Olycka i Polen

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Tja!

Tänkte bara att jag skulle dra min historia om min lilla färd i Polen i september förra året.

Jag skulle ner till Gdansk för att besöka vänner som går på läkarlinjen där nere.

Resan som sådan gick suveränt fram tills absolut sista dagen innan hemresan. Jag hade varit ute en sväng och kört runt lite o köpt det jag skulle ha med mig hem vilket inte var mycket då packningen redan från början var begränsad.

Någon kilometer innan jag är framme på hotellet så kör jag på en tvåfilig enkelriktad gata som är ganska bred med en anslutande gata längre fram.

Jag lägger mig då i vänsterfilen för att svänga upp på den anslutande gatan, jag bromsar lugnt och förbereder mig för sväng när jag plötsligt blir påkörd bakifrån kraftigt av en annan motorcykel.

krock.jpg

Vi glider ner i diket både jag och hon(!) innan allt stannar..

Det första jag tänker är, är jag hel? Jo faktiskt.. jag har därmed klarat mig ur min första MC olycka helt oskadd tack vare helställ. TCX Racedojjorna fick dock en redig smäll.

Jag ställer mig iallafall upp och frågar henne hur fan hon kör? Hon och jag var dom enda fordonen på hela gatan som dessutom var tvåfilig i samma riktning. Hon påstår att hon inte uppfattade att jag skulle svänga. Jag frågar givetvis vad fan hon trodde att jag skulle göra då jag bromsade och blinkade innan en korsning.

Då påstår hon att hon inte hann bromsa för att hon låg för nära, io med det så erkänner hon också indirekt sin skyldighet då man måste hålla avstånd men några papper ville hon inte skriva.

Jag ringer 112 för att kalla på polis men ingen svarar på 112.. sitter i kö i 8 minuter innan samtalet bryts.

Ringer då upp igen och får svar efter yttligare 7 minuter. totalt 15 minuter i kö på 112?! Inte undra på att folk dör på vägarna i det jävla landet.

Polis tillkallas iallafall. Men vi väntar.. och väntar. Polisen kommer inte.

Efter en timma så säger hon: "Jag har inte tid, jag drar nu" varpå hon sätter sig på sin hoj och precis skall starta. Då rycker jag in och tar nycklarna till cykeln ifrån henne och undrar om hon ens har körkort och hur fan hon tänker? Inte nog med att hon precis kört på mig bakifrån ska hon nu försöka smita från en olycksplats också?

Börjar bli riktigt förbannad nu och det har gått 1,5 timmar sen jag ringde polisen och ingen har dykt upp.

Då dyker hennes pappa upp på platsen och börjar göra en egen liten utredning men han verkar ändå hyfsad sansad, trodde jag.

Polisen dyker upp efter 3 timmar, kan INGEN engelska ( tacka gud att jag kan lite polska ) och dom upptäcker ganska snart att jag har svenska regplåtar och blir ganska spydiga rätt fort. Hennes pappa börjar då snofsa upp sig även han och börjar tjata på poliserna att det måste vara mitt fel för att jag inte haft uppsikt bakåt innan jag började svänga.

Då kommer poliserna fram till att jag ska betala 1250kr i böter för att jag inte tittat i backspeglarna samt att hon ska betala 1250kr för att hon inte hållit avstånd. Dom får det alltså till att det inte var någons fel :mad:

Då frågar jag dom hur dom kommit fram till att jag inte tittat i backspeglarna? Det gjorde jag visst hävdar jag men att hon helt enkelt inte hunnit bromsa. Nonsens påstår dom och detta trots att hennes däck var totalt nedslitna ( som dom dessutom sket i )

Polisen föreslår att vi antingen betalar och jag får stå för mitt eller löser detta själva ( så dom slipper skriva papper så klart )

Vi bestämmer oss för att lösa det utan polisen då polisens böter är mer än hennes självrisk.

Polisen åker och då börjar nästa helvete. Nu vill dom att jag ska betala dom drygt 2000 kr för att laga hennes hoj, annars vägrar dom att skriva papper på att hon är skyldig och då skulle jag få betala min hoj helt själv, något som skulle kosta runt 20 papp då hela kåpan fram var krossad + kylet och annat. Hon körde en gammal rutten Suzuki GS500E från -92, en hoj som i bra begagnat skick kostar 8000 kr i Polen.

