sluta bjuda in till grusturer.

Folk är idioter, helt enkelt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De stör säkert inte naturupplevelsen på samma sätt, men orsakar samma skador på djur och natur. Egentligen en icke-fråga, antalet elmotorcyklar i Sverige kan nog räknas på ena handens tumme.

Kan även fråga dig vad det blir för skador på djur å natur???
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De stör säkert inte naturupplevelsen på samma sätt, men orsakar samma skador på djur och natur. Egentligen en icke-fråga, antalet elmotorcyklar i Sverige kan nog räknas på ena handens tumme.


Du tror det?
Folk har redan börjat köra ihjäl sig på dem, och säga vad man vill om buller - men folk i skogen hinner trots allt kliva undan i tid för en dinobrännare.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top