Olycka i Polen

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Det här är löjligt.

Jag körde ner till Kroatien via alla Balkan-länder 2001. När jag berättade mina planer för arbetsgivaren så blev jag ifrågasatt om jag ens kommer tillbaka då det väl är krig där.

Den roligaste resan jag gjort i mitt liv hittills. Inga som helst problem förutom att jag fick betala böter i Tjeckien för att jag saknade EU-märke :mad:

Jag bjöd de 500SEK vilket inte var OK då boten skulle betalas i deras valuta och det slutade med en bankomat i närmaste by motsvarande ca 80SEK istället.

Jag förstår TS'aparens problem då det är svårt att lösa en sådan situation men det är absolut inga länder man ska undvika. Tvärt om, värt att besöka.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu finns det ju idioter här också så vi ska nog inte friskriva Sverige och västeuropa från dåligt trafikbeteende. Jag har råkat ut får några rejält otäcka incidenter här också och det hände några konstigheter förra året i Östeuropa. Ingenting som ledde till några olyckor dock.....

På hemvägen genom Polen förra året blev vi omkörda av en ung snubbe i bil som rökte och pratade mobiltelefon samtidigt som han körde. Han körde otroligt fort och körde om oss på en enfilig väg i var körriktning samtidigt som vi fick möte. Vart nära på att tränga ut mig i salladen. Lite otur för honom vart det ett vägbygge en kilometer längre fram med trafikljus så där fastnade han i en bilkö. Jag klev av hojen och gick fram och knackade på sidorutan så hårt att han tappade både cigarett och mobiltelefon. Han blev skräckslagen och var nog ganska medveten om vad han gjort så han baxade sig ur bilkön, svängde runt 180 grader och drog. Hoppas att det tar ett tag innan han gör någonting liknande igen.

Ukraina, Rumänien, Bulgarien, Kroatien, Slovakien och andra länder vart det inga problem alls om man bortser från hyffsat dåliga vägar bitvis. Serbien och Albanien däremot kan man ju säga några ord om.... Framförallt Albanien egentligen. Måste vara sämst på jordklotet vad det gäller bilkörning och får Polen att framstå som värsta körskolelärarna hela bunten. I Serbien blev jag omkörd av en idiot på en 2-filig motorväg samtidigt som jag själv körde om en lastbil med släp. Jag såg honom LÅNGT bort i backspegeln men hade ingen chans i helvetet att veta att han körde i 200 kilometer i timmen minst. Jag hade nästan kommit om lastbilen när det sa "VROOOOMMMMM" och han körde om mig med vänstra hjulparet ute i vägrenen. Tror inte ens han tänkte tanken att bromsa även om han hade rejält med tid på sig..... Otäckt när folk kör dubbelt så fort som hastighetsbegränsningen. Lite svårt att avgöra hastigheter i backspegeln. Och DET händer här hemma också. Jag HATAR när folk kör slalom mellan filerna på motorvägen utanför Stockholm och kör om på insidan. Oftast samtidigt som att man själv sett dom i backspegeln och börjat blinka för att byta fil och släppa förbi dom. Ska man verkligen behöva ta för givet att folk kör dubbelt så fort som man får? :confused:

Ska man undvika Östeuropa och Balkan som semestermål på hoj? I helvete heller. Den 5-veckortstripp vi gjorde förra året vart en av dom bästa hojresor jag gjort. Jag drog ner till Bulgarien själv i höstas och ska ner igen nu i höst. Fantastiska länder i stort och det enda som behövs är att använda lite sunt förnuft. Och, för att vara helt ärlig, jag känner mig inte ett dugg mer osäker i Östeuropa i trafiken än jag gör här hemma. Möjligtvis med Albanien som undantag fast dom verkar mest kvadda sina egna bilar utan att skada andra av vad vi såg. Det finns puckon här också. Och många av dom kör faktiskt motorcykel. Icke att förglömma......