Jag e påväg att explodera då jag inser att polisen är så korrupt i Polen att dom inte ens kan inse att hon är helt skyldig till detta som kört på mig på en tom gata plus att JAG nu ska få betala för att laga hennes hoj annars så vägrar dom att ge trafikförsäkringen till mig.

Jag snackar med dom och säger, jag kan gå med på att ge er 1000 kr om vi skriver papper omgående, sen när vi skrivit alla papper så får ni resterande 1000 kr.

Vi åker då och skriver alla papper på hennes farsas firma som tar runt 1½ timma plus att vi stämmer träff nästa dag då klockan redan är 01:00.

Nästa dag åker vi till försäkringsbolagets kontor för att anmäla skadan.

Väl på bolagets kontor så skall man lyfta en lur och prata med en telefonist som matar in all data. Precis allt skall matas in, adress, chassinr, personer inblandade, gatuadresser, tidpunkter. PRECIS ALLT. Inte nog med det så skall allt matas in med militära bokstavsbeskrivelser alltså Adam, Cesar, Kalle, Sigurd osv för att allt skall bli rätt. Helt otroligt tyckte jag men vi gjorde som dom sa. Inte nog med att det var otroligt mycket att prata in så bröts samtalet mitt i 3 gånger och vi fick ringa upp igen, varje gång fick vi givetvis tala med en ny telefonist som var tvungen att börja på om på nytt....:huvet

Jag började känna hur dom gråa hårstråna började växa på min jässa.

Här är jag i Polen, pratandes med en telefonist som jag ska mata in all data till med militära bokstavsbeskrivelser plus att jag ska få äran att betala 2000 kr för att någon kört på mig bakifrån. Gud alltså, rädda mig från detta skitland!

Efter drygt 2½ timmar på försäkringsbolaget så är all data inmatad. Jag inser då att försäkringen är anmäld plus att jag har alla papper som är påskrivna på hotellet. Jag ser därmed min chans till att blåsa dom på den andra tusenlappen.

Jag säger till dem att jag först vill se att jag får ut försäkringen hemma i Sverige innan jag ger dem mer pengar, jag har ju inga garantier för att det löser sig här hemma i Sverige. :tummenupp

Dom börjar vrida sig eftersom dom säkert inte litar på mig men dom ger mig deras kontonr och dylikt och jag börjar åka hemåt.

Ren tur att hojen ens gick att köra men motorn var oskadd som tur är.

Väl hemma i Sverige så lämnar jag in cykeln på en auktoriserad Yamahaverkstad som börjar reparera cykeln. Dom gör kalkyler och annat som dom via länsförsäkringar skickar till Polen.

Det tar polackerna 3 månader att godkänna skadekalkylen samt att verkstaden behövt göra ett tillägg på kylaren som efter utredning också var trasigt.

Länsförsäkringar skickar tillägget till Polackerna som påstår sig inte förstå begreppet "tillägg". Det bråkas fram och tillbaka en längre tid och trots att MC'n sedan länge är reparerad så kan inte verkstaden släppa cykeln då dom inte fått några pengar. Notera att jag krockade i september, vi är nu framme i april och endast pengar för kåpan har polackerna godkänt, kylet är fortfarande obetalt.

I maj ringer verkstaden till mig och säger att dom vill ha betalt för kylet (8500 inkl arbete ) eftersom det det nu gått 8 månader sedan hojen lämnades in utan att full täckning inkommit från Polen.

8500 känns otroligt surt att betala då jag redan lagt en tusenlapp. Jag ringer iaf upp länsförsäkringar och tjatar på dom i över 30 minuter att nu får dom fan skärpa sig o ringa upp dom jävla polackerna o fixa det här! 8500 tänker jag fan inte ligga ute med någon längre tid! Länsförsäkringar säger att dom bråkat med polackerna en längre tid men att dom inte fått klarhet i det pga att det polska försäkringsbolaget är ett gammalt kommunistiskt bolag som är svåra att ha att göra med men att dom nu fått ett nr till en högt uppsatt chef på bolaget som dom skall ringa. Jag säger då att jag verkligen hoppas det då polen faktiskt bara ligger 200 km från Sverige och inte är Afghanistan!

Nån vecka senare ringer verkstaden upp och då har pengarna för kylet äntligen kommit och jag kände då hur en gigantisk våg av lättnad sköljde över mig inombords.

8 månader tar det alltså att få ett krockat fordon reparerat om någon kör på dig i Polen.

