Olovlig terrängkörning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Samt igår var jag på återvinningen i Vällsta för att kolla upp stället och potentialen för att eventuellt anordna ett race här ... ?

Äh, hur som helst mest för att testa mitt nya bakdäck! Jag får väl skriva i KLX230-tråden om däcket i detalj, jag stannade ju till på Thomas Betong och Rotebrokrossen innnan jag rullade hit, så klart för att jag åkte fel, tog en avfart för sent på E4an. Men det resulterade ju bara i nya äventyr ?

Det jag kan säga om detta ställe är; magiskt, mystiskt, sunkigt (på ett skönt sätt), upplyftande, dammigt, amerikanska södern, vampyrer .. och nu bär fantasin iväg med mig. Det verkar inte vara en *återvinningsanläggning* direkt, mest ett upplag för material just för återvinning, typ kärl och kontainrar, maskiner och lastbilar, lite skrotbilar också, och trädgårdsmaskiner. Många företag här, såg många loggor och skyltar. Stället påminner om en kåkstad då det finns mycket preliminära moduler uppställda, vissa sunkigare än andra, men charmigt som fasen.

IMG_2744.JPG

Bra med buss här, ifall hojen skulle paja och man behöver ta sig hem.

IMG_2750.JPG


Vägarna i hela området är perfekta för mitt nya bakdäck, tyckte jag.

IMG_2746.JPG

Här ser vi närmare underlaget, och däcket.

IMG_2760.JPG


Och mycket sånt här ...

IMG_2758.JPG

... och sånt här...

IMG_2759.JPG

.. och sånt ..

IMG_2756.JPG

Utsikten är fin, där skogen lättar lite och man ser ut. Hela området är på en höjd omgiven av skog, mycket gran (fina julgranar!) med lite björk och sånt. Här ser vi Mount Väsby, och Rotebrokrossen. Där hade jag varit bara så där 30 minuter tidigare.

IMG_2754.JPG


Annars är Vällsta indelat i två sektioner, den här nedersta verkar vara nyare, och den övre på höjden är den största och ballaste. Dessvärre aningens för enformig layout att köra race i då allt mestadels är indelat i fyrkantiga småtomter åt företagen. Alltså många 90-graders svängar, kanske inte det mest utmanande.

IMG_2757.JPG

Jag hälsade på några som var där med sin stora fina hund (såg ut som Scooby), fanns inget folk annars, bara tyst och fridfullt som i kyrkan, eller innan en storm.

Hoppades på att träffa nån förman eller åtminstonne en vakt att tala med om stället. Men det var väl läggdags för dom flesta nu. Såg en uttråkad polack (eller jugge?) sitta på övre verandan ovanpå en modulbostad, precis som i gamla vilda västern bakom ett tveksamt ihopsnickrat träräcke, fibbla med sin mobil. Vi hälsade lite halvt i farten, sen fortsatte jag min stilla 'promenad' genom 'staden', denna varma vackra sommarkväll.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det jag kan säga om detta ställe är; magiskt, mystiskt, sunkigt (på ett skönt sätt), upplyftande, dammigt, amerikanska södern, vampyrer .. och nu bär fantasin iväg med mig.
Punkaspray eller tuggbuss under sadeln och CO2-flaska eller tändstiftsadapter för uppblåsning? Att hitta spik eller skruv på ett sånt där ställe lär inte vara speciellt svårt.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Får mig att tänka på Lugnets industriområde innan det blev Hammarby sjöstad. Eller i miniatyr, Bovallen ett stenkast hemifrån mig i Tumba.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tänk dig för när du kör runt på industri/grustag mm då det är väldigt dålig sikt från stora maskiner och dom kör väldigt fort. Givetvis räknar dom inte med att det ska vara obehöriga som åker runt och leker där dom jobbar. Bara för att det är kväll eller helg så betyder det inte att det är lugnt att köra runt där. Många gånger jobbar dom skift och på helgerna.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ok, tackar. Jo det såg jag faktiskt att SMC gjorde. Men jag tänker mer på den vardagliga användningen av platsen. Det är ju en motorbana med motocross och sånt, ser jag. Jag undrar om jag skulle kunna testa min Kawasaki KLX230 där på deras bana nån dag. Jag betalar gärna.
Finns både cross bana å enduro slinga... Betala gör man genom å swisha... Finns skyltar på belopp å summa..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för info boys.