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Dessutom är det såklart mycket bättre att ligga 300+ sicksackande på motorvägen mellan familjebilar eller på slangen i 200+ på samma sträcka med en kamera monterad på hjälmen och en på cuts'en. Eller kanske knäskrapa runt dagis och skolor på 30/50-sträckor?

Undrar hur detta beteende hade uppfattats utifrån. Störda nordbor, ociviliserat folk som precis fått leksaker de inte klarar av?

EDIT: Detta är lite off-topic så inte illa menat mot TS. Dock mot de som vet allt och varit överallt.

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jaså, så erfaren att du vet att alla dessa länder är helt lika! Jag är grymt impad! :Bugar Har du krockat i alla dessa länder? Stackare, vilken otur du har haft!

Nope, har inte krockat i alla dessa länder men varit där i jobbet/semestrar och har kollegor nästan överallt. Då jag är sjukt intresserad av motor och trafik brukar jag alltid ta reda på hur det funkar på varje ställe och kolla upp med lokalbefolkningen hur det funkar på plats.

Ta tex mutor, nästan överallt är der bara att slänga över en rulle Dollar/Euro så kan man köra vidare, ofta för någon förseelse man inte ens har gjort.

Prova muta dig ur en hastigehteskontroll i Sverige, Tyskland, Norge eller England och kom sedan och berätta för mig att det var lika enkelt,

Jag avråder ingen från att semsetra/köra där, tvärt om jag tycker det är fantastiskt, det är ju lite av charmen med det hela att det inte alls funkar som här hemma i Svedala.

Jag har tex fått böter för fortkörning trots jag körde lagligt, (Polismannen använde samma avläsning hela dagen på laserpistolen som han hade gjort på någon bilist morgonen), jag har fått böter för jag använde helljus på en ödslig landsväg utan andra bilar (poilsmannen hittade en gatlykta en kilometer bort som lyste med 5 watt ungefär och man fick inte ha helljus om det fanns gatubelysning :D:D:D:D)

Och som vanligt kan man välja att lämna över några Dollar/Euro eller så kan man följa med till Stationen och få stitta där i oändligt månag timmar.

Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ska man undvika Östeuropa och Balkan som semestermål på hoj? I helvete heller. Den 5-veckortstripp vi gjorde förra året vart en av dom bästa hojresor jag gjort. Jag drog ner till Bulgarien själv i höstas och ska ner igen nu i höst. Fantastiska länder i stort och det enda som behövs är att använda lite sunt förnuft. Och, för att vara helt ärlig, jag känner mig inte ett dugg mer osäker i Östeuropa i trafiken än jag gör här hemma. Möjligtvis med Albanien som undantag fast dom verkar mest kvadda sina egna bilar utan att skada andra av vad vi såg. Det finns puckon här också. Och många av dom kör faktiskt motorcykel. Icke att förglömma......

Det va skit bra skrivit. Många är så fruktansvärt hemmablinda.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag som Hellman körde också en 5-veckors runda i östeuropa och balkan förra året och det var inte några problem alls, skittrevliga länder med skittrevligt folk. och som även Hellman nämner så är väl Albanien ett av de få länder som kändes lite sisådär trafikmässigt förutom Polen då där nån kärring nästan körde ut framför oss i en korsning. Polen ÄR ett helvete att köra igenom tidsvis, även i rumänien körde folk lite galet men det var helt klart värt besöket ändå.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Nope, har inte krockat i alla dessa länder men varit där i jobbet/semestrar och har kollegor nästan överallt. Då jag är sjukt intresserad av motor och trafik brukar jag alltid ta reda på hur det funkar på varje ställe och kolla upp med lokalbefolkningen hur det funkar på plats.

Ta tex mutor, nästan överallt är der bara att slänga över en rulle Dollar/Euro så kan man köra vidare, ofta för någon förseelse man inte ens har gjort.

Prova muta dig ur en hastigehteskontroll i Sverige, Tyskland, Norge eller England och kom sedan och berätta för mig att det var lika enkelt,

Jag avråder ingen från att semsetra/köra där, tvärt om jag tycker det är fantastiskt, det är ju lite av charmen med det hela att det inte alls funkar som här hemma i Svedala.