Och nej, någon extra tusenlapp har dom lömska polackerna inte fått och ingen ska dom få heller! :tummenupp

Så om ni ska ut o köra i Polen så får ni se upp även om påkörningar bakifrån i princip är oundvikliga. Välj gärna annan väg om ni kan.

Tiv

Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Inte roligt alls. Jag har krockat både i polen, ryssland och ukraina med landrovern. I Moska var det en Adi R8 som körde i i baken på min landrover och hans bil gick inte att köra men jag fick bara skrapmärken på draget.

Korruption vet man att det är och det visas öppet. Polisen kom och man ska aldrig försöka göra sig förståd utan ge dom 100 dollar och kör vidare.

Om man skulle råka ut för en olycka igen i framtiden så har dom dina uppgifter och kan jävlas ännu mer.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Inte roligt alls. Jag har krockat både i polen, ryssland och ukraina med landrovern. I Moska var det en Adi R8 som körde i i baken på min landrover och hans bil gick inte att köra men jag fick bara skrapmärken på draget.

Korruption vet man att det är och det visas öppet. Polisen kom och man ska aldrig försöka göra sig förståd utan ge dom 100 dollar och kör vidare.

Om man skulle råka ut för en olycka igen i framtiden så har dom dina uppgifter och kan jävlas ännu mer.

Men andra ord är snut ett välbetalt jobb i jämförelse med andra där borta. O så tycker man att vissa snutar i sverige är dumma i huvet.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Men fan va kul att läsa då! Jag ska över dit med hojen om 2 veckor (första gången) :brinnerup

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Vilken resa!!!

Gjorde ett jobb på en dfds båt som låg i docka på gdansk shipyard. Efter två veckor hade vi haft 4 inbrott i bilen som tur nog var tom hela tiden, Polisen bara ryckte på axlarna och sa att vi fick parkera på deras supersäkra parkering för en mindre summa.
4 vinkelslipar, alla svetstänger och jordklämmor snoddes från låsta utrymmen när vi vad på lunch. För att få hjälp av krangubben var man tvungen och muta. Kastade jag ett par äckliga och sketna handskar var det nån där och tog dom.
När vi skulle gå ut och äta och ta en öl blev man lotsad till horhus och strippklubbar hela tiden. Till och med av två tillsynes oskyldiga kära ungdomar blev tipset en strippklubb fastän vi sa "strippklubbar, nej tack"
När vi till slut hittade en liten pub fanns en gubbe som typ visade vägen till toan och ville ha dricks, han satt under en tavla av Stalin som han pekade på och sen slog sig på bröstet, vad han nu menade med det.

Risken är inte överhängande att jag åker dit igen ;-)

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Men andra ord är snut ett välbetalt jobb i jämförelse med andra där borta. O så tycker man att vissa snutar i sverige är dumma i huvet.

Ja vissa av dom har ett välbetalt jobb.

Nu ska man inte få en konstig bild av varken Polen eller andra länder för det är riktigt kul där. Men om det händer något så var beredd på det värsta även om det för det mesta smidigt.

Det är mycket krångel här med ibland så vi är så otroligt hemma blinda på att allt är så bra här men ....................... Vete fan snart inte vilket land som är bäst att leva i.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
polaker :huvet

Haha Jag hade blivit galen!
Tur de löste sig :banana
men fröktansvärt dåligt att de tog 8 månader :mad:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

Man skall alltså uppmuntra mutbeteendet? :va :gnissla

Fan heller. Jag håller mig borta från de länderna där sånt förekommer om jag kan. Inte EN spänn av mina surt förvärvade slantar ska gå till sånt. Jävla idioter. Hur fan skall ett samhälle kunna utvecklas så länge man håller sig med småpåvar och klanmentalitet?! :huvet :brinnerup :död

Impad som fan däremot av Tivook som orkade hålla ut och fick det löst i slutänden :tummenupp :Bugar

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Man skall alltså uppmuntra mutbeteendet? :va :gnissla

Fan heller. Jag håller mig borta från de länderna där sånt förekommer om jag kan. Inte EN spänn av mina surt förvärvade slantar ska gå till sånt. Jävla idioter. Hur fan skall ett samhälle kunna utvecklas så länge man håller sig med småpåvar och klanmentalitet?! :huvet :brinnerup :död

Impad som fan däremot av Tivook som orkade hålla ut och fick det löst i slutänden :tummenupp :Bugar

vad är skillnaden när det förekommer dolda mutor här som många blir förvånande över att det finns?

Det jag menar är att om man kan köra sitt fordon från platsen och det blir tjat så gör man det enkelt för sig.