Var på Bovallen igår, tog några bilder i KLX230-tråden, kanske borde lagt det här istället. Hur som helst var det ingen fara, det vara bara en lastbil som körde bakom mig när jag smet in genom grinden. Letade upp kontoret men det var stängt, tyst och öde. Ingen direkt action förutom nån utlängs kille som rotade i kontainrarna, en smal liten solbränd man i en gammal Merca som jag för övrigt hade en trevlig pratstund med. Och så nån grävskopa som håll på nånstans längre bort. Jag hade skitkul, och det finns en endurobana där också!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Denna spillning stötte jag på i våras (eller om det var i höstas), i skogen. Jag undrar vilket djur det tillhör. Är det älg eller vildsvin, eller något annat?

IMG_1609.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ojojoj, tackar! Wow, så det fanns älgar där. Det var nånstans efter Stora Vika, uppe på ett berg som jag klättrade upp för, skulle kolla översikten över ett slags träsk.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Svårt att bedöma genom bilden, så det skulle också kunna vara hjort, även om min toppgissning är älg. Absolut inte vildsvin.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi har sommarstugan ca 5 km söderut fast på andra sidan vattnet jämfört med St Vika. Finns hur mycket älg och vildsvin som helst däromkring.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Noståkänsla! När mina barn var små brukade jag ibland kolla barnprogrammen för att se vad de kollade på. Jonas hade med en FT 500 vilket var trevligt men han körde också...

GISSA BAJSET! :tummenupp

Sara gjorde samma och alla har vi någon gång träffat en Supersurasunksara! ;)
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Du är inte läskunnig gissar jag, eftersom du har 100% fel. men visa gärna vilken lag du hänvisar till.
Du är inte läskunnig gissar jag, eftersom du har 100% fel. men visa gärna vilken lag du hänvisar till.

Länken ovan förtydligar vad en cykel är... tror inte många vet detta och det med tanke på hur de beter sig i trafiken i övrigt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er

Länken ovan förtydligar vad en cykel är... tror inte många vet detta och det med tanke på hur de beter sig i trafiken i övrigt.
Väldigt informativ då.... Har lämnat förtärde klart många gånger utan att inte behöva de då... De är någe dom flesta cyklister skulle behöva kolla på å lära sig regler... Skulle man ha gått strikt efter trafik reglerna så skulle många cyklister blivit skadade å kanske tom dödade då.. Å de är inge man vill ha på sitt samvete..
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Väldigt informativ då.... Har lämnat förtärde klart många gånger utan att inte behöva de då... De är någe dom flesta cyklister skulle behöva kolla på å lära sig regler... Skulle man ha gått strikt efter trafik reglerna så skulle många cyklister blivit skadade å kanske tom dödade då.. Å de är inge man vill ha på sitt samvete..
Självklart vi skall göra vad vi kan för att undvika olyckor. Problemet är att cyklister inte har samma värderingar som du.

Mig veterligen finns det ingen annan kategori av trafikanter som "jobbar/anstränger" sig så mycket för att bli hatade i trafiken som cyklister!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Självklart vi skall göra vad vi kan för att undvika olyckor. Problemet är att cyklister inte har samma värderingar som du.

Mig veterligen finns det ingen annan kategori av trafikanter som "jobbar/anstränger" sig så mycket för att bli hatade i trafiken som cyklister!
De är mycke att dom som cyklar har körkort, men bara man sätter sig på en cykel så gäller inte några trafikregler längre...
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top