Jag har tex fått böter för fortkörning trots jag körde lagligt, (Polismannen använde samma avläsning hela dagen på laserpistolen som han hade gjort på någon bilist morgonen), jag har fått böter för jag använde helljus på en ödslig landsväg utan andra bilar (poilsmannen hittade en gatlykta en kilometer bort som lyste med 5 watt ungefär och man fick inte ha helljus om det fanns gatubelysning :D:D:D:D)

Och som vanligt kan man välja att lämna över några Dollar/Euro eller så kan man följa med till Stationen och få stitta där i oändligt månag timmar.

Under fem veckor i somras och två och en halv vecka i höstas så vart jag aldrig stoppad en enda gång och då vart vi runt i 20 länder. Till saken hör att Rumänien, Bulgarien och dom flesta andra länder i öst har ett telefonnummer dit man kan ringa om man blir trakasserad av polisen. Numren står vid alla gränsövergångar förutom in till Ukraina av vad jag såg. Myndigheterna är medvetna om korruptionen och att den skrämmer bort turister. Det gynnar ingen. Skriv ner numret och vifta med det om polisen blir jobbiga. Och ring om polisen inte ger sig. Ta namn och station där polisen är stationerad. Jag lovar att dom blir rejält medgörliga. Dom blir nämligen av med jobbet om dom försöker ta mutor. Myndigheterna i dom flesta östländer börjar bli ganska stenhårda gällande detta. Dom vill att turister ska komma och turistnäringen blir viktigare för dessa länder. Vilket myndigheterna är väl medvetna om.

//J

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Det här är löjligt.

Jag körde ner till Kroatien via alla Balkan-länder 2001. När jag berättade mina planer för arbetsgivaren så blev jag ifrågasatt om jag ens kommer tillbaka då det väl är krig där.

Den roligaste resan jag gjort i mitt liv hittills. Inga som helst problem förutom att jag fick betala böter i Tjeckien för att jag saknade EU-märke :mad:

Jag bjöd de 500SEK vilket inte var OK då boten skulle betalas i deras valuta och det slutade med en bankomat i närmaste by motsvarande ca 80SEK istället.

Jag förstår TS'aparens problem då det är svårt att lösa en sådan situation men det är absolut inga länder man ska undvika. Tvärt om, värt att besöka.

Min post handlade ju mer om vad man kan förvänta sig om man får problem :)

Om jag ska prata om Polen ur ett annat perspektiv så är det ett vackert land där det fortfarande är billigt så länge man inte är mitt i centrum. Stort utbud av allt man kan tänka sig och dom har faktiskt riktigt fina motorvägar på några få ställen. Att köra för fort på motorvägarna där går också an då bötesbeloppen är en femhundring för 200 km/h på 100 väg och inget mer. Skulle dock aldrig köra för fort på annat än motorvägar om jag inte vill dö.

Att det finns mycket sevärdheter i Polen behöver jag nog inte berätta men kom dock ihåg mitt första inlägg, allt är frid och fröjd tills något händer, då visar Polen hur landet fungerar bakom kulisserna.

Det är som alla öststatsländer. Så länge du har fickan full med pengar och inte skapar problem så är det rena paradiset.. men..

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Det är som alla öststatsländer. Så länge du har fickan full med pengar och inte skapar problem så är det rena paradiset.. men..

Att köra för fort på motorvägarna där går också an då bötesbeloppen är en femhundring för 200 km/h på 100 väg och inget mer. Skulle dock aldrig köra för fort på annat än motorvägar om jag inte vill dö.

Ju mer jag läser det du skriver i den här tråden desto mindre tror jag att du är så oskyldig som du kanske låter påskina i första inlägget. Du påminner i skrift om den typen av hojåkare som jag själv inte vill möta i trafiken. Ursäkta att jag säger det....