Samma skit som när nötter kör på bilar eller slänger upp dörrar i andra bilar och skiter idet. Eller när det ska myglas vid försäkrings ärenden.

Det är samma skit här som där men det vill man inte erkänna.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
bad shit...så är det i Polen. Därför undviker jag landet trots att jag är van, talar givetvis språket flytande och har bott där i många år innan jag flyttade till Sverige. Det är ett land somhar pretentioner att tillhöra Europa och vill gärna framställa sig själv som ett land i paritet med "väst" men det är fler generationer bort.

Frågan är bara varför man vill åka hoj till Polen, det skulle jag aldrig vilja göra. Folk kör som biltjuvar, rattfylla är dagsorningen och i många fall har du mer att förlora än tattaren som kör på dig. För många av oss som kommer därifrån är det här INGET nytt, konsting eller ovanligt om än pinsamt.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Händer det nåt i den typen av länder är det enklaste lösningen som gäller, vilket sällan är den "korrekta civila svenska" lösningen. Att blanda in polisen är sällan en bra ide, de kommer bara vilja ha pengar - det är alltid ens eget fel och att hävda sin rätt är meningslöst.

Last edited:

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
bad shit...så är det i Polen. Därför undviker jag landet trots att jag är van, talar givetvis språket flytande och har bott där i många år innan jag flyttade till Sverige. Det är ett land somhar pretentioner att tillhöra Europa och vill gärna framställa sig själv som ett land i paritet med "väst" men det är fler generationer bort.

Frågan är bara varför man vill åka hoj till Polen, det skulle jag aldrig vilja göra. Folk kör som biltjuvar, rattfylla är dagsorningen och i många fall har du mer att förlora än tattaren som kör på dig. För många av oss som kommer därifrån är det här INGET nytt, konsting eller ovanligt om än pinsamt.

Innan jag åkte dit så kändes det ju ganska naturligt att åka hoj i Polen då jag inte skulle åka så långt eftersom färjan anländer i Gdansk.

Nu i efterhand så känns det ju dock inte värt besväret om något händer, dom kunde ju lika gärna sagt att dom ska ha 5000 istället för 2000, vad skulle jag göra? Ringa polisen? Det fungerar ju inte. 5000 hade ändå varit mer värt än att lägga 20k för att laga hojen själv.

Det är ett riktigt rövarnäste Polen, därför varnar jag andra Svenskar som tror att forna öststater är Europeiska länder bara för att dom är med i EU. Sanningen kunde inte varit längre bort än så.

Shit jag hade nog tappat förståndet om jag hade råkat ut för det TS råkade ut för :S

Tro mig.. när dom ringde o sa att dom ska ha 8500 för kylet för att pengarna från Polen inte hade kommit in så kände jag att jag seriöst kunde åka ner till Polen och elda upp både deras hus och hennes farsas firma alltså, så jävla sur var jag.

När jag var där nere så var man dock rätt lugn då man inte hade någonting alls att stödja sig mot. Polisen var ej att räkna med, vännerna kan ingen polska och knappt jag heller. Man var glad att saker och ting gick att lösa överhuvudtaget.

Men visst har man i efterhand svurit både en och två gånger åt att man själv fick betala pengar för att lösa ut motparten just pga att det är ett laglöst land medans motparten inte fick betala ett öre. Hon fick tom betalt för olyckan som hon orsakade genom att hon fick min tusenlapp. Hennes hoj var ju inte värd ett korvöre innan krocken så den kan man inte räkna in.

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag hade nog börjat nita folk där nere, vilket jävla skitsnack!

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Tyvärr är detta ju inget unikt för Polen, hela Baltikum, Östeuropa, Balkan och Mellanöstern är ju exakt lika. Enda chansen att inte riskera råka ut för sådant är ju att köra i Norden och Västeuropa.

Tråkigt men sant,,,,,,

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fast hade det varit i sverige hade du fått betala allt själv för här är det den som avviker från trafikrytmen "svänger vänster" som får betala.....

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Tyvärr är detta ju inget unikt för Polen, hela Baltikum, Östeuropa, Balkan och Mellanöstern är ju exakt lika. Enda chansen att inte riskera råka ut för sådant är ju att köra i Norden och Västeuropa.

Tråkigt men sant,,,,,,

Jaså, så erfaren att du vet att alla dessa länder är helt lika! Jag är grymt impad! :Bugar Har du krockat i alla dessa länder? Stackare, vilken otur du har haft!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping