Olycka Bogesundsvägen?!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
[ot]Har "problemet" att jag tar den för sakta åt andra hållet varje gång när man kommer nerför backen, tänker hela tiden i utgången att "fan jag kunde ha gett på bra mycket mer", den är verkligen skum den kurvan, blir inte riktigt klok på den.[/ot]

hoppas det gick bra med föraren.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Förra året när jag körde med SH första gången (då på 125a) var det otroligt otäckt. Nu vet jag inte exakt om det är den kurvan men det låter så den nyper som fan upp till höger upp in i skogen. När jag då åkte med gruppen i kurvan hade jag ingen aning om hur kurvan verkligen nöp. Jag höll på o köra rätt in i en mötande bil som jag inte såg men bilisten hade verkligen ögonen med sig och väjade nästan ut i diket. Hjärtat i halsgropen, javisst!! :huvet
 

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
J-Bone skrev:
[ot]Har "problemet" att jag tar den för sakta åt andra hållet varje gång när man kommer nerför backen, tänker hela tiden i utgången att "fan jag kunde ha gett på bra mycket mer", den är verkligen skum den kurvan, blir inte riktigt klok på den.[/ot]

.

Maila VV och fråga om dom inte kan göra ordentliga avåknings zoner
så du kan ladda utan att vara rädd för att braka av.! :tungan
Jag skulle inte banga på lite sköna Curves
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Bogesundskors.jpg


Vist har VV jobbat på säkerheten i just den kurva!

Stål-räcket och det djuba dika är borta.

Man har bygd nästan som på en roadracing bana - det är bara att köra av - och in på gräsmarken. (se till inte att ramma korset, som markerar vart folk har dött under tidens gång).

Och ja - den nyper, men, glöm inte att der är fan fri sikt innan att man kommer...

Benkar´s omtalte skyltning på "kalhyggekurven" tycker jag är annorlunda, där ser man inte utgången :3freak


hursomhälst - hoppas att killen inte har skadit sig.....
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
benkar skrev:
Kanske både och... är nog en av dom mest luriga kurvor jag vet, har kört Boge då och då i 17 års tid, vet exakt vart kurvan är, och hur den nyper, men blir ändå på något sätt varje gång överraskad över HUR MYCKET den nyper... :gnissla Men börjar få stil på det, finns inget synligt möte, drar man sig toklångt ut till vänster innan det är dags kasta ner åt höger genom nypningen.

Känns som en synvilla, man ser en lång svepande högerkurva, som sedan övergår till en vänster som försvinner upp i skogen. Är först när man väl är inne i slutet av den långa högern, som man inser hur jäkla hårt det nyper.

Precis, man har ju bra sikt så man ser om man kan ta mycket höjd. Och det är ett av tre ställen (dom två andra är ju raksträckor) som man kan köra om en hoj på den vägen. Varningsskyltar och träkors(vem hinner se det lilla som står där idag förresten?) i all ära, men det kommer knappast att hjälpa. Vi vurpfuckon kommer att köra av i kurvor sålänge vi fortsätter köra för fort. Bara att vänja sig.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Toyboy skrev:
Fast å andra sidan, ser man från vv sida så utgår dom ifrån att man håller
hastigheten på den nämda vägen, och håller man hastigheten på boge
så finns det inga chans i världen att man går av, inte i denna "svåra" kurva heller ... så varför behövs då en skylt vid denna kurva!?
så att jas piloter som oss inte ska braka av? upp till var och en om man inte
kan hålla höger handen i styr.. :tungan

Hmmm, med en "sporthoj" kan man nog ta den där kurvan i 70-80 km/h även om man håller innerspår, men kör man en kromsläde så skiter det sig nog i 70-80 km/h, dvs även om man håller sig inom lagens råmärken..... :rolleyes:

Det är helt klart en skum kurva, liknande kurvor på andra vägar har varningsskylt, och är väl för "guds skull" bara bra om vi kan hjälpa/tipsa VV om skyltar/varning för tokigt utformade kurvor där det händer olyckor där hoj-brödrar/systrar ofta blir skadade?

För massor av år sedan driftade en tjejbekant ut i mötande i den kurvan, med en gammal, gammal, MotoGuzzi, och av vad jag förstått så gick det inte alls fort, men ändå åt skogen, hon frontade med en mötande bil, med 1 års sjukskrivning som resultat, och tyvärr valde hon bort hojåka efter det som hände.