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Till saken hör att Rumänien, Bulgarien och dom flesta andra länder i öst har ett telefonnummer dit man kan ringa om man blir trakasserad av polisen. Numren står vid alla gränsövergångar förutom in till Ukraina av vad jag såg. Myndigheterna är medvetna om korruptionen och att den skrämmer bort turister. Det gynnar ingen. Skriv ner numret och vifta med det om polisen blir jobbiga. Och ring om polisen inte ger sig. Ta namn och station där polisen är stationerad. Jag lovar att dom blir rejält medgörliga. Dom blir nämligen av med jobbet om dom försöker ta mutor. Myndigheterna i dom flesta östländer börjar bli ganska stenhårda gällande detta. Dom vill att turister ska komma och turistnäringen blir viktigare för dessa länder. Vilket myndigheterna är väl medvetna om.
//J

Det där var ett bra tips som jag ska komma ihåg.

Det visar ju också att deras polis/rättssystem ibland är helt genomruttet men de försöker göra något åt det genom att få folk att tjalla på korrupta poliser.

Ett annat tips jag fick av lokalbefolkningen var att aldirg stanna för poliskontroll efter mörkrets inbrott för chansen var mycket stor att polisen (ofta falsk) bara var ute efter att rånad dig. Man skulle bara blåsa förbi och sedan stanna i nästa sammhälle på polisstationen och anmäla insidenten.

Som sagt, kör gärna där men var inte hemmablinda eller blåögda för det är rätt stor skillnad mot hemma,

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Ju mer jag läser det du skriver i den här tråden desto mindre tror jag att du är så oskyldig som du kanske låter påskina i första inlägget. Du påminner i skrift om den typen av hojåkare som jag själv inte vill möta i trafiken. Ursäkta att jag säger det....

Du får tro precis vad du vill, men att tro att jag är skyldig till olyckan bara för att jag gärna drar på gasen på motorväg visar ju bara vad du har för allmän syn på andra som kör mc, förutom du själv så klart. Du är ju världsmästare på allt givetvis. Tror inte det finns många här inne som är särskilt laglydiga när det är rent på stora breda fina vägar.

Vägen där jag krockade var begränsad till 40 och hade fullt med gropar i sig så nej, jag körde varken för fort eller för dåligt. Jag har dessutom funderat på det om och om igen nu i efterhand och jag kan inte komma fram till att jag kunde gjort någonting annorlunda för att undvika krocken, har man en idiot bakom sig så spelar det ingen roll om du heter Rossi i efternamn eller inte, det blir en krock ändå.

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Du får tro precis vad du vill, men att tro att jag är skyldig till olyckan bara för att jag gärna drar på gasen på motorväg visar ju bara vad du har för allmän syn på andra som kör mc, förutom du själv så klart. Du är ju världsmästare på allt givetvis. Tror inte det finns många här inne som är särskilt laglydiga när det är rent på stora breda fina vägar.

Vägen där jag krockade var begränsad till 40 och hade fullt med gropar i sig så nej, jag körde varken för fort eller för dåligt. Jag har dessutom funderat på det om och om igen nu i efterhand och jag kan inte komma fram till att jag kunde gjort någonting annorlunda för att undvika krocken, har man en idiot bakom sig så spelar det ingen roll om du heter Rossi i efternamn eller inte, det blir en krock ändå.

Nej du jag är inte världsmästare på någonting men jag blir lätt skeptiskt när folk pratar om att köra dubbelt så fort som man får på motorvägar och innan dess avfärdat inte bara ett helt land utan hela östeuropa helt utan rim och reson.

Och nej, någon extra tusenlapp har dom lömska polackerna inte fått och ingen ska dom få heller!

Så om ni ska ut o köra i Polen så får ni se upp även om påkörningar bakifrån i princip är oundvikliga. Välj gärna annan väg om ni kan.

Det är ett riktigt rövarnäste Polen, därför varnar jag andra Svenskar som tror att forna öststater är Europeiska länder bara för att dom är med i EU. Sanningen kunde inte varit längre bort än så.

Att köra för fort på motorvägarna där går också an då bötesbeloppen är en femhundring för 200 km/h på 100 väg och inget mer. Skulle dock aldrig köra för fort på annat än motorvägar om jag inte vill dö.

Den bild du målar upp av dessa länder är onyanserad och på tok för kategorisk. "Rövarnäste"? I helvete heller. Överdrift.

//J

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
En sak jag inte fattar hade du bara halvförsäkring? Själv skulle jag nog inte gå igenom allt det där utan bara utnyttjat helförsäkringen.

Har man inte det i vanliga fall så är det väl bara att ställa av och sedan ställa på med helförsäkring?

Om jag är utomlands och hyr bil tar jag alla försäkringar jag kan få. Framförallt i västs kärna USA. Där om något är folk helt galna.

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Nej du jag är inte världsmästare på någonting men jag blir lätt skeptiskt när folk pratar om att köra dubbelt så fort som man får på motorvägar och innan dess avfärdat inte bara ett helt land utan hela östeuropa helt utan rim och reson.

Den bild du målar upp av dessa länder är onyanserad och på tok för kategorisk. "Rövarnäste"? I helvete heller. Överdrift.

//J

Har du ingen erfarenhet av trubbel i dessa länder så kanske det är svårt för dig att sätta dig in i min situation?

Vi kan väl ta diskussionen när du blivit påkörd och polisen vägrar hjälpa till, motparten kräver pengar för att erkänna skuld och ingen som kan engelska.

Eller nej ännu bättre, vi kan snacka om det när din sambo/bror/kompis håller på o dör på vägen efter en olycka i Polen, det blöder ur pulsådern och du får sitta i kö i 15 minuter för att ens komma fram på larmnumret 112 som jag gjorde. Då kan vi prata om det är ett rövarnäste eller inte.

Somsagt, Polen är ett fint land så länge man inte hamnar i trubbel. Punkt slut.

En sak jag inte fattar hade du bara halvförsäkring? Själv skulle jag nog inte gå igenom allt det där utan bara utnyttjat helförsäkringen.

Har man inte det i vanliga fall så är det väl bara att ställa av och sedan ställa på med helförsäkring?

Om jag är utomlands och hyr bil tar jag alla försäkringar jag kan få. Framförallt i västs kärna USA. Där om något är folk helt galna.

Nä, just då hade jag faktiskt bara halvförsäkring, att begå försäkringsbedrägeri genom att i efterhand skaffa en helförsäkring är ju inte direkt något jag skulle göra heller.

Även om jag hade haft helförsäkring så hade det känts grymt surt att behöva pröjsa runt 10000 i självrisk för någon annans misstag.

Visst, om jag inte hade kunnat kommunicera med dem kanske det hade varit det enda alternativet men fan heller att ja pröjsar om jag inte måste.

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Har du ingen erfarenhet av trubbel i dessa länder så kanske det är svårt för dig att sätta dig in i min situation?

Vi kan väl ta diskussionen när du blivit påkörd och polisen vägrar hjälpa till, motparten kräver pengar för att erkänna skuld och ingen som kan engelska.

Eller nej ännu bättre, vi kan snacka om det när din sambo/bror/kompis håller på o dör på vägen efter en olycka i Polen, det blöder ur pulsådern och du får sitta i kö i 15 minuter för att ens komma fram på larmnumret 112 som jag gjorde. Då kan vi prata om det är ett rövarnäste eller inte.

Ja jävlar.......

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010

Somsagt, Polen är ett fint land så länge man inte hamnar i trubbel. Punkt slut.

Nä, just då hade jag faktiskt bara halvförsäkring, att begå försäkringsbedrägeri genom att i efterhand skaffa en helförsäkring är ju inte direkt något jag skulle göra heller.

Även om jag hade haft helförsäkring så hade det känts grymt surt att behöva pröjsa runt 10000 i självrisk för någon annans misstag.