Tänkte redan då att "en varningsskylt skulle nog behövas", men blev inget av att jaga VV. På 90-talet var hojåka rätt "ute", rätt få som körde hoj, och hände inte så mycket i den där kurvan. Men nu har många nya med hoj kommit ut på vägarna, som tex aldrig har kört Boge, och nu börjar det skita sig i den där kurvan gång på gång :(

/B
 

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
benkar skrev:
Hmmm, med en "sporthoj" kan man nog ta den där kurvan i 70-80 km/h även om man håller innerspår, men kör man en kromsläde så skiter det sig nog i 70-80 km/h, dvs även om man håller sig inom lagens råmärken..... :rolleyes:

Det är helt klart en skum kurva, liknande kurvor på andra vägar har varningsskylt, och är väl för "guds skull" bara bra om vi kan hjälpa/tipsa VV om skyltar/varning för tokigt utformade kurvor där det händer olyckor där hoj-brödrar/systrar ofta blir skadade?

För massor av år sedan driftade en tjejbekant ut i mötande i den kurvan, med en gammal, gammal, MotoGuzzi, och av vad jag förstått så gick det inte alls fort, men ändå åt skogen, hon frontade med en mötande bil, med 1 års sjukskrivning som resultat, och tyvärr valde hon borthojåka efter det som hände.

Tänkte redan då att "en varningsskylt skulle nog behövas", men blev inget av att jaga VV. På 90-talet var hojåka rätt "ute", rätt få som körde hoj, och hände inte så mycket i den där kurvan. Men nu har många nya med hoj kommit ut på vägarna, som tex aldrig har kört Boge, och nu börjar det skita sig i den där kurvan gång på gång, så kontakta VV ska jag nog göra!

/B

Jag är me på ditt Resonemang, men ofta dom som kör av gör det av en
anledning som vi alla vet vilken det är... då spelar det ingen roll
med eller utan skyltning!

men du ska ha cred för din intresse för andra medmänniskor :tummenupp
 

IronMike

Guest
Galne Dansken skrev:
Man har bygd nästan som på en roadracing bana - det är bara att köra av - och in på gräsmarken. (se till inte att ramma korset, som markerar vart folk har dött under tidens gång).
Kan man inte vägen helt 100, och kommer i dryga 200 där, så spelar fri sikt ingen roll. Kurvan är jävligt feldoserad :3freak
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
En del kallade kurvan för transformatorkurvan på 80-talet. Åtminstone då stod det ett trasformatordass där. Gjorde själv min första "kalsongresa" där. Med skjuts såklart :3freak Den är fan inte helt enkel från andra hållet heller. I alla fall inte min drömkurva.

/Peter
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Galne Dansken skrev:
Vist har VV jobbat på säkerheten i just den kurva!

Stål-räcket och det djuba dika är borta.

Man har bygd nästan som på en roadracing bana - det är bara att köra av - och in på gräsmarken. (se till inte att ramma korset, som markerar vart folk har dött under tidens gång).

Och ja - den nyper, men, glöm inte att der är fan fri sikt innan att man kommer...

Benkar´s omtalte skyltning på "kalhyggekurven" tycker jag är annorlunda, där ser man inte utgången :3freak


hursomhälst - hoppas att killen inte har skadit sig.....

Jo, bra att VV har tagit bort tex räcket och det djupa diket, så att konsekvenserna av en olycka blir mindre, men dom har med det inte byggt bort tex konsekvensen av vad som händer om någon driftar ut och frontar med ett mötande fordon :(

Grundproblemet kvarstår, kurvan är en synvilla, man ser/förstår inte att den nyper, därför kör folk av eller driftar ut i mötande.

VV har väl en drös med väg-arkitekter som kan sådant här, och att rent fysiskt bygga om kurvan en smula, så att "synvillan" försvinner kan ju inte bli tokdyrt i jämförelse med hur mycket pengar som läggs på andra väbyggen, cykelbanor, stensättningar, nya rondeller hit och dit för att höja trafiksäkerheten.

Edit/ Vid det där mötet med VV, Polis osv, förra våren, så sa VV uttryckligen att dom vill ha in tips om tex väg/skylt-förändringar som kan hjälpa till minska antalet MC-olyckor, tycker vi ska hörsamma det, och tipsa dom :) /Slut edit

/B
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
benkar skrev:
Grundproblemet kvarstår,

Tycker du har jävligt rätt. Det är dessutom speciella förhållanden för MC som inte gäller för biltrafik. Jag föreslår en utredning där resultatet leder till speciella vägskyltar som varnar mc-förare vid liknande kurvor eller andra faror. Kanske "MC - olycksdrabbad kurva"

Man kanske få akta sig så det inte blir inflation bara som med övergångställhysterin från förr när bilister inte längre ser skyltarna eftersom de finns var 50m.

Vi betalar dessutom skatt. :3freak
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Eller så kan VV sätta upp en 50-skylt :va

Vet inte ens om jag
är ironisk, får fundera lite på den själv. ;)

Jag håller med, skyltning är bra. Står det 70 på skyltarna så räknar jag med att kunna hålla 70 utan att bli överaskad annat än av andra trafikanter, djur, koblajor osv, inte av feldoserade nypande kurvor. Det borde inte vara så¨svårt att låta en testpanel av varierande skicklighet testköra och betygsätta vägar/kurvor, och sätta upp "MC-olyckskurv-skylt"? (Eller en 50-skylt, men något säger mig att den inte kommer att avskräcka så mycket...)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
#Olsson# skrev:
Tycker du har jävligt rätt. Det är dessutom speciella förhållanden för MC som inte gäller för biltrafik. Jag föreslår en utredning där resultatet leder till speciella vägskyltar som varnar mc-förare vid liknande kurvor eller andra faror. Kanske "MC - olycksdrabbad kurva"

Man kanske få akta sig så det inte blir inflation bara som med övergångställhysterin från förr när bilister inte längre ser skyltarna eftersom de finns var 50m.

Vi betalar dessutom skatt. :3freak

Hmmm, nja, tveksam till att speciell varningsskyltning riktad till hojåkare behövs, finns IOFS i Tyskland, men blir nog för mycket skyltdjungel.

Och i just det här fallet så blir nog bilister som kommer ut på Boge för första gången antagligen precis lika överraskade av hur den här kurvan väldigt oväntat nyper, som en hojåkare blir av det.

//B
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
IronMike skrev:
Kurvan är jävligt feldoserad :3freak

Kurvan är inte det minsta feldoserad. Det är där emot en synvilla om man åker mot Vaxholm.
Säger som alla andra, man blir lika förvånad varje gång över hur mycket den nyper. Jag tror att vi som åkt där ett par svängar åker väldigt långsamt i den kurvan varje gång.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Qwerty skrev:
Kurvan är inte det minsta feldoserad. Det är där emot en synvilla om man åker mot Vaxholm.
Säger som alla andra, man blir lika förvånad varje gång över hur mycket den nyper. Jag tror att vi som åkt där ett par svängar åker väldigt långsamt i den kurvan varje gång.

Håller med :tummenupp
Körde den första gången med TwinSucker och han har ju örnkoll!
Lät väl ungefär nåt sånt här vid bussfickan där Boge börjar:

TW: Ta det nu lungt, stressa inte, tänk på spårvalen som vi pratat om och passa dig jeffligt noga i dödskurvan för den nyper satan på slutet.

Moi: Eeeh...dödskurvan??? Kan vi inte göra så att jag ligger bakom dig istället?
 
Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Qwerty skrev:
Kurvan är inte det minsta feldoserad. Det är där emot en synvilla om man åker mot Vaxholm.
Säger som alla andra, man blir lika förvånad varje gång över hur mycket den nyper. Jag tror att vi som åkt där ett par svängar åker väldigt långsamt i den kurvan varje gång.

Hittade en "flygbild" över kurvan (som Pejo lagt upp i i någon gissa vart-tråd)

På bilden ser "nypningen" inte så farlig ut, men nere på marknivå bakom styret på hojen så... Är väl även så att vägen smalnar av lite just där?

/B
 

Bifogat

  • boge.jpg
    boge.jpg
    134.2 KB · Visningar: 295

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Kapten Blåskägg skrev:
Håller med :tummenupp
Körde den första gången med TwinSucker och han har ju örnkoll!
Lät väl ungefär nåt sånt här vid bussfickan där Boge börjar:

TW: Ta det nu lungt, stressa inte, tänk på spårvalen som vi pratat om och passa dig jeffligt noga i dödskurvan för den nyper satan på slutet.

Moi: Eeeh...dödskurvan??? Kan vi inte göra så att jag ligger bakom dig istället?
TW: Nope, du kommer garanterat inte missa den :hihi

KB: Men men...okej då :skrämd

Kan säga att studenten klarade av böjen utan problem :tummenupp
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top