Visst, om jag inte hade kunnat kommunicera med dem kanske det hade varit det enda alternativet men fan heller att ja pröjsar om jag inte måste.

Ja det är inte roligt när det händer och jag förstår dig. Ja tycker synd om folk som hamnar i en sådan situation.

Sen spelar det ingen roll om det är i östeuropa, turkland eller liknande. Dom vet att vi har mer pengar än dom och försöker med allt dom kan. Det är så det fungerar i dessa länder.

Tro att politiker osv försöker stoppa korruptionen är helt fel. ja dom pratar om det men gör inget åt det. Jag har egen erfarenhet av det. jag har famlj i Ukraina och när jag skulle köpa en lägenhet där nere så var det stopp. Finns vissa regler om det, men en liten peng till politiken så kunde jag köpa loss den. Köra i mörker är inga problem med polisen heller, det är inte så mycket bluff som folk säger. Läser man om olika länder så står det samma sak vad man ska akta sig för.

har man pengar kommer man långt och det gäller här med.Så det är inte så stor skillnad på väst eller öst som man tror.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj

Det är inte alltid så lätt och helförsäkring hjälper inte alltid. Kompisen fick sin bil mosad av en öststats-lastbil (i skåne) en gång när han stod stilla vid ett trafikljus och väntade på rött.

I och med att det solklart inte var hans fel så skulle ju lastbilens försäkringsbolag betala. I sverige är ju försäkringsbolagen direkt kopplade mot varandra och reglerar detta sinsemellan så man får ut perngarna smidigt fårn sitt eget bolag.

Nu kom ju lastbilen från öst så från sitt eget bolag fick han noll kronor och han fick själv driva processen mot lastbilens utländska försäkringsbilag och det tog nästan ett år innan han fick pengarna.

Problemet är alltså att få ut försäkingspengar om du inte själv är vållande.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Ang hemmablindhet.
Någon skrev att han inte gillar när det kommer bilar bakom och drar förbi i högerfilen.
Om det finns så mycket yta i högerfilen för en bil att ta sig förbi, vad gör du då i vänsterfil?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skrev det tidigare i en tråd om Thailand, eller var det tråden om Marocco?

Skitländer där folk inte kan uppföra sig som folk kommer jag aldrig att besöka.

Kör dom en utrensning av småkriminellt pack så skulle jag besöka vilket land som helst.

Men jag vägrar att gå med på "böter" mutor och tiggare, bra tips om telefonnumret till anti-mut polisen, ett annat tips fick jag av en som åkte genom ett rövarnäste, en extra plånbok med ett förfalskat växlingskvitto som visade att man fick 200€ för 20SEK samt en bunt tjugor i och ett par icke fungerande kredit/bankkort.

När han blev stoppad så slängde han fram börsen med fyra tjugor i och lite småpengar i lokal valuta och sa att det var allt han hade :D då snodde dom honom på en tjuga och trodde att dom hade tjänat tvååtusen :D

Det gäller att ha med sig ett lager av tjugor i den andra börsen så man kan fylla på vid behov.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skrev det tidigare i en tråd om Thailand, eller var det tråden om Marocco?

Skitländer där folk inte kan uppföra sig som folk kommer jag aldrig att besöka.

Kör dom en utrensning av småkriminellt pack så skulle jag besöka vilket land som helst.

Men jag vägrar att gå med på "böter" mutor och tiggare, bra tips om telefonnumret till anti-mut polisen, ett annat tips fick jag av en som åkte genom ett rövarnäste, en extra plånbok med ett förfalskat växlingskvitto som visade att man fick 200€ för 20SEK samt en bunt tjugor i och ett par icke fungerande kredit/bankkort.

När han blev stoppad så slängde han fram börsen med fyra tjugor i och lite småpengar i lokal valuta och sa att det var allt han hade :D då snodde dom honom på en tjuga och trodde att dom hade tjänat tvååtusen :D

Det gäller att ha med sig ett lager av tjugor i den andra börsen så man kan fylla på vid behov.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping